Ελάχιστοι θα υπάγονται στο τεκμήριο του επιβατικού αυτοκινήτου από το νέο οικονομικό έτος, μετά την πρακτική διαμόρφωση από τους επιτελείς του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών της εξαγγελίας για κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης για αυτοκίνητα αξίας ως 50.000 ευρώ. Οι σχετικές προτάσεις θα διαμορφωθούν σε διατάξεις οι οποίες θα περιληφθούν στο σχέδιο νόμου το οποίο ήδη είναι έτοιμο για τον αντικειμενικό έλεγχο των επιχειρήσεων.
Ετσι, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, οι οποίες θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά σε ό,τι ήδη ισχύει για τη μη εφαρμογή του τεκμηρίου του αυτοκινήτου, από το νέο οικονομικό έτος οι απαλλαγές από το τεκμήριο αυτό θα διαμορφωθούν ως εξής:
* Καταργείται η τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης για όλα τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, ανεξαρτήτως φορολογήσιμων ίππων, τα οποία αποκτήθηκαν ως 31.12.1992. Τα αυτοκίνητα αυτά έχουν μείωση της τεκμαρτής δαπάνης λόγω παλαιότητας 25% αν η παλαιότητά τους κυμαίνεται από 10 ως 15 έτη και 40% αν η παλαιότητά τους υπερβαίνει τα 15 έτη. Εξάλλου ελάχιστα θα είναι προφανώς τα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν πριν από 10 ή 15 χρόνια και η αξία τους θα υπερέβαινε τα 17.000.000 δρχ. ή τα 50.000 ευρώ.
* Καταργείται η τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης για ένα ή περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης ως 14 φορολογήσιμους ίππους που αποκτήθηκαν ή θα αποκτηθούν ως την ισχύ του νόμου, στον οποίο θα συμπεριληφθούν οι νέες ρυθμίσεις.
* Διατηρείται η τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης πάνω από 14 φορολογήσιμους ίππους που έχουν αποκτηθεί από 1.1.1993 και ως την έναρξη ισχύος του αναμενόμενου νέου νόμου, με την προϋπόθεση ότι η εργοστασιακή τιμολογιακή τους αξία του έτους της πρώτης κυκλοφορίας μειωμένη λόγω παλαιότητας κατά τα ποσοστά της κλίμακας του άρθρου 126 του τελωνειακού κώδικα υπερβαίνει το ποσό των 50.000 ευρώ.
* Διατηρείται η τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα που θα αποκτηθούν από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου ανεξαρτήτως φορολογήσιμων ίππων, εφόσον η εργοστασιακή τιμολογιακή αξία τους υπερβαίνει το ποσό των 50.000 ευρώ.
Επειδή η εργοστασιακή αξία του αυτοκινήτου παρουσιάζει σημαντική απόκλιση με την αγοραία, λόγω του ότι στην εργοστασιακή αξία προστίθενται φόροι, εμπορικό κέρδος και διάφορες άλλες επιβαρύνσεις, προτείνεται η εργοστασιακή αξία να προσαυξάνεται κατά ένα ποσοστό.
Σε όσες περιπτώσεις το τεκμήριο του αυτοκινήτου διατηρηθεί ο υπολογισμός της τεκμαρτής δαπάνης θα είναι αυτός που ήδη ισχύει με βάση τους πίνακες του νόμου 2579/1998, δηλαδή με βάση τους φορολογήσιμους ίππους και τα έτη παλαιότητας.
Οι πιο πάνω νέες ρυθμίσεις δεν θα επηρεάσουν τις απαλλαγές από το τεκμήριο του αυτοκινήτου οι οποίες ήδη ισχύουν. Ετσι:
* Θα απαλλάσσονται από το τεκμήριο του αυτοκινήτου οι ανάπηροι οι οποίοι χρησιμοποιούν επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης που έχει απαλλαγεί από τα τέλη κυκλοφορίας. H απαλλαγή θα ισχύει ανεξαρτήτως ιπποδύναμης και ανεξαρτήτως αξίας.
* Θα απαλλάσσεται από το τεκμήριο του αυτοκινήτου το προσωπικό των επιχειρήσεων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των AN 89/1967, AN 378/1968 και του άρθρου 25 του N. 27/1975, ανεξαρτήτως της ιπποδύναμης ή της αξίας του αυτοκινήτου.
* Θα απαλλάσσονται από το τεκμήριο του αυτοκινήτου όσοι εισάγουν ιδιωτικής χρήσης επιβατικά αυτοκίνητα με μειωμένους δασμούς, φόρους ή τέλη. H απαλλαγή θα ισχύει ανεξαρτήτως ιπποδύναμης και αξίας για το έτος του εκτελωνισμού και τα δύο επόμενα έτη.
Σημειώνεται ότι οι πιο πάνω απαλλαγές ισχύουν και για τα αυτοκίνητα τύπου jeep.
Ακόμη, οι πιο πάνω απαλλαγές θα ισχύσουν ανάλογα και για τα επιβατικά αυτοκίνητα που ανήκουν σε εταιρείες, κοινωνίες, κοινοπραξίες, καθώς και σε επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων και επιχειρήσεις οδηγών αυτοκινήτων.



