Δυσοίωνες οι προοπτικέςγια τα δημόσια έργα το 2009

Με δυσοίωνες προοπτικές για τα δημόσια έργα και τον κατασκευαστικό κόσμο της χώρας φαίνεται πως αρχίζει το 2009, μεσούσης της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Η «ατμομηχανή της ανάπτυξης», που ήταν κάποτε τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, σύμφωνα με την υπάρχουσα κατάσταση δεν τροφοδοτείται πλέον με τα αναγκαία καύσιμα, αφού το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων εμφανίζεται σημαντικά μειωμένο για το 2009, γεγονός που συνεπάγεται την οικονομική συμπίεση πολλών έργων αλλά και τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικών κονδυλίων, αφού η εθνική συμμετοχή περιορίζεται.

Με δυσοίωνες προοπτικές για τα δημόσια έργα και τον κατασκευαστικό κόσμο της χώρας φαίνεται πως αρχίζει το 2009, μεσούσης της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Η «ατμομηχανή της ανάπτυξης», που ήταν κάποτε τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, σύμφωνα με την υπάρχουσα κατάσταση δεν τροφοδοτείται πλέον με τα αναγκαία καύσιμα, αφού το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων εμφανίζεται σημαντικά μειωμένο για το 2009, γεγονός που συνεπάγεται την οικονομική συμπίεση πολλών έργων αλλά και τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικών κονδυλίων, αφού η εθνική συμμετοχή περιορίζεται.

Οι εργοληπτικές επιχειρήσεις καταγγέλλουν ότι δεν έχουν πληρωθεί για έργα που έχουν εκτελέσει και ότι με τον τρόπο αυτό χρηματοδοτούν στην ουσία το Δημόσιο καθώς αναγκάζονται να προσφύγουν σε τραπεζικό δανεισμό, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Λόγω του κλίματος που έχει διαμορφωθεί στη χώρα αρκετές κατασκευαστικές επιχειρήσεις βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής και δεν αποκλείεται μέσα στο 2009 να υπάρξουν εκπλήξεις.

Από την άλλη πλευρά η οικοδομική δραστηριότητα βρίσκεται στη χειρότερη φάση των τελευταίων ετών, γεγονός που έχει επιπτώσεις στον τεχνικό κόσμο της χώρας.

Ωστόσο η ύφεση που επικρατεί τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά έργα δεν δημιουργεί πρόβλημα μόνο στον τεχνικό και κατασκευαστικό κόσμο της χώρας αλλά και στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα που συνδέεται με τις κατασκευές, όπως είναι η παραγωγή πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στα δημόσια και ιδιωτικά έργα, η μεταφορά αυτών των υλικών και κυρίως η απασχόληση προσωπικού.

Βέβαια, τα πολύ μεγάλα έργα της χώρας, όπως οι οδικοί άξονες που μετατρέπονται σε αυτοκινητοδρόμους, προωθήθηκαν ήδη με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης, δηλαδή θα κατασκευασθούν και θα λειτουργήσουν κυρίως με ιδιωτικά κεφάλαια καθώς η οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου είναι περιορισμένη. Επίσης τα έργα μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που εκτελούνται ως δημόσια έργα, φαίνεται να έχουν εξασφαλίσει κονδύλια για την ολοκλήρωσή τους. Το ίδιο ισχύει και για την ολοκλήρωση των έργων της Εγνατίας οδού.

Ωστόσο υπάρχουν έργα που πρέπει να κατασκευαστούν, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι υποδομές της χώρας, για τα οποία φαίνεται ότι δεν επαρκούν τα κονδύλια που διατίθενται. Οσο για το ΕΣΠΑ και τα έργα που έχουν ενταχθεί σε αυτό, ήδη ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Ιω. Αλαβάνος ανέφερε ότι υπάρχει υστέρηση, καθώς, αν και βρισκόμαστε στον τρίτο χρόνο ύπαρξης του προγράμματος αυτού, είμαστε ακόμη στην προετοιμασία, δηλαδή στη δημοπράτηση μελετών ή στην εκπόνησή τους. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές εργασίες είναι αμφίβολο αν θα αρχίσουν να εκτελούν εντός του 2009.

Οι χώρες της Ευρώπης προχωρούν στη διαμόρφωση μεγάλων προγραμμάτων στον τομέα των δημοσίων έργων ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ για την τόνωση της οικονομίας και την ενίσχυση της απασχόλησης, απαντώντας ενεργά στην κρίση, ενώ στην Αμερική το αντίστοιχο πρόγραμμα που εξαγγέλθηκε από τη νέα ηγεσία της είναι κολοσσιαίο, έχει τονίσει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ), κάνοντας την αντιδιαστολή ότι στην Ελλάδα η συστηματική επιλογή των τελευταίων χρόνων για υποβάθμιση του αναπτυξιακού χαρακτήρα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω της μεγάλης μείωσής του, κορυφώνεται το 2009. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, η πτώση του ΠΔΕ το 2009 ως ποσοστό επί του ΑΕΠ είναι 12,8% σε σχέση με το 2008 και 33,3% σε σχέση με το 2004.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.