Το «Εξπρές του Δούναβη» έτοιμο να σφυρίξει

ΛΟΝΔΙΝΟ Bραδιές γεμάτες πολυτελείς απολαύσεις μέσα σε ένα βαγκόν-ρεστοράν που διασχίζει την Ευρώπη από άκρη σε άκρη. Αυτό ήταν το όνειρο του εκκεντρικού Βρετανού Χάουαρντ Τρίντερ, πρώην υπαλλήλου των Βρετανικών Σιδηροδρόμων. Και η ιδέα του υλοποιήθηκε με το «Εξπρές του Δούναβη»: άλλη μια αναβίωση παλαιών σιδηροδρόμων πολυτελείας που κάνει το ταξίδι με τρένο πραγματική εμπειρία. Σε λίγες ημέρες το «Εξπρές του Δούναβη» θα ξεκινήσει με δώδεκα απαστράπτοντα βαγόνια από τον σταθμό της Βουδαπέστης με προορισμό τη Βαρσοβία.

ΛΟΝΔΙΝΟ Bραδιές γεμάτες πολυτελείς απολαύσεις μέσα σε ένα βαγκόν-ρεστοράν που διασχίζει την Ευρώπη από άκρη σε άκρη. Αυτό ήταν το όνειρο του εκκεντρικού Βρετανού Χάουαρντ Τρίντερ, πρώην υπαλλήλου των Βρετανικών Σιδηροδρόμων. Και η ιδέα του υλοποιήθηκε με το «Εξπρές του Δούναβη»: άλλη μια αναβίωση παλαιών σιδηροδρόμων πολυτελείας που κάνει το ταξίδι με τρένο πραγματική εμπειρία.

Σε λίγες ημέρες το «Εξπρές του Δούναβη» θα ξεκινήσει με δώδεκα απαστράπτοντα βαγόνια από τον σταθμό της Βουδαπέστης με προορισμό τη Βαρσοβία. Απώτερος προορισμός, σε ένα επόμενο στάδιο, θα είναι η Κωνσταστινούπολη. Ετσι ξαναζωντανεύει ένας μύθος, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια πολυτελείας που είχαν να δουν οι Ευρωπαίοι από το 1981, δηλαδή από την εποχή που λειτουργούσε το «Βενετία Σεμπλόν Οριάν Εξπρές», ο σύγχρονος διάδοχος του ιστορικού «Οριάν Εξπρές», του πολυτελέστερου χερσαίου μαζικού μέσου συγκοινωνίας τη δεκαετία του ΄30. Το «Εξπρές του Δούναβη» θα είναι η μόνη αμαξοστοιχία με υπερπολυτελείς κλινάμαξες που θα φτάνει στους σταθμούς του Βερολίνου, της Πράγας, της Κωνσταντινούπολης. Ο κ. Τρίντερ αρχίζει τη μεγάλη επιχειρηματική του περιπέτεια σε σχετικώς μεγάλη ηλικία, 56 ετών, με κεφάλαια που απέκτησε πουλώντας μια τουριστική επιχείρηση που είχε ανοίξει όταν συνταξιοδοτήθηκε από τους Βρετανικούς Σιδηροδρόμους. Ολα τα στάδια της κατασκευής του «δικού του» τρένου τα παρακολούθησε από κοντά: 20 μήνες κράτησαν οι εργασίες ανακαίνισης. Οι υπερπολυτελείς κλινάμαξες πήραν τη μορφή σουίτας ξενοδοχείου πέντε αστέρων, με πλήρες λουτρό η καθεμία. Το βαγκόν-ρεστοράν θα έχει και πιανίστα που θα ψυχαγωγεί τους επιβάτες τις ώρες των γευμάτων.

Τo Α και το Ω του «Εξπρές του Δούναβη» είναι η πολυτέλεια. Διαθέτει κλινάμαξες δύο επιπέδων, «κλασικές» και «ντελούξ», με πέντε μόνο κουπέ σε κάθε βαγόνι για να νιώθει ο πελάτης σαν να βρίσκεται σε ακριβό ξενοδοχείο. Για ιδιαίτερα πλούσιους επιβάτες, που δεν λογαριάζουν το χρήμα, υπάρχει και το εξαιρετικό «προεδρικό βαγόνι», το οποίο θα συνδέεται κατά περίσταση στον συρμό- δηλαδή κατόπιν παραγγελίας.

Το τρένο αυτό έχει ενταχθεί στο δίκτυο των Εθνικών Σιδηροδρόμων της Ουγγαρίας. Τα βαγόνια είναι πρώην ταχυδρομικά, της δεκαετίας του ΄50, και υπέστησαν πλήρη ανακατασκευή – καινούργια καρότσα, ενώ το εσωτερικό σχεδίασε ο ίδιος ο κ. Τρίντερ σε στυλ ρετρό. Κάθε βαγόνι κόστισε 500.000 στερλίνες (614.220 ευρώ). Και όπως λέει: «Ολα φτιάχτηκαν με πολύ κόπο,ιδρώτα,αίμα και δάκρυα, αλλά είμαι ενθουσιασμένος με το αποτέλεσμα.Δεν νομίζω ότι υπάρχει πιο απολαυστικό ταξίδιαπό το να τρέχεις βλέποντας από το παράθυρο του βαγονιού σου τον κόσμο να γλιστράει και να χάνεται προς τα πίσω». Ετσι ήταν από μικρός, όταν ακολουθούσε τον πατέρα του στα ατέλειωτα ταξίδια του στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. «Σαν παιδί» θυμάται «ταξιδεύαμε οικογενειακώς με το τρένο,είτε στις Αλπεις είτε στη Μεσόγειο.Ο πατέρας μου είχε δωρεάν εισιτήριασε ολόκληρη την Ευρώπη…».

Δεν σταμάτησε εκεί. «Νεαρός πλέον,όταν εργάσθηκα και εγώ στους Βρετανικούς Σιδηροδρόμους,με είχε πιάσει κάτι σαν μανίανα ταξιδέψω σε κάθε γωνιά της Ευρώπης.Η ψυχή μου λαχταρούσε να ξαναζήσω εκείνα τα όμορφα,παλιά,ρομαντικά χρόνια.Ευτυχώςτα πράγματα ήρθαν έτσι ώστε να μπορέσω να πραγματοποιήσω αυτό το όνειρό μου». Η αρχή της υλοποίησης του ονείρου του έγινε περί τα μέσα της δεκαετίας του ΄80, όταν βγήκε στη σύνταξη και άνοιξε μαζί με τον συνάδελφό του στους σιδηροδρόμους Ιαν Μάκβεθ τη μικρή εταιρεία Μac Τours που στην αρχή είχε ως μοναδικό αντικείμενο την οργάνωση ταξιδίων για υπαλλήλους των σιδηροδρόμων που δεν είχαν το προνόμιο των δωρεάν εισιτηρίων. Σιγά σιγά η ζήτηση αυξανόταν και δεν άργησαν να προσφέρουν ολοκληρωμένα πακέτα στο ευρύτερο κοινό. Το 1994 έφτιαξαν μια καινούργια εταιρεία, την Great Rail Τours, για σιδηροδρομικά ταξίδια πολυτελείας, που έγινε η πρώτη στον κλάδο. Οταν την πούλησαν είχαν 20.000 πελάτες και τζίρο 40 εκατ. στερλίνες (49.134.500 ευρώ). Δεν λένε πόσο την πούλησαν, αλλά ο κ. Τρίντερ παραδέχεται: «Πρόκειται για ένα ποσό που ισοδυναμεί με τον πρώτο αριθμό του λαχείου».

Κρίνοντας από την παλιά του επιχείρηση που είχε ως αντικείμενο την οργάνωση ταξιδίων για τους λάτρεις των σιδηροδρόμων, ο κ. Τρίντερ πιστεύει ότι η νέα του επιχείρηση δεν θα αργήσει να φέρει κέρδη. Το ταξίδι από τη Βουδαπέστη μέσω Βαλκανίων ως την Κωνσταντινούπολη θα διαρκεί τρία μερόνυχτα, με εισιτήριο 990 στερλίνες (1.216 ευρώ). Προφανώς ελπίζει σε σύντομη ανάκαμψη της βρετανικής οικονομίας ώστε να έχει λεφτά ο κόσμος να ξοδεύει σε τέτοια ταξίδια. Σκέφτεται όμως και τους ταξιδιώτες εκτός Ηνωμένου Βασιλείου. Εχει υπολογίσει ότι το 50% της πελατείας του θα είναι Βρετανοί και το άλλο 50% πλούσιοι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί.

ΜΕΓΑΛΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ

ΟΡΙΑΝ ΕΞΠΡΕΣ Είναι το σύγχρονο αντίγραφο του πασίγνωστου εξπρές με το οποίο κάποτε ταξίδευαν ευρωπαίοι αριστοκράτες και διασημότητες του θεάματος από το Παρίσι ως την Κωνσταντινούπολη. Τώρα πια ταξιδεύει από το Λονδίνο ως τη Βενετία καλύπτοντας την απόσταση σε δύο εικοσιτετράωρα. Πρόκειται για τα αυθεντικά βαγόνια της δεκαετίας του ΄20, πλήρως ανακαινισμένα, με κλινάμαξες, εστιατόριο και μπαρ.

ΓΑΛΑΖΙΟ ΤΡΕΝΟ Αποτελεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Εχει δρομολογηθεί στη Νότια Αφρική, συνδέοντας την Πραιτώρια με το Κέιπ Τάουν. Πολυτελέστατο, με λουτήρες και χρυσές βρύσες, σε κάθε κομπαρτιμάν υπάρχει οθόνη GΡS που δείχνει ακριβώς την τοποθεσία όπου βρίσκεται ο συρμός. Εχει βαγόνι-μπουτίκ, όπου οι επιβάτες μπορούν να αγοράσουν διαμάντια, μαύρα και κίτρινα. ΠΕΚΙΝΟ- ΛΑΣΑ Είναι ο υπερσύγχρονος συρμός που συνδέει την Κίνα με το Θιβέτ. Οι Κινέζοι παραχώρησαν τη διαχείρισή του σε ευρωπαϊκή εταιρεία που διαθέτει αλυσίδα ξενοδοχείων. Τα παράθυρα των βαγονιών έχουν μεγαλύτερο μέγεθος για να απολαμβάνουν οι επιβάτες τη θέα στη διαδρομή Πεκίνο- Λάσα. Διοχετεύεται διαρκώς οξυγόνο ώστε να μην εμφανίσουν τη «νόσο του υψομέτρου» καθώς η νέα γραμμή διασχίζει μεταξύ άλλων το ορεινό πέρασμα Τανγκούλα, σε υψόμετρο 5.072 μέτρων.

ΧΡΥΣΟ ΑΡΜΑ Είναι ένας από τους πολυτελέστατους συρμούς που έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν για «ειδικούς» επιβάτες στο πυκνό σιδηροδρομικό δίκτυο της Ινδίας. Διαθέτει όλες τις σύγχρονες ανέσεις αλλά και ξύλινα χωρίσματα σκαλισμένα με το χέρι. Στις κλινάμαξες στρώνονται σεντόνια μεταξωτά, κεντημένα με το χέρι. Ο,τι χρειάζεται για το ταξίδι, που διαρκεί επτά μερόνυχτα, από το Μπανγκαλόρε στο Γκόα.

ΥΠΕΡΣΙΒΗΡΙΚΟΣ Είναι το μεγαλύτερο ταξίδι που μπορεί να κάνει στον κόσμο ένας λάτρης του σιδηροδρόμου. Η συνολική απόσταση είναι 9.335 χιλιόμετρα. Ο συρμός ξεκινάει από τη Μόσχα και καταλήγει στο Βλαδιβοστόκ ύστερα από έξι ημέρες και τέσσερις ώρες. Υπάρχουν δύο θέσεις, πάμπολλες ανταποκρίσεις για άλλους προορισμούς, ενώ σε όλα τα βαγόνια λειτουργεί κλιματισμός.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.