Τις δυσοίωνες προοπτικές για τον θαλάσσιο τουρισμό το 2010 σημειώνει ο κ. Α. Στελλιάτος, πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), ζητώντας να ληφθούν μέτρα για τη στήριξη του κλάδου.
– Ποια ήταν η πορεία του θαλάσσιου τουρισμού το 2009;
«Ο θαλάσσιος τουρισμός το 2009 έζησε τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας του. Μετά τους επιτυχείς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 που έδωσαν ώθηση στον θαλάσσιο τουρισμό, η αύξηση του πετρελαίου το 2008 σε 170 δολάρια το βαρέλι, η συναλλαγματική διαφορά ευρώ- δολαρίου στο 1,70 περίπου και η παγκόσμια οικονομική κρίση τον Σεπτέμβριο του 2008 προκάλεσαν την κάθετη πτώση και σχεδόν τον αφανισμό του κλάδου. Το 2009 η πτώση των ναυλώσεων για τα ιστιοπλοϊκά (bareboats) έφτασε 25%, τα μίνι κρουαζιερόπλοια 30% και τα τουριστικά πλοία (ως 12 επιβάτες) το 80%. Καλώ την κυβέρνηση να μαζέψει ό,τι κομμάτι έχει μείνει από αυτή τη μορφή τουρισμού που δίνει το 3,8% από το 18% του τουρισμού στο ΑΕΠ».
– Ποια είναι η κατάσταση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο;
«Απόρροια αυτής της κρίσης ήταν να δημιουργηθεί τεράστια ανεργία στους έλληνες ναυτικούς. Με την εκλογή της νέας κυβέρνησης η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη, η υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κυρία Αντζελα Γκερέκου και ο πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) κ. Ν. Κανελλόπουλος αντιλήφθηκαν πλήρως το τεράστιο πρόβλημα. Αντίθετα αυτό που ενοχλεί και εξοργίζει ολόκληρο τον κλάδο είναι η επιμονή της προηγούμενης κυβέρνησης να μας αποκαλεί “σκαφάτους”. Ηδη συγκροτήθηκε η επιτροπή θαλάσσιου τουρισμού με όλους τους φορείς τουρισμού και κρουαζιέρας από την οποία συστήθηκαν η υποεπιτροπή yachting και ημερόπλοιων, η υποεπιτροπή κρουαζιέρας και κρουαζιερόπλοιων και η υποεπιτροπή για θαλάσσιες υποδομές και μα ρίνες». – Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το 2010 και τι μέτρα θεωρείτε ότι πρέπει να ληφθούν;
«Η χρονιά φέτος παρουσιάζεται χειρότερη από την περσινή και ευελπιστούμε στην αλλαγή ψυχολογίας, που δυστυχώς δεν διαφαίνεται αυτή τη στιγμή. Οσον αφορά τα μέτρα είναι καταρχήν επιτακτική ανάγκη για την ένταξη του θαλάσσιου τουρισμού στον αναπτυξιακό νόμο, κάτι που ως τώρα ποτέ δεν έχει συμβεί καθώς και για στοχευμένη διαφήμιση. Από την άλλη, δεν είναι δυνατόν μια χώρα με 16.000 χλμ. ακτογραμμή να έχει μηδαμινές υποδομές. Ανταγωνιστικές χώρες, όπως η Κροατία με 1/3 σε ακτογραμμή από τη χώρα μας, έχει 108 μαρίνες και η Ελλάδα μόλις 19, πολύ λιγότερες και από την Τουρκία. Απαραίτητη είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε 12 μήνες τον χρόνο, ενώ χρειάζεται και τουριστική παιδεία με σχολές εκπαίδευσης πληρωμάτων επαγγελματικών τουριστικών πλοίων».