Πλαφόν για… λίγους στα καύσιμα

Την επιβολή πλαφόν στις τιμές καυσίμων εισηγήθηκε χθες η ΡΑΕ στην κυβέρνηση. Η εισήγηση περιλαμβάνει άμεσο καθορισμό ανώτατης τιμής στην Κρήτη, στα Δωδεκάνησα, στη Φωκίδα, στην Πρέβεζα και στη Θεσπρωτία, αλλά όχι σε Αττική και Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει ποικιλία τιμών. Η απόφαση των υπουργείων Περιβάλλοντος, Οικονομικών και Οικονομίας αναμένεται σήμερα και θα ισχύσει οπωσδήποτε για τις ημέρες του Πάσχα. Εν τω μεταξύ ο μέσος όρος πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης προσήγγισε χθες στην Αττική το 1,442 ευρώ το λίτρο, με διακύμανση τιμών από 1,355 ως 1,70 ευρώ το λίτρο που ήταν και η ακραία ανώτατη τιμή που σημειώθηκε.

Την επιβολή πλαφόν στις τιμές καυσίμων εισηγήθηκε χθες η ΡΑΕ στην κυβέρνηση. Η εισήγηση περιλαμβάνει άμεσο καθορισμό ανώτατης τιμής στην Κρήτη, στα Δωδεκάνησα, στη Φωκίδα, στην Πρέβεζα και στη Θεσπρωτία, αλλά όχι σε Αττική και Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει ποικιλία τιμών. Η απόφαση των υπουργείων Περιβάλλοντος, Οικονομικών και Οικονομίας αναμένεται σήμερα και θα ισχύσει οπωσδήποτε για τις ημέρες του Πάσχα. Εν τω μεταξύ ο μέσος όρος πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης προσήγγισε χθες στην Αττική το 1,442 ευρώ το λίτρο, με διακύμανση τιμών από 1,355 ως 1,70 ευρώ το λίτρο που ήταν και η ακραία ανώτατη τιμή που σημειώθηκε. Οσον αφορά πάντως την αγορά πετρελαιοειδών, η βιομηχανία και η ναυτιλία πλήρωσαν το μάρμαρο της κρίσης το 2009, χρησιμοποιώντας λιγότερο μαζούτ αλλά και λιγότερο φυσικό αέριο. Η μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων σε ετήσια βάση για το 2009 στα πετρελαιοειδή καταγράφεται στο μαζούτ που χρησιμοποιεί η βιομηχανία με πτώση περίπου 14%, γεγονός που επιβεβαιώνει (σε συνδυασμό με τη μείωση κατανάλωσης ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου από τις ενεργοβόρες βιομηχανίες) ότι η ελληνική μεταποίηση δέχτηκε σημαντικό παραγωγικό πλήγμα λόγω της κρίσης τη χρονιά που πέρασε.

Οι συνολικές πωλήσεις πετρελαιοειδών ήταν πέρυσι 17,760 εκατ. τόνοι, δηλαδή κατά 4,78% χαμηλότερες σε σχέση προς εκείνες του 2008 που ήταν 18,650 εκατ. τόνοι, πρώτη πτωτική χρονιά μετά το 2003, με πολύ μικρή αύξηση πωλήσεων στις βενζίνες, μείωση στο πετρέλαιο κίνησης, μεγάλη αύξηση στο θέρμανσης και σημαντική πτώση πωλήσεων σε μαζούτ και ναυτιλιακά καύσιμα (bunkering).

Ακόμη και η ΔΕΗ χρησιμοποίησε λιγότερο μαζούτ, περίπου 300.000 τόνους, δείγμα στροφής σε άλλες πρώτες ύλες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, κυρίως στα πάμφθηνα υδροηλεκτρικά που έφεραν και τη σημαντική κερδοφορία της επιχείρησης.

Στις βενζίνες, από την άλλη πλευρά, υπάρχει ελάχιστη αύξηση πωλήσεων ολόκληρο το 2009 από τα ελληνικά διυλιστήρια που πάντως φθάνει στα όρια και του στατιστικού σφάλματος, ενώ «ανεξήγητα μεγάλη» είναι η αύξηση στο πετρέλαιο θέρμανσης. Οι πωλήσεις τού θέρμανσης αυξήθηκαν κατά 11,7%, στα 3,48 εκατ. τόνους. Οπως έλεγαν παράγοντες της αγοράς, «ο ήπιος χειμώνας που περάσαμε δεν συνάδει με τη μεγάλη αύξηση πωλήσεων την περίοδο Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου, αλλά ούτε και του περυσινού Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου. Συνεπώς το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο θέρμανσης ζει και βασιλεύει, αφού ένα ολόκληρο οργανωμένο κύκλωμα αγοράζει αυξημένες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης και στη συνέχεια τις διοχετεύει στην αγορά ως πετρέλαιο κίνησης ώστε να εισπράξει την επιστροφή φόρου, η οποία φθάνει στα 35 λεπτά ανά λίτρο». Είναι ένα χρόνιο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς, το οποίο ως σήμερα δεν έχει αντιμετωπιστεί από οποιαδήποτε κυβέρνηση. Περί το 9% ήταν μειωμένες οι πωλήσεις στο πετρέλαιο κίνησης, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 2,785 εκατ. τόνους, ενώ υποχώρησαν στα 1,211 εκατ. τόνους (-4,5%) οι πωλήσεις στην αεροπλοΐα και στα 1,119 εκατ. τόνους (-4,2%) οι πωλήσεις καυσίμων για ναυτιλιακή χρήση.

Στα ίδια επίπεδα, τέλος, κυμάνθηκαν οι πωλήσεις λιπαντικών, ασφάλτου και υγραερίων, χωρίς σημαντικές διακυμάνσεις.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.