Η «τέχνη του κλικ» στην ψηφιακή εποχή

Η φωτογραφία είναι μια τεχνική η οποία εξελίχθηκε σε τέχνη και ενηλικιώθηκε με ένα μαράζι: όλοι τη θεωρούσαν φτωχό συγγενή της ζωγραφικής. Τα χρόνια πέρασαν, η «τέχνη του κλικ» κατόρθωσε να ξεπεράσει κάποια από τα φαντάσματα του παρελθόντος, την καλοδέχτηκαν ακόμη και σε χώρους αρχικώς απαγορευμένους για εκείνη, όπως τα μεγάλα μουσεία και οι σημαντικές αίθουσες τέχνης. Τι μένει λοιπόν να κατακτήσει η φωτογραφία; Μια θέση στην αιωνιότητα, την εξασφάλιση ότι τα φωτογραφικά έργα θα διαφυλαχθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αντέξουν για πάντα.

Η φωτογραφία είναι μια τεχνική η οποία εξελίχθηκε σε τέχνη και ενηλικιώθηκε με ένα μαράζι: όλοι τη θεωρούσαν φτωχό συγγενή της ζωγραφικής. Τα χρόνια πέρασαν, η «τέχνη του κλικ» κατόρθωσε να ξεπεράσει κάποια από τα φαντάσματα του παρελθόντος, την καλοδέχτηκαν ακόμη και σε χώρους αρχικώς απαγορευμένους για εκείνη, όπως τα μεγάλα μουσεία και οι σημαντικές αίθουσες τέχνης. Τι μένει λοιπόν να κατακτήσει η φωτογραφία; Μια θέση στην αιωνιότητα, την εξασφάλιση ότι τα φωτογραφικά έργα θα διαφυλαχθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αντέξουν για πάντα.

Η λέξη-«κλειδί» είναι «ψηφιοποίηση», υπάρχουν όμως πολλές επιπλέον παράμετροι- γύρω και πέρα από αυτή. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ), λοιπόν, διοργανώνει στο Συνεδριακό Κέντρο της Τράπεζας Πειραιώς από αύριο ως την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου Διεθνές Συμπόσιο με θέμα «Συλλογές φωτογραφίας- Από τις στρατηγικές στις πολιτικές». Ανάμεσα στους προσκεκλημένους είναι διακεκριμένοι διευθυντές μουσείων, ακαδημαϊκοί και συλλέκτες από το Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τον Καναδά, τις ΗΠΑ, την Ισπανία, το Ισραήλ, την Ολλανδία και την Ελλάδα. Εκπρόσωποι φορέων όπως το George Εastman Ηouse, το παλαιότερο μουσείο αφιερωμένο στη φωτογραφία, με περισσότερες από 400.000 εικόνες και αρνητικά στη συλλογή του και ένα από τα σημαντικότερα και παλαιότερα αρχεία ταινιών σε όλο τον κόσμο, το Ιδρυμα Ηenri Cartier Βresson, το οποίο διαφυλάσσει και εκθέτει το έργο του μεγάλου δημιουργού του 20ού αιώνα Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν, το διεθνούς φήμης Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (SFΜoΜΑ) του Σαν Φρανσίσκο, το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον και το Center for Creative Ρhotography του Πανεπιστημίου της Αριζόνας θα συμμετάσχουν, μεταξύ άλλων, στο συμπόσιο. Εκπροσωπώντας το ελληνικό φωτογραφικό γίγνεσθαι, το «παρών» θα δώσουν το Μουσείο Μπενάκη, το ΕΛΙΑ, η Εθνική Πινακοθήκη, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Οταν το ανθρώπινο στοιχείο απουσιάζει εκούσια ή ακούσια. Φωτογραφία της Λίας Ναλμπαντίδου από τη Συλλογή ΜΦΘ

Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης διαθέτει αρχεία που καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1890-1980 και περιλαμβάνουν 100.000 φωτογραφικά αντικείμενα. Σε αυτά συγκαταλέγονται και οι δουλειές των Σωκράτη Ιορδανίδη,Γιάννη Στυλιανού και Δημήτρη Λέτσιου, ενώ το Μουσείο είναι επίσης θεματοφύλακας των εικόνων που τράβηξε στη χώρα μας ο Φρεντ Μπουασονά. Οσον αφορά τις συλλογές του, αποκτήθηκαν με αγορές και δωρεές, καλύπτουν τη χρονική περίοδο από το 1970 ως σήμερα και περιλαμβάνουν περισσότερα από 2.000 φωτογραφικά έργα 200 δημιουργών από την Ελλάδα (κατά 60%) και το εξωτερικό.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε τους προβληματισμούς του Ρούουντ Βίσκεντικ , διευθυντή του Φωτογραφικού Μουσείου της Ολλανδίας με έδρα το Ρότερνταμ: «Πώς μπορούμε εμείς να ανταποκριθούμε στις νέες τάσεις;Το Νederlands Fotomuseum έχει προσπαθήσεινα αναπτύξει στρατηγικές,προκειμένου να αποκτήσει και να παρουσιάσει συλλογές με έναν διαφορετικό τρόπο,πιο ταιριαστό στην ψηφιακή εποχή του Διαδικτύου.Εξυπνη στρατηγική ή όχι;». Ο χρόνος θα δείξει.

ΑΣΤΕΡΟΠΗ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ Συνεδριακό Κέντρο της Τράπεζας Πειραιώς, Κατούνη 12-14, τηλ. 2310 551.023. Πληροφορίες στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, τηλ. 2310 566.717. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.