Τα πρώτα στοιχεία επιβεβαιώνουν την υποχώρηση της αγοράς το 2008
Τιμές καυσίμων, πιστωτικό κραχ και αρνητικό κλίμα οι αιτίες της πτώσης
O ι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι πλέον πεπεισμένοι ότι η σημαντική κάμψη στις πωλήσεις δεν αποτελεί παροδικό φαινόμενο. Η ευρύτερη οικονομική κρίση πυροδοτεί εξελίξεις και αναπροσαρμογές στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο και αποτελεί πλέον κοινή παραδοχή ότι η αρνητική πορεία της αγοράς (ορισμένοι την τοποθετούν στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας, κατά τον περασμένο Μάιο)
αντανακλά συνολική στροφή στη φιλοσοφία των αμερικανών καταναλωτών προς οικονομικότερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα. Χθες η General Μotors (GΜ) ανακοίνωσε ότι βάζει λουκέτο σε τέσσερα εργοστάσια τα οποία κατασκευάζουν φορτηγά αυτοκίνητα και SUV- τα γνωστά βενζινοβόρα τζιπ «ελεύθερου χρόνου» που έως πρόσφατα λάτρευαν οι Αμερικανοί. Βασική αιτία για την απομάκρυνση των καταναλωτών από τα μεγάλα SUV και τα pick-up υψηλού κυβισμού (στην Ελλάδα τα αποκαλούμε «αγροτικά») είναι η τιμή της βενζίνης που αγγίζει πλέον τα τέσσερα δολάρια το γαλόνι (3,78 λίτρα).
O διευθύνων σύμβουλος της GΜ Ρικ Βάγκονερ ανακοίνωσε χθες στη διάρκεια της ετήσιας συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας στο Ντελάγουερ το κλείσιμο των τεσσάρων εργοστασίων. Συγκεκριμένα λουκέτο μπαίνει σε παραγωγικές μονάδες στο Οχάιο και στο Γουισκόνσιν των ΗΠΑ, στο Οντάριο του Καναδά και στην Τολούκα του Μεξικού. Η εξέλιξη αφορά συνολικά 10.000 εργαζομένους της εταιρείας (περίπου 2.500 σε κάθε παραγωγική μονάδα), ωστόσο ο επικεφαλής της εταιρείας δεν ανακοίνωσε ακριβείς αριθμούς. Ορισμένοι από τους εργαζομένους ενδέχεται πάντως να τοποθετηθούν στις κενές θέσεις που θα αφήσουν οι 19.000 ωρομίσθιοι οι οποίοι οδηγούνται σε πρόωρη συνταξιοδότηση- ως το τέλος του έτους. Ο διευθύνων σύμβουλος της GΜ ανακοίνωσε επίσης το ενδεχόμενο πώλησης της μάρκας Ηummer, η οποία κατασκευάζει τα διάσημα τζιπ υψηλού κυβισμού για σκληρή χρήση τα οποία χρησιμοποιούνται και για στρατιωτικούς σκοπούς. Και ενώ ο αμερικανικός κολοσσός επιθυμεί να «απαλλαγεί» από τα μεγάλα τζιπ και τα φορτηγά, ανάβει παράλληλα «πράσινο φως» για την παραγωγή μικρών και «πράσινων» οχημάτων. Στο Οχάιο θα αρχίσει περί τα μέσα του 2010 η παραγωγή νέου μικρού οχήματος της Chevrolet, ενώ την ίδια περίοδο προγραμματίζεται και η έναρξη παραγωγής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Chevrolet Volt στο Ντιτρόιτ. Στο τελευταίο η GΜ βασίζει πολλά για την αλλαγή της εικόνας της και την ανάπτυξη στη δεκαετία 2010- 2020. Τα πρώτα στοιχεία για τις πωλήσεις του Μαΐου επιβεβαιώνουν τους φόβους για σημαντική υποχώρηση της αγοράς το 2008. Εκτός από την άνοδο στις τιμές των καυσίμων βασικές αιτίες για την αρνητική πορεία των πωλήσεων παραμένουν η πιστωτική κρίση και η αρνητική ψυχολογία των αμερικανών καταναλωτών. Οι τελευταίοι στρέφονται πλέον σε μικρότερα και πιο οικονομικά οχήματα. Αυτή η αλλαγή στις προτιμήσεις βρήκε απροετοίμαστες τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ (General Μotors, Ford and Chrysler). Μοιραία οι τρεις επωμίστηκαν το κύριο βάρος της επιβράδυνσης, εφόσον το 60% των πωλήσεών τους στις ΗΠΑ αποτελείται από τζιπ και ελαφρά φορτηγά- άλλωστε μέχρι πρότινος πολλοί Αμερικανοί τα χρησιμοποιούσαν ως επιβατικά ΙΧ για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.
Ερευνα του πρακτορείου Βloomberg μεταξύ 28 οικονομολόγων και αναλυτών της αγοράς αυτοκινήτου κατέγραψε πτώση 10% στις πωλήσεις pickup και SUV τον Μάιο σε ετήσια βάση. Η έρευνα υπολόγισε επίσης την πτώση των πωλήσεων της GΜ σε 23%, της Ford σε 17% και της Chrysler σε 16%, κατά την ίδια χρονική περίοδο. Η συνεχής πτώση της αγοράς παρατηρείται εδώ και έξι συνεχείς μήνες και υποσκάπτει την προσπάθεια των «τριών μεγάλων» του Ντιτρόιτ να επιστρέψουν στην κερδοφορία στο πλαίσιο της εγχώριας αγοράς. Ανάμεσα στις 10 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες με βάση τον όγκο των πωλήσεων στις ΗΠΑ, μόνο οι ιαπωνικές Ηonda και Μazda ανακοίνωσαν αύξηση πωλήσεων κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους.