» Η όπερα βρίσκεται σε νάρκη »





Οταν σε ηλικία έξι ετών η Δήμητρα Θεοδοσίου είδε την πρώτη της όπερα στο θέατρο Ολύμπια ­ μια παράσταση του βερντιανού «Τροβατόρε» ­, πήρε την πλέον καθοριστική για το μέλλον της απόφαση: όταν θα μεγάλωνε θα γινόταν… Λεονόρα! Μια από τις σημαντικότερες υψιφώνους του βερντιανού ρεπερτορίου σήμερα, η Δήμητρα Θεοδοσίου είχε εντυπωσιακή συμμετοχή στις εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν ολόκληρη την περασμένη σεζόν σε μερικά από τα σπουδαιότερα λυρικά θέατρα του κόσμου προκειμένου να τιμηθεί η εκατονταετία του μεγάλου ιταλού συνθέτη. Οσο για τη Λεονόρα, ήταν ο ρόλος με τον οποίο τον Δεκέμβριο του 2000 έκανε ένα εντυπωσιακό ντεμπούτο στη Σκάλα του Μιλάνου κερδίζοντας κοινό και κριτικούς. «Ηταν η κορυφαία στιγμή της ως σήμερα καριέρας μου. Και μόνο που συνεργάστηκα με τον Ρικάρντο Μούτι το θεωρώ μια εμπειρία τρομακτική. Κάθε άλλο παρά εύκολος είναι…» σχολιάζει η ίδια σχετικά.



Αν η Λεονόρα ήταν η ηρωίδα που έκανε τη Δήμητρα Θεοδοσίου να ερωτευθεί την όπερα, η Ονταμπέλα ­ ο ρόλος που ερμηνεύει στις δύο από τις πέντε συνολικά παραστάσεις του «Αττίλα» που παρουσιάζει η Λυρική Σκηνή ­ στάθηκε η απαρχή της θεαματικής πορείας της στις διεθνείς σκηνές. «Τον πρωτοτραγούδησα το 1999 αρχικά στην Μπολόνια και στη συνέχεια στην Πάρμα. Η επιτυχία που είχα μου άνοιξε πολλές πόρτες. Ειδικά στην Πάρμα τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Το παραμικρό να σου συμβεί, τα γιουχαΐσματα είναι ανελέητα και αυτομάτως σταματά η παράσταση. Ευτυχώς για μένα δεν είχα τέτοιες εμπειρίες. Και αυτό έχει μεγαλύτερη αξία γιατί δεν ήταν ένας ρόλος «αναμενόμενος» από τη δική μου φωνή. Πείστηκα να τον αντιμετωπίσω και δόξα τω Θεώ δεν το μετάνιωσα».


Σχολιάζοντας τη σταδιοδρομία της στις διεθνείς σκηνές και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για έναν νέο καλλιτέχνη η Δήμητρα Θεοδοσίου λέει ότι αρνείται τον όρο «ανταγωνισμός»: «Πιστεύω ότι τέτοια πράγματα είναι πια ξεπερασμένα» υποστηρίζει. «Δουλεύω σταθερά σε 10 θέατρα και αισθάνομαι ικανοποιημένη. Οποιος ξέρει και εκτιμά τη δουλειά μου με καλεί. Εννοώ ότι αντιμετωπίζω τον εαυτό μου απόλυτα και όχι σχετικά. Δεν μπαίνω σε διαδικασίες σύγκρισης. Η όπερα άλλωστε χρειάζεται όσο περισσότερες καλές φωνές γίνεται προκειμένου να υποστηριχθεί όλο το ρεπερτόριο που υπάρχει. Σε αντίθετη περίπτωση, η τέχνη μας θα πεθάνει. Ηδη βρίσκεται σε χειμερία νάρκη σε ό,τι αφορά το κοινό. Δεν μπαίνουν νέοι άνθρωποι στα θέατρα». Πώς θα μπορούσε κατά τη γνώμη της να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα; «Δεν ξέρω. Σίγουρα πάντως όχι με αυτές τις φρικτές απόπειρες εκμοντερνισμού των έργων».


Σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη όπερα η Δήμητρα Θεοδοσίου λέει ότι δεν την απασχολεί. «Δεν είμαι από τους ανθρώπους που κάνουν πράγματα μόνο και μόνο για να τα κάνουν. Η φωνή μου είναι κατάλληλη για τα έργα του μπελκάντο, αυτά αγαπώ και εκεί θα παραμείνω. Για μένα ο στόχος είναι να μπορέσω κάποια στιγμή να ερμηνεύσω τον ρόλο της Λαίδης Μάκβεθ. Τότε θα νιώσω ότι αγγίζω την κορυφή».


Εχει κάποια ερμηνεύτρια πρότυπο σε αυτόν τον ρόλο; «Τι να πω… Ασφαλώς την Κάλλας» απαντά η Δήμητρα Θεοδοσίου. Πώς σχολιάζει κριτικές που τη θέλουν διάδοχο της θρυλικής ντίβας στον ρόλο της «Νόρμας», μιας ηρωίδας που επίσης ερμηνεύει με επιτυχία στις διεθνείς σκηνές; «Είναι αστείο το να πει κανείς ότι συγκρίνεται ή ότι διαδέχεται την Κάλλας. Ηταν ένα φαινόμενο που άλλαξε τον κόσμο της όπερας. Μόνο ως κομπλιμέντο μπορώ να δω μια τέτοια κριτική και δεν κρύβω πως με ανεβάζει στον έβδομο ουρανό».


Η Δήμητρα Θεοδοσίου ερμηνεύει την Ονταμπέλα στις παραστάσεις του βερντιανού «Αττίλα» που θα δοθούν από την ΕΛΣ στο θέατρο Ολύμπια (Ακαδημίας 59, τηλ. 3612.461) την Παρασκευή 21 και την Κυριακή 23 Δεκεμβρίου. Στις ίδιες παραστάσεις τον ρόλο του Αττίλα ερμηνεύει ο Δημήτρης Καβράκος. Στις παραστάσεις που θα δοθούν στις 28 και 30/12 και στις 5/1 την Ονταμπέλα ερμηνεύει η Τζένη Δριβάλα και τον Αττίλα ο Χριστόφορος Σταμπόγλης. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Βύρων Φιδετζής.