Παρελθόν αποτελεί πλέον το ταχύπλοο σκάφος τύπου Corsaire 14000 «Αίολος Κεντέρης» για την ακτοπλοϊκή εταιρεία NEL Lines, η οποία παραχώρησε το σκάφος μαζί με το συμβατικό επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Παναγία Πάρου» σε εταιρείες του εξωτερικού αντί του συνολικού ποσού των 85 εκατ. δολαρίων.
Παρά την περί του αντιθέτου σεναριολογία που αναπτύχθηκε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα γύρω από τον «Αίολο Κεντέρη», πηγές της NEL Lines υπογραμμίζουν στο «Βήμα» ότι η εταιρεία δεν είχε καμία απολύτως πρόθεση να παραχωρήσει το σκάφος παρά μόνο όταν διαπίστωσε ότι το αντίτιμο της παραχώρησής του ήταν τέτοιου ύψους που θα της επέτρεπε να κινηθεί ταχύτερα προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης των στρατηγικών επιχειρηματικών σχεδίων της.
Πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς σχολιάζοντας την κίνηση αυτή του κ. Απόστολου Βεντούρη υποστήριξαν – με νόημα – ότι τα 85 εκατ. ευρώ που απεκόμισε η εταιρεία από την πώληση των δύο πλοίων είναι το 33% της Hellenic Seaways αναζωπυρώνοντας έτσι τα σενάρια για τις επόμενες κινήσεις του.
Μετά την παραχώρηση του «Αίολος Κεντέρης» αιχμή του δόρατος της εταιρείας θα γίνουν οι επίγονοί του και συγκεκριμένα τα σκάφη «Αίολος Κεντέρης Ι» και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ», τα οποία φέρουν πλέον το όνομά του συνεχίζοντας με τον τρόπο αυτόν, κατά τη γνώμη της NEL Lines, το πολύ καλό όνομα του «Αίολου Κεντέρη» στο Αιγαίο.
Στην πραγματικότητα όμως τα πλοία «Αίολος Κεντέρης Ι» και «ΙΙ», πρώην «Αίολος Εξπρές» και «Αίολος Εξπρές Ι», είχαν προηγηθεί του «Αίολου Κεντέρη», όταν η ΝΕΛ στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έλαβε την απόφαση να εισέλθει δυναμικά στον τομέα των ταχύπλοων σκαφών.
* Η ιστορία των Corsaire
Συγκεκριμένα το 1999 η ΝΕΛ προχωρεί σε παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο υπερταχύπλοων σκαφών τύπου Corsaire 10000 και Corsaire 14000 στα γαλλικά ναυπηγεία Alstom Leroux Naval.
Τον επόμενο χρόνο, το 2000 δηλαδή, η εταιρεία παρέλαβε το υπερταχύπλοο σκάφος «Αίολος Εξπρές» τύπου Corsaire 12000.
Δύο χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 2005 εξαγοράστηκε, ως γνωστόν, από τον νέο στρατηγικό επενδυτή Edgewater Holdings Inc. το πακέτο μετοχών της NEL Lines που κατείχε πλέον η χανιώτικη εταιρεία ΑΝΕΚ και το ίδιο έτος αποφασίστηκε η αποδρομολόγηση των ταχύπλοων «Αίολος Εξπρές» και «Αίολος Εξπρές ΙΙ» από τις γραμμές Ικαρία – Σάμος και Κυκλάδων.
* Τα προβλήματα στις μηχανές
Από την αρχή κιόλας της παραλαβής και της δρομολόγησης των τριών ταχύπλοων σκαφών παρουσιάστηκαν προβλήματα στις μηχανές των πλοίων.
Στο πρώτο μεγάλο πρόβλημα με τις μηχανές Pielstick ήρθε στην Ελλάδα επιτελείο μηχανικών από τη Γαλλία για να τις επισκευάσουν, συνεχίστηκαν όμως τα μικροπροβλήματα και ακολούθως άρχισε να κλονίζεται το όνομα της εταιρείας λόγω συνεχών καθυστερήσεων στα δρομολόγια. Ως αποτέλεσμα η εμπορική εκμετάλευση του πλοίου δεν ήταν η αναμενόμενη.
Η νέα διοίκηση της εταιρείας, που ανέλαβε τα καθήκοντά της τον Μάιο του 2005, κατέληξε πολύ γρήγορα στο συμπέρασμα ότι τα συνεχή προβλήματα που παρουσίαζε ο «Αίολος Κεντέρης» δυσχέραιναν την ομαλή λειτουργία του πλοίου, με αποκορύφωμα την παρουσίαση προβλημάτων σε όλες τις μηχανές.
Τότε αποφασίστηκε η αποδρομολόγηση και των άλλων δύο ταχύπλοων πλοίων της εταιρείας λόγω προβλημάτων στις μηχανές, ενώ η NEL Lines με δικά της έξοδα αποφάσισε να προχωρήσει στην αλλαγή των μηχανών τού «Αίολος Κεντέρης».
Στις 25 Ιουλίου 2006 η εταιρεία ενημερώνει ότι το «Αίολος Κεντέρης» ύστερα από επιτυχή αντικατάσταση των κύριων μηχανών του στα Ναυπηγεία Ficantieri της Ιταλίας αναμένεται να αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά.
Δύο ημέρες αργότερα, στις 28 Ιουλίου το πρωί, καταπλέει στο λιμάνι του Πειραιά το σκάφος, με την εταιρεία να ανακοινώνει ότι διαθέτει πλέον το «κόσμημα του Αιγαίου».
Προτού φθάσει το πλοίο στην Ελλάδα η NEL Lines ζητεί από την κατασκευάστρια εταιρεία των μηχανών να πραγματοποιηθούν εκτεταμένες δοκιμές, οι οποίες ολοκληρώνονται με απόλυτη επιτυχία και το σκάφος είναι πλέον έτοιμο να δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Σαντορίνη μεταφέροντας 1.742 επιβάτες και 450 οχήματα.
Το «Αίολος Κεντέρης» εκτέλεσε συνολικά κατά την περυσινή θερινή περίοδο 43 καθημερινά δρομολόγια από Πειραιά προς Πάρο – Νάξο – Σαντορίνη με επιστροφή χωρίς καμία καθυστέρηση, όπως αναφέρει η εταιρεία, μεταφέροντας περισσότερους από 120.000 επιβάτες.
Το πρόβλημα όμως για τα άλλα δύο σκάφη παραμένει και έτσι η εταιρεία αποφασίζει να καταφύγει στη δικαστική διεκδίκηση της αποκατάστασης των ζημιών στις μηχανές τους, μια διαδικασία που κρατά σχεδόν ένα έτος.
Στις 15 Σεπτεμβρίου 2006, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, επέρχεται τελικά συμβιβασμός με την κατασκευάστρια εταιρεία των μηχανών Semt Pielstick. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά η NEL Lines, την εποχή εκείνη, ύστερα σχεδόν από έναν χρόνο αντιδικίας στα γαλλικά δικαστήρια με τη γαλλική εταιρεία Semt Pielstick, η οποία έχει κατασκευάσει τις προωστήριες μηχανές των υπερταχύπλοων πλοίων μας, επετεύχθη ένας δίκαιος συμβιβασμός, ο οποίος ικανοποιεί αμφότερες τις πλευρές με αμοιβαίο όφελος. Οι βασικοί όροι της συμφωνίας αυτής προβλέπουν τα παρακάτω:
– Αποκατάσταση και αναβάθμιση των προωστήριων μηχανών των «Αίολος Εξπρές» και «Αίολος Εξπρές ΙΙ».
– Διετή εγγύηση λειτουργίας των μηχανικών μερών.
– Αμεση καταβολή στη NEL Lines του ποσού των 10 εκατ. ευρώ.
Ετσι, μετά τη συμφωνία για τη διαγραφή χρέους της εταιρείας ύψους 61.000.000 ευρώ από τις γαλλικές τράπεζες τον Μάιο, τελείωσε και το δεύτερο σκέλος της ίδιας υπόθεσης που αφορούσε την τεχνολογική αποκατάσταση όλων των γαλλικών ταχύπλοων της εταιρείας.
«Πρόκειται» αναφέρει τότε η NEL Lines «για ένα αίσιο και οριστικό τέλος σε όλες τις εκκρεμότητες που αφορούσαν τη ναυπήγηση και τη δανειοδότηση της NEL Lines από τη Γαλλία για τα τρία υπερταχύπλοα τύπου Corsaire».
* Η πώληση του «Αίολου Κεντέρη»
Στις 28 Φεβρουαρίου 2007 η διοίκηση της εταιρείας ανακοινώνει ότι υπέγραψε προσύμφωνο για την πώληση στο εξωτερικό των πλοίων «Αίολος Κεντέρης» και «Παναγία Πάρου», σκάφος που ανήκει σε θυγατρική της, έναντι συνολικού τιμήματος ύψους 85 εκατ. ευρώ, ενώ και τα σκάφη είναι ναυλωμένα στην Ερυθρά Θάλασσα.
Στον στόλο της εταιρείας παραμένουν τα δύο άλλα ταχύπλοα σκάφη της που έχουν μετονομασθεί πλέον «Αίολος Κεντέρης Ι» και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ», τα οποία και θα δρομολογηθούν στις 11 και στις 25 Μαΐου στις γραμμές Πειραιάς – Ρέθυμνο – Πειραιάς και Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Πειραιάς.
Και τα δύο πλοία έχουν συνολική μεταφορική ικανότητα 1.770 επιβατών και 400 ιδιωτικής χρήσης οχημάτων. Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που ώθησαν την εταιρεία στο να προχωρήσει στην πώληση του «Αίολος Κεντέρης»;
Η NEL, η οποία συμπληρώνει εφέτος 35 χρόνια ζωής από την ίδρυσή της, υποστηρίζει ότι «σταθμίζοντας τα δεδομένα του κλάδου προχώρησε στην πώληση για να αποκτήσει μια ρευστότητα που θα αξιοποιήσει σε επενδυτικές ευκαιρίες στον χώρο της επιβατηγού ναυτιλίας, είτε μέσω αγορών πλοίων είτε μέσω συμμετοχών στρατηγικού χαρακτήρα».
Με την αποχώρηση του «Αίολου Κεντέρη» από τα γαλανά νερά του Αιγαίου Πελάγους κλείνει ένας κύκλος και η NEL Lines δηλώνει έτοιμη να γυρίσει σελίδα διεκδικώντας και αυτή ένα μερίδιο από τη λάμψη αλλά και τους πονοκεφάλους των assets players.