Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού ΕμπορίουΖητά Fast track για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Γρήγορες επενδύσεις αλα Fast track και για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ζητεί η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης και απλοποίησης των διαδικασιών του αναπτυξιακού νόμου.

Γρήγορες επενδύσεις αλα Fast track και για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ζητεί η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης και απλοποίησης των διαδικασιών του αναπτυξιακού νόμου.

Η ΕΣΕΕ σε συνέχεια των προτάσεών της επί του νέου αναπτυξιακού νόμου, για τις οποίες έχει ήδη ενημερώσει εγκαίρως το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης που αποφασίστηκε, απέστειλε επιστολή στον υπουργό Μ. Χρυοσοχοΐδη, τονίζοντας ότι το υπάρχον
σύστημα ελέγχου καθυστερεί αδικαιολόγητα την υλοποίηση των επενδύσεων.

Αιτίες της κατάστασης που υπάρχει σήμερα, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, είναι οι εξής:

– Επενδύσεις οι οποίες εγκρίνονται 2 ή και περισσότερα χρόνια μετά την υποβολή τους, δεν υλοποιούνται λόγω αλλαγής του οικονομικού περιβάλλοντος.

– Οι πραγματοποιούμενοι έλεγχοι για την έγκριση των επενδύσεων και την παρακολούθησή τους κατά την υλοποίηση και ολοκλήρωση δεν διασφαλίζουν το ζητούμενο.

– Ξένοι επενδυτές με ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα αποθαρρύνονται να προχωρήσουν σε επένδυση. Ο Οργανισμός Invest in Greece, που ασχολείται με τους ξένους επενδυτές, είναι αποδέκτης παραπόνων που έχουν σχέση με το θεσμικό πλαίσιο, αλλά και με τη λειτουργία των Υπηρεσιών που εγκρίνουν τις επενδύσεις.

Αδυναμίες του συστήματος

Κεντρική φιλοσοφία του συστήματος είναι οι προληπτικοί έλεγχοι, ώστε να ελέγχονται οι καταβολές του απαιτούμενου κεφαλαίου, οι υπερτιμολογήσεις και άλλες παραβάσεις που τυχόν θα επιχειρούντο από κάποιους επενδυτές.

Με δεδομένη τη φιλοσοφία αυτή, έχει δομηθεί, διαχρονικά, ένα σύστημα που αποτελείται από Υπηρεσιακούς παράγοντες, Γραφεία Συμβούλων Επενδύσεων και μερίδα επενδυτών, το οποίο, με το πρόσχημα των ελέγχων, νομιμοποιεί τις παραβάσεις, τις οποίες θα έπρεπε να διαπιστώνει και να τιμωρεί.

Εκτός από τις αδυναμίες που παρατηρούνται σε όλη αυτή τη διαδικασία, ξοδεύονται και ποσά για τις αμοιβές οδοιπορικών των επιτροπών ελέγχου της προόδου των επενδύσεων, αμοιβών των αξιολογητών, αμοιβών της ΚΓΕ κ.λπ.

Μερικές από τις αδυναμίες του συστήματος είναι:

– Η δομή του συστήματος ελέγχου που καθυστερεί τις επενδύσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι επενδύσεις που υπεβλήθησαν στα τέλη του 2006 και δεν είχαν αξιολογηθεί, ακόμη, το 2009.

– Το σύστημα ελέγχου του φακέλου των επενδύσεων δεν είναι αξιόπιστο. Ο ένας αξιολογητής αποφασίζει για τη νομιμότητα των παρεχομένων στοιχείων και εισηγείται για το ύψος της επένδυσης, την έγκριση ή απόρριψή της, σε συνεργασία με τους άμεσους προϊστάμενούς του.

– Δεν προβλέπονται τιμές μονάδος για τα βασικά έργα των επενδύσεων.

1. Αποτέλεσμα αυτού είναι να εγκρίνονται επενδύσεις ξενοδοχείων με κόστος 75.000 ευρώ/κλίνη και άλλες αντίστοιχες με 50.000 ?/κλίνη, η δε ΚΓΕ να αδυνατεί να ελέγξει την εισήγηση του αξιολογητή, ο οποίος εισηγήθηκε τις επενδύσεις αυτές.

2. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι οι πρώτες εγκρίσεις φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων των 100 KW, οι οποίες, ανάλογα με τον αξιολογητή, εγκρίνονταν με ύψος επένδυσης από 580.000 έως 750.000 ευρώ.

Οι τριμελείς επιτροπές που επισκέπτονται την επένδυση και πιστοποιούν το έργο που βλέπουν, αποτελούνται από τα ίδια στελέχη που αξιολογούν τις επενδύσεις.

Η ΚΓΕ δεν έχει καμία δυνατότητα ελέγχου, αλλά απλά νομιμοποιεί τις αποφάσεις των υπηρεσιακών παραγόντων και καλύπτει, κατά κάποιον τρόπο, τον υπογράφοντα υπουργό, ο οποίος δέχεται την εισήγησή της.

Το σύστημα βαθμολόγησης των επενδύσεων, ενώ δημιουργήθηκε για τη δικαιότερη αξιολόγηση, δεν εξυπηρετεί το σκοπό του, καθώς περιέχει και στοιχεία τα οποία επιτρέπουν την καταστρατήγησή του.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.