Εικαστικές «βουτιές» στα νησιά του Αιγαίου

Πόσο διπρόσωπη μπορεί να αποδειχθεί τελικά η θάλασσα... Κάθε χειμώνα χωρίζει τους τόπους, κάνει τα νησιά να μοιάζουν με μακρινούς τόπους εξορίας, αφού οι φουρτούνες υψώνουν ένα τεράστιο απαγορευτικό στους επίδοξους ταξιδιώτες. Και κάθε καλοκαίρι, όταν η εκλεκτή κάστα των ταξιδιωτών μπλέκεται με την όχι και τόσο επιλεκτική φυλή των τουριστών, όλοι οι θαλάσσιοι δρόμοι είναι ανοιχτοί. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν τα νησιά της Ελλάδας που, εκτός από τις φυσικές ομορφιές και τις τοπικές λιχουδιές τους, έχουν να φιλέψουν τους επισκέπτες τους με γενναιόδωρες μερίδες τέχνης.

Πόσο διπρόσωπη μπορεί να αποδειχθεί τελικά η θάλασσα… Κάθε χειμώνα χωρίζει τους τόπους, κάνει τα νησιά να μοιάζουν με μακρινούς τόπους εξορίας, αφού οι φουρτούνες υψώνουν ένα τεράστιο απαγορευτικό στους επίδοξους ταξιδιώτες. Και κάθε καλοκαίρι, όταν η εκλεκτή κάστα των ταξιδιωτών μπλέκεται με την όχι και τόσο επιλεκτική φυλή των τουριστών, όλοι οι θαλάσσιοι δρόμοι είναι ανοιχτοί. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν τα νησιά της Ελλάδας που, εκτός από τις φυσικές ομορφιές και τις τοπικές λιχουδιές τους, έχουν να φιλέψουν τους επισκέπτες τους με γενναιόδωρες μερίδες τέχνης. Ακολουθούν μερικοί αγαπημένοι προορισμοί των παραθεριστών, οι οποίοι φιλοξενούν και αξιόλογες ζωγραφικές εκθέσεις.

ΑΝΔΡΟΣ
Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Χώρα Ανδρου και Ιδρυμα Π. και Μ. Κυδωνιέως Αφιερωμένη στο έργο του σημαντικού έλληνα εικαστικού είναι η έκθεση «Ι. Μόραλης. Μια ανίχνευση». Τα έργα (από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές) επελέγησαν από τον ίδιο τον Γιάννη Μόραλη, έτσι ώστε να αντιπροσωπεύουν την αιχμή του δόρατος στη μακρόχρονη και εντυπωσιακή πορεία του. Η πλαστικότητα, η εννοιολογική πυκνότητα, η αφαιρετικότητα, όλα τα κύρια χαρακτηριστικά της τέχνης και της τεχνικής του είναι ορατά και ο θεατής έχει τη δυνατότητα να δει μέσα από έργα διαφορετικών περιόδων πώς αυτά ωρίμασαν στον χρόνο. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 28 Σεπτεμβρίου. – Ο «χαιρετισμός» του Σαράντη Καραβούζη προς τον Τζόρτζιο ντε Κίρικο και του Δημήτρη Γέρου προς τον Νίκο Εγγονόπουλο και η πνευματική συνομιλία που αναπτύσσεται ανάμεσα στα έργα των δύο ελλήνων ζωγράφων αποτελούν το θεματικό τετράπτυχο της έκθεσης που εγκαινιάστηκε στις 19 Ιουλίου στο Ιδρυμα Π. και Μ. Κυδωνιέως της Ανδρου και θα διαρκέσει ως τις 28 Σεπτεμβρίου. Η αναφορά του Σαράντη Καραβούζη στη μεταφυσική (ρεύμα που συνδέθηκε με τον Ντε Κίρικο) και του Δημήτρη Γέρου στον υπερρεαλισμό (ρεύμα που υπηρέτησε ο Εγγονόπουλος) σηματοδοτούν τις διαφορές των δύο καλλιτεχνών, συνθέτοντας ταυτόχρονα τον εν λόγω πνευματικό διάλογο. Σε αυτόν εξάλλου αναφέρεται ο υπότιτλος της έκθεσης: «Μήκος κύματος». Η επιμέλεια και η θεωρητική υποστήριξη της έκθεσης είναι της κριτικού και ιστορικού τέχνης Αθηνάς Σχινά. ΡΟΔΟΣ
Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης- Πινακοθήκη Την ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής από το 1900 ως σήμερα καλύπτει η πλούσια συλλογή του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ροδίων με τις δύο ενότητες γλυπτικής και ζωγραφικής: Μαλέας,Παρθένης,Θεόφιλος,Βα- σιλείου, Εγγονόπουλος, Τσαρούχης,Γουναρόπουλος,Γκί- κας, Μόραλης, Μπουζιάνης, Φασιανός, Μυταράς, Τσόκλης είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που φιλοξενούνται στους χώρους της Πινακοθήκης. Επίσης στις 27 Αυγούστου θα εγκαινιαστεί η 1η Τriennale Χαρακτικής της Μεσογείου στο Νεστορίδειο Μέλαθρο και θα ιδρυθεί εργαστήρι χαρακτικής. Και οι δύο αυτές δράσεις στοχεύουν στην ανάδειξη της καλλιτεχνικής πολυμορφίας που χαρακτηρίζει τις χώρες της Μεσογείου.

ΝΑΞΟΣ
Πύργος Μπαζαίου, Χώρα Νάξου- Αγιασσός Η σχέση της τέχνης με τα όρια της τρέλας αναζητείται στην έκθεση «Ρsychotopia, Παραστάσεις και αναπαραστάσεις της εσωτερικής σκηνής», που γίνεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της Νάξου και θα διαρκέσει ως τις 4 Σεπτεμβρίου. Το ερώτημα «γιατί οι εξαιρετικοί άνθρωποι είναι μελαγχολικοί», εμπνευσμένο από τον Αριστοτέλη, δεν έχει ακόμη απαντηθεί. Δίπλα στα γλυπτά του Χαλεπά θα συναντήσουμε τα τρελά έργα του γερμανού καλλιτέχνη Κλάους Φάιφερ, ο οποίος ζει και εργάζεται στο κυκλαδίτικο νησί, καθώς και πολλών άλλων ελλήνων και ξένων δημιουργών. Παράλληλα το βίντεο της ιστορικού τέχνης Κατερίνας Κοσκινά διερευνά τα μονοπάτια της ανθρώπινης ψυχής, κάνοντας τον θεατή να αναρωτηθεί αν μπορεί να αξιοποιήσει δημιουργικά τη μελαγχολική του διάθεση.

ΣΙΦΝΟΣ
Παλιό Σχολείο του Κάστρου Η Σίφνος υποδέχεται τον ζωγράφο Παναγιώτη Τέτση, αφού εκείνος την ανακάλυψε πολύ προτού γίνει δημοφιλής προορισμός, την αγάπησε, την έζησε και τη ζωγράφισε με τη μοναδική τεχνοτροπία του, αιχμαλωτίζοντας το φως και το χρώμα της. Οπως γράφει η κυρία Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα «στα σύγχρονα τοπία της Σίφνου το ζεστό χρώμα της πυρόχρωμης δύσης ξεχύνεται πάνω στους σκοτεινούς όγκους των σπιτιών και των θόλων. Στα τοπία της δεκαετίας του ΄70 τα πράσινα και τα γαιώδη – με εντονότερη παρουσία στα ύπαιθρα της Σίφνου- ζευγαρώνουν τα λευκά της αρχιτεκτονικής». Η έκθεση πραγματοποιείται με τη στήριξη του Δήμου Σίφνου και της Εθνικής Τράπεζας και θα διαρκέσει ως τις 26 Αυγούστου.

ΑΙΓΙΝΑ
Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο, Σπύρου Ρόδη 16 Το τοπίο της Αίγινας, τόσο κοντινό και ταυτόχρονα τόσο μακρινό από εκείνο της Αθήνας, διασώζει ως σήμερα, παρά τις πολυάριθμες οικιστικές επεμβάσεις, σχεδόν μια αναλλοίωτη φυσιογνωμία: εκείνη που το καθιέρωσε ως προσφιλή προορισμό και θεματικό πεδίο πολλών σημαντικών γλυπτών και ζωγράφων. Με αφορμή αυτή την εικαστική παρακαταθήκη, η Μικρή Αρκτος διοργανώνει ομαδική έκθεση με θέμα «Τοπία της Αίγινας» σε επιμέλεια Ιριδος Κρητικού. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 26 Αυγούστου.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.