Τα αδιέξοδα

Συνεχείς είναι οι διαπιστώσεις για την ανησυχητική πορεία των μεγεθών της οικονομίας, η οποία, είτε από λανθασμένους χειρισμούς είτε χτυπημένη από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, έχει οδηγηθεί και πάλι στο κόκκινο. Την ώρα που χιλιάδες νοικοκυριά έχουν ξεπεράσει τα όρια των αντοχών τους και «κινούνται» πλέον με καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στρέφεται και πάλι στην εύκολη λύση ενίσχυσης των εσόδων του κράτους με νέα φορολογικά βάρη για τους εργαζομένους.

Η κυβέρνηση στο τέλος θα κληθεί να πληρώσει τον λογαριασμό για τις επιλογές της

Συνεχείς είναι οι διαπιστώσεις για την ανησυχητική πορεία των μεγεθών της οικονομίας, η οποία, είτε από λανθασμένους χειρισμούς είτε χτυπημένη από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, έχει οδηγηθεί και πάλι στο κόκκινο. Την ώρα που χιλιάδες νοικοκυριά έχουν ξεπεράσει τα όρια των αντοχών τους και «κινούνται» πλέον με καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στρέφεται και πάλι στην εύκολη λύση ενίσχυσης των εσόδων του κράτους με νέα φορολογικά βάρη για τους εργαζομένους. Πράγματι ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας υποχωρεί, το έλλειμμα αυξάνεται, το χρηματιστήριο αιμορραγεί, τα επιτόκια έχουν αυξηθεί.

Το πετρέλαιο παρά την (προσωρινή;) πτώση του έχει αφήσει βαθιά σημάδια στις τιμές και η άνοδος του ευρώ έχει μειώσει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και αυτό αποτυπώνεται στη μείωση των ελληνικών εξαγωγών και των επενδύσεων.

Ο υπουργός Οικονομίας προειδοποίησε πρόσφατα ότι τα δύσκολα είναι μπροστά μας, «η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης θα είναι δύσκολη υπόθεση» και φως στο τούνελ δεν διαφαίνεται. Ετσι άρχισαν να «διαρρέουν» τα πρώτα μηνύματα για την επερχόμενη φορολογική καταιγίδα, η οποία θα πλήξει καταθέτες, ιδιοκτήτες ακινήτων και ΙΧ, καταναλωτές και μικρομετόχους, για να στηριχθούν τα έσοδα που φυλλορροούν. Σύντομα έρχονται αυξήσεις στους φόρους των τσιγάρων και των ποτών, επιβάρυνση κατά 20% στα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και φυσικά το Ενιαίο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας.

Πώς οι εργαζόμενοι θα σηκώσουν τα νέα βάρη;

Οι μισθοί στην Ελλάδα, που είναι οι χαμηλότεροι στην Ευρωπαϊκή Ενωση, καταγράφουν ήδη μεγάλες απώλειες, καθώς οι αυξήσεις που δόθηκαν υπολείπονται του πληθωρισμού, ο οποίος ξεπέρασε το 5% και σημειώνει ρεκόρ δεκαετίας. Σε πρόσφατη έρευνα που δημοσίευσε «Το Βήμα», το 72% των ερωτηθέντων ελλήνων καταναλωτών δήλωσε ότι η ακρίβεια αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα των Ελλήνων. Εξι στους δέκα δήλωσαν ότι έχουν πολλές ή αρκετές δυσκολίες στον οικονομικό τομέα και το 31,3% απάντησε ότι δεν «πρόκειται να βγει ποτέ» από αυτή την κατάσταση.

Την ίδια ώρα, η ακρίβεια δεν λέει να κοπάσει, παρά τη λήψη των 41(!) μέτρων από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Πιο ηχηρό παράδειγμα αποτελεί η τιμή της βενζίνης: εδώ και αρκετές ημέρες οι καταναλωτές παρακολουθούν τη σημαντική υποχώρηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου στα 116 δολάρια, αλλά εξακολουθούν να πληρώνουν τη βενζίνη σχεδόν σε τιμές που είχαν διαμορφωθεί όταν ο μαύρος χρυσός είχε αγγίξει τα 150 δολάρια το βαρέλι. Εξωφρενικό είναι να ακούς ότι, για δέκα δολάρια μείον στην τιμή του πετρελαίου, η τιμή της αμόλυβδης μειώθηκε μόλις ένα λεπτό. Να σημειωθεί ότι αυθημερόν έφταναν οι αυξήσεις στις αντλίες όταν έτρεχαν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου.

Δυστυχώς για όλους μας, η οικονομική πολιτική έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Το φάντασμα της επιτήρησης επανέρχεται και τότε τα βάρη για τους μισθωτούς θα είναι πλέον δυσβάσταχτα μιας και έχουν φτάσει στα όριά τους και βρίσκονται σε αδιέξοδο. Σε αδιέξοδο βρίσκεται όμως και η κυβέρνηση, η οποία στο τέλος θα κληθεί να πληρώσει τον συνολικό λογαριασμό που θα της σταλεί για τις επιλογές της.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.