Έπειτα από την ολική αποτυχία της επιχείρησης «top kill», η BP ετοιμάζεταισήμερα να δοκιμάσει μια εναλλακτική μέθοδο για την συγκράτηση του πετρελαίου που αναβλύζει από το βυθό στον Κόλπο του Μεξικού και έχει ήδη προκαλέσει τη «χειρότερη περιβαλλοντική καταστροφή στην ιστορία των ΗΠΑ». Η έκταση που έχει αποκλειστεί στον Κόλπο είναι πλέον μεγαλύτερη από την Ελλάδα.
Τα ρομπότ της εταιρείας θα προσπαθήσουν να κόψουν τον κατεστραμμένο αγωγό που ανέβαινε από τη γεώτρηση μέχρι την πλατφόρμα Deep Horizon που βυθίστηκε στις 21 Απριλίου. Στη συνέχεια, θα κατεβάσουν στη γεώτρηση μια ογκώδη συσκευή, με την ονομασία LMPR, η οποία θα συγκρατεί το πετρέλαιο προκειμένου να απαντληθεί αργότερα από ειδικά σκάφη.
«Δεδομένου ότι οι εργασίες εκτελούνται με ρομπότ σε βάθος 5.000 ποδών [1524 μέτρα], δεν πρέπει να βιαστούμε. Μέχρι τα τέλη της εβδομάδας, [Το LMPR] θα πρέπει να βρίσκεται στη θέση του» δήλωσε στο CNN ο Μπομπ Ντάτνεϊ, διευθυντής επιχειρήσεων της BP.
Ακόμα κι αν πετύχει, η νέα επιχείρηση δεν είναι δυνατό να σταματήσει τη διαρροή. Η γεώτρηση θα σφραγιστεί μόνο αν η BP καταφέρει να ολοκληρώσει δύο νέες γεωτρήσεις εκτόνωσης, οι οποίες όμως δεν θα είναι έτοιμες πριν από τον Αύγουστο.
Στο μεταξύ, η οργή κατά της British Petroleum συνεχίζει να διογκώνεται στις ΗΠΑ. Την Κυριακή, η New York Times αποκάλυψαν ότι ήδη από τον περασμένο Μάρτιο η εταιρεία είχε «σοβαρά προβλήματα και ανησυχίες για την κεφαλή της υποβρύχιας γεώτρησης και τη βαλβίδα ασφαλείας που θα έπρεπε να είχε εμποδίσει τη φονική έκρηξη.
Ο Λευκός Οίκος αμφισβήτησε ακόμα και τις εκτιμήσεις της BP για το μέγεθος της διαρροής, σημειώνοντας ότι η εταιρεία έχει οικονομικό συμφέρον να υποτιμά την καταστροφή: «Θα πληρώσουν ποινή με βάση τον αριθμό των βαρελιών [που διαρρέουν] κάθε ημέρα» εξήγησε η σύμβουλος ενέργειας του Λευκού Οίκου, Κάρολ Μπράουνερ.
Την προηγούμενη ημέρα, η Μπράουνερ δήλωσε ότι πετρελαιοκηλίδα «είναι πιθανότατα η μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή που έχουμε αντιμετωπίσει ποτέ σε αυτή τη χώρα».
Σύμφωνα με νέες εκτιμήσεις της αμερικανικής κυβέρνησης, η διαρροή δεν είναι 5.000 βαρέλια την ημέρα, όπως είχε εκτιμήσει νωρίτερα η εταιρεία, αλλά 12 με 19 χιλιάδες βαρέλια.
Αυτό σημαίνει ότι ο Κόλπος του Μεξικού έχει ήδη μολυνθεί με 70 έως 112 εκατομμύρια λίτρα αργού πετρελαίου.
Συγκριτικά, η διαρροή πετρελαίου από το τάνκερ Exxon Valdez στην Αλάσκα το 1989 ήταν 42 εκατομμύρια λίτρα.
Η BP συνεχίζει να δέχεται επικρίσεις και για τους αμφιλεγόμενους διαλύτες με τους οποίους ψεκάζει το πετρέλαιο: Περίπου 10 εργάτες στην επιχείρηση απορρύπανσης χρειάστηκε να νοσηλευτούν με ζάλη και αναπνευστικά προβλήματα έπειτα από μια τέτοια επιχείρηση ψεκασμού.
Μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής, η BP είχε διαθέσει 930 εκατομμύρια δολάρια στην επιχείρηση και οι αρχές έχουν κλείσει για τα εμπορικά και αλιευτικά πλοία το 25% της ζώνης αποκλειστικής οικονομικής εκμετάλλευσης στον Κόλπο.
Αυτό αντιστοιχεί σε μια έκταση 156.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, περίπου 25.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα μεγαλύτερη από της Ελλάδας.