Χωρίς καράβια ο Γερ. Αγούδημος

Στις αρχές του 1988 κανείς δεν γνωρίζει τον Γεράσιμο Αγούδημο στην ακτοπλοΐα της εποχής εκείνης. Ο κλάδος ελέγχεται σταθερά από τα παραδοσιακά σπίτια των Βεντουραίων, των Αγαπητών και των Κρητικών που με τις εταιρείες λαϊκής βάσης ΑΝΕΚ και Μινωικές Γραμμές προετοιμάζουν το έδαφος για τις μεγάλες αλλαγές που ακολούθησαν. Κανείς δεν ξέρει αν ο κ. Αγούδημος ήθελε να μπει στην ακτοπλοΐα ή αν τον έπεισαν ότι μπαίνοντας θα αλλάξει τον χάρτη και κυρίως θα κάνει περίπατο, διότι και τα δύο συνέβησαν στα χρόνια που ακολούθησαν.

Στις αρχές του 1988 κανείς δεν γνωρίζει τον Γεράσιμο Αγούδημο στην ακτοπλοΐα της εποχής εκείνης. Ο κλάδος ελέγχεται σταθερά από τα παραδοσιακά σπίτια των Βεντουραίων, των Αγαπητών και των Κρητικών που με τις εταιρείες λαϊκής βάσης ΑΝΕΚ και Μινωικές Γραμμές προετοιμάζουν το έδαφος για τις μεγάλες αλλαγές που ακολούθησαν.

Κανείς δεν ξέρει αν ο κ. Αγούδημος ήθελε να μπει στην ακτοπλοΐα ή αν τον έπεισαν ότι μπαίνοντας θα αλλάξει τον χάρτη και κυρίως θα κάνει περίπατο, διότι και τα δύο συνέβησαν στα χρόνια που ακολούθησαν. Και τον χάρτη της ακτοπλοΐας άλλαξε και για πολλά χρόνια έκανε περίπατο.

Από τότε πέρασαν 21 χρόνια και σήμερα και τα οκτώ πλοία της GΑ Ferries βρίσκονται υπό κατάσχεση, ενώ ο κ. Αγούδημος δίνει μάχη να κρατήσει έστω και ένα πλοίο, το νεότερο, ηλικίας 19 ετών, «ΑνθήΜαρίνα», και το μόνο που κατάφερε ήταν να μεταφέρει τη διαδικασία της κατάσχεσής του τον Νοέμβριο.

Αρχισαν τα προβλήματα

Το «Δημητρούλα», πλοίο της G.Α. Ferries

Τα σοβαρά προβλήματα για τον κ. Αγούδημο ξεκίνησαν πριν από ένα έτος περίπου. Το καλοκαίρι του 2008 ο καπετάν Μάκης είχε αρχίσει να δημοσιοποιεί τα προβλήματα αυτά, αλλά με τον δικό του τρόπο.

Επέρριπτε ευθύνες στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για τις χρονοβόρες διαδικασίες απόδοσης των αποζημιώσεων της άγονης γραμμής στην οποία τα πρόσφατα χρόνια είχε αναδειχθεί σε αδιαμφισβήτητο ρυθμιστή και τόνιζε ότι ήταν έτοιμος να τα πουλήσει όλα και να φύγει από την ακτοπλοΐα. Δυστυχώς δεν το έκανε.

Ο καπετάν Μάκης Αγούδημος υπήρξε ένα από τα αγαπημένα παιδιά του προέδρου του ΠαΣοΚ Ανδρέα Παπανδρέου. Λέγεται ότι ο άνθρωπος που τους έφερε σε επαφή και που είχε την ιδέα της δημιουργίας μιας ακτοπλοϊκής εταιρείας για τον λαό ήταν ο τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και προνομιακός συνομιλητής του ιδρυτή του ΠαΣοΚ κ. Γ. Κατσιφάρας .

Ακόμη και αν η ιδέα αυτή δεν ήταν του κ. Κατσιφάρα, σίγουρα έκανε, με άνωθεν εντολή, ό,τι μπορούσε για να διευκολύνει την έλευση της GΑ Ferries στην ακτοπλοΐα και η μόνη «άνωθεν εντολή» που μετρούσε για τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ήταν αυτή που προερχόταν από το στόμα του προέδρου Ανδρέα Παπανδρέου.

Τα πρώτα σοβαρά κεφάλαια για την ανάπτυξη της εταιρείας προήλθαν την περίοδο εκείνη από τον κρατικό προϋπολογισμό. Με τα τότε δεδομένα της εποχής, στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, η GΑ Ferries φέρεται να έχει λάβει από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσά τα οποία έφταναν τα 900 εκατομμύρια δραχμές και «θαλασσοδάνεια» από κρατικές τράπεζες με άνωθεν εντολή. Τότε είχαν φουντώσει οι φήμες πως ο κ. Αγούδημος δεν ήταν μόνος σε αυτό το εγχείρημα, αλλά είχε και «συνεταίρους» μέσα στο ΠαΣοΚ και γύρω από το στενό περιβάλλον του προέδρου.

Η δημόσια εικόνα
Βεβαίως τίποτε από όλα αυτά δεν ήταν δυνατόν να είχε αποδειχθεί τότε και το σημαντικότερο ήταν πως τα χρήματα αυτά επενδύθηκαν στην αγορά πλοίων. Οι φήμες όμως είχαν κυριολεκτικά απογειώσει τη δημόσια εικόνα του καπετάν Μάκη, ενός έξυπνου ανθρώπου ο οποίος ουδέποτε επιβεβαίωσε κάτι από όλα αυτά, αλλά φυσικά ποτέ του δεν τα διέψευσε.

Ο μύθος όμως που δημιουργήθηκε γύρω από το όνομά του δεν οφείλεται μόνο σε όλη αυτή την παραφιλολογία που είχε αναπτυχθεί γύρω από τα υποθετικά πραγματικά αφεντικά της GΑ Ferries. Καλλιεργήθηκε και τα επόμενα χρόνια από τη συμπεριφορά του, τόσο τη δημόσια όσο και την ιδιωτική. Εκτός όμως από την προσωπική του μυθολογία, εξίσου μυθικές δια στάσεις έλαβαν και τα πλοία του στη συνείδηση των νησιωτών και αυτό γιατί για τρεις δεκαετίες έδωσαν ζωή σε νησιωτικές περιοχές της χώρας που ήταν κυριολεκτικά αφημένες στο έλεος του Θεού. Οπως μαρτυρούν πολλοί νησιώτες, αλλά και λάτρεις της ακτοπλοΐας, πάντα ένα πλοίο του Αγούδημου θα πέρναγε μέσα στη νύχτα από το νησί για να φορτώσει τους «ξεχασμένους».

Οσο και αν ακούγεται ως παραδοξολογία, ο καπετάν Μάκης όλα αυτά τα χρόνια προσέφερε ένα τεράστιο και ανεκτίμητο κοινωνικό έργο και αν κάτι δεν του άξιζε ήταν το τέλος που του επεφύλαξαν εχθροί και φίλοι. Ανεξάρτητα από τη δημόσια εικόνα του η ουσία ήταν και παραμένει πως τα πλοία του πάντα βρίσκονταν στη πρώτη γραμμή της άγονης προσφέροντας τις υπηρεσίες τους αποτελώντας κυριολεκτικά γέφυρες ζωής για πολλά ξεχασμένα νησιά του Αιγαίου Πελάγους.

Αν θέλει κάποιος να τοποθετήσει χρονικά τη στιγμή κατά την οποία αμφισβητήθηκε ευθέως η πρωτοκαθεδρία του στην ακτοπλοΐα, αυτό συνέβη επί της περιόδου Σημίτη. Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας ήταν ο κ. Σταύρος Σουμάκης ο οποίος ανέλαβε το έργο να κόψει όλους τους παλιούς δεσμούς του «παλαιού» ΠαΣοΚ με τον κλάδο της ακτοπλοΐας για να δημιουργήσει νέους.

Ο καπετάν Μάκης αντέδρασε δυναμικά. Προς στιγμήν φάνηκε έτοιμος να μπει και αυτός στην ουρά όλων εκείνων που υπέβαλαν τα σέβη τους την εποχή εκείνη στον τότε κυρίαρχο της ακτοπλοΐας, τον Παντελή Σφηνιά. Μετά το μετάνιωσε και έκανε στροφή 180 μοιρών απορρίπτοντας το ενδεχόμενο να ενταχθεί στο «μετρό του Αιγαίου».

Μετά το ναυάγιο του «Σαμίνα»

Το «Μαρίνα», πλοίο της GΑ Ferries, δεμένο στο λιμάνι του Πειραιά

Οι εξελίξεις που ακολούθησαν με το τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» και τον εξίσου τραγικό τρόπο με τον οποίο «αποχώρησε» ο Παντελής Σφηνιάς προκάλεσαν την αμφισβήτηση του οράματος του τελευταίου, με συνέπεια να επιστρέψει ο κλάδος στις παλιές δοκιμασμένες συνταγές.

Ετσι προς στιγμήν η GΑ Ferries και το αφεντικό τους ένιωσαν να επανέρχονται στο προσκήνιο των εξελίξεων και αυτό γιατί μπορούσαν ακόμη να προσφέρουν μια αξιόπιστη λύση στις ακτοπλοϊκές ανάγκες της χώρας. Η συνεχής επέκταση όμως των άλλων παικτών της ακτοπλοΐας στις κύριες γραμμές της χώρας είχαν ως αποτέλεσμα ένα νέο μοίρασμα της πίτας του μεταφορικού έργου. Ο κ. Αγούδημος προτίμησε να μη συμμετέχει σε αυτό το μοίρασμα και αποφάσισε να ακολουθήσει πιο σίγουρα μονοπάτια. Ετσι η GΑ Ferries εξειδικεύτηκε στην άγονη γραμμή.

Στα επόμενα χρόνια ο καπετάν Μάκης πλείστες φορές χαρακτηρίστηκε ο πρωταθλητής της άγονης γραμμής, αφού κατάφερνε να λαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο των κρατικών επιδοτήσεων που δίνονταν για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών των μικρών και ξεχασμένων νησιών της χώρας. Αυτή η κατάσταση συνεχίστηκε για κάποια χρόνια όταν κάποια στιγμή η κρατική κάνουλα έκλεισε, όχι όμως εντελώς.

Η GΑ Ferries συνέχιζε να λαμβάνει μέρος στους διαγωνισμούς και συνέχιζε να διεκδικεί μεγάλα μερίδια από τον κρατικό κορβανά που αφορούσαν την κάλυψη των άγονων γραμμών. Στα χαρτιά το χρήμα έρεε άφθονο. Στην πράξη όμως η εταιρεία είχε να δει ευρώ στο ταμείο της πολύ καιρό. Για μεγάλο χρονικό διάστημα η GΑ Ferries ζούσε από τα έτοιμα αλλά η καθυστέρηση καταβολής των κρατικών αποζημιώσεων λειτούργησε τελικά ως μέγγενη που έπνιξε την εταιρεία.

Ο κ. Αγούδημος ήδη από πέρυσι το καλοκαίρι κατήγγειλε αυτή την κατάσταση δίδοντας μάλιστα στη δημοσιότητα και κατάλογο των επιδοτήσεων που οφείλονταν προς την GΑ Ferries και δεν είχαν δοθεί. Μάλιστα ο κ. Αγούδημος είχε πάει ένα βήμα παραπέρα θεωρώντας υπεύ θυνο για την κατάσταση αυτή τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Αναστάση Παπαληγούρα, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «ο κ. Παπαληγούρας είναι αυτός που θέλει να με καταστρέψει και όχι ο υφυπουργός του ΥΕΝ Πάνος Καμμένος».

«Θέλουν να με καταστρέψουν» έλεγε ο κ. Αγούδημος προσθέτοντας ότι τον Απρίλιο του 2009 το υπουργείο τού όφειλε 7,1 εκατ. ευρώ από τις άγονες γραμμές και πως ψευδώς η πολιτική ηγεσία τού έλεγε πως έχει δρομολογήσει την αποπληρωμή. «Μου έχουν δώσει ένα εκατομμύριο ευρώ σε τρεις δόσεις και μου χρωστάνε άλλα έξι» πρόσθετε ο κ. Αγούδημος.

Τα σημερινά χρέη της GΑ Ferries προς τους πιστωτές και προμηθευτές της φτάνουν τα 20 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά ήταν απαιτητά ήδη από τον περασμένο Ιούλιο αλλά το ΥΕΝ εμπρός στο φάσμα τού να μείνουν πολλά νησιά χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση μέσα στο καλοκαίρι παρενέβη και ζήτησε το πάγωμα κάθε διαδικασίας κατάσχεσης μέχρι νεωτέρας. Στο πάγωμα αυτό συνετέλεσε και η περιπέτεια της υγείας του κ. Αγούδημου, η οποία συνέβαλε και αυτή στην ανάπτυξη πλήθος σεναρίων για το πού το πάει.

Η λάθος εκτίμηση
Η προκήρυξη των εκλογών όμως ήταν αυτή που προκάλεσε την εκ νέου ενεργοποίηση της διαδικασίας κατάσχεσης των πλοίων της GΑ Ferries. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρει κανείς πως όλα δείχνουν ότι ο κ. Αγούδημος έκανε μια λάθος εκτίμηση η οποία και απέβη μοιραία. Θεώρησε ότι ακριβώς λόγω των εκλογών θα πάγωναν τα πάντα και έτσι θα είχε την ευκαιρία να κερδίσει και άλλο χρόνο αφού και μετά τις εκλογές για ένα εύλογο χρονικό διάστημα τα πάντα θα παρέμεναν παγωμένα, τουλάχιστον ώσπου να είχε ξεκαθαρίσει οριστικά το πολιτικό τοπίο.

Επειδή το ίδιο φοβήθηκαν και οι προμηθευτές του, αποφάσισαν να κινηθούν άμεσα ώστε να διασφαλίσουν τα συμφέροντά τους εν όψει των εξελίξεων και αυτό που προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο είναι το αν ξαφνιάστηκε ή όχι ο κ. Αγούδημος από την κίνησή τους αυτή.

Σε κάθε περίπτωση όμως από την κατάσχεση ως και τον πλειστηριασμό η απόσταση είναι μεγάλη και θέλουμε πολύ χρόνο ώσπου να ξεκαθαρίσει απόλυτα το τι μέλλει γενέσθαι με την GΑ Ferries. Ο κ. Αγούδημος αφήνει να εννοηθεί ότι θα παλέψει και πως σε καμία περίπτωση δεν θα αφήσει την εταιρεία να χαθεί. Αναζητεί τρόπους να αντιδράσει, αλλά αυτό που είναι επίσης ξεκάθαρο είναι πως η ακτοπλοϊκή περιπέτειά του έχει κουράσει την οικογένειά του η οποία φαίνεται να αδιαφορεί για το μέλλον της GΑ Ferries επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον της στην ποντοπόρο ναυτιλία. Ο καπετάν Μάκης τελικά είναι μόνος του σε αυτή την αμφίρροπη μάχη και όλα δείχνουν πως βρισκόμαστε στην αρχή του τέλους μιας ιστορικής ακτοπλοϊκής εταιρείας της χώρας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.