Βρέθηκε ο Αλ. Τσίπρας κατά την τριήμερη επίσκεψή του στο Αγιον Ορος πολλές φορές κοντά στον Θεό. Το είπε κάποια στιγμή και ο ίδιος βγαίνοντας χαράματα από τη λειτουργία που παρακολούθησε στην ιστορική Μονή Ιβήρων: «Οταν βλέπεις αυτά τα μοναστήρια είτε πιστεύεις είτε όχι στον Θεό νομίζεις ότι έχεις επικοινωνία με τα θεία». Ηταν εντυπωσιασμένος και το έδειχνε. Και όταν έφθασε στην Ιερά Κοινότητα δικαιολόγησε ως εξής την παρουσία του εκεί: «Οποιος δεν έχει επισκεφθεί το Αγιον Ορος αδικεί τον εαυτό του. Και εμείς δεν θέλαμε να είμαστε αδικημένοι».
Ακόμη και δώρα έφερε στους μοναχούς, όπως βιβλία για τον Ρήγα Φεραίο, από τις εκδόσεις όμως της Βουλής. Αλλά ούτε μία στιγμή δεν άλλαξε ή θέλησε να συζητήσει τα «πιστεύω» του. Δεν έγινε καμία νύξη από τους μοναχούς και από τους ηγούμενους, προφανώς για να μην τον φέρουν σε δύσκολη θέση για το γεγονός ότι δηλώνει άθεος, ότι έκανε παιδιά εκτός γάμου, ότι δεν βάφτισε, απλώς ονομάτισε τα παιδιά του και ότι αποχωρεί παίρνοντας κάθε φορά μαζί του σύσσωμη την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ στον θρησκευτικό όρκο των βουλευτών κατά την έναρξη της Ολομέλειας της Βουλής.
Αντιθέτως η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Ορους έδειξε στο πρόσωπό του μεγάλη εκτίμηση καθώς και ευγνωμοσύνη για τη βοήθεια που τους παρείχε στο ζήτημα της φορολογικής αντιμετώπισής τους. Οπως και για το γεγονός ότι θα επισκεπτόταν τα μεγάλα έργα που είχαν χρηματοδοτήσει η ελληνική πολιτεία και η Ευρωπαϊκή Ενωση. Ετσι οι μοναχοί σε όλες τις μονές που επισκέφθηκε τον άκουσαν με προσοχή και μάλιστα για πολλή ώρα να τους ομιλεί περί ορθοδοξίας, περί θεολογικής και φιλοσοφικής αντίληψης της ζωής, ενώ τους εντυπωσίασαν οι αρχιτεκτονικές του γνώσεις (λόγω των σπουδών του, όπως έλεγαν) για τα μοναστήρια και η επιμονή του να μάθει με λεπτομέρειες την ιστορία των μονών και των εικόνων της Παναγίας. Και βεβαίως, προφανώς για να μην ξεχνιόμαστε, τους μίλησε και για την οικονομική κρίση και πόσο αυτή επηρέασε και τις μονές, αλλά και την πατρίδα μας.
Βρέθηκε αρκετές φορές κοντά στον Θεό ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, με σημαντικότερη τη στιγμή που ζήτησε να μείνει μόνος για ένα τέταρτο με τη θαυματουργή εικόνα του Αξιον Εστί στον Ναό του Πρωτάτου. Δεκαπέντε λεπτά αυτός και η Πλατυτέρα των Ουρανών. Κανείς άλλος ανάμεσά τους. Ζήτησε να μείνει μόνος εκστασιασμένος προφανώς από την εικόνα και οι μοναχοί τού έκαναν αμέσως το χατίρι. Εκλεισαν τις πόρτες του Ιερού, έβγαλαν τους υπόλοιπους έξω και ο κ. Τσίπρας όταν βγήκε δεν είπε σε κανέναν το παραμικρό. Ούτε τι ζήτησε (αν ζήτησε) ούτε αν προσευχήθηκε ούτε αν προσκύνησε. Ηταν μια μοναδική στιγμή για έναν αριστερό ηγέτη, όπως έλεγαν αργότερα όσοι παρακολούθησαν τη σκηνή. Οπως εκστασιασμένος έμεινε και από τις αγιογραφίες του Πανσέληνου.
Ο κ. Τσίπρας είναι ο δεύτερος αρχηγός αριστερού κόμματος που επισκέπτεται το Αγιον Ορος. Είχε προηγηθεί η επίσκεψη, το 1995, του τότε ηγέτη του ΚΚΕ Χαρίλαου Φλωράκη. Εκείνη την επίσκεψη του θύμισε ο πατήρ Νικόδημος από τη Μονή του Αγίου Παύλου, λέγοντάς του: «Τότε ο Φλωράκης μας είχε πει: «Εσείς δηλαδή οι μοναχοί πιστεύετε στη σωτηρία στον άλλο κόσμο, εμείς πιστεύουμε ότι προλαβαίνουμε τη σωτηρία σ’ αυτόν τον κόσμο», οπότε έχουμε κάτι κοινό». Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ χαμογέλασε και προτίμησε αντί άλλης απαντήσεως για το πώς θα έρθει η σωτηρία του κόσμου σε αυτήν ή την άλλη ζωή, να πολιτικοποιήσει την απάντησή του: «Εμείς αισιοδοξούμε ότι θα τα καταφέρουμε και σε αυτόν τον κόσμο». Και η συζήτηση περί μεταθανάτιας ζωής έκλεισε εκεί.
Του έκαναν εντύπωση οι βυζαντινές εικόνες της Παναγίας. Γεγονός που το αντελήφθησαν και οι μοναχοί, αλλά και ο διοικητής του Αγίου Ορους Αρίστος Κασμίρογλου. Οι μοναχοί του χάρισαν ένα ογκωδέστατο και πολυτελές λεύκωμα με όλες τις εικόνες της Παναγίας που φυλάσσονται στο Αγιον Ορος και με την ιστορία της καθεμιάς. Και οι μοναχοί τον οδήγησαν στο παρεκκλήσι της Μονής Ιβήρων όπου φυλάσσεται η Παναγία της Πορταΐτισσας, που θεωρείται η αρχαιότερη εικόνα που υπάρχει στο Αγιον Ορος. Του εξήγησαν πόσο θαυματουργή είναι και ότι η ύπαρξή της χρονολογείται από το 980 μ.χ. καθώς και ότι τη βγάζουν από το Ιερό σπανίως, μόνον για αρχηγούς κρατών. Ηταν ακόμη μία φορά που ο κ. Τσίπρας βρέθηκε κοντά στα θεία.

«Υπάρχουν»
, είπε κάποια στιγμή, «κοινές αντιλήψεις, αλλά και πολλά στοιχεία της αγιορείτικης ζωής από τα οποία όλοι μπορούν να παραδειγματιστούν». Ηταν στους λόγους του και στις συνομιλίες που είχε με τους μοναχούς πολύ προσεκτικός. Δεν έκανε καμία νύξη για το άβατο, ούτε για ζητήματα που ο ΣΥΡΙΖΑ στήριζε και στηρίζει με επιμονή και που ενοχλούν την Εκκλησία. Οπως η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου, το σύμφωνο συμβίωσης κ.τ.λ. Ούτε όμως οι μοναχοί του είπαν το παραμικρό για τα ζητήματα αυτά ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που τον προσκαλούσαν και πάλι να επισκεφθεί το Αγιον Ορος, αυτή τη φορά επισήμως.
Ακόμη και όταν συνάντησε κάποιους επισκέπτες, στις μονές (κυρίως στη μονή Σίμωνος Πέτρας) απέφυγε να μιλήσει μαζί τους πολιτικά. Ηταν όλοι τους νέα παιδιά, πτυχιούχοι. Τους ρώτησε πώς πάνε οι σπουδές τους, αν έχουν δουλειά, πώς είναι η διαμονή τους ενώ έπιασε κουβέντα με έναν νεαρό για τα… μαθηματικά (ο οποίος ήταν και νικητής του διαγωνισμού της Μαθηματικής Εταιρείας).
Για όσο διάστημα έμεινε στο Αγιον Ορος ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να προσαρμοστεί στη ζωή, αλλά και στο ωράριο των μοναχών. Για παράδειγμα, στο γεγονός ότι στο Αγιον Ορος υπάρχει διαφορετική ώρα από αυτήν που υπάρχει στην υπόλοιπη Ελλάδα (αλλά και στον κόσμο). Οτι υπάρχει η βυζαντινή ώρα και βάσει αυτής γίνονται οι όρθροι και οι εσπερινοί.
Οταν, για παράδειγμα, το ρολόι σε όλη την Ελλάδα δείχνει 12.30 μετά τα μεσάνυχτα στο Αγιον Ορος είναι 4.30 τα ξημερώματα. Και πειθάρχησε πλήρως στο ωράριο αυτό σε βάρος του… ύπνου του. Οταν ο ηγούμενος της Μονής Καρακάλου κ. Φιλόθεος έμαθε ότι ο κ. Τσίπρας βρισκόταν φιλοξενούμενος στη Μονή του, αυτός ήταν στην Κρήτη. Ζήτησε από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να παραμείνει εκεί λέγοντάς του ότι επιστρέφει αμέσως για να τον συναντήσει. Αλλά το να έρθει κάποιος από την Κρήτη στο Αγιον Ορος δεν ήταν και τόσο εύκολη υπόθεση. Και όμως ο κ. Τσίπρας κάθησε σχεδόν όλο το βράδυ παρέα με δύο μοναχούς στο αρχονταρίκι περιμένοντας τον ηγούμενο να έρθει. Και τούτο παρά τις παραινέσεις των μοναχών να κοιμηθεί, αφού έδειχνε κουρασμένος και το σημαντικότερο, θα άρχιζε σε λίγο ο όρθρος (αρχίζει στις 3 το πρωί). Περίμενε και όταν έφθασε ο ηγούμενος συζήτησαν για τη φιλοσοφία, την ιστορία της Ιεράς Κοινότητας και τη θεολογία.
Επειδή ο κ. Τσίπρας δεν είναι αρχηγός κράτους ούτε πρωθυπουργός οι μοναχοί απέφυγαν κάποιες εθιμοτυπικές κινήσεις. Οπως να του παρουσιάσουν κατά την υποδοχή στις Καρυές το Ιερό Ευαγγέλιο, κάτι που θα τον έφερνε σε δύσκολη θέση. Κατά τα άλλα, συνομίλησε αρκετά με τους μοναχούς, άκουσε τα προβλήματά τους, συνέφαγε μαζί τους (ένα μικρό πιάτο μπάμιες και μια σαλάτα με χόρτα), ήπιε παρέα με αυτούς λευκό κρασί, άκουσε τις ψαλμωδίες. Να σκεφτείτε ότι πριν από το δείπνο δεν υπήρξε προσευχή. Είναι δυνατόν, θα πείτε; Δείπνο στο Αγιον Ορος χωρίς να προηγηθεί η προσευχή; Κι όμως, ορισμένοι ενεργοποίησαν κάποιο πρωτόκολλο. Δεν ήταν επίσημο δείπνο, αλλά ημιεπίσημο, αφού ο κ. Τσίπρας δήλωσε ότι η επίσκεψή του ήταν… ημι-ιδιωτική.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ