Χωρίς τέλος ο γολγοθάς της Softex Δράμας

* Πώς έπεσε η αυλαία στο εργοστάσιο. Παιχνίδι με υποψήφιους αγοραστές Χωρίς τέλος ο γολγοθάς της Softex Δράμας Οι ζημιές, οι υποσχέσεις και το ενδιαφέρον που δεν εκδηλώθηκε Α. Γ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ Παρατείνεται η αγωνία για το μέλλον των 450 απολυθέντων από το εργοστάσιο της Softex στη Δράμα καθώς δεν φαίνεται να βρίσκεται λύση για την επαναλειτουργία του στο άμεσο μέλλον. Η μεν ιδιοκτήτρια εταιρεία επιμένει

Παρατείνεται η αγωνία για το μέλλον των 450 απολυθέντων από το εργοστάσιο της Softex στη Δράμα καθώς δεν φαίνεται να βρίσκεται λύση για την επαναλειτουργία του στο άμεσο μέλλον. Η μεν ιδιοκτήτρια εταιρεία επιμένει ισχυριζόμενη ότι η μονάδα της προκαλεί μεγάλες ζημιές, η δε πολιτεία δεν διαθέτει πολλά περιθώρια κινήσεων, πέραν των πρόσθετων κινήτρων που θέσπισε για ολόκληρη την περιοχή, και από την άλλη μεριά οι εμφανισθέντες ως σήμερα υποψήφιοι αγοραστές δεν δείχνουν ότι εννοούν πολύ σοβαρά το ενδιαφέρον τους. Η τελευταία πράξη του δράματος παίχθηκε στο τέλος Αυγούστου, όταν οι ιδιοκτήτες της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας έκλεισαν το ζημιογόνο εργοστάσιο της Δράμας και κατέθεσαν σε τράπεζες της περιοχής 11,3 εκατ. ευρώ που αντιπροσωπεύουν τις αποζημιώσεις των 450 εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι ουδέποτε αποδέχθηκαν τις απολύσεις και δεν έχουν ακόμη παραλάβει τις αποζημιώσεις τους.


Η Αθηναϊκή Χαρτοποιία, μία από τις πιο σημαντικές εταιρείες παραγωγής ειδών χάρτου, ιδρύθηκε από την οικογένεια Κεφάλα και για σειρά ετών ήταν από τις πιο κερδοφόρες μεταποιητικές επιχειρήσεις. Τη δεκαετία του ’70 άρχισε να συσσωρεύει ζημιές, για να περάσει λίγα χρόνια αργότερα στη «λέσχη των προβληματικών» και στον κρατικό έλεγχο. Οταν το Δημόσιο αποφάσισε να ξεφορτωθεί τις προβληματικές επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι θέλησαν να λειτουργήσουν την εταιρεία μόνοι τους, χωρίς όμως αποτέλεσμα, ώσπου το 1999 η κυβέρνηση αποφάσισε να την πουλήσει. Η συμφωνία μεταβίβασης της Softex στους νέους ιδιοκτήτες υπεγράφη τον Ιούνιο του 1999. Οι αγοραστές κατέβαλαν ποσό 8 δισ. δρχ. (περίπου 26 εκατ. δολάρια) στους πιστωτές, ενώ πιστοποιήθηκε η καταβολή κεφαλαίου κινήσεως 10 δισ. δρχ. στην κοινοπραξία NEW CO, η οποία και άρχισε να λειτουργεί την Αθηναϊκή Χαρτοποιία. Η συμφωνία υπεγράφη τότε από τον ΟΑΕ και την εταιρεία ΑΕΕ Συμμετοχών Χάρτου, που αποτελεί κοινοπραξία με τη συμμετοχή των Bolton Group, Goldman Sachs, Lochridge, Bain και Forlin. Πρόεδρος και ισχυρός άνδρας ήταν ο (αποπεμφθείς πριν από λίγο καιρό) κ. Φορλίν, ενώ αργότερα προσελήφθη ως μάνατζερ του εργοστασίου της Αθήνας (στον Βοτανικό) ο κ. Πάτρικ Νάιτ.


Η αγοράστρια κοινοπραξία είχε συμβατική υποχρέωση για ελάχιστες επενδύσεις 55 εκατ. δολαρίων μέσα σε έξι χρόνια, εκ των οποίων 25 εκατ. δολάρια κατά τα τρία πρώτα χρόνια, τις οποίες ουδέποτε έκανε, καθώς και να διατηρήσει όλα τα εργοστάσια ανοιχτά για τρία χρόνια τουλάχιστον από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συναλλαγής, δηλαδή ως τις 2 Ιουνίου 2002.


Πριν από λίγο καιρό το σύνολο των μετοχών εξαγόρασε η ελβετική πολυεθνική Bolton, με κύριο μέτοχο τον εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενο κ. Νισίμ. Ο όμιλος Bolton παρουσιάζει τζίρο 1 δισ. δολάρια, είναι εισηγμένος στο χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου, δραστηριοποιείται σε περίπου 50 χώρες σε προϊόντα τελικής κατανάλωσης, όπως τρόφιμα, ποτά και υλικά καθαριότητας, και διαθέτει δίκτυο διανομής των προϊόντων του, ενώ τώρα θέλει να επεκταθεί στα Βαλκάνια.


Η Bolton απέλυσε τον κ. Φορλίν και την ηγετική ομάδα του και προσέλαβε ως νέο μάνατζερ τον κ. Στ. Τσακαλάκη. Μια από τις πρώτες κινήσεις της νέας διοίκησης της εταιρείας ήταν η διακοπή του εργοστασίου της Δράμας που συσσωρεύει ζημιές και η απόλυση των 450 εργαζομένων.


Με το κλείσιμο του εργοστασίου της Δράμας άρχισαν και τα επιχειρηματικά παιχνίδια. Πρώτα πρώτα διέρρευσε η πληροφορία ότι ο κ. Δ. Κεφάλας (της οικογενείας που ήλεγχε την Αθηναϊκή Χαρτοποιία πριν από τη μετάταξή της στις προβληματικές) βρίσκεται «προ των πυλών» του εργοστασίου κυριολεκτικά και μεταφορικά, αλλά με οργίλη ανακοίνωση η διοίκηση της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας έσπευσε να διαψεύσει ότι υπάρχει οποιαδήποτε σοβαρή και αξιόπιστη πρόταση για το πολύπαθο εργοστάσιο και φυσικά για τους ταλαιπωρημένους εργαζομένους που χάνουν τη δουλειά τους.


«Το Βήμα» είχε εγκαίρως προειδοποιήσει από τις 20 Αυγούστου ότι ο κ. Κεφάλας ζήτησε ουσιαστικά την επανακρατικοποίηση του εργοστασίου της Δράμας και την απόκτησή του χωρίς καθόλου χρήματα αλλά και επιπλέον υψηλό δάνειο περίπου 30 εκατ. ευρώ ως προίκα(!) από ημικρατικές τράπεζες, κάτι που πρακτικά δεν μπορεί να γίνει και αφαιρεί οποιαδήποτε σοβαρότητα από την πρόταση.


Η Αθηναϊκή Χαρτοποιία ΑΕ (Softex) σε επίσημη ανακοίνωσή της είχε διαψεύσει κατηγορηματικά ότι ο κ. Κεφάλας κατέθεσε σοβαρή πρόταση προς τη σημερινή διοίκηση με κοινοποίηση στον υπουργό Ανάπτυξης και δημοσιοποίησε με διάθεση ειρωνείας επιστολή-πρόταση του κ. Κεφάλα που αναφέρει: «Το θέμα αφορά την πώλησιν του εργοστασίου Δράμας, των φυτειών, των λιμενικών εγκαταστάσεων, την αποθήκην Θεσσαλονίκης και την αποθήκην Λαρίσης. Εικάζεται ότι τόσο η κατατεθείσα αποζημίωση προς τους δικαιούχους (διαθεσιμότητα), η οποία έχει ήδη κατατεθεί εκ μέρους σας, όσον και η συνεισφορά του Δημοσίου μπορούν και οι δύο να αποφευχθούν. Εφόσον μου ανατεθεί η διοίκησις της «νέας» εταιρείας, οι ως άνω οφειλές δεν θα χρειασθεί να καταβληθούν. Εναντι αυτών προτείνω τη διά συμβολικού τιμήματος παραχώρησιν των ως άνω ακινήτων».


Πιο σοβαρός και πρακτικός ο κ. Π. Ζερίτης ζητεί να αναλάβει τη Δράμα «καθαρή» από χρέη και να λειτουργήσει μόνον ένα τμήμα της και όχι ολόκληρη τη μονάδα. Η φημολογία για ενδιαφέρον από το δίδυμο Σπυράκη – Βουλγαράκη μάλλον εκφράζει ευσεβείς πόθους και κυβερνητικών παραγόντων, ενώ είναι πολύ πιθανόν να χρησιμοποιήθηκαν οι δύο επιχειρηματίες ως προμετωπίδα από τον κ. Φορλίν για να εκβιάσει σχετικά με το εργοστάσιο της Δράμας, να το κλείσει και να το επαναποκτήσει με άλλους μετόχους! Ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει και η κυρία Γαβριέλα Τραμπουλέ για την ίδια μονάδα αλλά δεν αξιολογήθηκε ως σοβαρό από τους ιδιοκτήτες ή το υπουργείο.


Πρόσφατα πάντως απεδείχθη ατελέσφορη και παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας που έδωσε εικοσαήμερη παράταση στις διαβουλεύσεις μεταξύ εργοδοσίας και εργαζομένων. Οι κινήσεις έγιναν ύστερα από πρωτοβουλίες του υπουργείου Ανάπτυξης ώστε να προχωρήσουν νέα επενδυτικά σχέδια στον νομό που θα διακρίνονται από αξιοπιστία και επαρκή τεκμηρίωση, κυρίως σε ό,τι αφορά τις προοπτικές διατήρησης και αύξησης της απασχόλησης στην περιοχή μετά το «ναυάγιο» της Δράμας.


Η νέα διοίκηση απηύθυνε ανοιχτή πρόσκληση συνεργασίας για μερική επαναλειτουργία του εργοστασίου της Δράμας, με προοπτική να απασχοληθούν εκεί περίπου 150 εργαζόμενοι, στην πλειονότητά τους απολυθέντες. Μάλιστα σκοπεύει να επωφεληθεί από το ευνοϊκό καθεστώς επενδύσεων που θα διαμορφωθεί στην περιοχή (εξαιτίας του κλεισίματος του ίδιου του εργοστασίου αυξήθηκε κατακόρυφα η ανεργία στον νομό!) που προβλέπει επιδότηση κατά 12% για κάθε θέση εργασίας από 4% που είναι σήμερα.


ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΑ ΚΕΡΔΗ Αναδιάρθρωση στην εταιρεία από έναν μεγάλο όμιλο


Την αναγέννηση της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας Softex, υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς της, θα επιχειρήσει άμεσα ο όμιλος Bolton, που πλέον κατέχει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Ποιος είναι ό όμιλος Bolton; Ο όμιλος παράγει και εμπορεύεται ένα ευρύ φάσμα καταναλωτικών προϊόντων, με ισχυρά brand names, όπως Rio Mare, UHU, Omino Bianco, Merito, Overlay κ.ά. σε 17 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με βασική επιχειρηματική φιλοσοφία «την κατανόηση των αναγκών του καταναλωτή, την υψηλή ποιότητα των προϊόντων του και τη δημιουργία ισχυρών brand names».


Ηδη από τον περασμένο Αύγουστο ο όμιλος Bolton έχει εφαρμόσει σχέδιο ανασυγκρότησης της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας, με τη συνεισφορά 22 εκατ. ευρώ στο κεφάλαιο κίνησης της εταιρείας. Σύμφωνα με τα στελέχη της διοίκησης, «στόχος πλέον είναι η ανακατάληψη του ηγετικού ρόλου που διαδραμάτισε για χρόνια η Αθηναϊκή Χαρτοποιία στην ελληνική αγορά».


Το πρόγραμμα ανασυγκρότησης θα βασιστεί, όπως έγινε γνωστό, στην εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων μάνατζμεντ και μάρκετινγκ, στη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων για την ελληνική αγορά, στη χρήση νέας τεχνολογίας και φυσικά στην αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του έμπειρου προσωπικού που διαθέτει η εταιρεία.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.