Χιλιάδες άνθρωποι καθημερινά χρησιμοποιούν το Ιnternet σαν εργαλείο για ενημέρωση και διασκέδαση. Ωστόσο, από τη στιγμή κυρίως που ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Ηi5, καθώς και τα blogs, έχουν «ανέβει» εντυπωσιακά σε επισκεψιμότητα, παράλληλη άνοδο παρουσιάζουν υβριστικά και συκοφαντικά μηνύματα. Καθημερινά το κατώφλι της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος περνούν πολίτες που καταγγέλλουν την ύπαρξη τέτοιων μηνυμάτων που τους αφορούν ή άνθρωποι που λένε ότι δέχθηκαν τηλεφώνημα από άγνωστο που τους ζήτησε χρήματα προκειμένου να μην αναρτήσει στο Ιnternet ορισμένες πληροφορίες που θα τον βλάψουν. Ακόμη, δεν είναι λίγες οι φορές που αξιωματικοί της Ασφάλειας Αττικής ακούν κοπέλες να καταγγέλλουν ότι οι πρώην σύντροφοί τους αναρτούν σε ιστοσελίδες φωτογραφίες ή και βίντεο με προσωπικές τους στιγμές ή ακόμη και ψευδείς «ροζ» αγγελίες προκειμένου να τις εκδικηθούν. Από την πλευρά τους, οι αστυνομικοί αξιολογούν τις καταγγελίες και στη συνέχεια προχωρούν στην έρευνα.
Ωστόσο, όπως λένε οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., το ανησυχητικό είναι πως στόχος εκβιασμών γίνονται κυρίως μαθητές ηλικίας από 8 ως 18 ετών και «δράστες» είναι συνήθως συμμαθητές τους. Το αποτέλεσμα είναι μετά την ανάρτηση των μηνυμάτων το «θύμα» να εξαναγκάζεται να αλλάξει σχολείο ή ακόμη και να μετακομίζει με την οικογένειά του, καθώς δεν καταφέρνει να πείσει την τοπική κοινωνία όπου ζει πως όσα έμαθαν ή διάβασαν για αυτό ήταν συκοφαντικά, με αποτέλεσμα να γίνεται το επίκεντρο της χλεύης.
Σχετικά με τα κίνητρα, όπως προκύπτει από την έρευνα, συνήθως είναι η πλάκα και για να «σπάσουν» την ψυχολογία του στόχου τους. Για παράδειγμα, μια ομάδα παιδιών με όχι καλές επιδόσεις στα μαθήματα στοχοποιούν συμμαθητή τους που είναι ο πιο καλός της τάξης τους και αναρτούν στο Ιnternet δυσφημιστικά για αυτόν σχόλια. Στη συνέχεια οι αποδέκτες των μηνυμάτων περιθωριοποιούν τον συμμαθητή τους θεωρώντας ως αληθινά τα όσα έμαθαν γι΄ αυτόν. Σε μια από αυτές τις περιπτώσεις, με την οποία ασχολήθηκαν οι αστυνομικοί της Ασφάλειας Αττικής, ο μαθητής αναγκάστηκε να αλλάξει σχολείο.
Στη «γλώσσα» των χρηστών του Ιnternet οι ενέργειες αυτές ονομάζονται παρενόχληση (bullying). Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί «η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο προκύπτει όταν παιδιά ή έφηβοι παρενοχλούνται μεταξύ τους μέσω του Ιnternet ή μέσω κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών τεχνολογιών. Πρόκειται δε για μια εξελισσόμενη μόδα». Ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται είναι συνήθως με αποστολή e-mail με απειλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο, με τη δημοσίευση φωτογραφιών ή μηνυμάτων για άλλους σε ιστολόγια (blogs) ή άλλες ιστοσελίδες και με χρήση του ονόματος ξένου χρήστη με σκοπό τη διάδοση φημών και ψεμάτων για κάποιον τρίτο (κλοπή ταυτότητας). Δηλαδή μπαίνει κάποιος χρησιμοποιώντας τα στοιχεία του ατόμου που θέλει να «χτυπήσει» και αναρτά π.χ. ψευδή αγγελία, όπως ότι είναι ομοφυλόφιλος και αναζητεί ερωτική συντροφιά.
Επίσης, μερικές φορές προσβλητικά γραπτά μηνύματα προς κινητά τηλέφωνα στέλνονται μέσω ιστοσελίδων, χρησιμοποιώντας ο αποστολέας τα στοιχεία του ατόμου που έβαλε στο στόχαστρό του, προκειμένου να κατηγορηθεί από τους αποδέκτες των μηνυμάτων ότι τα έστειλε εκείνος. Μια άλλη τεχνική που χρησιμοποιείται από όσους παρενοχλούν ηλεκτρονικά είναι η δημιουργία ιστοσελίδων που στοχοποιούν συγκεκριμένα άτομα, καλώντας άλλους να δημοσιεύσουν μηνύματα μίσους. Επιπροσθέτως, διάφορα άτομα αναρτούν ψεύτικα στοιχεία ταυτότητας σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, γνωρίζονται με ανήλικα αγόρια ή κορίτσια, κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους και τους ζητούν να τους στείλουν γυμνές φωτογραφίες τους. Στη συνέχεια απειλούν τους ανήλικους ζητώντας τους διάφορα χρηματικά ποσά για να μην αναρτήσουν τις φωτογραφίες στο Ιnternet.