Ξαπλωμένη νωχελικά σε ένα κρεβάτι στρωμένο με βαθυκόκκινα βελούδα, πανέμορφη και αγέρωχη μέσα στην πλήρη γυμνότητά της, με μόνο ένδυμα τα μαργαριτάρια της, αυτή η Αφροδίτη έχει ξεφύγει προ πολλού από το πρότυπό της στην κλασική εποχή, αλλά και από τη δική της στα μέσα του 16ου αιώνα. Αλλωστε ο Τισιανός εδώ έχει διαμορφώσει ήδη οριστική άποψη σχετικά με την απεικόνιση της Αφροδίτης. Ο πίνακας είχε δωρηθεί από τον Πάολο Τζιορντάνο Ορσίνι στον εξάδελφό του Κόζιμο Β΄των Μεδίκων και είχε χαρακτηρισθεί στην εποχή του «πράγμα άξιο μεγάλου θαυμασμού και σεβασμού». Γνώριζαν όμως τότε ότι το μοντέλο που χρησιμοποίησε ο Τισιανός για τον πίνακα ήταν η γυναίκα του; Αγνωστο. Το βέβαιο είναι η ίδια η τέχνη του μεγάλου δασκάλου, που οι Ελληνες έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν στην έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης «Από τον Τiziano στον Ρietro da Cortona: το Ιερό, ο Μύθος, η Ποίηση…», η οποία εγκαινιάζεται αύριο από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια και τον πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας κ. Τζιόρτζιο Ναπολιτάνο.
Η λάμψη και η ομορφιά που ακτινοβολούνται από τα έργα κατέκλυζαν χθες τις αίθουσες του μουσείου όπου δόθηκε η συνέντευξη Τύπου για την έκθεση. Είκοσι τέσσερις πίνακες, οι επτά από τους οποίους είναι ιδιόχειρα έργα του Τισιανού Βετσέλιο, αναπτύσσονται στο ισόγειο και στον πρώτο όροφο του κτιρίου παρουσιάζοντας την εξέλιξη της καλλιτεχνικής αναζήτησης στην Ιταλία κατά τον 16ο και 17ο αιώνα. Από τον Τισιανό ως τους στοχασμούς του Ανίμπαλε Καράτσι για τη βενετσιάνικη ζωγραφική και ως τις αναζητήσεις του Πιέτρο ντα Κορτόνα.
«Η μακρόχρονη ζωή του- γεννήθηκε ανάμεσα στο 1488 και 1490 και πέθανε το 1576- επέτρεψε στον Τισιανό να διατρέξει όλες τις φάσεις της ζωγραφικής του 16ου αιώνα,από την Αναγέννηση στον μανιερισμό και παραπέρα» σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης ο καθηγητής κ. Τζιοβάνι Μορέλο . Στην έκθεση, όπως επισημαίνουν η πρόεδρος του Ιδρύματος Ν.Π. Γουλανδρή κυρία Σάντρα Μαρινοπούλου και ο διευθυντής του μουσείου, καθηγητής κ. Νίκος Σταμπολίδης , το ιερόν και το όσιον της χριστιανικής πίστης αντιπροσωπεύονται καίρια μέσα από τέσσερα έργα του ίδιου του Τισιανού, τον «Μαστιγωμένο Χριστό», τον «Μυστικό Δείπνο», μια «Μετανοούσα Μαγδαληνή» και έναν «Αγιο Ιάκωβο οδοιπόρο», ενώ ενισχύονται και με άλλους επτά πίνακες παρόμοιου περιεχομένου από τους Ανίμπαλε Καράτσι, Γιάκοπο Λιγκότσι,Τζιοβάνι Κονταρίνι,Γιάκοπο Νεγκρέτι (ο επονομαζόμενος Πάλμα ο πρεσβύτερος), Τζιοβάνι Αντόνιο ντε Σάκις (ο επονομαζόμενος Πορντενόνε), Πιέτρο Μπερετίνι (γνωστός ως Πιέτρο ντα Κορτόνα) και έναν ανώνυμο ζωγράφο της ισπανικής αυλής του πρώτου μισού του 17ου αιώνα.
Ο αρχαίος παγανιστικός μύθος αντιπροσωπεύεται από έναν μόνο πίνακα του Τισιανού και του εργαστηρίου του με την Αφροδίτη (με ερωτιδέα, σκύλο και πέρδικα), που ενισχύεται από έργα με ανάλογη θεματική: δύο πίνακες από τον Πιέτρο ντα Κορτόνα («Βάκχος και Αριάδνη», «Γαλάτεια») και ένα χαρακτικό από τον Πιέτρο Μπονάτο («Ερως βέβηλος») . Τέλος, παρουσιάζεται και ολόκληρη η σειρά των αρχικών τεσσάρων έργων από τα ποιήματα του «Καμερίνο» (οι λεγόμενες «poesie»), αντιγραμμένη από τον μαθητή του Τισιανού, Αλεσάντρο Βαροτάρι, τον επονομαζόμενο Παντοβανίνο.
Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 20 Δεκεμβρίου.
Ιταλική λάμψη και ομορφιά στην Αθήνα
Ξαπλωμένη νωχελικά σε ένα κρεβάτι στρωμένο με βαθυκόκκινα βελούδα, πανέμορφη και αγέρωχη μέσα στην πλήρη γυμνότητά της, με μόνο ένδυμα τα μαργαριτάρια της, αυτή η Αφροδίτη έχει ξεφύγει προ πολλού από το πρότυπό της στην κλασική εποχή, αλλά και από τη δική της στα μέσα του 16ου αιώνα. Αλλωστε ο Τισιανός εδώ έχει διαμορφώσει ήδη οριστική άποψη σχετικά με την απεικόνιση της Αφροδίτης. Ο πίνακας είχε δωρηθεί από τον Πάολο Τζιορντάνο Ορσίνι...
Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.