Τη νέα διοικητική οργάνωση στο μητροπολιτικό πολεοδομικό συγκρότημα Αττικής περιγράφει το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας- Αττικής το οποίο παρουσίασε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ.

Γ. Σουφλιάς. Η μεγάλη πόλη του μέλλοντος, η οποία προς το παρόν σχεδιάζεται στα χαρτιά αλλά θέτει ήδη σε κίνηση επενδυτικά σχέδια, αλλάζει τις αξίες της γης και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία κερδών και την ανάδειξη περιουσιών, απλώνεται – οργανωμένα και ορθολογικά, κατά τα σχέδια- σε ολόκληρη την Αττική, όπου βάσει της νέας οργάνωσης δημιουργούνται έξι χωρικές ενότητες και οκτώ υποενότητες, ενώ καθορίζονται στρατηγικό και οικιστικό δίκτυο, πόλοι ανάπτυξης και οδικοί άξονες ανάπτυξης. Ολα αυτά προϋποθέτουν παράλληλη αποκέντρωση δημόσιων λειτουργιών με στόχο να περιοριστούν οι μετακινήσεις προς όφελος του περιβάλλοντος.

Οι ρυθμίσεις αφορούν τον μισό πληθυσμό της χώρας και, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, στόχος είναι αφενός να μην αυξηθεί περαιτέρω ο αριθμός των κατοίκων στο Λεκανοπέδιο και αφετέρου να δοθεί πολεοδομημένη γη για πρώτη και δεύτερη κατοικία, με προοπτική να σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση.

Δόμηση και διοίκηση
Τόσο η νέα διοικητική οργάνωση όσο και η ένταξη στο σχέδιο πόλης άνω των 250.000 στρεμμάτων, σε συνδυασμό με τη μείωση περίπου στο μισό των συντελεστών δόμησης στα αστικά κέντρα, όπου ο ανώτατος συντελεστής δεν μπορεί πλέον να υπερβαίνει το 4,0, σημαίνουν αύξηση στις αξίες γης και γενικότερα αναβάθμιση των ιδιοκτησιών στις περιοχές που επιλέγονται από το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας- Αττικής για να αποτελέσουν πόλους ανάπτυξης.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται αποκέντρωση των υπηρεσιών διοίκησης και τονίζεται ότι οι περιοχές στις οποίες κατά προτεραιότητα θα χωροθετούνται οι επιτελικές υπηρεσίες της διοίκησης είναι:

*Το ευρύτερο κέντρο της Αθήνας, στο οποίο θα παραμείνουν οι έδρες υπηρεσιών που έχουν άμεση σχέση με το Γραφείο του Πρωθυπουργού ή τη Βουλή.

*Η λεωφόρος Πειραιώς ως την κεντρική περιοχή του Πειραιά και η ζώνη ανάπλασης Δραπετσώνας και Κερατσινίου.

*Η Ιερά Οδός, το Γκάζι και οι περιοχές γύρω από τους Σταθμούς Λαρίσης και Αττικής του μετρό.

*Η ζώνη της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων και η ζώνη της ενοποίησης των χώρων πρασίνου.

*Η περιοχή ανάπλασης Ελληνικού. Η λεωφόρος Μεσογείων. Η λεωφόρος Βουλιαγμένης από το κέντρο ως το τέλος της Γραμμής 2 του μετρό.

*Η περιοχή ανάπλασης του Ελαιώνα κατά μήκος της Γραμμής 3 του μετρό. *Η περιοχή Νεραντζιώτισσας Αμαρουσίου.

*Η περιοχή του κόμβου Δουκίσσης Πλακεντίας και του κόμβου Λ. Κηφισιάς- Αττικής οδού.

*Το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ).

Πολεοδομικά Κέντρα
Για την υποστήριξη της πολυκεντρικής δομής της Περιφέρειας Αττικής προωθείται η διοργάνωση των κεντρικών λειτουργιών σε ένα ιεραρχημένο δίκτυο πολεοδομικών κέντρων τα οποία εμπλουτίζονται με τη χωροθέτηση λειτουργιών, δημόσιας ή ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Το παράδειγμα της ανάπτυξης του πολεοδομικού κέντρου της Αθήνας είναι χαρακτηριστικό.

Τα κέντρα κατατάσσονται σε κατηγορίες ως εξής:

Μητροπολιτικά Κέντρα:

Η κεντρική περιοχή της Αθήνας και η κεντρική περιοχή του Πειραιά.

Κέντρα Ευρείας Ακτινοβολίας:

Κηφισιά- Μαρούσι- Χαλάνδρι, ΠεριστέριΑιγάλεω και Καλλιθέα- Γλυφάδα- Ελληνικό. Αποτελούν τα δευτερεύοντα κέντρα του Λεκανοπεδίου.

Κέντρα Χωρικών Ενοτήτων:

Παλλήνη- Κορωπί, Λαύριο, Αγιος Στέφανος – Καπανδρίτι- Νέα Μάκρη και Ελευσίνα- Μέγαρα. Προωθείται η χωροθέτηση όλων των διοικητικών και κοινωφελών υπηρεσιών και η τόνωση της οικονομίας.

Υπερτοπικά/ Διαδημοτικά Κέντρα: Δραπετσώνα, Νίκαια- Κορυδαλλός, Μοσχάτο- Ταύρος- Αγ. Ιωάννης Ρέντης, Νέα Ιωνία, Αχαρνές, Αγ. Παρασκευή- Χολαργός, Ζωγράφου, Νέα Σμύρνη, Ραφήνα, Αυλώνας, Ασπρόπυργος, Αίγινα. Είναι τα δυναμικά, πολυλειτουργικά κέντρα δήμων που η ακτίνα επιρροής τους εκτείνεται στους γειτονικούς δήμους.

Τοπικά κέντρα Δήμων- ΣυνοικίαςΓειτονιάς, των οποίων η επάρκεια ενισχύεται για την κάλυψη των τοπικών αναγκών σε υπηρεσίες και αγαθά.

Νέα διοικητική οργάνωση και δραστηριότητες
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ της νέας διοικητικής οργάνωσης η Αττική υποδιαιρείται στις χωρικές ενότητες και υποενότητες στις οποίες επιδιώκεται η πολυλειτουργικότητα και η ενίσχυση της εσωτερικής συνοχής τους, ενώ παράλληλα προσδιορίζονται για αυτές συμπληρωματικοί μεταξύ τους ρόλοι.

Η κύρια περιοχή συγκέντρωσης πληθυσμού και δραστηριοτήτων και ιδιαίτερα μητροπολιτικών λειτουργιών παραμένει το Πολεοδομικό Συγκρότημα Αθήνας- Πειραιά. Το μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας θα εξακολουθήσει να αποτελεί το σημαντικότερο κέντρο της χώρας. Η μητροπολιτική περιοχή του Πειραιά συνιστά τη Νότια Πύλη του Πολεοδομικού Συγκροτήματος του Λεκανοπεδίου. Επιδιώκεται η ενίσχυση του ρόλου της ως διαμετακομιστικού κέντρου.

Η Χωρική Ενότητα Ανατολικής Αττικής- Μεσογείων συνιστά την ευρύτερη περιοχή του Διεθνούς Αερολιμένα. Θα αποτελέσει τον δεύτερο πόλο ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας.

Η Χωρική Ενότητα ΝΑ Αττικής- Λαυρεωτικής θα έχει ρόλο φυσικού αποθέματος, καθώς και υποδοχής δραστηριοτήτων πρώτης και δεύτερης κατοικίας και αναψυχής, ενώ το λιμάνι Λαυρίου αναβαθμίζεται σε δεύτερο λιμένα Αττικής.

Η Χωρική Ενότητα Βόρειας Αττικής θα παίξει ρόλο φυσικού αποθέματος της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας. Σημαντικοί πόλοι στην περιοχή καθορίζονται ο Αυλώνας και ο Αγιος Στέφανος- Κρυονέρι.

Στη Χωρική Ενότητα Δυτικής Αττικής θα δημιουργηθούν οργανωμένες επιχειρηματικές περιοχές. Οι άξονες προτεραιότητας για το Θριάσιο Πεδίο και τη Δυτική Αττική είναι η οργάνωση των παραγωγικών συγκεντρώσεων και η κλαδική ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων. Η υπόλοιπη Δυτική Αττική θα αποτελέσει απόθεμα γης για τη μελλοντική εσωτερική αποκέντρωση της Αττικής.

Στη Χωρική Ενότητα Νησιωτικής Αττικής γενική επιλογή είναι η ήπια οικιστική ανάπτυξη και η διατήρηση του πρωτογενούς τομέα σε Τροιζηνία και Αίγινα.

Για κάθε ενότητα προβλέπεται να εκπονηθούν εντός τριετίας Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Ενοτήτων ΡΣΑ (ΣΧΑΕ) με ορίζοντα πενταετίας και δεκαπενταετίας.