τζαζ


Nina Simone – Let It Be Me


Just Α Memory Records


Η πολύ καλή σειρά συνεχίζει την παρουσίαση μύθων της σύγχρονης μουσικής μέσα από συναυλίες που πραγματοποίησαν στο Μόντρεαλ την τελευταία 25ετία. Αυτή τη φορά τιμητική έχει η «μεγάλη» Νίνα Σιμόν, η οποία στην πρώτη εμφάνισή της στο Κεμπέκ και μάλιστα σε μια εξαιρετικής αισθητικής και χωρητικότητας αίθουσας όπως το Wilfrid-Pelletier στην Place Des Arts τον Ιούλιο του 1980, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ του Μόντρεαλ, παρουσιάζει μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά τραγούδια της καριέρας της. H εκτέλεσή της στο μέντλεϊ από το μιούζικαλ «Hair» «Ain’t Got No; Ι Got Life» παραμένει μοναδική. Το επαναστατικό «Mississippi Goddamn» δεν χάνει στιγμή την επικαιρότητά του και η διασκευή στην επιτυχία του Ζιλμπέρ Μπεκό «Let It Be Me» είναι εξαιρετική. Επτά συνθέσεις μιας συναυλίας που αποτελεί το καλύτερο πειστήριο για το ανυπέρβλητο ταλέντο αυτής της σπουδαίας μουσικού.




χιπ-χοπ


Missy Elliott – The Cookbook


Warner


Η συνεργασία της με τον παραγωγό Τίμπαλαντ την τελευταία δεκαετία έδωσε ώθηση σε ολόκληρο το κίνημα της χιπ-χοπ μουσικής. H μεταξύ τους χημεία παρήγαγε μερικούς από τους πιο ευφάνταστους ήχους στη σύγχρονη μουσική και το άλμπουμ «Miss Ε… So Addictive» είναι σίγουρα ένα από τα καλύτερα όχι μόνο του είδους αλλά και γενικότερα της μουσικής από το 1990 ως σήμερα. Το πρόβλημα που εντόπισαν πολύ – και όχι άδικα – είναι ότι στις πρόσφατες δουλειές της κινήθηκε περισσότερο γύρω από τη μανιέρα που την καθιέρωσε, όπως επίσης και από τη διάθεσή της για επίδειξη των ικανοτήτων της μέσα στο στούντιο εις βάρος πολλές φορές της ψυχής των τραγουδιών της. Στο νέο, έκτο, άλμπουμ της ως πρώτη αλλαγή παρατηρούμε ότι ο Τίμπαλαντ συμμετέχει μόνο σε δύο τραγούδια και ως δεύτερη ότι η Μίσι Ελιοτ για πρώτη φορά φαίνεται να αγωνιά για τον ήχο που θα ακολουθήσει. Επιστρατεύει όμως στη θέση του παραγωγού εξίσου σημαντικά ονόματα και για μία ακόμη φορά τα καταφέρνει. Στο ηλέκτρο «Lose Control» τα καταφέρνει μια χαρά και στα «Can’t Stop» και «Irresistible Delicious» μας θυμίζει ακόμη και την παλιά σχολή της ραπ μουσικής. Κορυφαίο τραγούδι του CD είναι χωρίς αμφιβολία το «On&On» με τους Neptunes στην παραγωγή.




έθνικ


Natacha Atlas – The Best Of Natacha Atlas


Mantra Recordings/Sony-BMG


Μοναδικό το ταλέντο της Νατάσα Ατλας να ενώνει με τη μουσική της τόσο διαφορετικούς κόσμους. Μοναδικό είναι και το ταλέντο της όμως στο τραγούδι. H Νατάσα Ατλας έχει την ικανότητα να δίνει με την ερμηνεία της άλλο ειδικό βάρος σε τραγούδια τα οποία δεν «ανέχονται» τη διασκευή. Δεν είναι εύκολη υπόθεση να διασκευάζεις το «It’s Α Man’s Man’s Word» του Τζέιμς Μπράουν, όπως επίσης δεν είναι εύκολο να δίνεις το προσωπικό σου στίγμα στο «Ι Put Α Spell On You» του Σκρίμιν Τζέι Χόκινς, στο «Mon Amie La Rose» της Φρανσουάζ Αρντί ή στο «You Only Live Twice» από την ομώνυμη ταινία Τζέιμς Μποντ, η Νατάσα Ατλας όμως μπορεί μέσα στον ξεχωριστό κόσμο της, όπου συνυπάρχουν αρμονικά το αιγυπτιακό τραγούδι, το αλγερινό ράι και οι σύγχρονοι χορευτικοί ήχοι, σε κομμάτια όπως τα «Amulet» και το «Leysh Nat’Arak», το οποίο ακούμε εδώ σε τρεις διαφορετικές εκτελέσεις. Από τους Transglobal Underground, μέσω των οποίων τη γνωρίσαμε το 1991, ως σήμερα το ταξίδι της Νατάσα Ατλας γίνεται ολοένα και πιο ενδιαφέρον.




χορευτική


Basement Jaxx – The Singles


XL Recordings/Sony-BMG


Πολλοί τους χαρακτηρίζουν το πιο ευφάνταστο σχήμα που έβγαλε το βρετανικό χάουζ τα τελευταία χρόνια και αλήθεια είναι πως κάθε νέα δισκογραφική πρόταση του ντουέτου από το Μπρίξτον ξεχωρίζει κάθε φορά όχι μόνο για τη διαφορετική κατεύθυνση που έχει αλλά και για το υψηλό επίπεδο τόσο στον συνθετικό τομέα όσο και σε επίπεδο παραγωγής. H συλλογή αυτή κυκλοφορεί λίγο μετά την επιτυχημένη εμφάνισή τους στο πιο μεγάλο ροκ φεστιβάλ του πλανήτη, στο Γκλάστονμπερι της Μεγάλης Βρετανίας. Περιέχει ούτε λίγο ούτε πολύ όλα όσα θα ήθελε να ακούσει κανείς από τους Φίλιξ Μπάξτον και Σάιμον Ράτκλιφ και ακόμη περισσότερα αν προμηθευτεί την ειδική έκδοση με ανέκδοτο υλικό και δυσεύρετα ριμίξ συν δύο ολοκαίνουργια τραγούδια. Από το «Red Alert» ως το «Samba Magic» και με ενδιάμεσους σταθμούς τα γοητευτικά «Romeo», «Bingo Bango», «Just One Kiss» και «Rendez-Vu» το πάρτι γίνεται ολοένα και πιο γοητευτικό, ενώ το πρόσφατο σινγκλ «Lucky Star» με τον Ντίζι Ράσκαλ παραμένει ένα από τα καλύτερά τους.




ελληνική μουσική


ΤΑΚΗΣ ΣΟΥΚΑΣ – Αψέντι


Δίκτυο/Universal


Στην ερώτηση αν υπάρχει σήμερα λαϊκό τραγούδι, ο Τάκης Σούκας με το νέο του άλμπουμ μάλλον απαντά καταφατικά. Δεκαέξι τραγούδια που αν μη τι άλλο ξεχωρίζουν για τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά τους, αρνούνται να ακολουθήσουν την «πεπατημένη» και κουβαλάνε τη μυρωδιά του χειροποίητου. Οι συνθέσεις του Τάκη Σούκα μπορεί να φέρνουν στο μυαλό του ακροατή ήχους από το παρελθόν αλλά αυτό δεν λειτουργεί κατά του άλμπουμ. Αντιθέτως, φέρει τη σφραγίδα ενός συνθέτη που γνωρίζει πώς να διαχειρίζεται το υλικό που έχει στα χέρια του αλλά και διαλέγει τους συνεργάτες του. Στους τελευταίους μάλιστα κρύβεται και η έκπληξη του άλμπουμ, εφόσον ο Τάκης Σούκας έχει εμπιστευθεί τα τραγούδια του στους Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Γιώργο Μαργαρίτη, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Σοφία Παπάζογλου, Πέρσα Σούκα και Θεοδώρα Τζίτα, οι οποίοι δεν τον απογοητεύουν. Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η παρουσία του Κώστα Μπαλαχούτη στους στίχους (τρία τραγούδια φέρουν την υπογραφή της Λίτσας Αρχοντα), ο οποίος ακολουθεί και αυτός τον λαϊκό δρόμο του συνθέτη. Τέλος, στα συν του δίσκου είναι και η συμμετοχή του Τάκη Σούκα στο ακορντεόν και στο σαντούρι.


NAMA – …ένα μακρύ ταξίδι


MBI


Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι θεωρούν μακρύ ταξίδι οι ΝάΜα, αλλά τουλάχιστον ξέρουμε τις στάσεις αυτής της διαδρομής: δώδεκα, όσα δηλαδή είναι και τα κομμάτια του άλμπουμ. Το ντουέτο κατόρθωσε για μία ακόμη φορά να παρουσιάσει ένα CD που σου φτιάχνει τη διάθεση χωρίς να ζητάει πολλά, φθάνει μόνο να το ακούσεις. H Ιφιγένεια και ο Αριστείδης Παυλής καταφέρνουν και πάλι να ξαφνιάσουν με τις ποπ μελωδίες τους, χωρίς όμως να αρνούνται το ροκ ή τις τζαζ λάτιν αποχρώσεις στις μουσικές τους. Οπως, για παράδειγμα, συμβαίνει με το κλασικό όσο και καλοκαιρινό πασίγνωστο τραγούδι τους «Το ψαράκι», το οποίο… κολυμπάει σε νέες τζαζ-ροκ περιπέτειες. Οι ΝάΜα έχουν κατορθώσει σε αυτό «Το μακρύ ταξίδι» τους να έχουν ποικιλία ακουσμάτων χωρίς ποτέ να ξεχνούν ότι η μουσική και το τραγούδι αποτελούν διασκέδαση.


ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΜΑΧΑΙΡΙΤΣΑΣ – Αλκυονίδες μέρες (Από τη Νυρεμβέργη στην Παλιά Λευκωσία)


MINOS-ΕΜΙ


Δεκαέξι τραγούδια ηχογραφημένα κατά τη διάρκεια συναυλιών του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα περιλαμβάνει αυτή η νέα έκδοση, στην οποία υπάρχουν και δύο νέα κομμάτια: το ομότιτλο με το άλμπουμ και το «Αφησέ με εδώ». Το ενδιαφέρον σε αυτό το άλμπουμ δεν είναι οι live ηχογραφήσεις, αλλά όλοι όσοι τραγουδούν μαζί του. Ο λόγος για τους Χρήστο Θηβαίο, Ελισάβετ Καρατσόλη, Κίτρινα Ποδήλατα, Σταύρο Λογαρίδη, Αναστασία Μουτσάτσου, Φίλιππο Πλιάτσικα, Διονύση Τσακνή, με τους οποίους ο συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής έχει συναντηθεί σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους. Επίσης ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας ερμηνεύει γνωστά τραγούδια άλλων ερμηνευτών, όπως π.χ. τα «Παλιός στρατιώτης» και «Ιπτάμενο χαλί», που έγιναν γνωστά μέσα από τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα, ενώ δεν έχει παραλείψει να αποτίσει φόρο τιμής στον Παύλο Σιδηρόπουλο ερμηνεύοντας το «Rock ‘n’ roll στο κρεβάτι». Συνολικά πρόκειται για μια άκρως ενδιαφέρουσα παραγωγή, προσεγμένη στις λεπτομέρειες, που δεν απευθύνεται μόνο στους φανατικούς φίλους του τραγουδοποιού αλλά και σε όλους όσοι επιθυμούν να γνωρίσουν και τη live εκδοχή του.