ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ επιτήδειων οδηγών ταξί κερδοσκοπούν και ασχημονούν εις βάρος του επιβατικού κοινού, ενώ αμαυρώνουν την εικόνα των χιλιάδων επαγγελματιών οδηγών και ιδιοκτητών ταξί. Η λεγόμενη «μαφία των ταξί» δραστηριοποιείται σε σταθμούς τρένων και λεωφορείων, ελέγχει πιάτσες ταξί στην Αθήνα και σε ορισμένα προάστια έχει δημιουργήσει γκέτο στην Πάρνηθα με επίκεντρο το καζίνο, ενώ ταξί-«μαϊμούδες» κυκλοφορούν παρανόμως στους δρόμους της Αττικής δρώντας ανεξέλεγκτα. Τα πρόσφατα κρούσματα αισχροκέρδειας με αλλοιώσεις κομίστρου και παραποίηση ενδείξεων στα ταξίμετρα αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου. Δεν δείχνουν ότι όλοι οι οδηγοί και ιδιοκτήτες ταξί παρανομούν εντύπωση που η ευκολία της γενίκευσης δημιουργεί αλλά εκ του αντιθέτου πιστοποιούν ότι όποτε η Πολιτεία και οι υπηρεσίες αποφασίσουν να λειτουργήσουν σωστά (με ελέγχους και αυστηρή τήρηση των νόμων) μπορούν να δώσουν γερό χτύπημα στους παρανομούντες. Γύρω όμως από τα ταξί έχει στηθεί μεγάλος χορός από αισχροκερδείς που δεν περιορίζονται μόνο έξω από τις πιάτσες του αεροδρομίου και στην εκμετάλλευση τουριστών αλλά δρουν οργανωμένα και σε καθημερινή βάση όπου διακινούνται επιβάτες. Η κερδοσκοπία και η διαφθορά από ορισμένους παρανομούντες στον χώρο των ταξί έχει παρεπόμενα την ταλαιπωρία των πολιτών που τα χρησιμοποιούν και αποτελούν πληγή για τον κλάδο των επαγγελματιών του χώρου αυτού. «Το Βήμα» επιχειρεί να φωτίσει τις σκοτεινές πτυχές που κρατούν δέσμιο τον πολίτη-χρήστη ταξί, ενώ αποτελούν αρνητικά φαινόμενα και για τους ίδιους τους οδηγούς και ιδιοκτήτες ταξί. Οι ένοχοι και τα θύματα
Η κάθαρση που επιχειρήθηκε και φαίνεται να αποδίδει στο αεροδρόμιο πρέπει να επεκταθεί και σε άλλα σημεία. Η αλλοίωση κομίστρου, τα πειραγμένα ταξίμετρα, τα ειδικά κομπιούτερ για να ανεβαίνει η ταρίφα δεν καλύπτουν τα κακώς κείμενα στον χώρο των μεταφορών με ταξί. Η αισχροκέρδεια και τα κυκλώματα καλά κρατούν… Πάντως, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, σε μια στιγμή έκρηξης από την πρόσφατη ευρεία δημοσιοποίηση των περιστατικών αλλοίωσης κομίστρου, μας είπε: «Το να κάνει μπλόκα η Αστυνομία παρουσία τηλεοπτικών καναλιών δημιουργεί έναν ιδιότυπο ρατσισμό εις βάρος ολόκληρου του κλάδου για ελάχιστα περιστατικά (ούτε ένα τοις χιλίοις δεν είναι αυτές οι παραβάσεις, αφού 500.000 διαδρομές μεταφέρει το ταξί της Αθήνας). Θέτω το ερώτημα αν το έλλειμμα κοινωνικής καταξίωσης της Αστυνομίας, λόγω άσχημων περιστατικών που πληγώνουν το γόητρό της, προσπαθούν να το καλύψουν ρίχνοντας βορά όλους τους καλούς ταξιτζήδες. Είναι απαράδεκτη συμπεριφορά αστυνομικών οργάνων να ξηλώνουν τα ταξίμετρα στους ελέγχους που κάνουν και να τα αφήνουν ασύνδετα όταν δεν βρίσκουν τίποτε. Ετσι οι συνάδελφοι μετά αναγκάζονται να τρέχουν στους ταξιμετράδες, να χάνουν εκατοντάδες εργατοώρες, να πληρώνουν από πάνω για την επανασύνδεσή τους. Αυτό είναι απαράδεκτο και κατάχρηση εξουσίας. Θα έπρεπε να γίνεται ο έλεγχος προσεκτικά από ειδικευμένους αστυνομικούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να επαναθέτουν σε λειτουργία το ταξίμετρο. Οσο για την Πολιτεία, καλό είναι να πάψει να αδιαφορεί για τον τομέα μεταφορές-ταξί, γιατί αυτή τις ανάγει σε… παρασυγκοινωνία».
Η «αμαρτωλή» πιάτσα των βορείων προαστίων
Στον Ηλεκτρικό της Κηφισιάς η ομάδα που ελέγχει την πιάτσα επιλέγει κούρσες και αδιαφορεί για τη σειρά στην πιάτσα, αφήνοντας στους «ξένους» ταξιτζήδες τις άσχημες διαδρομές. Αυτοί δεν θα πάρουν ποτέ κούρσα προς το κέντρο της Αθήνας την ώρα αιχμής, κατά την οποία η λεωφόρος Κηφισίας είναι «ακίνητη» και τα αυτοκίνητα προχωρούν σημειωτόν από τον φόρτο κυκλοφορίας. Οι διαδρομές που επιλέγουν είναι προς τα βόρεια, γιατί τους αφήνουν κέρδος και δουλεύουν σαν τοπικά ταξί, εν είδει «αγοραίου Κηφισιάς», και με πολλαπλές μισθώσεις. Επιλέγουν πελάτες αρκεί να πηγαίνουν στα βόρεια προάστια, αδιαφορώντας για την κατεύθυνση και το σημείο αποβίβασης του καθενός έτσι ο επιβάτης κάνει ένα τουρ σε όλη την περιοχή ώσπου να φθάσει στον προορισμό του. Εννοείται πως λειτουργούν σαν λεωφορείο με… ώρα αποχώρησης την ώρα που γεμίσουν και οι τέσσερις θέσεις! Ο πρώτος πελάτης που επιβιβάζεται είναι άτυχος μέσα στην τύχη του να βρει ταξί, μια και μπορεί να περιμένει ως και 10 λεπτά για να γεμίσει το ταξί… Οι οδηγοί που φθάνουν στην πιάτσα θεωρούνται εκτός περιοχής αρμοδιότητάς τους και παίρνουν όποια κούρσα δεν είναι συμφέρουσα για τους «εντόπιους» ταξιτζήδες…
Μάχη στους σταθμούς
Πολλά είναι τα παρατράγουδα και στους σταθμούς των τρένων και των υπεραστικών λεωφορείων Λαρίσης, Κηφισού και Πελοποννήσου. Με συμπεριφορά συμμορίας, θέτουν σε κατάσταση πολιορκίας την είσοδο του σταθμού και τα σημεία αποβίβασης ταξιδιωτών και βάζουν μπροστά το σχέδιο «εκμετάλλευση πελατών τρομοκρατία άλλων οδηγών ταξί». Εχουν δημιουργήσει έναν ιδιότυπο χάρτη μεταφορών, όπου οι διαδρομές είναι χωρισμένες μεταξύ των οδηγών που δουλεύουν στους σταθμούς και «καμακώνουν» πελάτες προς ορισμένες κατευθύνσεις που βολεύουν και «διευκολύνουν τις πολλαπλές μισθώσεις». Τον Απρίλιο του 1995 ο κεντρικός σταθμάρχης του ΟΣΕ έστειλε έγγραφο προς τις αρμόδιες υπηρεσίες με την εξής υπόμνηση: «Παρακαλούμε λήψη μέτρων αστυνόμευσης προς προστασία σωματικής ακεραιότητας, φρούρησης συμφερόντων Οργανισμού μας και πολιτών. Οδηγοί ταξί που ασκούν πειρατεία στον σιδηροδρομικό σταθμό Λαρίσης υβρίζουν, απειλούν και χειροδικούν εναντίον εργαζομένων» («Τα Νέα», 13.10.97). Η ολιγομελής ομάδα των ταξιτζήδων που κερδοσκοπεί σε βάρος συναδέλφων της και ταλαιπωρεί το επιβατικό κοινό, μπλοκάρει τους εισερχόμενους οδηγούς ταξί, ενώ παράλληλα στρέφεται και εναντίον υπαλλήλων στον σταθμό, καθώς κάνει άγρα πελατών ακόμη και για μακρινές διαδρομές προς επαρχία.
«Τα νοσηρά αυτά φαινόμενα δυσφημούν τον κλάδο και το πρόβλημα στους σταθμούς με απαράδεκτες συμπεριφορές από μικρή ομάδα οδηγών ταξί συνεχίζει να υφίσταται. Ο διευθυντής Τροχαίας Κολωνού, κ. Σαπουνάς, κάνει καλή δουλειά, αλλά χρειάζεται εντατικοποίηση των ελέγχων και μεγαλύτερη αστυνόμευση», μας επισημαίνει ο κ. Μανώλης Μπαντουράκης, τέως πρόεδρος του ΣΑΤΑ. Οι καταγγελίες οδηγών και ιδιοκτητών ταξί ότι φοβούνται να πάνε να δουλέψουν εκεί συνδυάζονται τόσο με τους παρανομούντες συναδέλφους τους όσο και με αλβανικών πινακίδων αυτοκίνητα συνήθως Μερτσέντες που φορτώνουν με το έτσι θέλω επιβάτες από Αλβανία οι οποίοι κατευθύνονται σε περιοχές όλης της χώρας. Είναι φαινόμενο που παρουσιάζεται με έμφαση στον σταθμό ΟΣΕ Πελοποννήσου.
Πώς κυκλοφορούν ανενόχλητοι οι κίτρινοι «πειρατές»…
Τα «πειρατικά ταξί» ζουν και βασιλεύουν, έχοντας εφεύρει μεθόδους επιβίωσης… Πώς μπορεί να μπαίνουν στην κυκλοφορία όμως κίτρινα αυτοκίνητα που δεν είναι νόμιμα; Οι τρόποι που χρησιμοποιούν ποικίλλουν. Μία από τις μεθόδους-κλειδί είναι ο αποχαρακτηρισμός των ταξί τους. Οι επιτήδειοι πωλούν το όχημα ως ιδιωτικής χρήσεως, αποχαρακτηρίζοντάς το. Με άλλο όχημα όμως και με τα ίδια στοιχεία (πινακίδες και άδεια) κυκλοφορούν κανονικά στην Αθήνα. Ετσι μπορεί να δει κάποιος αυτοκίνητο με την ίδια πινακίδα στα Τρίκαλα και ταξί στην Αθήνα! Επίσης, κάποιοι κάνουν δήλωση απώλειας πινακίδας και άδειας κυκλοφορίας, εκδίδουν καινούργια που τα δίνουν σε «πειρατές», οι οποίοι κυκλοφορούν ανενόχλητοι. Η έλλειψη μηχανογράφησης ευνοεί τους παρανομούντες και κάνει τον εντοπισμό τους δύσκολο. Συχνά, μέσα από αγγελίες πωλούν ιδιωτικώς άδεια ταξί και όχημα το οποίο είναι «μαϊμού». Το δέλεαρ είναι ότι η άδεια πωλείται πιο φτηνά. Μερικές φορές πέφτουν θύματα αυτών των επιτηδείων και οδηγοί που θέλουν να αγοράσουν ταξί. Τους προμηθεύουν «μαϊμού» με πινακίδα και άδεια κυκλοφορίας, ενώ το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει δηλωθεί ως αποχαρακτηρισμένο.
«Δυστυχώς, κυκλοφορούν πολλά ταξί-«μαϊμούδες». Είναι απροσδιόριστος ο αριθμός τους. Μπορεί να είναι από εκατοντάδες ως χιλιάδες. Αυτά κυκλοφορούν με ευθύνη της Πολιτείας, αφού έχει καταργηθεί το μητρώο από το 1987, και ύστερα, οι διατάξεις που λέγανε για ειδικό σήμα, αριθμό παρμπρίζ κ.ά. Δεν γίνεται κανένας έλεγχος στην Επιθεώρηση και στο ΚΤΕΟ. Η Πολιτεία κωλυσιεργεί να φτιάξει το μητρώο και να εφαρμόσει τις διατάξεις που η ίδια έχει εκδώσει. Η Αστυνομία δηλώνει ανίκανη να ψάξει και να βρει τα παράνομα ταξί. Η μηχανογράφηση δεν είναι ποτέ ενημερωμένη. Εμείς έχουμε βρει αποχαρακτηρισμένα αυτοκίνητα από το 1986 που κυκλοφορούν ως νόμιμα», μας λέει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αθηνών, κ. Θύμιος Λυμπερόπουλος. «Εχει λειτουργήσει λοιπόν μια μικρή ομάδα διαπλεκόμενων συμφερόντων γύρω από το ταξί με φοβερά κέρδη και παράγει «μαϊμούδες». Ποια είναι αυτή; Η Πολιτεία. Αν θέλει να επιβάλει τάξη, ας προχωρήσει γρήγορα στο μητρώο, στη νέα ρύθμιση των αριθμών με πινακίδες από 1-13.500 και να εφαρμοστούν ρυθμίσεις για τέλη κυκλοφορίας όπως ισχύει και στα ΙΧ αυτοκίνητα».
Η Νομαρχία Αθηνών, αναγνωρίζοντας την ανάγκη κατάρτισης μητρώου κυκλοφορούντων οχημάτων ΕΔΧ (ΤΑΞΙ), προκειμένου να εντοπιστούν όσα κυκλοφορούν χωρίς νόμιμη άδεια, ανακοίνωσε ότι «θα προτείνει στο υπουργείο Μεταφορών την κατάρτιση μητρώου οχημάτων ΕΔΧ για όλη τη χώρα με περιεχόμενο τα στοιχεία ταυτότητας κάθε οχήματος (αριθμός κυκλοφορίας, αριθμός πλαισίου κλπ.) και την αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας, με παράλληλη σύνδεση της συγκεκριμένης άδειας Δημόσιας Χρήσης με έναν αριθμό κυκλοφορίας σταθερό, άσχετο με τυχόν ενδιάμεσες αλλαγές του οχήματος». Επίσης, ως την υλοποίηση αυτής της πρότασης η Μηχανογράφηση της Νομαρχίας, σε συνεργασία με την αντίστοιχη του υπουργείου Μεταφορών, θα καταρτίσει πίνακες με τα οχήματα που φέρονται να έχουν για διάφορους λόγους αποσυρθεί από την κυκλοφορία (οριστική διαγραφή, αποχαρακτηρισμός κλπ.). Οι πίνακες αυτοί θα κοινοποιηθούν στους εμπλεκόμενους φορείς (ΚΤΕΟ, Τροχαία κ.ά.), ώστε να εντοπίζεται τυχόν κυκλοφορία αυτών των οχημάτων. Τι άλλο μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά, από το ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τα ταξί-«μαϊμούδες» με αντίκτυπο στον πολίτη και στη δυσφήμιση ενός ολόκληρου κλάδου επαγγελματιών.
Το γκέτο του λιμανιού και οι ξυλοδαρμοί
Στο λιμάνι του Πειραιά δεν υπάρχει καμία υποδομή για να δουλέψει σωστός επαγγελματίας. Υπάρχει μια μικρή ομάδα που δεν επιτρέπει την πρόσβαση σε άλλους οδηγούς ταξί. Φθάνουν στο σημείο να ξυλοκοπούν ταξιτζήδες όταν θελήσουν να επιβιβάσουν στο λιμάνι. Δεν υπάρχει πιάτσα, δεν υπάρχει έλεγχος. Δυστυχώς, οι πολίτες τρέχουν από ‘δώ και από ‘κεί και γίνονται έρμαιο λίγων επιτηδείων που τους χρησιμοποιούν σαν αποσκευές.
Οι περισσότεροι από αυτούς είναι οδηγοί που έχουν νοικιάσει ταξί ή δεν έχουν καν νόμιμα αυτοκίνητα. Παίρνουν έναν πελάτη, τον βάζουν στο όχημά τους και τον αναγκάζουν να περιμένει, ώσπου να γεμίσουν το ταξί με άλλους πελάτες για να πάρουν διπλή και τριπλή κούρσα.
Πρόκειται για μια ομάδα 10-15 «ταξιτζήδων» που δεν αφήνουν να μπει άλλος στο λιμάνι. Ο εκβιασμός του τύπου «θα φορτώσεις εκείνον που δεν θέλουμε εμείς» αφήνει απλώς μικρά περιθώρια στους νόμιμους ταξιτζήδες να δουλέψουν. Λειτουργούν οργανωμένα έχοντας φτιάξει γκέτο, απειλώντας ακόμη και τη ζωή όσων επιχειρήσουν να τους χαλάσουν τη δουλειά… Ο φόβος καλά κρατεί και οι απειλές κάνουν τους νόμιμους επαγγελματίες να αποφεύγουν τα μπλεξίματα με «ανθρώπους επικίνδυνους»…
Πολλοί ταξιτζήδες έχουν κάνει καταγγελίες στον ΣΑΤΑ για αυτό το θέμα. «Εχουμε κατ’ επανάληψιν ενημερώσει το υπουργείο Μεταφορών, που μας είχε πει ότι έστειλε ειδικό έγγραφο προς το υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε να μπει κάποια τάξη, να φτιαχτούν πιάτσες και να γίνει αστυνόμευση από το Λιμενικό, αλλά ως τώρα δεν έχει γίνει τίποτε», τονίζει ο κ. Λυμπερόπουλος.
Μπλόκα και περιπολίες στο τελεφερίκ
Στο τελεφερίκ της Πάρνηθας δεν μπορεί να πλησιάσει επαγγελματίας ταξί που να θέλει να δουλέψει με αξιοπρέπεια. Ελέγχονται οι μεταφορές από «πειρατές», που δεν αφήνουν ταξί να πάρει πελάτη. «Δεν υπάρχει περίπτωση να φθάσεις στην Πάρνηθα και να επιστρέψεις με επιβάτη στην Αθήνα. Οι πελάτες αρπάζονται από την ομάδα που δουλεύει εκεί», μας είπαν πάμπολλοι οδηγοί ταξί. Υπάρχουν επίσης ΙΧ αυτοκίνητα που επιβιβάζουν πελάτες παίζοντας τον ρόλο ταξί.
Επειδή δεν υπάρχει αστυνόμευση και είναι απόμερα, δεν αφήνουν νόμιμο επαγγελματία να πάει στην πιάτσα, τον ξυλοκοπούν και τον στέλνουν άδειο στην Αθήνα. Το κύκλωμα του καζίνου κερδοσκοπεί και στις μεταφορές. Οι ταξιτζήδες που ξημεροβραδιάζονται στην Πάρνηθα για να «τσακώσουν» παίκτες του καζίνου συχνά κάνουν και άλλες παρανομίες. Μπαίνουν στο καζίνο και «τσιμπούν» πελάτες παρέχοντάς τους συγχρόνως και υπηρεσίες… παρατράπεζας. Δανείζουν σε παίκτες χρήματα με υπέρογκο τόκο και τους επιβιβάζουν μετά στο ταξί τους για να κάνουν την κούρσα της επιστροφής.