Φωκίων Μπόγρης «Ασε, φίλε, είμαι ξεδιάντροπος…»

Αν οι γονείς του σκηνοθέτη Φωκίωνα Μπόγρη δεν ήταν τόσο φανατικοί σινεφίλ όσο τους περιγράφει, ενδεχομένως ο ίδιος να μην είχε την πώρωση που έχει με τον κινηματογράφο. Αθελά τους όμως ή ηθελημένα, οι γονείς του φρόντισαν να του μεταδώσουν το «μικρόβιο» και μάλιστα σε πολύ μικρή ηλικία, όταν ο Μπόγρης ήταν ακόμη παιδάκι. « Η μαμά ήταν φαν των ταινιών τρόμου,ο μπαμπάς γούσταρε δράση. Προτού καλά καλά πάω στο νηπιαγωγείο, έβλεπα ταινίες όπως το “Κονβόι” του Σαμ Πέκινπα... ». Το γεγονός ότι ο αδελφός της μαμάς είχε βιντεοκλάμπ στο κέντρο της Αθήνας πρέπει να βοήθησε αρκετά στην πρόωρη κινηματογραφική ωρίμανση του 30χρονου σήμερα σκηνοθέτη.

Αν οι γονείς του σκηνοθέτη Φωκίωνα Μπόγρη δεν ήταν τόσο φανατικοί σινεφίλ όσο τους περιγράφει, ενδεχομένως ο ίδιος να μην είχε την πώρωση που έχει με τον κινηματογράφο. Αθελά τους όμως ή ηθελημένα, οι γονείς του φρόντισαν να του μεταδώσουν το «μικρόβιο» και μάλιστα σε πολύ μικρή ηλικία, όταν ο Μπόγρης ήταν ακόμη παιδάκι. « Η μαμά ήταν φαν των ταινιών τρόμου,ο μπαμπάς γούσταρε δράση. Προτού καλά καλά πάω στο νηπιαγωγείο, έβλεπα ταινίες όπως το “Κονβόι” του Σαμ Πέκινπα… ». Το γεγονός ότι ο αδελφός της μαμάς είχε βιντεοκλάμπ στο κέντρο της Αθήνας πρέπει να βοήθησε αρκετά στην πρόωρη κινηματογραφική ωρίμανση του 30χρονου σήμερα σκηνοθέτη. Ρωτώ τον Μπόγρη πού έγιναν όλα αυτά. Κομπιάζει. « Ε… ». Σαν να μη θυμάται πού μεγάλωσε! Οντως δεν θυμάται. « Χαλάνδρι ήταν ή…Μαρούσι;Τα μπερδεύωαυτά τα δύο…». Υστερα πήγε και στη Θεσσαλονίκη για δύο χρόνια, μετά επέστρεψε στην Αθήνα όπου σπούδασε Επικοινωνία. Πού να θυμάται τώρα… Του το συγχωρείς όμως, γιατί ο Μπόγρης είναι τόσο πολύ χύμα και τόσο πολύ στον κόσμο του που τελικά έχει χάρη μόνο και μόνο να τον ακούς. Του συγχωρείς επίσης τις ατέλειες της τρίτης ταινίας του, της «Κάθαρσης», που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στον Μικρόκοσμο. Το «τρίτη ταινία» είναι τρόπος του λέγειν βέβαια. Ετσι όπως ο Μπόγρης αναφέρεται στις δύο προηγούμενες, είναι σαν να μην τις υπολογίζει καν: «Η επιστροφή των καθαρμάτων» (2003) με τον Απόστολο Σουγκλάκο και «Αθήνα 2004, βία και κτηνωδία» έναν χρόνο αργότερα. « Από τους τίτλους και μόνο καταλαβαίνεις περί τίνος πρόκειται » λέει ο Μπόγρης. Του λέω ότι κακώς απολογείται, ότι δεν πρέπει να ντρέπεται για το προηγούμενο έργο του, όποιο και αν είναι αυτό. « Ασε, φίλε, όπως είδες και στην “Κάθαρση” είμαι ξεδιάντροπος… ».

Εδώ που τα λέμε, δεν έχει και τόσο άδικο. Ο,τι θες το βρίσκεις στην ιστορία της «Κάθαρσης» σύμφωνα με την οποία ένας πρώην αστυνομικός ( Κώστας Στεφανάκης ) λειτουργεί ως πληρωμένο πιστόλι της Ασφάλειας προκειμένου να καθαρίσει την Αθήνα από τα «παράσιτα». Ωσπου κάτι στραβώνει και τους παίρνει όλους σβάρνα. Παρά την ερασιτεχνική μορφή της, η «Κάθαρση» βλέπεται μια χαρά για αυτό που είναι. Ακόμη και οι πολιτικές αιχμές της με τους διεφθαρμένους αστυνομικούς και τους ακόμη περισσότερο διεφθαρμένους πολιτικούς έχουν τέτοια ελαφράδα που σε κάνουν να χαμογελάς. Πόσω μάλλον όταν βλέπεις τον πρώην πορνοστάρ Τέλη Σταλόνε να υποδύεται τον υπουργό… Δημόσιας Τάξης και την επίσης πρώην σταρ του ερωτικού ελληνικού κινηματογράφου Τίνα Σπάθη σε ρόλο αστυνομικού! «Θεώρησα ενδιαφέρον μέσα σε αυτή την ιστορία εκδίκησης να υπάρχει ένας διεφθαρμένος πολιτικός που θα ήταν η ρίζα του κακού» λέει ο Μπόγρης . «Και νομίζω ότι είναι λίγο συμβολικό που αυτόν τον τύπο τον υποδύεται ένας πρώην πορνοστάρ ».

Η «Κάθαρση» βέβαια διαφέρει πολύ από τις δύο προηγούμενες ταινίες του Μπόγρη. Κατ΄ αρχάς κόστισε περί τα 15.000 ευρώ και δεν της φαίνεται (δείχνει ακριβότερη). Ο Μπόγρης ξεκίνησε γυρίσματα το καλοκαίρι του 2007 και τελείωσε το καλοκαίρι του 2009. Ενας από τους λόγους για τους οποίους τα γυρίσματα διακόπτονταν συχνά ήταν επειδή τελείωναν τα χρήματα, ή επειδή κάποιοι ηθοποιοί, όπως ο Βαγγέλης Μουρίκης (άψογος στον ρόλο του γκάνγκστερ Μάνθου), είχαν ανειλημμένες υποχρεώσεις σε άλλες ταινίες. Στη διάρκεια των δύο χρόνων ο Μπόγρης προσπαθούσε να βρει χρήματα από παντού. Ακόμηκαι τη σπάνια βιντεοθήκη του αναγκάστηκε να πουλήσει για να ξελασπώσει. Παρεμπιπτόντως ούτε μισό σεντ δεν πήρε από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Δεν τόλμησε καν να απευθυνθεί εκεί. Πώς θα μπορούσε άλλωστε με μια ταινία εκδίκησης στη σύγχρονη Αθήνα που θυμίζει giallo της δεκαετίας του ΄70, όπως αποκαλούσαν τα αιμόφυρτα ιταλικά θρίλερ της εποχής εκείνης. « Φταίει ο Λούτσιο Φούλτσι και ο Ντάριο Αρτζέντο τους οποίους ανακάλυψα στην ενηλικίωση » μου απαντά χαμογελώντας όταν αναφέρομαι στα splatter στοιχεία της ταινίας, από τα οποία δεν λείπει μια σκηνή τεμαχισμού πέους.

Μπορείς όμως να ζήσεις αποκλειστικά από το σινεμά στην Ελλάδα; Δύσκολο, ακόμη και αν η δημιουργία μιας ομάδας συνεργατών με βάση την εμπιστοσύνη είναι το όραμά σου, όπως είναι του Μπόγρη. Γι΄ αυτό και ο νεαρός σκηνοθέτης όταν δεν σκηνοθετεί συνδράμει στην επιχείρηση μαρμάρων του πατέρα του, βάση της οποίας είναι η Καβάλα. Δεν γίνεται αλλιώς. Ο βιοπορισμός απασχολεί ακόμη και εκείνους που επειδή βρίσκονται τόσο πολύ στον κόσμο τους δεν θυμούνται αν γεννήθηκαν στο Χαλάνδρι ή στο Μαρούσι.

Αν και προτού τελειώσει αυτή η κουβέντα μας, ο Μπόγρης το θυμήθηκε. «Ηταν το Μαρούσι!» είπε με χαρά παιδιού…

Η ταινία «Κάθαρση»,στην οποία εμφανίζονται επίσης ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης και εκτός άλλων οι ηθοποιοί Χρήστος Νάτσιος,Βαγγέλης Αλεξανδρής, Δημήτρης Παπαδόπουλος και Κώστας Ξυκομηνός,προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στην αίθουσα Μικρόκοσμος της λεωφ.Συγγρού.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.