Τα κυκλώματα και το κόλπο με τον Τειρεσία

Η δυσπραγία που υπάρχει στην αγορά έχει οδηγήσει πολλούς δανειολήπτες σε εξαιρετικά δυσχερή θέση και κυκλώματα επιτηδείων που καλύπτονται πολλές φορές πίσω από νόμιμες εταιρείες τηλεμάρκετινγκ εκμεταλλεύονται τα οικονομικά προβλήματα καταναλωτών και επιχειρηματιών για να ασκήσουν ουσιαστική τοκογλυφία και να τους αποσπάσουν χρήματα σχεδόν εκβιαστικά. Το τελευταίο δίμηνο δόσεις στεγαστικών δανείων δεν πληρώνονται, βιοτέχνες «ρίχνουν κανονιές» στα επιχειρηματικά τους δάνεια, πιστωτικές κάρτες χρεώνονται και δεν εξυπηρετούνται, με αποτέλεσμα το Σύστημα «Τειρεσίας» που καταγράφει όσους δεν είναι συνεπείς απέναντι στις τράπεζες να γνωρίζει.

Η δυσπραγία που υπάρχει στην αγορά έχει οδηγήσει πολλούς δανειολήπτες σε εξαιρετικά δυσχερή θέση και κυκλώματα επιτηδείων που καλύπτονται πολλές φορές πίσω από νόμιμες εταιρείες τηλεμάρκετινγκ εκμεταλλεύονται τα οικονομικά προβλήματα καταναλωτών και επιχειρηματιών για να ασκήσουν ουσιαστική τοκογλυφία και να τους αποσπάσουν χρήματα σχεδόν εκβιαστικά.

Το τελευταίο δίμηνο δόσεις στεγαστικών δανείων δεν πληρώνονται, βιοτέχνες «ρίχνουν κανονιές» στα επιχειρηματικά τους δάνεια, πιστωτικές κάρτες χρεώνονται και δεν εξυπηρετούνται, με αποτέλεσμα το Σύστημα «Τειρεσίας» που καταγράφει όσους δεν είναι συνεπείς απέναντι στις τράπεζες να γνωρίζει… μεγάλες δόξες.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι η οικονομική κρίση και η ύφεση στην αγορά είναι απλώς και μόνον το πρόσχημα για «άτακτους» επιχειρηματίες, καταναλωτές και δανειολήπτες ώστε να μην είναι συνεπείς στις όποιες υποχρεώσεις τους επειδή δεν έκαναν σωστή διαχείριση.

«Πότε πρόλαβαν και έγιναν προβληματικοί ένα σωρό μικροί επιχειρηματίες κυρίως του λιανεμπορίου και της παροχής υπηρεσιών; Η πραγματική διεθνής κρίση που επηρεάζει πλέον άμεσα και τη χώρα μας ξεκίνησε μόλις τον Σεπτέμβριο και μέσα σε δύο μήνες όλοι αυτοί κατέρρευσαν; Από την άλλη πλευρά ξαφνικά σώθηκαν τα χρήματα σε όσους είχαν πάρει στεγαστικό και δεν πλήρωσαν τις δόσεις Οκτωβρίου και Νοεμβρίου; Δεν είχαν υπολογίσει αυτούς τους μήνες για να πληρώσουν;».

Αυτές είναι μερικές από τις μάλλον εύλογες απορίες που διατυπώνουν τραπεζικοί παράγοντες αλλά και επιχειρηματίες της αγοράς οι οποίοι βλέπουν μεν την κρίση και οι ίδιοι φροντίζουν να είναι αρκετά «κουμπωμένοι» αλλά δεν εκτιμούν ότι έφθασε και το τέλος του κόσμου, τουλάχιστον όχι ακόμη.

Αναμφισβήτητα όμως σε αυτό το κλίμα των επερχόμενων δυσκολιών και με το 2009 που έρχεται να είναι η χρονιά της αμφιβολίας υπάρχουν πολλές μικρές επιχειρήσεις αλλά και υπερδανεισμένα νοικοκυριά που αναζητούν εναγωνίως λύση.

Εκεί ακριβώς πάνω στην οικονομική δυσκολία αλλά και κάποιες φορές πάνω στην ανθρώπινη απελπισία έρχεται το περίφημο ελληνικό δαιμόνιο να δείξει το πιο κακό του πρόσωπο και να εκμεταλλευτεί νοικοκυριά και μικροεπιχειρηματίες που τους βρίσκει στην ανάγκη.

Τα «ραβασάκια» έξω από τις τράπεζες
Το τελευταίο δίμηνο έχουν παρατηρηθεί οργανωμένες απάτες σε βάρος δανειοληπτών ή επιχειρηματιών οι οποίοι έχουν πρόβλημα και τους οποίους εκμεταλλεύονται κυκλώματα όπου συμμετέχουν γνωστοί αετονύχηδες της αγοράς αλλά και μεμονωμένα τραπεζικά στελέχη εν αγνοία φυσικά των τραπεζών στις οποίες εργάζονται. Πολύ πρόσφατα άλλωστε απολύθηκε υποδιευθυντής καταστήματος των ανατολικών συνοικιών της Αθήνας, κυπριακής τράπεζας που δραστηριοποιείται στη χώρα μας ακριβώς επειδή δανειοδότησε γνωστό «αμαρτωλό» έμπορο της περιοχής με σωρεία ακάλυπτων επιταγών και υπερχρεωμένων πιστωτικών καρτών. Το περίεργο της ιστορίας είναι ότι τη συγκεκριμένη ημέρα που πήρε το δάνειο των 50.000 ευρώ ο έμπορος, το όνομά του είχε αφαιρεθεί από τον Τειρεσία και μετά επανήλθε! Το… θαύμα συντελέστηκε με τη συνέργεια του απολυθέντος και μάλιστα σε μια εβδομάδα κατά την οποία ο διευθυντής του καταστήματος απουσίαζε στην Κύπρο.

Η περιβόητη «κουρτίνα» στον Τειρεσία που μόλις περιγράψαμε είναι μία από τις τέσσερις απάτες περί το τραπεζικό σύστημα που οφείλονται στη δράση συγκεκριμένων κυκλωμάτων έμμεσης αλλά σαφούς τοκογλυφίας. Αν κάποιος δανειολήπτης έχει πρόβλημα με τον Τειρεσία τότε καταφεύγει σε αυτό το κύκλωμα το οποίο μυστηριωδώς του εξασφαλίζει το «τύφλωμα» του Τειρεσία για ένα ή το πολύ δύο εικοσιτετράωρα. Μάλιστα, μπορεί να βρει τον ευεργέτη του πολύ εύκολα, αφού έξω από πολλά καταστήματα τραπεζών υπάρχουν κολλημένα στον τοίχο (ακριβώς έξω από την Τράπεζα!) ή στην πλησιέστερη κολόνα, σημειώματα που διαφημίζουν το παρατραπεζικό κύκλωμα και γράφουν χαρακτηριστικά «αν σας απέρριψαν το δάνειο, υπάρχει λύση» δίνοντας και κινητό τηλέφωνο. Γι΄ αυτό και ένα από τα κυκλώματα έμμεσης τοκογλυφίας περιπαικτικά αποκαλείται ως «η εταιρεία ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ ΑΕ».

Εννοείται ότι από το δάνειο που εκδίδεται για λογαριασμό του άτακτου (ή απλώς απελπισμένου) πελάτη μόνο το ήμισυ του ποσού φτάνει στα χέρια του και το υπόλοιπο παρακρατείται ως προμήθεια από το κύκλωμα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο έμπορος από τον Βύρωνα ομολόγησε ότι από τις 50.000 ευρώ του δανείου ο ίδιος κράτησε μόνον τις 25.000 ευρώ ενώ βεβαίως θα αναγκαζόταν να αποπληρώσει ολόκληρο το ποσόν.

Οι εταιρείες… δήθεν τηλεμάρκετινγκ
Υπάρχουν επίσης δύο νόμιμες εταιρείες (τα ονόματά τους είναι στη διάθεση του «Βήματος») οι οποίες χρησιμοποιούν την απάτη με τη διπλή πιστωτική κάρτα που ξεκινάει από μια απλή αγορά ενός καταναλωτικού προϊόντος όπως ένα σίδερο ατμού ή ένα στρώμα κρεβατιού.

Εχοντας πρόσβαση σε τραπεζικά στελέχη και προφανώς μέσω αυτών στο σύστημα Τειρεσίας, οι δύο εταιρείες εντοπίζουν είτε ηλικιωμένους είτε πολύ φτωχούς καταναλωτές ή καμιά φορά και οικονομικούς μετανάστες που είναι δύσκολο εκ των υστέρων να εντοπιστούν.

Αν κάποιος έχει φορτωμένη πιστωτική κάρτα και δεν εξυπηρετεί τακτικά τις δόσεις (άρα δεν μπορεί να εκδώσει καινούργια) ξαφνικά μπορεί να ακούσει το τηλέφωνό του να χτυπά. Στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ένας εκπρόσωπος της εταιρείας των ρωτάει αν χρειάζεται υπέρβαση στην κάρτα του. Σε περίπτωση που ο ανυποψίαστος καταναλωτής συγκατανεύσει, τότε πολύ σύντομα θα βρεθεί με επέκταση του πιστωτικού ορίου της κάρτας του και ταυτόχρονα με μετατροπή του υπερβάλλοντος ποσού σε ανοικτό δάνειο.

Αν για παράδειγμα έχει όριο 1.000

ευρώ στην κάρτα και το υπερβεί χωρίς να πληρώνει, τότε με συνοπτικές διαδικασίες και με τη βοήθεια της εταιρείας επιτυγχάνει επέκταση του υπολοίπου στις 5.000 ευρώ με τη διαφορά του ποσού των 4.000 ευρώ να μετατρέπεται σε ανοιχτό δάνειο. Από αυτές τις 4.000 ευρώ ο δανειολήπτης κάνει ανάληψη των 2.000 ευρώ και τις δίνει ως αμοιβή στο κύκλωμα, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις άλλες 2.000 ευρώ ενώ φυσικά αναλαμβάνει την υποχρέωση να αποπληρώσει το ποσό των 5.000 ευρώ, ένας Θεός ξέρει με ποιον τρόπο αφού ούτως η αλλιώς τα χρήματα δεν τα έχει.

Οι άλλες δύο απάτες σε… βαθμό τοκογλυφίας που γίνονται από τις εταιρείες έχουν να κάνουν συνήθως με ηλικιωμένους ανθρώπους οι οποίοι έχουν ήδη φουσκωμένη κάρτα και θέλουν να αγοράσουν ένα οποιοδήποτε προϊόν.

Οι δύο γνωστές εταιρείες μπορούν να μεσολαβήσουν και να αυξηθεί το όριο της κάρτας υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα αγοραστεί ένα ατμοσίδερο, μια άλλη μικρή ηλεκτρική μικροσυσκευή (π.χ. μια τοστιέρα) ή ακόμη ένα κρεβάτι ή ένα στρώμα ύπνου.

Στην προκειμένη περίπτωση και ενώ το καταναλωτικό προϊόν κοστίζει από 100 ως 500 ευρώ το όριο της πιστωτικής κάρτας αυξάνεται κατά δύοτρεις χιλιάδες ευρώ ενώ ο καταναλωτής πληρώνει ένα ποσόν, συνήθως 10% ή 20% στη μεσολαβούσα εταιρεία. Αυτή η απάτη έχει ως θύματα συνήθως ηλικιωμένους ανθρώπους που έχουν μόνιμη οικονομική στενότητα και υποχωρούν σχετικά εύκολα μπροστά στην πίεση και τη συναισθηματική φόρτιση της επιμονής για ένα προϊόν ή για επιπλέον χρήματα.

Φοβού τους τοκογλύφους και δώρα φέροντας

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ αλλά όχι έσχατη απάτη που εστιάζεται σε ηλικιωμένους ανθρώπους με φορτωμένες πιστωτικές κάρτες έχει να κάνει με την παράδοση καταναλωτικών προϊόντων μέσω πιστωτικών καρτών των οποίων το όριο επεκτείνεται. Ενώ ο ανυποψίαστος καταναλωτής αγοράζει ένα μόνο προϊόν για να αυξηθεί το υπόλοιπο της πιστωτικής του κάρτας ή να εκδοθεί ημινόμιμα άλλη πιστωτική κάρτα, διαπιστώνει ξαφνικά ότι έγινε αποδέκτης με τηλεμάρκετινγκ και παράδοση στο σπίτι 5 ή και 6 διαφορετικών καταναλωτικών προϊόντων με αξία φυσικά πενταπλάσια αυτής που είχε παραγγείλει, ενώ ένα από τα επιπλέον προϊόντα προσφέρεται ως δώρο. Οταν ο ίδιος διαμαρτυρηθεί ότι δεν παρήγγειλε τίποτε τέτοιο τότε του λένε ότι μπορεί να επιστρέψει τα προϊόντα που δεν θέλει. Εν τω μεταξύ όμως η αξία των προϊόντων αυτών έχει χρεωθεί στην κάρτα του, την οποία άλλωστε έχει αποκτήσει με τη βοήθεια της ενδιάμεσης εταιρείας, ενώ για να ακυρώσει τη χρέωση πρέπει να στείλει επίσημη επιστολή στην τράπεζα που του εξέδωσε την κάρτα, η διοίκηση της οποίας δεν έχει φυσικά ιδέα για την απάτη.

Οσο ένας ηλικιωμένος άνθρωπος δεν προχωρεί στην αποστολή μιας τέτοιας επιστολής τόσο η κάρτα του χρεώνεται με δόσεις, τόκους και προσαυξήσεις προϊόντων τα οποία δεν χρησιμοποίησε ποτέ και τα οποία επέστρεψε. Οταν διαπιστώσει την απάτη θα είναι πλέον αργά και φυσικά δεν θα μπορεί να επικαλεστεί τη μεσολάβηση οποιασδήποτε εταιρείας ή οποιουδήποτε μεσάζοντα.

Ηδη η Αστυνομία σε συνεργασία με τουλάχιστον δύο τράπεζες έχει προχωρήσει σε έρευνα για τον εντοπισμό των κυκλωμάτων και σύντομα θα αναγγελθούν ποινικές διώξεις.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.