Αραβικός όμιλος αγοράζει το 75,1% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Οι Αραβες «σώζουν» τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά; Αν και είναι νωρίς να αποφανθεί κάποιος με βεβαιότητα επ΄ αυτού, το σίγουρο είναι ότι τα αγοράζουν. Οπως ανακοινώθηκε χθες, ο αραβικός όμιλος Αbu Dhabi Μar (ΑDΜ) απέκτησε την πλειοψηφία (75,1%) του μετοχικού κεφαλαίου των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ), ενώ στο κοινοπρακτικό σχήμα θα συμμετέχει και η ΤhyssenΚrupp Μarine Systems (ΤΚΜS) με ποσοστό 24,9%. Η συμφωνία αυτή, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, «τυγχάνει της απόλυτης έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης».

Οι Αραβες «σώζουν» τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά; Αν και είναι νωρίς να αποφανθεί κάποιος με βεβαιότητα επ΄ αυτού, το σίγουρο είναι ότι τα αγοράζουν. Οπως ανακοινώθηκε χθες, ο αραβικός όμιλος Αbu Dhabi Μar (ΑDΜ) απέκτησε την πλειοψηφία (75,1%) του μετοχικού κεφαλαίου των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ), ενώ στο κοινοπρακτικό σχήμα θα συμμετέχει και η ΤhyssenΚrupp Μarine Systems (ΤΚΜS) με ποσοστό 24,9%. Η συμφωνία αυτή, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, «τυγχάνει της απόλυτης έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης». Και «επιδιώκει το νέο κοινοπρακτικό σχήμα να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας το ταχύτερο δυνατόν».

Η απόφαση της κυβέρνησης να αποδεχθεί τη συμμετοχή των Αράβων οφείλεται και στο γεγονός ότι δεν υπήρξαν εν τέλει άλλες αξιόλογες προσφορές. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, διακαής πόθος της Αθήνας ήταν η δημιουργία ενός ενιαίου ναυπηγικού τομέα- με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου ώστε να διασφαλιστεί τόσο η βιωσιμότητά του όσο και οι θέσεις εργασίας. Ο σχεδιασμός περιελάμβανε γαλλογερμανική συνεργασία με σκοπό την προώθηση όλων των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού προς ένα ενιαίο ουσιαστικά ναυπηγείο. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι σε αυτό θα κατασκευάζονταν και οι φρεγάτες FRΕΜΜ, την προμήθεια των οποίων διαπραγματεύεται η Ελλάδα. Ωστόσο η ΤΚΜS δεν ενθουσιαζόταν με την ιδέα αυτή.

Η Lazard, η εταιρεία που ανέλαβε να εκτιμήσει, κατόπιν πρωτοβουλίας της ελληνικής κυβέρνησης, τις προτάσεις που θα κατατίθεντο για τα ΕΝΑΕ, υπέβαλε, στις 2 Φεβρουαρίου, την αρχική θετική έκθεσή της για την ΑDΜ και στις 11 Φεβρουαρίου υπήρξε διεξοδική διαπραγμάτευση μεταξύ του υπουργού Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλου, του εκτελεστικού προέδρου της ΤΚΜS ΧανςΚριστόφ Ατζποντίεν και του εκτελεστικού προέδρου της ΑDΜ Ισκαντάρ Σάφα. Στις 22 Φεβρουαρίου άρχισαν επαφές τεχνικών και νομικών συμβούλων μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών για την οριστικοποίηση της συμφωνίας. Παράλληλα η πρόσφατη επίσκεψη στο Αμπου Ντάμπι του υπουργού Επικρατείας κ. Χ. Παμπούκη και της υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρίας Λούκας Κατσέλη «έσπρωξε» την υπόθεση.

Ωστόσο διάφορα θέματα μένουν ανοικτά ώσπου να υπογραφεί μια τελική συμφωνία, κάτι που δεν είναι εύκολο, αφού το περασμένο φθινόπωρο η γερμανική πλευρά κατήγγειλε την προηγούμενη σύμβαση πυροδοτώντας και τις εξελίξεις. Πρώτον, «αγκάθι» αποτελεί το πρόστιμο, ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κρατικές ενισχύσεις οι οποίες είχαν καταβληθεί παλαιότερα προς τα ΕΝΑΕ. Η ΑDΜ θεωρεί ότι τα χρήματα αυτά πρέπει να καταβληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο, βάσει παλαιότερης έγγραφης κυβερνητικής διαβεβαίωσης. Δεύτερον, η επικαιροποίηση του προγράμματος κατασκευής υποβρυχίων. Σημειωτέον ότι για τα υποβρύχια τύπου 214 έχουν καταβληθεί περίπου 1,4 δισ. ευρώ, χωρίς το Πολεμικό Ναυτικό να έχει παραλάβει ούτε ένα. Και υπάρχει και το ζήτημα του υποβρυχίου «Παπανικολής», το οποίο αρνείται να παραλάβει η ελληνική πλευρά. Το κόστος του υποβρυχίου αυτού εκτιμάται περίπου σε 400 εκατ. ευρώ και, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, είχε εκδηλωθεί σοβαρό ενδιαφέρον από την Πολωνία αλλά δεν προχώρησε. Ενα από τα ενδεχόμενα που εξετάζονται είναι, εφόσον πουληθεί ο «Παπανικολής», να αναλάβουν τα ΕΝΕ τη ναυπήγηση ενός άλλου υποβρυχίου τύπου 214. Επιπλέον, «κώλυμα» έχει εμφανιστεί και με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τριών υποβρυχίων τύπου «Ποσειδών» όπου, αν και έχουν καταβληθεί περίπου 640 εκατ. ευρώ, δεν έχει ακόμη παραληφθεί το πρώτο. Τα άλλα δύο θέματα που πρέπει να διευθετηθούν είναι η σταθερότητα του μετοχικού σχήματος των ΕΝΑΕ και η παραμονή ως υποκατασκευάστριας εταιρείας των υποβρυχίων της ΚWD, θυγατρικής της ΤΚΜS.

Η υπουργός Οικονομίας κυρία Λούκα Κατσέλη με αφορμή την πώληση των Ναυπηγείων επεσήμανε: «Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι ένας ναυπηγοεπισκευαστικός κολοσσός, όπως η Αbu Dhabi Μar που έχει τέσσερα ναυπηγεία στην ιδιοκτησία της, εμπιστεύεται και επενδύει στην Ελλάδα».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.