Δισεκατομμύρια δολάρια αναζητούν εναγωνίως οι «Τρεις του Ντιτρόιτ»

Αν η αεροπορική βιομηχανία και δη οι αερομεταφορές αποτελούν τον έναν εκ των δύο πλέον ευάλωτων από την κρίση επιχειρηματικών τομέων, η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον άλλοο τραπεζικός τομέας βεβαίως και υφίσταται τα μάλα, όμως δεν μπορεί να χαρακτηριστεί «θύμα» της κρίσης, επειδή είναι κατά έναν μεγάλο βαθμό γενεσιουργός των δεινών. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε σαφώς χειρότερη θέση από την ευρωπαϊκή και την ιαπωνική. Θα έλεγε κανείς ότι ο κλάδος είναι ουσιαστικά πτωχευμένος.

Αν η αεροπορική βιομηχανία και δη οι αερομεταφορές αποτελούν τον έναν εκ των δύο πλέον ευάλωτων από την κρίση επιχειρηματικών τομέων, η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον άλλοο τραπεζικός τομέας βεβαίως και υφίσταται τα μάλα, όμως δεν μπορεί να χαρακτηριστεί «θύμα» της κρίσης, επειδή είναι κατά έναν μεγάλο βαθμό γενεσιουργός των δεινών. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε σαφώς χειρότερη θέση από την ευρωπαϊκή και την ιαπωνική. Θα έλεγε κανείς ότι ο κλάδος είναι ουσιαστικά πτωχευμένος. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, η General Μotors, αποκάλυψε ότι χρειάζεται εντός του Δεκεμβρίου 4 δισ. δολάρια για να συνεχίσει να λειτουργεί. Προσωρινά! Γιατί η GΜ θεωρεί ότι τα 4 δισ. που ζητεί επειγόντως αποτελούν απλώς την πρώτη δόση συνολικού δανείου 18 δισ. δολαρίων που χρειάζεται για να ορθοποδήσει. Ταυτόχρονα με την GΜ η Chrysler ανακοίνωσε ότι της λείπουν… μόνο 7 δισ. δολάρια. Την προηγουμένη η Ford είχε πληροφορήσει το Κογκρέσο ότι με εγγυήσεις 9 δισ. δολαρίων μπορεί να αντιμετωπίσει με ασφάλεια την κρίση.

Εκείνο που εισέπραξαν χθες οι «Τρεις Μεγάλες» («Βig Τhree») αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ από το Κογκρέσο ήταν υποσχέσεις των Δημοκρατικών ότι θα βοηθήσουν τον κλάδο για να επιβιώσει. Η Δημοκρατική πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Νάνσι Πελόσι, η οποία και μίλησε εξ ονόματος, ας πούμε, της νέας διακυβέρνησης, είπε σε συνέντευξη Τύπου ότι πιστεύει πως «κάποια παρέμβαση θα γίνει», καθώς και ότι «κανένας δεν ευνοείται από μια χρεοκοπία,ούτε η οικονομία μας» και ως εκ τούτου «η χρεοκοπία δεν αποτελεί επιλογή». Η Πελόσι ουσιαστικά επανέλαβε τη δήλωση του εκλεγμένου προέδρου Μπαράκ Ομπάμα ότι ευνοεί την εκπόνηση ενός σχεδίου διάσωσης των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Oι «Τρεις Μεγάλες» όμως στις εκθέσεις που κατέθεσαν στο Κογκρέσο υπογραμμίζουν το… επείγον της υπόθεσης, ξεκαθαρίζοντας ευθέως ότι αν δεν εισπράξουν ρευστό εντός των ημερών θα έχουν κατεβάσει τα ρολά ως τις 20 Ιανουαρίου που θα αναλάβει επισήμως τα καθήκοντά του ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ! Οι Δημοκρατικοί προτείνουν τα επείγοντα κονδύλια που ζητεί η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία να δοθούν από τα 700 δισ. δολάρια τα οποία έχει προβλέψει η κυβέρνηση Μπους για τη διάσωση των αμερικανικών τραπεζών. Οι Ρεπουμπλικανοί προτιμούν να δώσουν τα χρήματα από το πρόγραμμα στήριξης των ενεργειακών επιχειρήσεων. Το πρόγραμμα αυτό ωστόσο προβλέπει δάνεια μόλις 25 δισ. δολαρίων. Είναι προφανές ότι δεν αρκούν για να σώσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες ζητούν συνολικά 34 δισ. δολάρια. Και εν πάση περιπτώσει, αν δίνονταν τα πρώτα «επείγοντα δισεκατομμύρια» στις «Τρεις Μεγάλες», δεν θα έμεναν αρκετά κονδύλια για την αρωγή του ενεργειακού κλάδου.

Οι επόμενες ημέρες είναι εξαιρετικά κρίσιμες για τον αμερικανικό κλάδο του αυτοκινήτου. Και να σκεφθεί κανείς ότι πρόκειται για μια βιομηχανία που παράγει ένα αγαθό το οποίο για τους Αμερικανούς είναι κάτι παραπάνω από «πρώτης ανάγκης», όπως το εννοούμε στην Ευρώπη. Το αυτοκίνητο αποτελεί στοιχείο της πολιτισμικής κουλτούρας των Αμερικανώνκαι από αυτή την άποψη η «στροφή» που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια προς τα ιαπωνικά και τα ευρωπαϊκά (κυρίως τα γερμανικά) αυτοκίνητα ίσως θα έπρεπε να αναλυθεί περισσότερο από τους κοινωνιολόγους. Τέλος πάντων, το εμπόδιο το οποίο πρέπει να υπερβούν οι GΜ, Ford και Chrysler είναι εν προκειμένω η διχογνωμία για την προέλευση των απελπισμένα απαραίτητων για τη λειτουργία τους κονδυλίων.

Ως αντάλλαγμα- και ταυτοχρόνως εγγυήσεις- για τα δάνεια που θα λάβουν, οι εταιρείες του κλάδου συμφώνησαν να μειώσουν ακόμη περισσότερο τα μισθολογικά έξοδά τους, δηλαδή να κάνουν περαιτέρω απολύσεις προσωπικού και να περιορίσουν τις επίσημες αντιπροσωπείες που διατηρούν στις ΗΠΑ και στο εξωτερικό. Στα μέτρα εξοικονόμησης πόρων περιελήφθησαν και οι περικοπές των αμοιβών των μεγαλοστελεχών των τριών επιχειρήσεων. Ηταν επόμενο έπειτα από τη γενική κατακραυγή που ξεσήκωσαν οι Ρίτσαρντ Βάγκονερ της GΜ, Αλαν Μάλαλι της Ford και Ρόμπερτ Ναρντέλι της Chrysler όταν προ εβδομάδων αρνήθηκαν ενώπιον του Κογκρέσου να αφήσουν στην Ουάσιγκτον τα εταιρικά τζετ για να επιστρέψουν στο Ντιτρόιτ με το αεροπλάνο της γραμμής. Οι τρεις μάνατζερ, οι οποίοι θα καταθέσουν εκ νέου αύριο στο Κογκρέσο για να υποστηρίξουν τα υποβληθέντα σχέδια διάσωσης, ανακοίνωσαν ότι θα μεταβούν από το Ντιτρόιτ στην Ουάσιγκτον… οδικώς. Πρόκειται για απόσταση 845 χιλιομέτρων, που θα διανύσουν οδηγώντας οι ίδιοι αυτοκίνητα των επιχειρήσεών τους. Και μόλις φθάσουν θα ανακοινώσουν ότι θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους αντί αμοιβής ενός δολαρίου ετησίως. Αυτό θα πει κάθαρση.

Η απειλή του leasing

Σε απόγνωση έχουν περιέλθει οι γερμανοί αυτοκινητοπαραγωγοί και έμποροι. Η Ενωση Γερμανών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων προβλέπει πτώση των πωλήσεων καινούργιων οχημάτων στα 2,9 εκατ. το 2009 από 3,1 εκατ. που αναμένονται εφέτος. Τα προγράμματα leasing μάλιστα απειλούν να γίνουν ο βρόχος των πολυτελών επωνυμιών (Μercedes, ΒΜW, Αudi), καθώς οι έμποροι δεν ξέρουν τι να κάνουν τις αμέτρητες λιμουζίνες που έχουν συσσωρευτεί στα καταστήματά τους μετά τη λήξη των μισθωμάτων. Πρόκειται για αυτοκίνητα ως 2 ετών με 30.000 χιλιόμετρα. Κανείς δεν τα αγοράζει σε αξιοπρεπή τιμή κι αν τα δώσουν μισοτιμής θα πλήξουν την αγορά… καινούργιων αυτοκινήτων!

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.