ΑΛΛΑΖΕΙ χέρια το Meridien! Το μάνατζμεντ ενός από τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία της πλατείας Συντάγματος περνά σύντομα στη δικαιοδοσία της οικογενείας Δασκαλαντωνάκη, του γνωστού ομίλου Grecotel. Εντός της εβδομάδος ­ εκτός απροόπτου ­ αναμένεται να υπογραφεί η σχετική συμφωνία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ως σήμερα συμφωνία Βαρδινογιάννη – (γαλλικής) Meridien έχει λήξει και πάντως η διαχείριση του ξενοδοχείου δεν υπήρξε ιδιαιτέρως αποδοτική.


Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», οι διοικούντες της Grecotel θα επιδιώξουν να μεταμορφώσουν το σημερινό Meridien κάνοντας σημαντικές παρεμβάσεις στη σημερινή εικόνα του. Ταυτοχρόνως θα ήθελαν να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους και στο γειτονικό ξενοδοχείο: το κλειστό σήμερα King George, το οποίο ανήκει στην Τράπεζα Κρήτης, με στόχο να δημιουργηθεί μια μεγάλη σύγχρονη ξενοδοχειακή επιχείρηση δυναμικότητας 620 κλινών. Σημείο – κλειδί για την επιτυχία του εγχειρήματος αυτού είναι η εξαγορά της Τραπέζης Κρήτης από την Τράπεζα Πειραιώς. Ας σημειωθεί ότι ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης είναι αντιπρόεδρος της Τραπέζης Πειραιώς.


Ας δούμε, όμως, πώς ο επιχειρηματίας αυτός κατόρθωσε να «φθάσει» στο Σύνταγμα ξεκινώντας από μια μικρή επιχείρηση εμπορίας ελαιολάδου στην Κρήτη.


Τα πρώτα βήματα στον κόσμο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ο Νίκος και ο Τάκης Δασκαλαντωνάκης τα κάνουν το 1976. Την εποχή εκείνη αποφασίζουν να εγκαταλείψουν το εμπόριο λαδιού και να κτίσουν ένα ξενοδοχείο στο Ρέθυμνο. Το Rithymna Beach έμελλε να γίνει ο πρώτος κρίκος μιας μεγάλης αλυσίδας που σήμερα αριθμεί 23 ξενοδοχεία! Λίγο αργότερα, τα δύο αδέλφια αποφασίζουν να αγοράσουν πακέτο μετοχών της επιχείρησης η οποία διαχειριζόταν το ξενοδοχείο του Ρεθύμνου El Greco· μονάδας προγενέστερης του Rithymna Beach.


Το Ρέθυμνο, όμως, αποδεικνύεται «στενός τόπος» για τους δύο αδελφούς, οι οποίοι φλερτάρουν με την ιδέα να απλώσουν τις δουλειές τους στην πρώτη πόλη της Κρήτης. Ετσι, σε συνεργασία με τον κ. Γιάννη Σμπώκο κάνουν το 1982 ένα βήμα αρκετά τολμηρό για την εποχή τους και τις τότε δυνάμεις τους: αγοράζουν το Creta Sun, ένα ξενοδοχείο 750 κλινών


Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1986, ο Νίκος Δασκαλαντωνάκης παίρνει μια απόφαση που έμελλε να σημαδέψει καθοριστικά τη μελλοντική επιχειρηματική τους πορεία. Εξαγοράζει μαζί με τον αδελφό του το 50% των μετοχών της επιχείρησης Grecotel. Το «πακέτο» αυτό των μετοχών ήταν στα χέρια του γνωστού κύπριου επιχειρηματία κ. Δημ. Πιερίδη, ο οποίος είχε ιδρύσει την επιχείρηση αυτή με έναν γερμανό tour operator που λίγα χρόνια αργότερα επρόκειτο να βρεθεί στην πρωτοπορία του διεθνούς τουρισμού. Ηταν ο ταξιδιωτικός οργανισμός TUI, ο οποίος σε αντίθεση με τους άλλους ευρωπαίους tour operators είχε αποφασίσει να μπει και στον τομέα της διαχείρισης ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Μια τέτοια επιχείρηση ήταν και η Grecotel, η οποία εκείνη την εποχή διαχειριζόταν δύο μη ιδιόκτητα ξενοδοχεία. Η συμφωνία αυτή ήταν αποφασιστικής σημασίας για τους αδελφούς Δασκαλαντωνάκη, όχι τόσο γιατί αποκτούσαν το 50% μιας μικρής εταιρείας όσο διότι εξασφάλιζαν έναν συνεταίρο ο οποίος εκινείτο με απίστευτους ρυθμούς ανάπτυξης. Αποκαλυπτικό της σημασίας που έμελλε να έχει η συγκεκριμένη συμφωνία είναι το γεγονός ότι ο συνεταίρος των αδελφών Δασκαλαντωνάκη ­ η TUI ­ μια δεκαετία αργότερα θα διακινούσε περίπου 5 εκατομμύρια ευρωπαίους τουρίστες ανά τον κόσμο! Στην πραγματικότητα οι δύο έλληνες επιχειρηματίες εντάσσονταν μέσα σε έναν οργανισμό ο οποίος στο άμεσο μέλλον θα άπλωνε τα πλοκάμια του σε ολόκληρη την υφήλιο, γεγονός που εκτός των άλλων προσέφερε καλύτερη πληροφόρηση στους μέχρι χθες «επαρχιώτες» ξενοδόχους.


Τα αποτελέσματα της εν λόγω συμφωνίας δεν άργησαν να φανούν: την ίδια χρονιά οι αδελφοί Δασκαλαντωνάκη «βγαίνουν» από το νησί τους για να αγοράσουν το Daphnila Bay. Η μετοχική σύνθεση του επιχειρηματικού σχήματος που ανέλαβε τη διαχείριση του ξενοδοχείου ήταν 50% Grecotel και από 25% ο κάθε αδελφός. Ηταν σίγουρα μια ασυνήθιστη, για τα δεδομένα της εποχής, επιχειρηματική απόφαση, η οποία αποτελούσε στην πραγματικότητα και το «βάπτισμα πυρός» για την Grecotel.


Η Grecotel αποκτά σταδιακά οργανωμένη δομή, τμήματα στρατηγικού σχεδιασμού μάρκετινγκ και πωλήσεων, περιβαλλοντικής πολιτικής. Ταυτοχρόνως, συνεχίζει την επενδυτική της δραστηριότητα με την εξαγορά νέων ξενοδοχειακών μονάδων. Ετσι, το 1989 επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην Ανατολική Κρήτη με τη λειτουργία του ξενοδοχείου Malia Park, όπου ας σημειωθεί συμμετέχει και ο κ. Σμπώκος. Το ίδιο έτος εξαγοράζεται το Creta Palace του Ρεθύμνου, το οποίο συγκαταλέγεται μεταξύ των δέκα καλύτερων ξενοδοχείων του κόσμου. Το 1989 είναι ασφαλώς η «χρυσή χρονιά» για τους Δασκαλωντάκηδες, οι οποίοι τολμούν να υψώσουν το βλέμμα τους σε μια ξενοδοχειακή μονάδα με τεράστιο κύρος.


Είναι το ξενοδοχείο Meliton του Πόρτο Καρράς με 1.000 κλίνες, μαρίνα, γκολφ, γήπεδα τένις και έναν «μύθο» που αποτρέπει πολλούς από την ιδέα να «αγγίξουν» τη σημαντική αυτή μονάδα. Οι δύο αδελφοί αναλαμβάνουν από τον Γιάννη Καρρά τη διαχείριση του «Μελίτωνα» εδραιώνοντας έτσι την παρουσία τους στα επιχειρηματικά πράγματα της ελληνικής ξενοδοχίας.


Οι συνεχείς εξαγορές και «μισθώσεις» ξενοδοχειακών μονάδων ενισχύουν την Grecotel, η οποία, μετά την αγορά και του Porto Rethymno (με συνεταίρο αυτή τη φορά τον εφοπλιστή κ. Π. Σφηνιά) το 1991, κατακτά την πρώτη θέση μεταξύ όλων των αλυσίδων ξενοδοχείων της χώρας. «Η κατάκτηση της κορυφής», λέει συχνά ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης, «συνδυάζεται με τη δημιουργία ενός υψηλών προδιαγραφών τουριστικού προϊόντος, που έχει δημιουργηθεί σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, σε νέα κτίρια και ύστερα από πολλές ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμούς. Το προϊόν Grecotel έχει αποσπάσει 300 διεθνείς διακρίσεις ενώ τα τελευταία έτη έχουμε «τερματίσει» πρώτοι σε πληρότητες μεταξύ των ισχυρότερων αλυσίδων ξενοδοχείων της Ευρώπης».


Η αλήθεια είναι ότι το προϊόν Grecotel, πέραν των απαιτήσεων των ευρωπαίων πελατών της, αποτέλεσε αντικείμενο δημιουργίας μιας ομάδας ταλαντούχων αρχιτεκτόνων και μηχανικών. Μεταξύ αυτών ήταν ο Αντώνης και ο Βαγγέλης Στυλιανίδης και ο κ. Σταμάτης Σταματόπουλος, που χρειάστηκε να ξοδέψουν πολλές ώρες για να υλοποιήσουν τις αρχικές ιδέες τους, με αποτέλεσμα σε σημαντικό βαθμό να δημιουργήσουν μια δική τους «σχολή», αλλάζοντας πλευρές της παραδοσιακής μορφής των ξενοδοχείων.


Η «κούρσα των εξαγορών» ωστόσο δεν σταματά. Το 1993 οι διοικούντες της Grecotel αποφασίζουν να συμμετάσχουν σε διεθνή διαγωνισμό ο οποίος έχει ως αντικείμενο την εξαγορά ενός μυθικού ξενοδοχείου, του «Αστέρα» της Κέρκυρας. Τον κερδίζουν και «ξαναχτίζουν» ένα νέο όνομα σε μια από τις ομορφότερες περιοχές της χώρας: το νέο Corfu Imperial.


Οι επόμενοι σταθμοί της Grecotel είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων της στην Ελούντα, η εξασφάλιση του management και η ριζική ανανέωση σε διάστημα – ρεκόρ 4,5 μηνών του Macedonia Palace στη Θεσσαλονίκη, του Rodos Royal (επένδυση 7 δισ. δραχμών!!) και του Rodos Imperial, το καινούργιο απόκτημα Myconos Blue και η εξαγορά δύο ξενοδοχείων του αυστριακού tour operator ITAS: του Pella Beach και του Lakopetra.


Ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης δεν περιορίζει τη δραστηριότητά του στα ξενοδοχειακά πράγματα. Μέλος μιας δυναμικής ομάδας επιχειρηματιών, εισέρχεται στον τραπεζικό τομέα εξαγοράζοντας μεγάλο «πακέτο» μετοχών της Τραπέζης Πειραιώς. Ο ίδιος είναι σήμερα αντιπρόεδρος της Τραπέζης, η οποία όπως προαναφέρθηκε διεκδικεί την εξαγορά της Τραπέζης Κρήτης. Πέντε προτάσεις για τον τουρισμό


ΜΟΝΟ το 40% των αλλοδαπών τουριστών φέρεται πολύ ικανοποιημένο από τη διαμονή του στην Ελλάδα και μόνο το 48% από τη σίτιση και τη διασκέδαση. Αυτό αναφέρεται στα συμπεράσματα μελέτης του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), σύμφωνα με την οποία υπάρχει άμεση ανάγκη αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών στον ξενοδοχειακό τομέα.


Στη μελέτη του ΙΤΕΠ, τα συμπεράσματα της οποίας αποτυπώνονται στην τελευταία τετραμηνιαία έκθεσή του, διατυπώνονται μέτρα πολιτικής τα οποία, σύμφωνα με το Ινστιτούτο, θα αναβάθμιζαν το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει:


Πρώτον, να δημιουργηθεί επαρκής αριθμός μεγάλων αλυσίδων ξενοδοχείων με επώνυμο προϊόν. Οι αλυσίδες μπορούν να προκύψουν και με συγχωνεύσεις υπαρχουσών εταιρειών.


Δεύτερον, να ενθαρρυνθεί με κατάλληλα κίνητρα η προώθηση του ανωτέρω στόχου, είτε πρόκειται για δημιουργία νέων κλινών είτε για αξιοποίηση του υφιστάμενου αποθέματος κλινών.


Τρίτον, για τις νέες ξενοδοχειακές μονάδες πρέπει να ληφθεί πρόνοια ώστε από εξωτερική αρχιτεκτονική όσο και από εσωτερική δομή να συνδυάζονται αρμονικά με το περιβάλλον και τον χαρακτήρα της περιοχής.


Τέταρτον, το βάρος των διατιθέμενων κονδυλίων για επενδύσεις να δοθεί στην ανακαίνιση των υπαρχουσών μονάδων.


Πέμπτον, η πολιτική ενίσχυσης του αγροτοτουρισμού πρέπει εγκαίρως να προσαρμοστεί στα παραπάνω πλαίσια ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω καταστροφή του περιβάλλοντος. Νέοι διαγωνισμοί από τον ΕΟΤ





«Ο ΕΟΤ αποδείχτηκε κακός επιχειρηματίας.
Αυτό μας οδήγησε στην απόφαση να αξιοποιήσουμε την τεράστια περιουσία του Οργανισμού χρησιμοποιώντας ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Στην κατεύθυνση αυτή υλοποιούμε ευρύτατο πρόγραμμα διαγωνισμών για την αξιοποίηση τεράστιων εκτάσεων, μαρινών, ιαματικών πηγών και ξενοδοχειακών συγκροτημάτων του ΕΟΤ. Μάλιστα το επόμενο δεκαπενθήμερο θα προκηρυχθούν νέοι διαγωνισμοί». Αυτά δήλωσε προς «Το Βήμα» ο νέος γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Νίκος Σκουλάς, ο οποίος δείχνει να διανύει έναν μαραθώνιο συνεδριάσεων και συσκέψεων με στόχο να ληφθούν άμεσα οι αναγκαίες αποφάσεις για την υλοποίηση του προγράμματος αξιοποίησης της περιουσίας του Οργανισμού.


Στα πλαίσια του προγράμματος αυτού έχουν ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμοί για την αξιοποίηση τριών μεγάλων εκτάσεων ιδιοκτησίας ΕΟΤ. Αυτές είναι:


Πρώτον, έκταση 1.180 στρεμμάτων στη Νέα Φώκαια Χαλκιδικής, όπου θα δημιουργηθεί γήπεδο γκολφ 18 οπών, διεθνών προδιαγραφών, συνολικής επένδυσης 3,5 δισ. δραχμών. Στην έκταση αυτή μπορεί επίσης προαιρετικά να δημιουργηθεί γήπεδο γκολφ 9 οπών.


Δεύτερον, έκταση 1.935 στρεμμάτων στο Παλιούρι Χαλκιδικής, όπου θα δημιουργηθούν κέντρο θαλασσοθεραπείας, αθλητικές εγκαταστάσεις, θα αναβαθμιστεί το σημερινό «Ξενία», θα κατασκευαστούν νέα καταλύματα Α’ και ΑΑ’ τάξης, Κέντρο Διημέρευσης, οργανωμένη ακτή λουομένων και Κέντρο Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης. Η ημερομηνία υποβολής προσφορών από τις ενδιαφερόμενες ιδιωτικές επιχειρήσεις είναι η 30ή Ιουνίου τρέχοντος έτους.


Τρίτον, έκταση 75 στρεμμάτων στη Βούλα Αττικής όπου προβλέπεται να δημιουργηθεί θεματικό πάρκο συνολικής επένδυσης 1,5 δισ. δραχμών.


Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να προκηρυχθούν τρεις σημαντικοί διαγωνισμοί οι οποίοι αφορούν το συγκρότημα Ναυπλίου του ΕΟΤ, το συγκρότημα της Κυλλήνης καθώς επίσης και μεγάλης μαρίνας. Πρόκειται για τρεις σημαντικές επενδύσεις οι οποίες θα αναζωογονήσουν αντίστοιχες τουριστικές περιοχές.