Τα παράξενα επαγγέλματα της τηλεόρασης

Πώς καταφέρνει μια εκπομπή να έχει στη διάθεσή της όλα τα βίντεο με τις γκάφες, τα απρόοπτα, τα αστεία και τα τραγικά περιστατικά της ημέρας; Ποιος φροντίζει ώστε τα πάνελ κάθε εκπομπής να είναι συμπληρωμένα και οι καλεσμένοι στη θέση τους την κατάλληλη ώρα; Ποιος σκέφτεται, γράφει και σχεδιάζει τα περίφημα «σούπερ»; Και ποιος είναι ο σύγχρονος τηλεοπτικός υποβολέας που φροντίζει έτσι ώστε όλοι οι παρουσιαστές να μας κοιτούν στα μάτια την ώρα που μιλούν; Ερωτήματα που ενδεχομένως πέρασαν από το μυαλό κάποιων τηλεθεατών, άγνωστες και αδιάφορες απορίες ίσως για κάποιους άλλους.

Πώς καταφέρνει μια εκπομπή να έχει στη διάθεσή της όλα τα βίντεο με τις γκάφες, τα απρόοπτα, τα αστεία και τα τραγικά περιστατικά της ημέρας; Ποιος φροντίζει ώστε τα πάνελ κάθε εκπομπής να είναι συμπληρωμένα και οι καλεσμένοι στη θέση τους την κατάλληλη ώρα; Ποιος σκέφτεται, γράφει και σχεδιάζει τα περίφημα «σούπερ»;

Και ποιος είναι ο σύγχρονος τηλεοπτικός υποβολέας που φροντίζει έτσι ώστε όλοι οι παρουσιαστές να μας κοιτούν στα μάτια την ώρα που μιλούν;

Ερωτήματα που ενδεχομένως πέρασαν από το μυαλό κάποιων τηλεθεατών, άγνωστες και αδιάφορες απορίες ίσως για κάποιους άλλους. Και όμως, για να βγει μια εκπομπή στον αέρα δεν αρκεί ένας παρουσιαστής και ένας κάμεραμαν, όπως συμπεραίνουν οι περισσότεροι. Για την ακρίβεια, αν δεν υπήρχαν επαγγέλματα που δεν φανταζόμαστε, δεν έχουμε ακούσει, δεν έχουμε διαβάσει στους τίτλους μιας εκπομπής, η τηλέοραση θα ήταν πολύ μα πάρα πολύ διαφορετική. Γι΄ αυτό και ο viewer, ο teleprompter, ο character generator και άλλες άγνωστες λέξεις είναι ιδιότητες ανθρώπων οι οποίοι μπρος και πίσω από τις κάμερες αποτελούν το Α και το Ω της ροής του προγράμματος. Τους συναντήσαμε, είδαμε τον χώρο εργασίας τους και αποκρυπτογραφούμε τους κώδικες της δουλειάς τους.

Τι είναι
Οι υπεύθυνοι καλεσμένων είναι δημοσιογράφοι. Είναι οι άνθρωποι που φροντίζουν ώστε να υπάρχουν προσκεκλημένοι στα στούντιο των εκπομπών.

Πώς λειτουργεί
Αυτό που σίγουρα απαιτείται είναι να είσαι επικοινωνιακή και να έχεις καλή σχέση με τους ανθρώπους.Επίσης θα πρέπει να λειτουργείς με ισορροπία για να μπορείς να αντιμετωπίσεις πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους.Υπάρχουν νευρικοί και αρνητικοί,απότομοι ή εύκολοι οι οποίοι θα αλλάξουν γνώμη την τελευταία στιγμή και θα σε «κρεμάσουν».Γι΄ αυτό και ως υπεύθυνη καλεσμένων θα πρέπει να είσαι ευέλικτη με όλους τους τύπους των ανθρώπων και να έχεις επιμονή και υπομονή.Ανθρωποι που θεωρητικά μοιάζει αδύνατον να έλθουν,αν καλλιεργείς μια σχέση μαζί τους και έχεις επαφή,μπορεί τελικά να πειστούν.Το μότο της δουλειάς μου είναι «ο επιμένων νικά».

Οι δυσκολίες
Υπάρχουν δύσκολοι καλεσμένοι και ο λόγος που δεν θέλουν να εμφανιστούν συνήθως είναι ότι, αν και κάνεις μια συνέντευξη 40 λεπτών,τελικά μπορεί να παιχτούν πέντε,οπότε και συνεπώς πρέπει να προβάλουμε ό,τι πιο εμπορικό έχουμε πει.Φοβούνται την παρερμηνεία για τη δουλειά και την εικόνα τους.

Οι ακριβοθώρητοι
Αναμφισβήτητα ο Θανάσης Βέγγος και ο Γιάννης Μπέζος.

Η δημιουργικότητα χάνεται
Το viewing προέκυψε ξαφνικά.Δεν το επεδίωξα, απλώς μου έγινε μια πρόταση η οποία μου φάνηκε ενδιαφέρουσα,δεδομένου ότι το βρήκα δημιουργικό.Αργότερα συνειδητοποίησα ότι είναι κάτι το οποίο σε κάνει να σκέφτεσαι διαφορετικά ως τηλεθεατής,αλλά η δημιουργικότητα χάνεται. Παρακολουθώ πέντε ώρες υλικό επικαιρότητας σε real time.Βλέπεις και ταυτόχρονα η φαντασία σου τρέχει και σκέφτεσαι ότι κάποιο σημείο μπορεί να προκαλέσει γέλιο ή απορία,οπότε το καταγράφεις.Επειδή αυτή η δουλειά κουράζει και θεωρείται απλή,δεν κερδίζεις πολλά χρήματα.

Οπότε είναι η πρώτη επαφή με κάτι με το οποίο προσεγγίζεις τη δημοσιογραφική επικαιρότητα.Σε ό,τι αφορά το τεχνικό κομμάτι ο καθένας παρακολουθεί συγκεκριμένες εκπομπές και κανάλια.Οταν παρακολουθείς εκπομπές,τις γράφεις στον σκληρό δίσκο.Τις βλέπεις σαν ταινία και στη συνέχεια γράφεις τα σημεία που είναι ενδιαφέροντα.

Η ολέθρια σχέση με την τηλεόραση
Σιχαίνομαι πλέον την τηλεόραση.Δεν βλέπω καθόλου εκτός δουλειάς.Επιβεβαιώθηκαν όλα όσα πίστευα για την τηλεόραση και τα έζησα μέσα από τη δουλειά μου.Ερχεται κάποια στιγμή που αναρωτιέσαι «τι μου λένε όλοι αυτοί;».Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που παρακολουθούν χωρίς να σκέφτονται.Εγώ δεν το κάνω αυτό όταν δουλεύω.Και έχοντας οδηγηθεί σε κάποια συμπεράσματα,κατέληξα στο να οριοθετήσω την τηλεόραση ως κομμάτι της δουλειάς μου.Πλέον όταν είμαι σπίτι κάνω turn off.

Πώς δουλεύω

Παρακολουθούμε εκπομπές όπως οι πρωινές ενημερωτικές και ψυχαγωγικές εκπομπές,τα δελτία ειδήσεων και τα τοκ σόου και όταν δούμε κάτι ενδιαφέρον το καταγράφουμε για να σχολιαστεί.O καθένας αναλαμβάνει συγκεκριμένες εκπομπές.Στην αρχή η δουλειά είναι κουραστική,στη συνέχεια όμως λειτουργείς με το ένστικτό σου και μαθαίνεις τι ώρα θα ειπωθεί η βλακεία.

Πολλά πράγματα μαθαίνεις να τα προσπερνάς.

Τα high points
Μου αρέσει που επειδή βλέπω ενημερωτικές εκπομπές γνωρίζω τα πάντα- από το πιο απλό ως το πιο σοβαρό: από ένα τρακάρισμα στην Κηφισιάς ως τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού.Βλέπω τηλεόραση στο σπίτι και σίριαλ και ειδήσεις.Σπανίως δεν προκύπτει υλικό.Απλά καμιά φορά μπορεί κάτι να μην είναι τόσο αστείο.Η εκπομπή-τροφοδότις,η εκπομπήεγγύηση είναι το «Καλημέρα σας» με τον Γιώργο Αυτιά και το «Εχει γούστο» με την Μπήλιω Τσουκαλά.

Τι είναι

Ουσιαστικά είναι ο τηλε-υποβολέας.

Είναι μια πολύ καλή εφεύρεση για την τηλεόραση και σημαντικός βοηθός για όσους δεν μπορούν να απομνημονεύσουν εύκολα.Εφτασε σήμερα να χρησιμοποιείται ευρέως σε εκπομπές και δελτία ειδήσεων.

Ουσιαστικά τροφοδοτούμε με κείμενα το auto cue.Με ειδικό πρόγραμμα ανοίγουμε τα κείμενα και τα παρουσιάζουμε στον εκφωνητή.

Τα απρόοπτα
Φυσικά υπάρχει περίπτωση να «κρεμάσει» το μηχάνημα τον παρουσιαστή αλλά ευτυχώς πάντα μπροστά του υπάρχουν και τα χαρτιά του,η παλιά παραδοσιακή και ασφαλής μέθοδος.

Προσόντα ενός καλού teleprompter
Το autocue παλιά χρησιμοποιούνταν και στα σίριαλ αλλά όχι πλέον.Τώρα πια έχουμε το Ι news (σ.σ.: σύστημα τροφοδοσίας αλλαγών του auto cue) και με δεύτερη οθόνη ουσιαστικά βλέπουμε τις αλλαγές του αρχισυντάκτη.Δεν θα χαρακτήριζα δύσκολη τη δουλειά μου.

Χρειάζεται ψυχραιμία,ετοιμότητα,καλή χρήση του υπολογιστή και πολύ καλός συντονισμός.

Με τι καταπιάνεται
Στα ελληνικά ο τίτλος της δουλειάς μου θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «γεννήτρια χαρακτήρων».Ουσιαστικά πρόκειται για την έγγραφη ενημέρωση στην τηλεόραση,δηλαδή για οτιδήποτε γίνεται και βλέπει ο τηλεθεατής,εμείς φροντίζουμε να μπει ο τίτλος,τα στοιχεία για το πού και πότε έγινε το γεγονός,δηλώσεις που έχουν γίνει,τα ονόματα και οι ιδιότητες.

Προσόντα
Τα προσόντα που θα πρέπει να έχει κάποιος είναι να γνωρίζει από ηλεκτρονικούς υπολογιστές,γραφικά και μοντάζ.Οτιδήποτε γράφεται χρειάζεται γραφιστικές γνώσεις γιατί είναι σε μεγάλο βαθμό δημιουργική δουλειά.Η συγκεκριμένη δουλειά δεν διδάσκεται,μαθαίνεται στην πράξη.

Συνεργάζομαι με όλες τις εκπομπές που είναι ζωντανές ή και σε μαγνητοσκοπημένες οι οποίες απαιτούν τίτλους θεμάτων.Είναι δουλειά η οποία εφαρμόζεται πολλά χρόνια.

Η τέχνη της επικοινωνίας
Ο τίτλος «υπεύθυνη καλεσμένων» στην εκπομπή μας σημαίνει τις δημόσιες σχέσεις και την επικοινωνία τόσο με τους ανθρώπους που θέλουμε να καλέσουμε όσο και με τον τηλεοπτικό σταθμό.Οι αρμοδιότητες αυτής της δουλειάς είναι κατ΄ αρχάς να βρεθούν τα πρόσωπα,να κλειστούν οι καλεσμένοι και να φτιαχτεί ένα ερωτηματολόγιο μαζί με γενικότερες πληροφορίες που τους αφορούν.Κανένας καλεσμένος δεν έρχεται άλλωστε στην εκπομπή χωρίς να υπάρχει μια αφορμή.

Τι πρέπει να διαθέτει
Είναι μια δουλειά που απαιτεί καλά αντανακλαστικά σε ό,τι αφορά την επικαιρότητα,συνέπεια και πολύ καλό προγραμματισμό.Το καλό είναι ότι στη συγκεκριμένη εκπομπή δεν δυσκολεύομαι να πείσω έναν άνθρωπο να έλθει.Εχει άλλωστε ήδη φτιαχτεί μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των καλεσμένων και της ίδιας της Ελένης Μενεγάκη.

Και τα απρόοπτα
Ασφαλώς και υπάρχουν απρόοπτα,όπως και σε όλες τις δουλειές,πόσω μάλλον σε αυτή που είναι ένα τρίωρο ζωντανό καθημερινό πρόγραμμα.Θυμάμαι μια φορά που είχαμε καλέσει έναν ηθοποιό,ο οποίος όμως ανήκε στο δυναμικό ενός άλλου καναλιού,και μάλιστα έπαιζε σε καθημερινή σειρά.Την ώρα που ήμασταν στον αέρα και τον περιμέναμε από στιγμή σε στιγμή να έρθει, μας ενημέρωσε ότι δεν τον αφήνουν να φύγει από το γύρισμα! Αφού πήραμε τoν παραγωγό του τηλέφωνο και τον παρακαλέσαμε να τον αφήσει να φύγει, πήραμε ένα αυτοκίνητο,φθάσαμε στο στούντιο τρέχοντας όπου έκανε το γύρισμα και σχεδόν τον απαγάγαμε!

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.