«Υγρό πυρ» βάζει φωτιά στις τσέπες μας

Σε «μαύρη σημαία» μιας πανάκριβης αγοράς εξελίσσεται πλέον η τιμή της αμόλυβδης. Την ώρα που όλες οι επιχειρήσεις, μικρές μεσαίες και μεγάλες, προσπαθούν με κάθε τρόπο να «απορροφήσουν» τις αυξήσεις στον ΦΠΑ και να μην τις περάσουν στην κατανάλωση, στην αμόλυβδη περνάει όλη η αύξηση και μάλιστα σχεδόν προκαταβολικά, αφού οι βενζινοπώλες κυρίως της επαρχίας αυξάνουν ομοθυμαδόν τις τιμές. Μοιραία οι αυξήσεις αυτές θα επηρεάσουν πολύ σύντομα τις μεταφορές και θα «διαχυθούν» σε μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας.

Σε «μαύρη σημαία» μιας πανάκριβης αγοράς εξελίσσεται πλέον η τιμή της αμόλυβδης. Την ώρα που όλες οι επιχειρήσεις, μικρές μεσαίες και μεγάλες, προσπαθούν με κάθε τρόπο να «απορροφήσουν» τις αυξήσεις στον ΦΠΑ και να μην τις περάσουν στην κατανάλωση, στην αμόλυβδη περνάει όλη η αύξηση και μάλιστα σχεδόν προκαταβολικά, αφού οι βενζινοπώλες κυρίως της επαρχίας αυξάνουν ομοθυμαδόν τις τιμές.

Μοιραία οι αυξήσεις αυτές θα επηρεάσουν πολύ σύντομα τις μεταφορές και θα «διαχυθούν» σε μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας. Βεβαίως οι ίδιοι οι πρατηριούχοι τονίζουν ότι έχουν οικονομικές δεσμεύσεις με τα συμβόλαιά τους και δεν μπορούν να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές λόγω των υψηλών πληρωμών προς τους προμηθευτές τους, αλλά η ουσία είναι ότι οι οδηγοί πληρώνουν τη βενζίνη πανάκριβα ημέρα με την ημέρα.

Μόλις χθες τα ξημερώματα μπήκε νέο καπέλο στις τιμές, ακριβώς λίγες ώρες μετά την επιβολή της αύξησης του ΦΠΑ. Ηδη οι τιμές σκαρφάλωσαν σε ακραίες περιπτώσεις στο 1,61 ευρώ το λίτρο, ενώ οι φθηνές τιμές στην Αττική κυμαίνονται από 1,365 ως 1,375 και οι μέσες, συνηθισμένες τιμές φθάνουν στο 1,4-1,42 ευρώ το λίτρο. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από τις 8 Μαρτίου η Ελλάδα έχει την τρίτη ακριβότερη τιμή στη βενζίνη μετά τους φόρους στην ΕΕ των «27», ενώ τον Ιανουάριο είχε την 22η πιο ακριβή επί των «27».

Συγκεκριμένα, η μέση τιμή (1,369 ευρώ το λίτρο εκείνη την ημέρα) ήταν φθηνότερη μόνο από τη μέση τιμή της Δανίας (1,425 ευρώ το λίτρο) και την τιμή της Ολλανδίας (1,489 ευρώ το λίτρο). Η λιανική τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι κατά 7,4 λεπτά ακριβότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 1,295 ευρώ το λίτρο, τη στιγμή μάλιστα που στη γειτονική Βουλγαρία ο μέσος όρος είναι 0,995 ευρώ το λίτρο, ενώ σε μία ακόμη χώρα είναι κάτω του 1 ευρώ (Κύπρος 0,987 ευρώ το λίτρο). Πάντως η απόσταση από τον μέσο όρο «μικραίνει» αν ληφθούν υπόψη οι τιμές των χωρών της ευρωζώνης (1,328 ευρώ το λίτρο).

Υπεύθυνοι για το φαινόμενο είναι δύο: η κερδοσκοπία στην αντλία που προσθέτει 2-3 λεπτά περισσότερο από κάθε αύξηση και το ίδιο το κράτος, όπως αποδεικνύεται και από τα στοιχεία για τις προ φόρων τιμές της βενζίνης. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση μεταξύ των «27» της ΕΕ, καθώς Δανία, Ιταλία, Κύπρος, Ισπανία, Πορτογαλία, Λουξεμβούργο και Ολλανδία έχουν υψηλότερες τιμές προ φόρων. Ο μέσος όρος της τιμής προ φόρων στην ΕΕ των «27» είναι 504,05 ευρώ ανά χιλιόλιτρο και στην ευρωζώνη 518,15 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, ενώ στη χώρα μας είναι 529,75 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.

Την ερχόμενη Πέμπτη έχει προγραμματιστεί 24ωρη απεργία των βενζινοπωλών, οι οποίοι αντιτίθενται στην επιβολή ταμειακών μηχανών χωρίς την εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης των αποθηκών, ενώ διαμαρτύρονται για τους νέους φόρους στα καύσιμα που πλήττουν τόσο τους καταναλωτές όσο και τους ίδιους αφού ο τζίρος τους πέφτει και βλέπουν τις εισπράξεις τους να μειώνονται δραματικά.

Οι εποχούμενοι είναι πλέον πολύ «κουμπωμένοι» ψυχολογικά λόγω της κακής οικονομικής συγκυρίας. Η απεργία των βενζινοπωλών την Πέμπτη χαρακτηρίζεται προειδοποιητική καθώς έχει συγκληθεί γενική συνέλευση της Ομοσπονδίας των πρατηριούχων.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.