Σε λύση-πακέτο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τη χρονίζουσα υπόθεση των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, κατέληξαν οι τριήμερες εντατικές διαπραγματεύσεις με τις εμπλεκόμενες πλευρές- παλιό και νέο ιδιοκτησιακό σχήμα- και έπειτα από αμοιβαίες υποχωρήσεις όσον αφορά αξιώσεις καθυστερήσεων.
Σύμφωνα με αρμόδια ανώτατη πηγή του υπουργείου Αμυνας, που επικαλείται η εφημερίδα Τα Νέα,η ελληνική πλευρά:
Παραλαμβάνει το υποβρύχιο «Παπανικολής» που έγερνε, με αρχικό σκοπό να πουληθεί σε τρίτη χώρα. Το υποβρύχιο διαθέτει πλέον πιστοποίηση του γερμανικού Ναυτικού.
Παραλαμβάνει, ακόμη,τα 3 υποβρύχια «τύπου 214»-ο πλέον σύγχρονος πέραν των πυρηνοκίνητων- που έχουν ναυπηγηθεί ή ναυπηγούνται στον Σκαραμαγκά.
Αποκτά επιπλέον δύο υποβρύχια ίδιου τύπου αντί του εκσυγχρονισμού τριών παλαιού «τύπου 209» που διαθέτει το Ναυτικό. Το πρώτο εξ αυτών έχει ήδη εκσυγχρονισθεί και παραλαμβάνεται ως έχει.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, για όλο το πακέτο η ελληνική πλευρά θα πληρώσει επιπλέον 165 εκατ. ευρώ, ποσό που προκύπτει από την ενοποίηση των δύο παλαιών συμβάσεων (ναυπήγησης και εκσυγχρονισμού), συνολικού προϋπολογισμού 2,85 δισ. ευρώ, την αφαίρεση του ποσού που έχει ήδη πληρωθεί (2,033 δισ. ευρώ) και τον συμψηφισμό του κοστολογίου από τη μετατροπή της σύμβασης εκσυγχρονισμού σε ναυπήγηση νέων υποβρυχίων.
Αφαιρείται επίσης το ποσό που υπολογίζεται ότι θα κοστολογηθεί ο «Παπανικολής», αν τελικά πωληθεί. Τα χρήματα που οφείλει ως υπόλοιπο το Ελληνικό Δημόσιο (περίπου 1 δισ. ευρώ) θα καταβάλλονται σε δόσεις μέχρι 9 έτη.
Στο πλαίσιο των αμοιβαίων υποχωρήσεων, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να μη διεκδικήσουν η μία από την άλλη δικαιώματα από ρήτρες καθυστερήσεων και να σταματήσει η προσφυγή σε διεθνή διαιτησία. Στο σκέλος που αφορά τα Ναυπηγεία, διασφαλίστηκαν οι θέσεις εργασίας μέσω της ισχύουσας νομοθεσίας.
Όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η γερμανική Τhyssen μεταβίβασε το 75% του ναυπηγείου στην Αbu Dhabi Μar, η πλειοψηφία των μετοχών της οποίας ανήκει σε κρατικό φορέα κατά 70%- το υπόλοιπο ανήκει στον επιχειρηματία κ. Ισκαντέρ Σάφα, λιβανικής καταγωγής.
Ο ίδιος διαθέτει ναυπηγείο στη Γαλλία, ενώ η εταιρεία του είναι στρατηγικός μέτοχος στο τμήμα της γερμανικής Τhyssen που ναυπηγεί πολεμικά πλοία.
Η στροφή όσον αφορά την παραλαβή του «Παπανικολή» που δημιούργησε εντύπωση, έγινε, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Αμυνας, στη χαμηλή τιμή που έδιναν οι Γερμανοί για να το πάρουν πίσω (300 εκατ. ευρώ).
Η Αθήνα υπολόγισε, με δεδομένο το ενδιαφέρον 3-4 χωρών να το αγοράσουν, αφού πλέον έχει πιστοποίηση ασφαλούς πλεύσης από το γερμανικό Ναυτικό, πως μπορεί να κερδίσει περισσότερα. Αρχίζει, ωστόσο, να διαφαίνεται καθαρά ενδιαφέρον από το Ναυτικό να το κρατήσει.
Το σχέδιο της συμφωνίας, αφού περάσει από την Επιτροπή της Βουλής, την Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, το ΚΥΣΕΑ και τις διοικήσεις των εμπλεκόμενων εταιρειών, αναμένεται να υπογραφεί την προσεχή Πέμπτη.
Από τη Θεσσαλονίκη, όπου βρέθηκε το Σάββατο, ο υπουργός Αμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος, δήλωσε τα εξής σχετικά με το θέμα των ναυπηγείων:
«Τον Οκτώβριο, μεταξύ πολλών άλλων προβλημάτων, παραλάβαμε και το πρόβλημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά αλλά και το πρόβλημα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού που βρισκόντουσαν σε καθεστώς οξείας κρίσης. Μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις, υπό καθεστώς απόλυτης διαφάνειας, καταλήξαμε σε μία λύση η οποία αναμένεται να υπογραφεί την Πέμπτη, μετά την έγκριση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής υποεπιτροπής, η οποία θα ενημερωθεί πλήρως.»
» Η λύση αυτή προστατεύει τις θέσεις εργασίας, προστατεύει την ελληνική βιομηχανική υποδομή και όλο τον ναυπηγικό τομέα της χώρας. Προστατεύει τα συμφέροντα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, γιατί θα παραλάβει επιτέλους σύγχρονα λειτουργικά υποβρύχια, και προστατεύει τα συμφέροντα του Δημοσίου ενόψει και του δημοσιονομικού μας προβλήματος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο γιατί και ο οικονομικός διακανονισμός είναι απόλυτα συμβατός με τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που έχουμε.»