Χορός εκατομμυρίων για την Google


Μα ποιος έβαλε μπροστά τη μηχανή του χρόνου; Είναι δυνατόν να ζούμε πάλι τις ημέρες του 1999, τότε που οι «ντοτ κομ» εταιρείες έσπαγαν το ένα χρηματιστηριακό ρεκόρ μετά το άλλο; Αν παρατηρήσουμε αυτό που συμβαίνει τον τελευταίο καιρό με τη μετοχή της εταιρείας Google, θα διαπιστώσουμε ότι η τιμή της κάνει ένα τρελό ράλι, που ξεκίνησε από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο τον περασμένο Αύγουστο και συνεχίζεται αυτές τις ημέρες με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για το τελευταίο τρίμηνο. Οι επενδυτές δείχνουν εμπιστοσύνη στη δυναμική που αναπτύσσει η Google και που βασίζεται κυρίως στην πολιτική της απέναντι στους διαφημιζομένους. Οπως ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ερικ Σμιντ, η ραγδαία επέκταση της Google στις αγορές όλου του κόσμου μπορεί να περιοριστεί μόνο από τα τυχόν εμπόδια που συναντά στις τοπικές αγορές σε θέματα όπως η πρόσληψη προσωπικού. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι «να ανοίγουμε τραπεζικούς λογαριασμούς και να μαζεύουμε λεφτά» λέει χαρακτηριστικά. Μα είναι πράγματι τόσο εύκολα τα πράγματα; Τι έχει τέλος πάντων αυτή η Google, το κοκαλάκι της νυχτερίδας;



H μετοχή της Google μπήκε στο χρηματιστήριο Nasdaq με τιμή 85 δολάρια. Αυτό συνέβη τον περασμένο Αύγουστο. Τώρα που έχουμε Φεβρουάριο η τιμή της κυμαίνεται στα 200 δολάρια, έχοντας φθάσει και τα 216,80 δολάρια. H εντυπωσιακή ανοδική πορεία της οφείλεται τόσο στα εξαιρετικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε όσο και στην αλλαγή νοοτροπίας διαφημιστών και διαφημιζόμενων. «Το μοντέλο που χτίσαμε όλα αυτά τα χρόνια δουλεύει πολύ καλά αυτή τη στιγμή» δήλωσε ο κ. Ερικ Σμιντ. Ο κ. Σμιντ είναι ο τρίτος της ομάδας που διοικεί τη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στον κόσμο. Οι άλλοι δύο είναι οι ιδρυτές της Google Λάρι Πέιτζ και Σέρτζι Μπριν, τους οποίους είχαμε γνωρίσει μέσα από αυτήν εδώ τη σελίδα πριν από 15 μήνες, όταν είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά η είδηση ότι η Google θα έμπαινε στο χρηματιστήριο.


Ο κ. Σμιντ προέρχεται από τη Novell και τη Sun Microsystems, όπου είχε εργαστεί για την ανάπτυξη της πλατφόρμας Java. Εχει επίσης εργαστεί στη Xerox και στην Bell Laboratories. Εχει σπουδάσει ηλεκτρολόγος μηχανολόγος στο Princeton και διαθέτει διδακτορικό στην επιστήμη των υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ.


H μετοχή της Google είναι τώρα από τις πιο ακριβές του αμερικανικού χρηματιστηρίου, επειδή οι επενδυτές είναι πεπεισμένοι ότι θα συνεχιστεί η προσέλκυση διαφημίσεων, που αποτελεί τη μοναδική πηγή εσόδων της εταιρείας. H διαφημιστική συνταγή της Google είναι πλέον γνωστή: κάθε φορά που ένας από τα εκατομμύρια των χρηστών τής πιο μεγάλης μηχανής αναζήτησης στο Internet πληκτρολογεί μια λέξη ή μια φράση, για την οποία ζητάει περισσότερα στοιχεία και συνδέσμους, αυτόματα εμφανίζονται διαφημιστικές συνδέσεις που έχουν σχέση με τη συγκεκριμένη αναζήτηση. Ψάχνετε, ας πούμε, ξενοδοχεία στις Μπαχάμες; Μαζί με τα αποτελέσματα της αναζήτησης εμφανίζονται και συνδέσεις από διαφημιζόμενους που έχουν να προσφέρουν ένα ανάλογο προϊόν.


Η Google καθιέρωσε αυτή την τακτική από τα πρώτα βήματά της, το 1998, αλλά τώρα απολαμβάνει τους κόπους των προσπαθειών της, καθώς αποφάσισαν να μπουν στο παιχνίδι και οι μεγάλες εταιρείες, αυτές που φιγουράρουν στη λίστα με τις 500 μεγαλύτερες του περιοδικού «Fortune». Οι τιμές που χρεώνει η Google για τη διαφήμιση αυτή ακολουθούν ανοδική πορεία, πράγμα που έχει επίδραση στα αποτελέσματά της.


Τα στοιχεία του τελευταίου τριμήνου είναι εντυπωσιακά: τα κέρδη γι’ αυτή την περίοδο ανήλθαν σε 204,1 εκατ. δολάρια, ενώ κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2003 τα κέρδη ήταν 27,3 εκατ. Τα έσοδα ήταν 1,03 δισ. δολάρια και 512,2 εκατ. αντιστοίχως. Σε ετήσια βάση τα κέρδη ανέρχονται σε 800 εκατ. επί εσόδων που ξεπερνούν τα τρία δισ. δολάρια.


Η ευφορία αυτή οδηγεί αρκετούς αναλυτές στην πρόβλεψη ότι σύντομα η μετοχή της Google θα φθάσει τα 300 δολάρια. H χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας πλησιάζει σήμερα τα 60 δισ. δολάρια, ποσό που θυμίζει την τρελή κούρσα των ιντερνετικών μετοχών στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και στις αρχές της τωρινής. H διαφορά όμως στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι η Google έχει πραγματικά κέρδη, ενώ τότε οι εταιρείες εκείνες δεν ήταν κερδοφόρες.


Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η διαφημιστική ροή προς το Internet θα αυξηθεί σημαντικά μέσα στα επόμενα χρόνια και ότι η Google θα είναι από τις εταιρείες που θα επωφεληθούν περισσότερο από αυτή την τάση. Βεβαίως υπάρχει και ο ανταγωνισμός που δεν είναι αμελητέος – ιδιαίτερα μάλιστα όταν ακούει στο όνομα Yahoo! ή Microsoft. H Google προηγείται πάντως από τη Yahoo! στην προσέλκυση διαφημίσεων και ακόμη δεν έχει ολοκληρώσει το αναπτυξιακό πρόγραμμά της σε άλλες αγορές πλην της αμερικανικής. Ο κ. Σμιντ δηλώνει ότι η Google είναι έτοιμη να εφαρμόσει τη συνταγή της σε άλλες χώρες και προσθέτει ότι ο ανταγωνισμός εκεί είναι ακόμη μικρός σε αυτού του είδους τη διαφήμιση. Οπως επεσήμαναν πρόσφατα οι «Financial Times», η ταχύτητα με την οποία εξαπλώνεται η Google έχει σχέση και με τη φύση των υπηρεσιών που προσφέρει. Οι διαφημιζόμενοι υποβάλλουν την πρότασή τους και πληρώνουν μέσα από το Internet για να αποκτήσουν το δικαίωμα να εμφανίζεται το όνομά τους δίπλα στα αποτελέσματα μιας τυχαίας αναζήτησης. H ευκολία δηλαδή για τις διαφημιστικές εταιρείες και κατ’ επέκταση για τους διαφημιζόμενους είναι μεγάλη, εφόσον με αυτόν τον τρόπο μειώνονται οι ανάγκες για ανθρώπινο δυναμικό που θα προωθεί τις πωλήσεις. Τώρα αν αυτό οδηγεί στην ανεργία κάποιους υπαλλήλους, είναι μια άλλη ιστορία!


Βεβαίως ο δρόμος της Google δεν είναι στρωμένος μόνο με τριαντάφυλλα. Οι ζαβολιές στο Internet είναι καθημερινό φαινόμενο και η Google δεν μπορεί να μείνει έξω από αυτό το παιχνίδι. Πριν από λίγες ημέρες γαλλικό δικαστήριο επέβαλε στην Google πρόστιμο 200.000 ευρώ ως αποζημίωση στην εταιρεία Louis Vuitton και της απαγόρευσε να εμφανίζει διαφημίσεις αντιπάλων τής εν λόγω φίρμας. Τι είχε συμβεί; Κάθε φορά που ένας χρήστης πληκτρολογούσε το όνομα της συγκεκριμένης εταιρείας για να αναζητήσει ένα από τα διάσημα προϊόντα της, εμφανίζονταν δίπλα διαφημίσεις εταιρειών που πωλούν προϊόντα-μαϊμούδες. Οπως ξέρετε, οι τσάντες και τα δερμάτινα είδη της Louis Vuitton κοπιάρονται κατά κόρον και τα προϊόντα αυτά δεν πωλούνται μόνο στους δρόμους από συμπαθείς εγχρώμους, αλλά βρίσκουν και διέξοδο μέσα από το Internet.


Το γαλλικό δικαστήριο έκρινε ότι η Google είναι ένοχη για ψευδή διαφήμιση και πλαστογραφία και της απαγόρευσε να ρίχνει διαφημίσεις ανταγωνιστικών προϊόντων κάθε φορά που εμφανίζεται το όνομα Vuitton. Δεν είναι η πρώτη φορά που η εταιρεία αντιμετωπίζει ανάλογα προβλήματα. Στη Γαλλία υπάρχουν άλλες τρεις διώξεις κατά της Google που βρίσκονται σε εξέλιξη. H πρόσφατη απόφαση αφορά μάλιστα όλους τους δικτυακούς τόπους της Google, και όχι μόνο τον γαλλικό. Στις Ηνωμένες Πολιτείες πάντως οι δικαστικές αρχές είναι πιο ελαστικές και τον περασμένο Δεκέμβριο δικαστήριο έκρινε ότι η διαφημιστική πολιτική της Google δεν παραβιάζει τους ομοσπονδιακούς νόμους για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας.