Βλάσης Κανιάρης στο Βερολίνο. Αλέκος Φασιανός στο Παρίσι. Νίκος Αλεξίου στην Τσοκάνη. Νίκος Μιχαλιτιτσιάνος στο Λονδίνο. Βένια Μπεχράκη , Χάρης Κοντοσφύρης και Γιώργος Χαδούλης στις Βρυξέλλες… Αυτό το καλοκαίρι η παρουσία ελλήνων εικαστικών στην Ευρώπη μόνο απαρατήρητη δεν περνά.
«Σύμφωνα με τη γνώμη μου υπάρχει ένας πραγματικός χώρος (για παράδειγμα ένα δωμάτιο, μια κουζίνα, μια γκαλερί) και η δουλειά που είναι επίσης ένα πράγμα (μια καρέκλα, για παράδειγμα), ένα χρώμα (όπως το μπλε), μια σχέση (λόγου χάρη μικρός/μεγά- λος), μια μεταχείριση του πραγματικού χώρου (όπως καταστροφήή σύγκρουση) και όλα αυτά που συμπεριλαμβάνονται.Η φόρμα,οι διαστάσεις και το περιεχόμενο που δίνω σ΄ αυτό το έργο τέχνης- αν είναι έργο τέχνης – είναι μια προσπάθεια να κάνω αυτόν που το κοιτά να δει όλα αυτά που περιέγραψα από μια διαφορετική θεώρηση και από την αρχή-αρχή μ΄ έναν τέτοιον τρόπο ώστε ο σύνδεσμός μας με τον κόσμο και η θέση μας σ΄ αυτόν να τίθεται διαρκώς υπό αμφισβήτηση». Οι παραπάνω σκέψεις του Βλάση Κανιάρη, οι οποίες καθόριζαν το σκεπτικό της ιστορικής έκθεσής του το 1974 με θέμα «GastarbeiterFremdarbeiter», βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα της γκαλερί Giti Νourbakhsch του Βερολίνου. Αφορμή, η νέα έκθεσή του στη γερμανική πρωτεύουσα. Ο καλλιτέχνης, που επί δύο χρόνια ήταν εγκαταστημένος στο Βερολίνο και εργαζόταν πάνω σε ένα θέμα σχετικό με τους μετανάστες, παρουσίασε για δύο μήνες τη νέα ατομική του έκθεση με τίτλο «Αs it was before the day before yesterday so it will be the day after the day after tomorrow» – σήμερα φιλοξενείται για τελευταία φορά στη συγκεκριμένη γκαλερίενώ από τις 5 ως τις 7 Νοεμβρίου θα παρουσιάσει την εγκατάστασή του Αrrivederci-Wilkommen-1976 στo 17ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης του Τορίνο Αrtissima 2010 (www.nourbakhsch.de και www. artissima.it).
Η σημερινή είναι η τελευταία ημέρα (έκανε εγκαίνια στις 4 Ιουνίου) και για την έκθεση του Αλέκου Φασιανού με τίτλο «Φασιανός, η επανάκτηση της ευτυχίας» σε μια άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή γκαλερί, την Ρierre-Αlain Challier του Παρισιού. Περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, σχέδια, χαρακτικά, γλυπτά και ειδικές εκδόσεις, ενώ συνοδεύεται από ειδική έκδοση στην οποία περιέχονται κείμενα γάλλων διανοουμένων και κριτικών τέχνης για τον έλληνα ζωγράφο, ο οποίος αναδεικνύει νησιωτικά τοπία, ποδηλάτες, ιππείς, ζευγάρια ερωτικά, νέους αθλητές, τον Αλέξανδρο και τον Βουκεφάλα, τη χαοτική πόλη, χαρταετούς στον ουρανό, χορούς, μαντίλια και κινήσεις των λουλουδιών στον άνεμο, άνδρες, γυναίκες, θεούς (www. pacea.fr)
Ο 50χρονος Νίκος Αλεξίου, ο καλλιτέχνης που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 52η Μπιενάλε της Βενετίας, παρουσιάζει έργα του σε ιδιωτική γκαλερί στην Ιταλία. «Μέσα από την προετοιμασία της δουλειάς γνώρισα καλύτερα την Τοσκάνη, ένα μυθικό μέρος», μας λέει για την έκθεσή του με τίτλο «Τhe sense of order» («Η αίσθηση της αρμονίας»), η οποία εγκαινιάστηκε στις 3 Ιουλίου και θα διαρκέσει ως τις 12 Σεπτεμβρίου, στην γκαλερί Μargini Αrte Contemporanea στη Μάσσα της Τοσκάνης. Κατά μεγάλο μέρος της είναι βασισμένη στην έκθεση «San Μarco di Venezia» που παρουσίασε ο καλλιτέχνης εφέτος στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, ενώ περιλαμβάνει επίσης έργα του από τη δεκαετία του 1980 ως σήμερα. «Δεν μπορώ να πω αν οι έλληνες καλλιτέχνες έχουν ουσιαστική εκπροσώπηση στις γκαλερί του εξωτερικού. Αυτό που θα έλεγα με σιγουριά είναι ότι το Διαδίκτυο μας βοηθά να επικοινωνήσουμε τη δουλειά μας καλύτερα» σημειώνει ο Αλεξίου (www. marginiartecontemporanea.it).