Η μείωση προσωπικού η οποία προκύπτει από την οικονομική κρίση στη χώρα μας μπορεί να επιτευχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι λιγότερο οδυνηρή για όσους αποχωρούν από την επιχείρηση, ενώ οι πολυεθνικοί όμιλοι βοηθούν τους αποχωρούντες στην αναζήτηση νέας θέσης εργασίας με την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών επαγγελματικής αποκατάστασης, όπως αναφέρει η κυρία Βερώνη Παπατζήμου, γενική διευθύντρια της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων ΚΡΜG.
– Μπορούν οι επιχειρήσεις να επιδείξουν κοινωνική υπευθυνότητα σε περίοδο οικονομικής ύφεσης;
«Η ύφεση είναι πραγματικότητα για τη χώρα μας και οι επιπτώσεις της είναι πλέον φανερές. Κατά κύριο λόγο πλήττεται η αγορά εργασίας. Την περίοδο αυτή το σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά καλούνται να περικόψουν τις δαπάνες τους και σε κάποιες από αυτές ο περιορισμός των θέσεων εργασίας είναι μονόδρομος. Η αναπόφευκτη μείωση προσωπικού που προκύπτει είναι δυνατόν να επιτευχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι λιγότερο οδυνηρή για όσους αποχωρούν από την επιχείρηση, αλλά και να δημιουργήσει τη μικρότερη ανασφάλεια σε όσους μένουν. Είναι σαφές ότι αυτή την περίοδο περισσότερο από ποτέ θα πρέπει το ηθικό των εργαζομένων να παραμείνει ψηλά ώστε και η παραγωγικότητα να μην υποστεί πλήγμα.
Αρκετές εταιρείες, κυρίως πολυεθνικοί οργανισμοί, οι οποίοι είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με συστήματα και πρακτικές αναδιοργάνωσης, όταν αντιμετωπίζουν αναπόφευκτες μειώσεις εργαζομένων παρέχουν στους αποχωρούντες υποστήριξη στην προσπάθεια αναζήτησης νέας θέσης εργασίας με την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών επαγγελματικής αποκατάστασης. Στόχος των υπηρεσιών αυτών είναι η άμβλυνση των συνεπειών και δυσκολιών που προέρχονται από τον τερματισμό της εργασίας, καθώς και να συμβάλουν στην αύξηση της πιθανότητας ανεύρεσης εργασίας σε σύντομο διάστημα». – Οι υπηρεσίες επαγγελματικής αποκατάστασης έχουν την αποδοχή του επιχειρηματικού κόσμου;
«Οι υπηρεσίες επαγγελματικής αποκατάστασης έχουν τύχει ευρείας αποδοχής των πολυεθνικών επιχειρήσεων, όχι όμως των ελληνικών. Η έρευνα αποδοχών και παροχών της ΚΡΜG του 2009, στην οποία συμμετείχαν περισσότερες από 250 εταιρείες, κατέδειξε ότι μόνον το 2% των ελληνικών εταιρειών παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες όταν το ποσοστό στις πολυεθνικές ανέρχεται στο 26%. Παρ΄ όλα αυτά είναι σημαντικό ότι για πρώτη φορά καταγράφεται στις έρευνες συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στην παροχή τέτοιων υπηρεσιών». – Ποια τα οφέλη αυτών των υπηρεσιών για εργοδότες και εργαζομένους;
«Ο εργοδότης/ επιχειρηματίας διατηρεί και ενισχύει τον κοινωνικό του ρόλο και το “καλό όνομα” στην αγορά, διατηρεί σε υψηλά επίπεδα την παραγωγικότητα του στελεχιακού δυναμικού που παραμένει στην επιχείρηση και προσελκύει το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, ενώ ο εργαζόμενος αντιμετωπίζει με ψυχραιμία την κρίσιμη περίοδο, αποκτά εφόδια για το εργασιακό μέλλον και αυξάνει την πιθανότητα εξεύρεσης νέας θέσης εργασίας».