Μέσος όρος αγορών τέσσερα ευρώ

Τα τσιγάρα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ο Τύπος, τα ζαχαρώδη και οι τηλεκάρτες αποτελούν περίπου το 85% των πωλήσεων των καταστημάτων ψιλικών- κυρίως δε συγκεκριμένες μάρκες των προαναφερομένων κατηγοριών. Οι πολύ νεαρής ηλικίας καταναλωτές δεν χρησιμοποιούν το «χαρτζιλίκι» τους για την αγορά ζαχαρωδών αλλά... τηλεκάρτας! Και φυσικά η επιχειρηματική επιτυχία ενός καταστήματος ψιλικών οφείλεται στη γειτνίασή του με κάποιο σουπερμάρκετ, αλλά και στον τρόπο διαχείρισής του από τον ιδιοκτήτη του.

Τα τσιγάρα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ο Τύπος, τα ζαχαρώδη και οι τηλεκάρτες αποτελούν περίπου το 85% των πωλήσεων των καταστημάτων ψιλικών- κυρίως δε συγκεκριμένες μάρκες των προαναφερομένων κατηγοριών. Οι πολύ νεαρής ηλικίας καταναλωτές δεν χρησιμοποιούν το «χαρτζιλίκι» τους για την αγορά ζαχαρωδών αλλά… τηλεκάρτας! Και φυσικά η επιχειρηματική επιτυχία ενός καταστήματος ψιλικών οφείλεται στη γειτνίασή του με κάποιο σουπερμάρκετ, αλλά και στον τρόπο διαχείρισής του από τον ιδιοκτήτη του. Πάντως οι έξι στους 10 καταναλωτές είναι «πιστοί» στις αγορές τους στο κατάστημα που έχουν επιλέξει.

Ολα αυτά προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Εxceed Consulting στο δίμηνο Μαρτίου- Μαΐου 2008 και αφορούσε αντιπροσωπευτικό δείγμα 100 καταστημάτων ψιλικών- μίνι μάρκετ στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, με στόχο την παρατήρηση της αγοραστικής συμπεριφοράς του πελάτη μπροστά στο ράφι, ενώ ακολούθησε σύντομη προσωπική συνέντευξη με τον πελάτη μετά την αγορά. Επίσης η έρευνα κατέγραψε την αγοραστική συμπεριφορά 20.256 πελατών μικρών καταστημάτων καθώς και τις απόψεις των διαχειριστών μικρών καταστημάτων για βασικά θέματα συνεργασίας τους με τις προμηθευτικές εταιρείες. Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας αφορούν τον πελάτη του καταστήματος ψιλικών, τα προϊόντα και τις κατηγορίες που επιλέγει, τον τρόπο με τον οποίο αγοράζει, τι τον επηρεάζει κατά την επίσκεψή του στο κατάστημα, την πιστότητά του σε αυτό, την οικειότητα με τον διαχειριστή του, τη μέση αξία κατανάλωσης, καθώς και τη διαδρομή αγοραστικής απόφασης για κάθε κατηγορία. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά οι πελάτες του μικρού καταστήματος είναι κατά 55% άνδρες (λιγότεροι από ό,τι στα περίπτερα) και όλων των ηλικιών, με σχετική έμφαση στις μικρότερες ηλικίες συγκριτικά με άλλα σημεία πώλησης.

Ο ένας στους δύο πελάτες του αγοράζει καπνικά, περίπου ένας στους δέκα αγοράζει ζαχαρώδη (13,9%), ενώ με παρεμφερή αναλογία αγοράζει εφημερίδες/περιοδικά/κόμικς (11,4%) και αναψυκτικά/χυμούς/νερό (11,2%). Τα τρόφιμα/ποτά, τηλεκάρτες, είδη ψιλικών, εισιτήρια και γαλακτοκομικά συμπληρώνουν το βασικό μείγμα κατηγοριών.

Ενα ακόμη εύρημα καταδεικνύει ότι πλέον το περισσότερο χαρτζιλίκι των νέων δεν ξοδεύεται σε ζαχαρώδη αλλά σε αγορά καρτών κινητής τηλεφωνίας (περίπου 5%). Αναφορικά με το θέμα των προωθητικών ενεργειών, τέσσερις στους 10 πελάτες δηλώνουν ότι δεν επηρεάζονται από τίποτα κατά την επίσκεψή τους στο κατάστημα ψιλικών. Ωστόσο, από το σύνολο των προωθητικών ενεργειών, η διαφήμιση στο κατάστημα καθώς και το σημείο που είναι τοποθετημένο το προϊόν έχουν τη σημαντικότερη επιρροή στον καταναλωτή.

Ακολουθούν τα προωθητικά δώρα, το έξτρα προϊόν, το ειδικό σταντ με προϊόντα.Περίπου έξι στους 10 πελάτες έχουν αποκτήσει σημαντική ή μέτρια οικειότητα με τον διαχειριστή του καταστήματος ενώ μόνο τέσσερις στους 10 δεν έχουν οικειότητα- ακριβώς η αντίστροφη εικόνα που υπάρχει στα περίπτερα.

Αξιοσημείωτη είναι η πιστότητα που παρατηρείται στο μικρό κατάστημα, όπου αποκαλύπτεται ότι έξι στους 10 πελάτες του τις περισσότερες φορές είναι «πιστοί» στο κατάστημα που έχουν επιλέξει. Επιπλέον, δύο στους 10 πελάτες επισκέπτονται το ίδιο κατάστημα μερικές φορές, περίπου ένας στους 10 σπανίως ψωνίζει από το ίδιο κατάστημα και ένας στους 10 επιλέγει το κατάστημα ψιλικών που θα ψωνίσει από σύμπτωση.

Ο μέσος πελάτης των ψιλικών σε κάθε επίσκεψή του ξοδεύει κατά μέσο όρο 3,9 ευρώ και αγοράζει 1,3 προϊόντα. Επίσης διαπιστώθηκε ότι η μέση επίσκεψη διαρκεί κατά μέσο όρο 70 δευτερόλεπτα (μισό λεπτό περισσότερο από ό,τι στο περίπτερο). Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία οι διαχειριστές των μικρών καταστημάτων είναι κατά 54% άνδρες, η πλειοψηφία τους είναι ηλικίας 40-55 ετών και αγοράζουν από περισσότερους από έναν χονδρεμπόρους (2,2 χονδρεμπόρους στα ζαχαρώδη, 1,2 χονδρεμπόρους στα καπνικά, 1,7 προμηθευτές στα γαλακτοκομικά). Επίσης οι διαχειριστές αναφέρουν ως τις πιο κερδοφόρες κατηγορίες τους πρώτα τα ζαχαρώδη, μετά τα είδη ψιλικών και στη συνέχεια το νερό.

Στο ερώτημα ποιες είναι οι πιο ισχυρές μάρκες προϊόντων που βοηθούν τις πωλήσεις τους, από το σύνολο των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα πανελλαδικά, απαντούν Μarlboro στα είδη καπνού, Ιον στα ζαχαρώδη, στην κατηγορία των γαλακτοκομικών την πρώτη θέση κατέχουν τα προϊόντα Δέλτα, ενώ στις τηλεκάρτες πρώτη αναφέρουν την Cosmote.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.