Τους επόμενους μήνες και ως τον Δεκέμβριο θα οριστικοποιηθούν τα μέτρα που θα λάβει η κυβέρνηση για την ανασυγκρότηση του ΟΣΕ, τα οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπουν αύξηση των εισιτηρίων από τον νέο χρόνο, μείωση των απολαβών των εργαζόμενων, εθελουσία έξοδο προσωπικού, συγκράτηση των δαπανών, αύξηση της επιβατικής κίνησης, συνεργασίες με ιδιώτες για τη δημιουργία νέων γραμμών του προαστιακού, αλλά και περικοπές ζημιογόνων δρομολογίων. Τα μέτρα προκαλούν ήδη αντιδράσεις στους εργαζόμενους και στα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ο υπουργός Μεταφορών κ. Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι στόχος είναι να μειωθεί το λειτουργικό έλλειμμα που υπάρχει τώρα και είναι της τάξης των 455 εκατ. ευρώ τον χρόνο, και να περιοριστεί το 2010 σε 80 εκατ. ευρώ. «Το 2010 είναι μια κρίσιμη χρονιά, διότι από τότε και μετά, λόγω των κανόνων της ΕΕ, δεν θα μπορεί να υπάρχει κρατική εγγύηση στον δανεισμό. Αρα, ο ΟΣΕ θα δανείζεται πολύ λιγότερα» επισημαίνει ο υπουργός και προσθέτει ότι, οποίος έχει καλύτερη πρόταση για να αντιμετωπιστούν τα τεράστια οικονομικά προβλήματα του οργανισμού, είναι ευπρόσδεκτος να την υποβάλει.
Ο κ. Χατζηδάκης προτείνει το κόμιστρο, που δεν έχει ουσιαστικά αυξηθεί από το 2000, να αναπροσαρμοστεί σταδιακά μέσα στα επόμενα δύο έτη και να σταθεροποιηθεί σε επίπεδα χαμηλότερα, αλλά συγκρίσιμα με αυτά του ΚΤΕΛ. Η νέα τιμολογιακή πολιτική προβλέπει σημαντικές αποκλίσεις προς τα κάτω σε δρομολόγια που κρίνονται απαραίτητα για λόγους εθνικούς, κοινωνικούς ή αστικής ανάπτυξης, όπως, για παράδειγμα, ορισμένα δρομολόγια της Δυτικής Μακεδονίας και της Πελοποννήσου. Οι αποκλίσεις αυτές θα αντισταθμίζονται με ειδικές επιδοτήσεις από το Δημόσιο, εφόσον θα θεωρούνται Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ). Στο εξής θα καταβάλλονται οι αντισταθμίσεις από το κράτος στη σιδηροδρομική επιχείρηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την ανάληψη των Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ).
Σε ό,τι αφορά τη μείωση του κόστους εργασίας, ανακοινώθηκε ότι θα μειωθεί η συνολική μισθολογική δαπάνη με τη σταδιακή φυσιολογική συνταξιοδότηση του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και με την εθελουσία έξοδο 2.000 ως 3.000 υπαλλήλων, με κόστος που θα επιβαρύνει την επιχείρηση.
Ακόμη θα αλλάξουν ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού (ΓΕΚΑΠ) και ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας, ώστε να μειωθεί ο αριθμός των υπαλλήλων επί των αμαξοστοιχιών (για παράδειγμα, από τέσσερις, που είναι σήμερα σε ορισμένα τρένα, σε τρεις- έναντι δύο, που είναι στο εξωτερικό).
Και, τέλος, θα μειωθούν οι δευτερεύουσες αμοιβές κατά 15%-20%, ως το τέλος του τρέχοντος έτους (υπερωρίες, εκτός έδρας), οι οποίες έφθασαν τα 108 εκατ. ευρώ για το 2007.
Το σχέδιο ανασυγκρότησης του ΟΣΕ προβλέπει ακόμη αραίωση δρομολογίων που δεν προσελκύουν την προτίμηση του επιβατικού κοινού και πύκνωση των δρομολογίων που καταγράφουν υψηλή επιβατική κίνηση. Προτεραιότητα δίνεται στον άξονα ΠΑΘΕΠ και στις προαστιακές γραμμές Αττικής και Θεσσαλονίκης. Σημειωτέον ότι, κατά τον επανασχεδιασμό των δρομολογίων, θα αξιοποιηθεί η εμπειρία των γαλλικών σιδηρόδρομων, στελέχη των οποίων θα προσληφθούν ως σύμβουλοι για μικρό χρονικό διάστημα. Προβλέπεται ακόμη η εξοικονόμηση εθνικών πόρων μέσω της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση έργων υποδομής με ΣΔΙΤ ή άλλη μέθοδο συνεργασίας. Τέλος, η επέκταση του προαστιακού ως το Λαύριο θα μελετηθεί, ώστε να μπορέσει να πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή ιδιωτικών πόρων στο πλαίσιο των ΣΔΙΤ, και θα επικαιροποιηθούν οι οικονομοτεχνικές μελέτες για τον δυτικό άξονα και τις επεκτάσεις του προαστιακού Θεσσαλονίκης.