ΜΙΛΑΝΟ Απ΄ όλα είχε ο μπαξές, ή μάλλον η πρεμιέρα της Σκάλας του Μιλάνου. Χειροκροτήματα και αποδοκιμασίες, λάμψη και διαμαρτυρίες, θετικά αλλά και «δηλητηριώδη» σχόλια, παράπονα και ίντριγκες. Μπορεί το ενδεχόμενο απεργίας που «έπαιξε» έντονα καθ΄ όλο το προηγούμενο διάστημα να απεφεύχθη τελικώς και η νέα παραγωγή του «Ντον Κάρλο» του Τζιουζέπε Βέρντι να ανέβηκε κανονικά την 7η Δεκεμβρίου- παραδοσιακή ημερομηνία έναρξης της σεζόν στη Σκάλα-, εντούτοις ο προβληματισμός για το μέλλον του φημισμένου θεάτρου όχι μόνο καλά κρατεί, αλλά εντείνεται.
Τα πρώτα σχόλια του ιταλικού Τύπου κάνουν λόγο για μια πρεμιέρα «υποτονική» και «βαρετή» δικαιολογώντας, τρόπον τινά, τις υπολογίσιμες αποδοκιμασίες οι οποίες – ανακατεμένες με χειροκροτήματα – ακούστηκαν για τη μεγαλύτερη μερίδα των συντελεστών: τον μιλανέζο μαέστρο Ντανιέλε Γκάτι, τον σκηνοθέτη Στέφαν Μπραουνσβάιγκ , o oποίος υπέγραψε και τα σκηνικά, τον αμερικανό πρωταγωνιστή Στιούαρτ Νιλ και τους περισσότερους από τους υπόλοιπους ερμηνευτές. Στο πλαίσιο αυτό, η μοναδική που «διασώθηκε» φαίνεται ότι ήταν η μεσόφωνος Ντολόρα Ζάγιτς, για την οποία οι θετικές αντιδράσεις υπήρξαν ομόφωνες και χειροκροτήθηκε θερμά ως πριγκίπισσα Εμπολι.
Ωστόσο τα πνεύματα είχαν οξυνθεί από τη γενική δοκιμή της περασμένης Παρασκευής. Στο τέλος της ο Ντανιέλε Γκάτι σε συνεννόηση με τον γενικό διευθυντή του θεάτρου Στεφάν Λισνέρ ανακοίνωσε στον ιταλό τενόρο Τζιουζέπε Φιλιανότι, ο οποίος ως τότε επρόκειτο να ερμηνεύσει τον Ντον Κάρλο, ότι δεν θα εμφανιζόταν στην πρεμιέρα, αλλά στη δεύτερη διανομή. Θιγμένος ο Φιλιανότι «άστραψε και βρόντηξε» στον ιταλικό Τύπο: «Τελευταία στιγμή μου ανακοίνωσαν ότι δεν θα εμφανιστώ στην πρεμιέρα και ότι θα αντικατασταθώ από τον τενόρο της δεύτερης διανομής.Ηθελαν να πουν ότι είμαι άρρωστος. Θέλω να σας πληροφορήσω ότι βρίσκομαι σε άψογη φόρμα.Μου είπαν ότι το κάνουν για να με προστατεύσουν.Αλήθεια,τώρα το κατάλαβαν;Τόσο καιρό στις πρόβες δεν υπήρχε πρόβλημα… Ο Γκάτι κάνει προβολή της δικής του ανασφάλειας επάνω μου».
Σ ε ό,τι αφορά το κοσμικό μέρος της βραδιάς, οι απουσίες ήταν μάλλον ηχηρότερες από τις λαμπερές παρουσίες. Την παράσταση «έκλεψε» με τις δηλώσεις της η Βερόνικα Λάριο, σύζυγος του ιταλού πρωθυπουργού Σίλβιο Μπερλουσκόνι. Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την απουσία του «Καβαλιέρε» απάντησε ως εξής: «Θα πρέπει να ρωτήσετε τον ίδιο.Δεν ανήκω στις τυχερές συζύγους οι οποίες γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι κάνει ο άνδρας τους». Τέλος, στα αξιοσημείωτα της βραδιάς οι διαμαρτυρίες διαδηλωτών έξω από το θέατρο. Αιτία των αντιδράσεων η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση η οποία το περασμένο διάστημα πυροδότησε μεγάλες κινητοποιήσεις στη γείτονα, αλλά και η οικονομική κρίση. «Την ίδια στιγμή που οι “μεγαλοκαρχαρίες” αυξάνουν τα δικά τους κέρδη,ψαλιδίζουν τους μισθούς,τις συντάξεις, τις δαπάνες για την παιδεία και την υγεία.Φτάνει πια!» ανέφεραν, μεταξύ άλλων, οι διαδηλωτές.