«O Τoμ Ρίπλεϊ απεχθανόταν τον φόνο. Εκτός αν ήταν απολύτως απαραίτητος… ». Οι φράσεις στο οπισθόφυλλο του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ «Ripley΄s Game» («Το παιχνίδι του Ρίπλεϊ») φωλιάζουν για πάντα στη μνήμη του αναγνώστη. Επίσης, είναι εκείνες που αποκρυπτογραφούν με αμεσότητα και πληρότητα την εικόνα ενός από τους πιο σύνθετους και πιο γοητευτικούς αντιήρωες που «γέννησε» η αστυνομική λογοτεχνία του 20ού αιώνα. Ψεύτης, εγκληματίας, μηχανορράφος, ο Τομ Ρίπλεϊ είναι έτοιμος να ξεπεράσει τα όριά του. Για αυτόν δεν υπάρχουν «σύνορα» καλοπιστίας και αρχών. Και πάντοτε τα καταφέρνει…
Ολοι οι ήρωες των μυθιστορημάτων της Χάισμιθ, βέβαια, είναι άνθρωποι ψυχικά τραυματισμένοι, κοινωνιοπαθείς ή, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, ψυχοπαθείς.
Ο Ρίπλεϊ υπερέχει των άλλων, για δύο κυρίως λόγους. Πρώτον, πρωταγωνιστεί σε πέντε μυθιστορήματα της συγγραφέως, γεγονός που τον μετατρέπει σε κάτι αντίστοιχο του ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό της Αγκαθα Κρίστι… αλλά από την ανάποδη. Προσπαθεί να ξεφύγει από τα χέρια του νόμου- και όχι να τον επιβάλει. Δεύτερον, παρά τη νοσηρότητα των πράξεών του, η συγγραφέας πάντοτε τον δικαιώνει, αφήνοντάς τον μόνο, έρμαιο των τύψεων και των ενοχών του. Διότι ο Ρίπλεϊ δεν παύει να είναι ένας εγκληματίας με συνείδηση.
Μετά τον «Ταλαντούχο»
Η «ποιήτρια του φόβου»
Στον «Ταλαντούχο κύριο Ρίπλεϊ», ο ήρωας, αποφασισμένος να γευτεί με κάθε κόστος την καλή ζωή, σκοτώνει τον πλούσιο φίλο του Ντίκι Γκρίνλιφ (τον οποίο αναζητεί στην Ευρώπη για λογαριασμό τού πατέρα του τελευταίου) και, αφού παίρνει τη θέση του, οργώνει την κοσμοπολίτικη ιταλική Ριβιέρα, ξεφεύγοντας δεξιοτεχνικά από τη δαγκάνα του νόμου. Στα κατοπινά μυθιστορήματα της Χάισμιθ, όπου βέβαια τα φονικά σχέδιά του Τομ συνεχίζονται, θα τον βρούμε κάτοικο της Ελβετίας και παντρεμένο με μια γαλλίδα ζωγράφο, την Ελίζ, την οποία λατρεύει σχεδόν φετιχιστικά. Σημειωτέον, η συγγραφέας μετακόμισε πολύ σύντομα στην Ευρώπη, όπου έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής της. Υπήρξε κάτοικος Γαλλίας και Ελβετίας.
Ο κινηματογράφος παρήγαγε μικρά διαμάντια από… εκτός Ρίπλεϊ μυθιστορήματα της Χάισμιθ, με κορυφαίο τον «Αγνωστο του εξπρές» («Strangers on a Τrain») που γυρίστηκε από τον Αλφρεντ Χίτσκοκ λίγο αργότερα από την έκδοση του βιβλίου το 1950. Η ταινία είναι ένα πανέξυπνο παιχνίδι ανταλλαγής φόνων που σχεδιάζει ο Μπρούνο Αντονι ( Ρόμπερτ Γουόκερ ), ένας από τους πιο γοητευτικά νοσηρούς ήρωες που «έπλασε» η πένα της Χάισμιθ.
Τα πέντε πρόσωπα του κυρίου Ρίπλεϊ
«O Τoμ Ρίπλεϊ απεχθανόταν τον φόνο. Εκτός αν ήταν απολύτως απαραίτητος... ». Οι φράσεις στο οπισθόφυλλο του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ «Ripley΄s Game» («Το παιχνίδι του Ρίπλεϊ») φωλιάζουν για πάντα στη μνήμη του αναγνώστη. Επίσης, είναι εκείνες που αποκρυπτογραφούν με αμεσότητα και πληρότητα την εικόνα ενός από τους πιο σύνθετους και πιο γοητευτικούς αντιήρωες που «γέννησε» η αστυνομική λογοτεχνία του 20ού αιώνα. Ψεύτης, εγκληματίας, μηχανορράφος, ο Τομ Ρίπλεϊ είναι έτοιμος να ξεπεράσει τα όριά του.
Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.