Η παροιμία υποστηρίζει «παπούτσι από τον τόπο σου και ας είναι μπαλωμένο» , και φαίνεται ότι το νόημά της ακολουθείται πλέον και στη διατροφή.
Στροφή σε παραδοσιακά εδέσματα, σπάνιες συνταγές, πρώτες ύλες αγνές και σε αφθονία και προϊόντα με πιστοποιημένη ονομασία και προέλευση κάνουν οι καταναλωτές, αναζητώντας ευθεία αντιστοίχηση στην ποιότητα και στην τιμή. Στην τάση αυτή που έχει αποκρυσταλλωθεί τα τελευταία χρόνια, πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν προϊόντα, τρόφιμα και πρώτες ύλες από δημοφιλείς, κατά τους θερινούς μήνες, προορισμούς.
Ετσι παραθεριστές και τουρίστες που πέρασαν ένα διάστημα σε νησιά του Αιγαίου ή στην Κρήτη και μυήθηκαν στις τοπικές γεύσεις, επιστρέφουν ψάχνοντας σε καταστήματα τροφίμων, υπεραγορές και συνοικιακά παντοπωλεία τις ίδιες γεύσεις που… αναστάτωσαν τον ουρανίσκο τους. Παράλληλα όμως η δυσπιστία που έχει προκληθεί σε μερίδα του καταναλωτικού κοινού εξαιτίας των διαδοχικών διατροφικών σκανδάλων του πρόσφατου παρελθόντος οδηγεί το χέρι του καταναλωτή στην απόσπαση από το ράφι προϊόντων από μικρότερες σε μέγεθος βιοτεχνίες ή με εμφανείς διακρίσεις ή πιστοποιήσεις ποιότητας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η τυροκομική βιοτεχνία της οικογένειας Κουφόπουλου από το Γαλανάδο της Νάξου. Εχοντας επενδύσει πριν από περίπου μια δεκαετία στην επέκταση του παραδοσιακού «μητάτου» των προπατόρων, κτηνοτρόφων και τυροκόμων, η οικογένεια Κουφόπουλου έχει πλέον δύο καταστήματα πώλησης παραδοσιακών προϊόντων, στη Νάξο και στο Χαλάνδρι. «Το κατάστημα στην Αθήναάνοιξε αρχές Δεκεμβρίου του 2009. Αιτίαήταν η αυξημένη ζήτηση των προϊόντων μας, κυρίως τυριών και γάλακτος, από επισκέπτες του νησιούπου αφού έκαναν μια επίσκεψη στο κατάστημά μας, ρωτούσαν πού θα βρουν προϊόντα μας στην Αθήνα» τονίζει η κυρία Αρχοντία Κουφοπούλου. Η επιλογή του Χαλανδρίου προέκυψε καθώς «οι περισσότεροι εκ των επισκεπτών της Νάξου και συνακόλουθα πελατών μας, διέμεναν μόνιμα στην Αθήνα, κάπου στα βόρεια προάστια».
Στο κατάστημα οι πελάτες στέκονται μπροστά από τις βιτρίνες με τα 26 διαφορετικά είδη τυριών, τα δύο εκ των οποίων, το αρσενικό Νάξου και το μελανοτύρι, έχουν βραβευτεί προσφάτως. Αλλοι περιεργάζονται τα βιολογικά προϊόντα, όσπρια, ζυμαρικά, παξιμάδια από τη Σύρο, την Αμοργό και την Κορινθία. Η ζήτηση υπαγόρευσε κατ΄ εξαίρεση στο κατάστημα Χαλανδρίου να λειτουργήσει και κρεοπωλείο, με βόειο ή λευκό κρέας από το κυκλαδονήσι.
Στο κατάστημα εισέρχεται ένα ζευγάρι πελατών. Ζητούν ορισμένα είδη τυριών, αρσενικό, μελανοτύρι, γραβιέρα, και παρατηρούν δύο μεγάλα δοχεία με στρόφιγγα, όπου περιέχεται γάλα. «Είναι παστεριωμένο, χύμα γάλα» τους λέει η κυρία Αγγελική Κουφοπούλου. «Συσκευασία;» ρωτούν. «Παραδοσιακή, ένα ή δύο γυάλινα μπουκάλια που όποτε θέλετε τα ξαναφέρνετε να τα γεμί σουμε και πάλι» απαντά η κυρία Κουφοπούλου. Το ζευγάρι πείθεται, οι γυάλινες μποτίλιες, πανομοιότυπες με εκείνες που χρησιμοποιούσαν οι πλανόδιοι γαλατάδες του ΄50 και του ΄60, γεμίζουν.
Στην οδό Αθηνάς, στέκι για τους καταγόμενους από την Μυτιλήνη, και όχι μόνο, έχει μετατραπεί το εδώ και περίπου δέκα χρόνια σε λειτουργία κατάστημα που εμπορεύεται τρόφιμα, καλλυντικά, μέλι και γλυκά από τη Μυτιλήνη και τη Λήμνο. «Τα προϊόντα προέρχονται από οικογενειακές βιοτεχνίες και συνεταιρισμούς. Η ιδέα ξεκίνησε από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου, προκειμένου να προβληθούν τα προϊόντα του τόπου στην υπόλοιπη Ελλάδα και στην Αθήνα» λέει μια εκ των υπευθύνων του καταστήματος, η κυρία Κατερίνα Κωνσταντινίδη. Ανάμεσα στα δημοφιλέστερα προϊόντα τους συγκαταλέγονται το λαδοτύρι Μυτιλήνης, το κόκκινο κρασί Λήμνου, οι μαρμελάδες και το μέλι. Οι συνεταιρισμοί όμως τωνδύο νησιών προτείνουν και μια ευρεία γκάμα προϊόντων καλλωπισμού και ατομικής καθαριότητας, με βάση το λάδι και φυσικά εκχυλίσματα. Ξεχωριστή θέση βέβαια κατέχουν οι διάφορες ετικέτες ούζου, που παράγουν και διανέμουν οι παραγωγοί του νησιού. Ο κ. Κώστας Καψιμάλης περιεργάζεται τα ράφια με τις μποτίλιες ούζου και κρασιού. «Είναι ιεροτελεστία να έρθεις εδώ από τον Κολωνό ή τα Σεπόλια για να βρεις αυτό που πραγματικά ξέρεις ότι είναι αυθεντικό και γνήσιο» τονίζει. Οσο για τις τιμές, θεωρεί ότι η ποιότητα πληρώνεται: «Πάντως οι τιμές αν δεν είναι στα ίδια επίπεδα με αυτές σε ένα σουπερμάρκετ σε πολλά προϊόντα, όπως το ούζο, το χύμα κρασί ή τα σπιτικά γλυκά, είναι χαμηλότερες».