Ο ποιητής φαντάστηκε την Παναγιά να κρατά στην ποδιά της τα νησιά: «Τη Σίκινο,την Αμοργό και τ΄ άλλα τα παιδιά της». Στην πραγματικότητα όμως οι νησιώτες κρατούν με τρυφερότητα στην ποδιά τους τη Μυρτιδιώτισσα, την Καλαμιώτισσα, την Κατευοδώτρα, τη Γοργόνα, τη Θαλασσίτρα, τη Γουρλομάτα, το Θεοτοκάκι… Και την κανακεύουν με ένα σωρό τραγούδια την ημέρα της Κοίμησεώς Της, καθώς τα πέλαγα αντιλαλούν από τα βιολιά και τις λύρες στα πανηγύρια στη Χάρη της Τουρλιανής, της Απεραθίτισσας, της Καστριανής, της Ακαθής, της Κυρα-Ψηλής, της Παναγιάς της Αμμου…
«Λίγο για μια στιγμή να παίξεις στην κιθάρα σου τα ονόματα της Παναγίας και θαδεις: Ε! ε!Χρυσομαλλούσα Ε! ε!Χρυσοκαλίτισσα λάμπουσα και Κανάλα μου και Παραπορτιανή μου Ε!Παναγιά τα Μάγκανα Ε!Παναγιά Τόσο Νερό Καρυστιανή κι Ακλειδιανή Δαφνιώτισσα κι Αργιώτισσα Ε!Κρουσταλλένια ε!Δροσιανή Ε!Παναγία του Νίκους» Οδυσσέας Ελύτης ΚΥΘΝΟΣ
Η Παναγία του Νίκους
Η Κανάλα είναι η μεγάλη Παναγιά της Κύθνου, αλλά η Παναγία του Νίκους, λίγο πιο έξω από τη Χώρα, είναι πιο γραφική και πιο «νησιώτικη». Ενας εκτυφλωτικός «σωρός» από ασβέστη, καμπύλες και ξερολιθιά. Στο πανηγύρι της προσφέρονται ντομάτες γεμιστές, κρέας ψητό και γίνεται τρικούβερτο γλέντι. Η ονομασία της προέρχεται από τη βυζαντινή Παναγία «Νικοποιό» και είναι χτισμένη, όπως και άλλες εκκλησίες του νησιού, επάνω σε ερείπια αρχαίων ναών. Σήμερα διατηρείται μόνο το καθολικό της μονής που, στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, λίγο πριν από το 1821, στέγασε τη μεγάλη Σχολή υπό τον Ελληνοδιδάσκαλο Μακάριο. Ενας θρύλος που συνοδεύει την Παναγία του Νίκους είναι ότι εδώ είχε μεταφερθεί από την Κωνσταντινούπολη, τη χρονιά της Αλώσεως, η περίφημη εικόνα της Παναγίας Νικοποιού και ότι από εδώ την «πήραν» οι Ενετοί κατακτητές για να την τοποθετήσουν στον Αγιο Μάρκο της Βενετίας, όπου φυλάσσεται ως σήμερα… ΣΚΙΑΘΟΣ
Η Μονή της Ευαγγελίστριας
ΝΙΣΥΡΟΣ
Η Παναγία η Σπηλιανή
Από την Παναγία Σπηλιανή, επάνω στον πελώριο βράχο που δεσπόζει στο Μανδράκι, μπορείς να δεις τον ήλιο να έρχεται και να φεύγει κάθε μέρα, αλλά και πώς ο όμορφος οικισμός χαριεντίζεται με το πέλαγος. Οι γιορτή αρχίζει μέρες πριν. Οι «νιαμερίτισσες»- γυναίκες από το νησίκάνουν επί εννιά ημέρες πριν από τη γιορτή 300 μετάνοιες καθημερινά. Η Σπηλιανή είναι ήδη από τα μέσα του 14ου αιώνα ένα σύμβολο για τη Νίσυρο.
ΣΚΟΠΕΛΟΣ
Η Παναγία του Πύργου
Βρίσκεται στην πιο όμορφη γειτονιά της Σκοπέλου, εκεί, στην άκρη του βράχου, όπου η παραδοσιακής αρχιτεκτονικής τρούλοι των εκκλησιών μπλέκονται στα ξάρτια των ιστιοφόρων που προσεγγίζουν το λιμάνι. Είναι η πρώτη που συναντάς καθώς ανεβαίνεις τα σκαλιά στην άκρη του λιμανιού. Χτίστηκε τον 17ο αιώνα και έχει ωραίο ξυλόγλυπτο τέμπλο. Υπάρχει όμως και άλλη μία, πολύ ενδιαφέρουσα Παναγία, μέσα στα «σπλάχνα» της Χώρας, η Ελευθερώτρια. Τα πιάτα της Σκοπέλου δεν εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη μόνο με τις παραστάσεις και τα χρώματα, αλλά και με τη συνήθεια να εντοιχίζονται σε σπίτια και εκκλησίες, όπως στην Παναγία την Ελευθερώτρια του 1871, η οποία ονομάστηκε έτσι επειδή βοηθάει τις εγκύους να «ελευθερωθούν». Στους τοίχους και γύρω από τον τρούλο έχουν ενσωματωθεί ακόμη και μικρές σουπιέρες που δημιουργούν μια ιδιαίτερη εικόνα, καθώς διανθίζουν με χρώματα και σχήματα τη γήινη απόχρωση της γυμνής πέτρας. Αυτή η συνήθεια, την οποία συναντήσαμε και σε εκκλησίες χωριών της Κύπρου, έχει διασώσει πολλά σπάνια δείγματα πιάτων. Σε πολλές εκκλησίες της Σκοπέλου έχουν εντοιχιστεί και μερικές βαθιές γαβάθες- τα λεγόμενα ροδιακά πινάκια-, οι οποίες έχουν πολύ παλιά καταγωγή.
ΙΟΣ
Η Παναγία η Γκρεμιώτισσα
Ω Παναγία Γκρεμιώτισσα,την είδα και αρρώστησα.
Ω Παναγιά Κουντουτιανή,νόστιμη και μελαχρινή.
ΡΟΔΟΣ
Κοίμηση της Θεοτόκου Ασκληπειού
ΚΑΡΠΑΘΟΣ
Η Παναγία των Μενετών
Αυτό το περίβλεπτο σημείο επάνω στον ψηλό βράχο, στην άκρη του χωριού, είναι εδώ και αιώνες τόπος λατρείας, αλλά αυτή η εκκλησιά που τον στολίζει σήμερα, χτίστηκε πριν από 150 (ίσως και περισσότερα) χρόνια. Εχει όμως ακόμη το «άρωμα» παλαιότερων καιρών, καθώς έχουν εντοιχιστεί κολόνες και άλλα μέλη από την παλαιοχριστιανική βασιλική της Αρκάσας. Τις έσυραν από δύσβατα μονοπάτια ως τον βράχο. Η Κάρπαθος δεν τηρεί μόνο ευλαβικά τις παραδόσεις της, αλλά δημιουργεί και νέες. Εδώ, λοιπόν, στον Εσπερινό του Δεκαπενταύγουστου, θα ακούσετε για πρώτη φορά τα εγκώμια της Παναγίας και την επομένη της γιορτής θα παρακολουθήσετε το παμπάλαιο έθιμο «ικάντο», όπου πωλούνται σε δημόσιο πλειστηριασμό τα αφιερώματα των προσκυνητών στην Παναγία. Στον Εσπερινό και στη Θεία Λειτουργία ευλογούνται άρτοι, ορισμένοι από τους οποίους είναι «καρπάθιοι», έχουν ψηθεί δηλαδή στον παραδοσιακό ξυλόφουρνο. Στο τελετουργικό της ημέρας της γιορτής και την επομένη, ξεχωριστή θέση κατέχει το γλέντι. Ανάμεσα στους ήχους της λύρας και του λαούτου, των μαντινάδων και των τραγουδιών της τάβλας, καταφτάνει το παραδοσιακό πιάτο του πανηγυριού: το κόκκινο πιλάφι και το κοκκινιστό κρέας έχουν μαγειρευτεί σε μεγάλα καζάνια.
ΚΑΣΟΣ
Η Πέρα Παναγία
ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ
Η Παναγία η Πορταΐτισσα
Στην Αστυπάλαια οι τρούλοι της Παναγιάς της Πορταΐτισσας αποτελούν την ξεχωριστή εικόνα καθώς τις κοιτάς από το κάστρο στην κορυφή της Χώρας, έτσι όπως προβάλλονται κατάλευκοι στη γαλάζια θάλασσα του Λειβαδιού. Η Πορταΐτισσααποτελεί το θρησκευτικό κέντρο του νησιού και το μεγαλύτερο του προσκύνημα. Αρχισε να χτίζεται το 1762 από τον τυφλό Οσιο Ανθιμο από την Κεφαλλονιά, ο οποίος προηγουμένως είχε χτίσει τις μονές Ζωοδόχου Πηγής στη Σίκινο και Αγίου Γεωργίου στο Καστελόριζο. Η ανέγερση κράτησε εννιά χρόνια και στη διάρκειά της η παράδοση αναφέρει πολλά θαύματα. Είναι αφιερωμένη στην Παναγία την Πορταΐτισσα της Μονής Ιβήρων, αντίγραφο της εικόνας της οποίας έφερε ο Οσιος Ανθιμος στην Αστυπάλαια. Τον Δεκαπενταύγουστο, που γιορτάζει η Πορταΐτισσα, γίνεται στη χάρη της μεγάλο πανηγύρι με βιολιά και λαούτα, χορούς και παραδοσιακά φαγητά. Στο τριήμερο γλέντι προσφέρεται λαμπριανός, που είναι αρνί γεμιστό στον ξυλόφουρνο.
ΑΝΔΡΟΣ
Η μονή Παναχράντου
Το μεγάλο πανηγύρι του καλοκαιριού
Ο ποιητής φαντάστηκε την Παναγιά να κρατά στην ποδιά της τα νησιά: «Τη Σίκινο,την Αμοργό και τ΄ άλλα τα παιδιά της». Στην πραγματικότητα όμως οι νησιώτες κρατούν με τρυφερότητα στην ποδιά τους τη Μυρτιδιώτισσα, την Καλαμιώτισσα, την Κατευοδώτρα, τη Γοργόνα, τη Θαλασσίτρα, τη Γουρλομάτα, το Θεοτοκάκι... Και την κανακεύουν με ένα σωρό τραγούδια την ημέρα της Κοίμησεώς Της, καθώς τα πέλαγα αντιλαλούν από τα βιολιά και τις λύρες στα πανηγύρια στη Χάρη της Τουρλιανής, της Απεραθίτισσας, της Καστριανής, της Ακαθής, της Κυρα-Ψηλής, της Παναγιάς της Αμμου...
Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.