Την υιοθέτηση του μοντέλου του «Τέμπελχοφ» (πρώην αεροδρομίου του Βερολίνου) προτείνει για το μητροπολιτικό πάρκο στο Ελληνικό μελέτη του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ, η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό των δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Ελληνικού. Το Εργαστήριο διαπίστωσε τα καλά κρυμμένα «μυστικά» του χώρου. Στη μετά Ολυμπιακών Αγώνων εποχή το πολλάκις εξαγγελθέν Μητροπολιτικό Πάρκο απέκτησε συνολικά 56 χλμ. περιφράξεων(!), νέες αυθαίρετες κατασκευές και «μπλοκαρισμένο» θαλάσσιο μέτωπο, ενώ εντοπίστηκαν συνολικά σχεδόν 400 κτίρια, πολλά εκ των οποίων αναξιοποίητα. Η ομάδα εργασίας του ΕΜΠ ανέλυσε διεξοδικά και όλες τις προηγούμενες προτάσεις για την τύχη του Πάρκου διαπιστώνοντας ότι σε αυτή του 2007 οι προταθείσες λύσεις ανάπλασης εκτόξευαν το κόστος δημιουργίας ως και 16 φορές υψηλότερα από την τιμή καταλόγου του Δημοσίου.
Η μελέτη προτείνει την άρση των περιφράξεων και την απομάκρυνση των αυθαίρετων κατασκευών, την εγκατάλειψη κάθε ιδέας νέας δόμησης και την ακύρωση των οδικών έργων στον Υμηττό. Ακόμη σημειώνεται ότι η αξιοποίηση των κτιρίων θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία και συντήρηση του εγχειρήματος. Ο επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας και επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ κ. Ν. Μπελαβίλας σημείωσε ότι τα ολυμπιακά έργα αφαίρεσαν από κάθε κάτοικο των Αθηνών περίπου 1,2 τετραγωνικό μέτρο ελεύθερου χώρου. Χαρακτήρισε το πρώην αεροδρόμιο την τελευταία ευκαιρία της πόλης που μπορεί να διορθώσει εν μέρει την απώλεια των αδόμητων χώρων και εξήγησε ότι η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου θα «χαρίσει» σχεδόν δύο τετραγωνικά μέτρα ελεύθερου χώρου ανά κάτοικο. Σημείωσε επίσης ότι ο αναξιοποίητος κτιριακός πλούτος του πρώην αεροδρομίου (713.000 τ.μ.) θα μπορούσε να αποφέρει τεράστια έσοδα στο Δημόσιο.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη μελέτη ανάπλασης του Ελληνικού του 2007, η οποία σύμφωνα με τον κ. Μπελαβίλα προέβλεπε «το ακριβότερο πάρκο του κόσμου» (ως και 16 φορές ακριβότερο από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά έργα) καθώς το κοστολόγιό του κυμαινόταν στα 76.000
ανά στρέμμα, όταν στη Γερμανία το αντίστοιχο κόστος βρίσκεται μεταξύ 10.000 και 15.000 ευρώ! «Το πραγματικό κόστος μπορεί να καλυφθεί με περίπου 50 εκατ.ευρώ ή 100 αν υπάρξει ριζική ανάπλαση του χώρου» τόνισε ο καθηγητής του ΕΜΠ. Ως μοντέλα ανάπλασης ο κ. Μπελαβίλας ανέφερε τα γερμανικά πρώην αεροδρόμια «Μορίς Ροζ» και «Τέμπελχοφ», σε πυκνοδομημένες περιοχές της Αθήνας, «αλλά όχι σε βάρος άλλων περιοχών», όπως τόνισε, ενώ τάχθηκε στα οποία πραγματοποιήθηκαν ή θα πραγματοποιηθούν ήπιες αναπλάσεις χαμηλού κόστους. Σε παρέμβασή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής κ. Κ. Καρτάλης μίλησε για την ανάγκη «αστικού βελονισμού» κατά της δημιουργίας «μιας μικρής πόλης» στο πρώην Ανατολικό αεροδρόμιο. Ακόμη, οι δήμαρχοι Ελληνικού Χ.Κορτζίδης, Αργυρούπολης κ. Δ.Ευσταθιάδης και Αλίμου κ. Θ.Ορφανός ζήτησαν την άμεση απόδοση του χώρου στους πολίτες, ενώ την παρέμβαση της πολιτείας για το άνοιγμα της παραλίας ζήτησε με ανακοίνωσή του το ΤΕΕ.
Τα έργα στο «Τέμπελχοφ»
Η εξαγγελία της ήπιας ανάπλασης του ιστορικού αεροδρομίου της γερμανικής πρωτεύουσας έγινε πριν από έναν μήνα. Το σχέδιο ανάπλασης θα κοστίσει περίπου 60 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί σε βάθος επταετίας. Το μάστερ πλαν προβλέπει ήπιες αναπλάσεις, πράσινο και εκπαιδευτικές και πολιτιστικές χρήσεις. Στη φωτογραφία Βερολινέζοι απολαμβάνουν τον περίπατο και την ποδηλασία στην παλιά πίστα του «Τέμπελχοφ» τον περασμένο Μάιο.