Στον αέρα βρίσκονται οι αποκρατικοποιήσεις μετά τις τελευταίες οικονομικές εξελίξεις και τη συμφωνία της κυβέρνησης με την τρόικα. Οι αρχικοί σχεδιασμοί, όπως διατυπώνονταν τον Ιανουάριο στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, για δυνητικές εισπράξεις από αποκρατικοποιήσεις ύψους 9,5 δισ. ευρώ ως το τέλος 2013, δεν ισχύουν. Το ίδιο συμβαίνει και για τους σχεδιασμούς ειδικά για το 2010 σύμφωνα με τους οποίους το Δημόσιο θα εισέπραττε 2,5 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο τελευταίο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων της Αlpha Βank της 5ης Μαΐου αναφέρεται ότι «η πορεία του δημόσιου χρέους στην περίοδο 2010-2014 θεωρεί ότι τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις και από αξιοποίηση της δημοσίας περιουσίας θα είναι μηδέν και ότι το σύνολο των εγγυήσεων του ελληνικού Δημοσίου θα καταπέσει και θα επιβαρύνει το δημόσιο χρέος». Η τοποθέτηση αυτή της Αlpha Βank επαληθεύεται και από την πορεία του δημόσιου χρέους όπως αυτή εμφαίνεται στη συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και της τρόικας. Το χρέος της γενικής κυβέρνησης από το 133,3% του ΑΕΠ το 2010 θα αυξηθεί στο 145,1% το 2011, στο 148,6% το 2012 και στο 149,1% του ΑΕΠ το 2013 και θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται το 2014 που αναμένεται να μειωθεί στο 144,3% του ΑΕΠ.
Τα ανωτέρω έρχονται σε αντίφαση με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης του Ιανουαρίου 2010, σύμφωνα με το οποίο «η μείωση του δημόσιου χρέους και η αναδιάρθρωση είναι οι βασικοί στόχοι στο πλαίσιο του παρόντος προγράμματος. Αναμένεται ότι οι ιδιωτικοποιήσεις και μετοχοποιήσεις θα εξασφαλίσουν 2,5 δισ. ευρώ το 2010 και θα συνεχιστούν και τα επόμενα έτη».
Τώρα όμως φαίνεται ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει με πολύ προσεκτικά βήματα σε ιδιωτικοποιήσεις και, όπως λένε κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, «όλα είναι ανοιχτά και οι αποφάσεις θα ληφθούν υπό το πρίσμα του σεβασμού των στρατηγικών συμφερόντων του Δημοσίου». Προστίθεται δε ότι η ατζέντα των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου είναι «πάρα πολύ μεγάλη» και η διαχείρισή της θα αποφασιστεί από το Υπουργικό Συμβούλιο. Οι ίδιοι κύκλοι προσθέτουν ότι παρά τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες δεν πρόκειται να γίνει «ξεπούλημα» αλλά η καλύτερη δυνατή διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου και προσθέτουν ότι για κάθε περίπτωση υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις.
Στην ατζέντα των περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν στο Δημόσιο κατά 100% περιλαμβάνονται: Τα περιφερειακά αεροδρόμια, η ΗΕLΕΧΡΟ, η ΕΤΑ, τα Ολυμπιακά Ακίνητα, η ΚΕΔ, ο ΟΣΕ και ο ΟΔΙΕ (Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος). Συμμετοχές επίσης έχει το Δημόσιο και στο Καζίνο Πάρνηθας, στη ΔΕΣΠΑ και στη ΔΕΣΦΑ, στην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος, στην Τράπεζα Αττικής, στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ, στην ΕΥΔΑΠ, στον ΟΠΑΠ, στη ΔΕΗ, στα ΕΛΠΕ, στο ΤΤ, στα ΕΛΤΑ (από 34% και άνω) αλλά και στην Εθνική Τράπεζα, την Τράπεζα Πειραιώς και την Αlpha Βank με πολύ μικρότερα ποσοστά (από 0,5%-2,5%).
Το πρόβλημα ΟΣΕ
Ο «αδηφάγος» του δημόσιου χρήματος, ο ΟΣΕ, τα συνολικά χρέη του οποίου προσεγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ, θα αντιμετωπιστεί δεόντως.Τον Ιούλιο θα είναι έτοιμο σχέδιο νόμου, το οποίο θα ψηφιστεί τον Σεπτέμβριο στη Βουλή και θα προβλέπει τη συνολική αναδιάρθρωση του οργανισμού«βραχνά».Το σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει ειδικές διατάξεις για το προσωπικό, το οποίο θα μεταταχθεί «χωρίς να γίνει καμιά απόλυση ή εθελουσία έξοδος». Η γραμμή του ΟΣΕ θα παραμείνει στο Δημόσιο, ενώ ορισμένα ακίνητα-σταθμοί που του ανήκουν θα παραχωρηθούν, όπως έγινε με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Για τις άλλες ιδιωτικοποιήσεις, οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να καθυστερήσουν σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.