Υπερψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ. Θετική ψήφο έδωσαν το ΠαΣοΚ και η ΝΔ, «όχι» είπαν ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ οι βουλευτές του ΛΑΟΣ ψήφισαν «παρών».

Ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας δεσμεύτηκε πως μέχρι τα τέλη του έτους θα είναι δυνατή η αγορά εισιτηρίων του ΟΣΕ μέσω Διαδικτύου με τη χρήση πιστωτικής κάρτας.

Στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Θανάσης Λεβέντης, εξέφρασε τη δυσφορία του για το νομοσχέδιο και ζήτησε από την κυβέρνηση να μην πειραχθούν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Αθήνας, Σπύρος Νικολόπουλος, έκρινε πως οι προβλεπόμενες από το νομοσχέδιο επιχορηγήσεις προς τον ΟΣΕ είναι πολύ μικρές σε σχέση με τους στόχους.

Από πλευράς του, ο Δημήτρης Ρέππας σημείωσε πως το νομοσχέδιο αποτελεί «τεκμηριωμένη και αξιόπιστη πρόταση για να εξυγιανθεί και να αναπτυχθεί ο σιδηρόδρομος και όχι για να συρρικνωθεί και να ξεπουληθεί» και υπογράμμισε το γεγονός πως το νέο οργανωτικό σχήμα δεν προβλέπει απολύσεις.

Ο εκπρόσωπος των σιδηροδρομικών υποστήριξε πως με το νομοσχέδιο καταργείται ουσιαστικά ένα μεγάλο μέρος του δικτύου, συρρικνώνονται τα 2/3 των δρομολογίων και ιδιωτικοποιείται μεγάλο μέρος της περιουσίας της ΤΡΕΝΟΣΕ.

Ο κ. Λεβέντης επίσης υποστήριξε πως ο μέσος όρος των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων είναι «καθαρά 1.443 ευρώ και μεικτά 2.550», ενώ παρατήρησε πως «είναι άδικο να συκοφαντούνται οι εργαζόμενοι».

Βεβαίως, ο πρόεδρος των εργαζομένων παραδέχθηκε πως οι αποδοχές αυτές είναι δυνατόν να ανεβαίνουν αρκετά λόγω των υπερωριών ή και των παραβιάσεων του κανονισμού, ωστόσο «με 100 προσλήψεις μηχανοδηγών, η μισθοδοσία μπορεί να μειωθεί. Γιατί, όταν κάποιος εργάζεται 60 μέρες ή 50 μέρες συνέχεια και πληρωθεί έξι αναπαύσεις, υπερωρίες, ένα σωρό ζητήματα που η εργατική νομοθεσία προβλέπει, ανεβάζει το εισόδημά του και όχι τον μισθό του. Η συλλογική σύμβαση δεν παράγει αυτά που λέει το υπουργείο».

«Οι μηχανοδηγοί εργάζονται 4,5 ώρες οδήγηση, μισή ώρα διάλειμμα και δύο ώρες παράδοση και παραλαβή. Οι κανονισμοί αυτοί έγιναν σε άλλες εποχές ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και ήρθαμε να τους αλλάξουμε» απάντησε ο κ. Ρέππας. «Σαφώς δεν είναι υπεύθυνοι οι εργαζόμενοι για τον ΟΣΕ, αλλά ο μέσος όρος αποδοχών στον ΟΣΕ ξεπερνούσε τις 56.000 μεικτά και στην ΤΡΕΝΟΣΕ τις 65.000. Τα στοιχεία που έφεραν οι εργαζόμενοι αφορούν το 2010, μετά τις περικοπές που εμείς κάναμε» συμπλήρωσε.

Ο Σταύρος Καλαφάτης (ΝΔ), παρότι υπερψήφισε το νομοσχέδιο, επισήμανε πως κάποιες από τις εφαρμογές του επαφίενται στην έγκριση της ΕΕ και τόνισε πως η προβλεπόμενη χρηματοδότηση του ΟΣΕ από τους ΟΤΑ είναι αδύνατη, δεδομένης και της συρρίκνωσης της χρηματοδότησης των τελευταίων.

«Στόχος του νομοσχεδίου δεν είναι η αντιμετώπιση των ελλειμμάτων και η εξυγίανση, αλλά ο περιορισμός των δρομολογίων και η ιδιωτικοποίηση με απολύσεις στη συνέχεια. Η σχέση με το Μνημόνιο είναι σαφέστατη» υποστήριξε ο Παναγιώτης Μαυρίκος (ΚΚΕ).

«Καταψηφίζουμε γιατί το νομοσχέδιο διευκολύνει την εκποίηση και συρρικνώνει τα δρομολόγια με τον μπαλτά. Πείτε μας ότι δεν θα καταλήξουν οι υπηρεσίες των τρένων σαν τους Αγούδημους» ανέφερε ο Δημήτρης Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ).

«Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει μονάχα το οικονομικό πρόβλημα του ΟΣΕ και όχι το έλλειμμα ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών» παρατήρησε ο Ηλίας Πολατίδης (ΛΑΟΣ).

«Οι καταγγελίες της ελάσσονος αντιπολίτευσης για ξεπούλημα δεν στέκουν. Εδώ γίνεται προσπάθεια μέσα από ένα καινούργιο σχήμα, να προχωρήσουμε σε κάτι που μας εκφράζει όλους. Βάζουμε τον δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων, για να ξεπεράσουμε προβλήματα που μέχρι σήμερα, φαίνονταν αξεπέραστα» αντέτεινε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Μανόλης Στρατάκης.