Το τραγούδι των τζιτζικιών, ο καυτός ουρανός και μια απέραντη γαλάζια θάλασσα – το ελληνικό καλοκαίρι έχει κάτι το μοναδικά γοητευτικό. Το έχουν υμνήσει ποιητές, το έχουν αναζητήσει διασημότητες και γαλαζοαίματοι από κάθε άκρη της Γης, αλλά ανήκει εξίσου στους κοινούς θνητούς. Στις επόμενες σελίδες ανασύρουμε καλοκαιρινές αναμνήσεις και από ένα μακρινό χθες και από το πιο πρόσφατο παρελθόν. Μια επίσκεψη στο μυθικό καταφύγιο της Αλίκης Βουγιουκλάκη στον Θεολόγο, στην έπαυλη του Αλέξη Μάρδα στην Ύδρα, στη μυκονιάτικη αυλή της Φιόνα φον Τίσεν, μια βουτιά στη διακοσμημένη με μινωικής έμπνευσης μωσαϊκά πισίνα της θαλαμηγού Christina O με την Τίνα Λιβανού ή στα καταγάλανα νερά του Σκορπιού συντροφιά με την Jackie O. Εικόνες ξενοιασιάς, ραστώνης, έμπνευσης και διαφυγής…
Οικία Κανελλοπούλου, 1961
Ο Σλιμ Άαρονς υπήρξε ο αγαπημένος φωτογράφος της αμερικανικής society και του διεθνούς τζετ σετ απεικονίζοντας τους πρωταγωνιστές του στα πιο κοσμοπολίτικα και πολυτελή σημεία, από το Eden Roc μέχρι το Παλμ Μπιτς. Είχε επισκεφθεί την Ελλάδα το 1961, την είχε αγαπήσει και είχε καταφέρει να συλλάβει στο φακό του τη γοητεία μιας εποχής πιο ανέμελης και αυθεντικής. Μία από τις διασημότερες φωτογραφίες του στην Ελλάδα έχει ως θέμα τη rooftop πισίνα της οικογένειας Κανελλοπούλου στην όμορφη κατοικία των ιδιοκτητών του ομίλου ΤΙΤΑΝ.
Φιόνα φον Τίσεν, 2009
Μία από τις ωραιότερες και πιο κομψές γυναίκες στον κόσμο φωτογραφημένη από την Calliope στο σπίτι της στη Μύκονο. Κόρη Άγγλου αξιωματούχου, μοντέλο της «Vogue» και ήδη διαζευγμένη από το βαρόνο Χάινι Τίσεν, η Φιόνα φον Τίσεν ήταν 32 ετών και μητέρα δύο παιδιών όταν γνώρισε τον Αλέξανδρο Ωνάση σε ένα πάρτι που έδωσε η μητέρα του, Τίνα Λιβανού. Εκείνος δεν είχε κλείσει ακόμη τα 20. Η γνωριμία τους εξελίχθηκε σε θυελλώδη έρωτα που γνώρισε πολλή δημοσιότητα και ακόμα περισσότερες αντιδράσεις. «Εκείνη η περίοδος της ζωής μου ήταν γεμάτη άγχος», είχε πει η ίδια στην αποκλειστική συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο περιοδικό «Life&Style». «Ο πατέρας του Αλέξανδρου προσπάθησε να με κάνει να νιώσω ως πολίτης δεύτερης κατηγορίας. Όχι μόνο επειδή ήμουν διαζευγμένη με δύο παιδιά και μεγαλύτερη από τον Αλέξανδρο σε ηλικία». Τα πάντα ανατράπηκαν όταν, στις 22 Ιανουαρίου 1973, το αεροπλάνο που οδηγούσε ο Αλέξανδρος Ωνάσης έπεσε στο Αεροδρόμιο του Ελληνικού, δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του. Ο κληρονόμος της αυτοκρατορίας του Αριστοτέλη Ωνάση τραυματίστηκε σοβαρά και άφησε την τελευταία του πνοή στις 7 το απόγευμα της 23ης Ιανουαρίου, λόγω βαριών κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων, σε ηλικία μόλις 25 ετών. «Ο θάνατός του είναι ένα τραύμα που έχει μείνει μέσα μου για πάντα», θα έλεγε η Φιόνα φον Τίσεν, η οποία εξακολούθησε να έχει ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα διατηρώντας ένα καλαίσθητο σπίτι στη Μύκονο. Πριν από μερικά χρόνια, το διαχρονικό στυλ και η ομορφιά της ενέπνευσαν τον Βασίλη Ζούλια για τη δημιουργία μιας υπέροχης κολεξιόν αφιερωμένη σε εκείνη.
Τίνα Λιβανού, 1958
Στο φακό του Σλιμ Άαρονς το 1958, στην περιβόητη πισίνα της θαλαμηγού Christina O του πρώτου συζύγου της, Αριστοτέλη Ωνάση. Μεγαλωμένη στη Νέα Υόρκη, κόρη του Σταύρου Λιβανού, η Τίνα έγινε η καλύτερη εκπρόσωπος της ελίτ των VIPs. Έκανε διακοπές με την Γκρέτα Γκάρμπο και τον Ουίνστον Τσόρτσιλ, φλέρταρε με τον Πορφύριο Ρουμπιρόσα και ήταν μία από τις ελάχιστες Ελληνίδες που μπορούσαν να συναγωνιστούν την Γκρέις Κέλι σε κομψότητα. Απαυδισμένη από τις απιστίες του Ωνάση, πήρε διαζύγιο από τον Έλληνα εφοπλιστή, αφού πρώτα τον πλήρωσε αρκετές φορές με το ίδιο νόμισμα, και αμέσως μετά παντρεύτηκε το μαρκήσιο του Μπλάντφορντ. Κι αυτός ο γάμος όμως κατέληξε σε διαζύγιο. Ίσως η πιο παράξενη απόφασή της Τίνας, αυτή που προκάλεσε συζητήσεις σε όλο τον κόσμο, από τα σαλόνια της high society μέχρι τους αναγνώστες των σκανδαλοθηρικών εντύπων, ήταν ο γάμος με τον Σταύρο Νιάρχο, χήρο της αδελφής της, Ευγενίας. Εκείνος όμως είχε πάντα αισθήματα για εκείνη, από την εποχή που είχε ζητήσει το χέρι της από τον πατέρα της, και οι φήμες ήθελαν και την Τίνα ερωτευμένη από τότε μαζί του. Πάντα κομψή, ως κυρία Νιάρχου πλέον έδειχνε παρ’ όλα αυτά πολύ μεγαλύτερη από την ηλικία της. Τα χτυπήματα της μοίρας, ο θάνατος του γιου της, οι απόπειρες αυτοκτονίας της κόρης της, Χριστίνας, έφεραν τη μοιραία δόση βαρβιτουρικών που έβαλε το 1974 πρόωρο τέλος στη συναρπαστική ζωή της Τίνας Λιβανού, σε ηλικία μόλις 45 ετών.
Αλέξης Μάρδας, 2001
Στη βεράντα του σπιτιού του στην Ύδρα. Ο γνωστός Έλληνας επιχειρηματίας με τις διασυνδέσεις στο διεθνές τζετ σετ, ως Magic Alex υπήρξε γκουρού των Beatles, ενώ ο Τζον Λένον τον θεωρούσε δάσκαλό του. Παιδί-θαύμα στη φυσική όταν ήταν έφηβος, μετακόμισε στην Αγγλία στη δεκαετία του ’60 και το 1963 γνώρισε τον Μπράιαν Τζόουνς των Rolling Stones. Το θρυλικό συγκρότημα του ανέθεσε τότε να βρει τρόπο να συνδέσει τον ήχο με τα φώτα για τις ζωντανές εμφανίσεις του. Την ίδια περίοδο έγινε φίλος και με τον ιδιοκτήτη της λονδρέζικης γκαλερί έργων τέχνης Indica και οι δυο τους άρχισαν να συγκατοικούν σε ένα διαμέρισμα στην οδό Bentinck. Εκεί ήταν που γνώρισε το 1966 τον Τζον Λένον, ο οποίος και του έδωσε το παρατσούκλι Magic Alex, λόγω των εντυπωσιακών του γνώσεων πάνω στην τεχνολογία και τη φυσική. Ο Μάρδας έγινε μόνιμο μέλος της ομάδας των Beatles, ακόμα και μετά το τέλος των περιοδειών τους. «Ίσως επειδή ο ίδιος ο Λένον τον είχε συστήσει ως γκουρού σε πολύ κόσμο, ο Μάρδας συμπεριφερόταν και ως τέτοιος. Εγώ δεν τον αντιμετώπιζα έτσι, πίστευα πως ήταν απλώς ένας τύπος με πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες», είχε πει κάποτε ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ. Μοίραζε τη ζωή του μεταξύ της Αθήνας και της Ύδρας. Στο σπίτι του στο νησί είχαν φιλοξενηθεί πολλοί εκπρόσωποι του διεθνούς τζετ σετ, όπως ο Ρόμπερτ ντε Nίρο, ο Ομάρ Σαρίφ, η Τζέιν Σέιμουρ, ο Μικ Τζάγκερ, αλλά και η Τζόαν Κόλινς, με την οποία ο Τύπος της εποχής τον ήθελε να έχει δεσμό. Υπήρξε παντρεμένος με την ηθοποιό Τάνια Τρύπη, με την οποία απέκτησε μια κόρη, τη Μαρίνα. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας υποφέροντας από παραμορφωτική αρθρίτιδα, που είχε καταστήσει αρκετά δύσκολη την καθημερινότητά του. Οι τίτλοι του τέλους έπεσαν τον Ιανουάριο του 2017.
Ευγενία Νιάρχου 1965
Με τους γιους της στη θαλαμηγό Κρεολή του συζύγου της, Σταύρου Νιάρχου, το 1965. Η Ευγενία Νιάρχου ήταν η όμορφη μεγάλη κόρη του Σταύρου και της Αριέττας Λιβανού. Ο πατέρας της θεωρούνταν ο πατριάρχης των Ελλήνων εφοπλιστών και είχε τη βάση του στη Νέα Υόρκη. Μαζί με τη μικρότερη αδελφή της, Τίνα, πριγκίπισσες στην τάξη των Ελλήνων πλοιοκρατόρων, έγιναν, ήδη από τα εφηβικά τους χρόνια, αντικείμενο πολιορκίας και θαυμασμού από δύο μεγάλους αντιζήλους στο χώρο της ναυτιλίας που ήθελαν στο πλευρό τους μια κόρη Λιβανού. Τόσο ο Αριστοτέλης Ωνάσης, όμως, όσο και ο Σταύρος Νιάρχος κονταροχτυπιούνταν για την ξανθιά Τίνα και όχι για την πιο συνεσταλμένη μελαχρινή Ευγενία. Ο Νιάρχος ζήτησε από τον Σταύρο Λιβανό την Τίνα σε γάμο, αλλά εκείνος αρνήθηκε καθώς η κόρη του δεν ήταν ούτε 18 ετών. Λίγα χρόνια αργότερα, ο Λιβανός αποδέχθηκε την πρόταση του Ωνάση, που παντρεύτηκε την Τίνα το 1946. Ο Νιάρχος δεν μπορούσε να μείνει πίσω, κι έτσι ξαφνικά η Ευγενία τού αποκαλύφθηκε υπό νέο φως. Τη ζήτησε σε γάμο και παντρεύτηκαν ένα χρόνο αργότερα. Η Ευγενία απέκτησε τέσσερα παιδιά με τον Σταύρο Νιάρχο, δέχθηκε όμως ένα ισχυρό πλήγμα όταν, έπειτα από δεκαοκτώ χρόνια γάμου, τον Αύγουστο του 1965, εκείνος γνώρισε την κόρη του Χένρι Φορντ, ιδρυτή της σπουδαίας αυτοκινητοβιομηχανίας, και την άφησε έγκυο. Έπειτα από πίεση του πατέρα της, ζήτησε από την Ευγενία να του δώσει διαζύγιο στο Μεξικό προκειμένου να παντρευτεί την 20χρονη Σαρλότ Φορντ. Δύο χρόνια αργότερα, ωστόσο, ο Νιάρχος άφησε τη νέα του σύζυγο για να επιστρέψει στη νόμιμη – η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είχε αναγνωρίσει ποτέ το μεξικανικό διαζύγιο του Έλληνα εφοπλιστή. Η Ευγενία Νιάρχου υποδέχθηκε ξανά το σύζυγό της στην οικογενειακή εστία έχοντας συγχωρήσει την πράξη του και αδιαφορώντας για τα σχόλια. Όπως περιέγραψε η δημοσιογράφος Καρολίν Πιγκοτζί στο «Paris Match», το βράδυ της 3ης Μαΐου 1970 στη Σπετσοπούλα η Ευγενία φόρεσε το νυχτικό της, έγραψε ένα ακατανόητο σημείωμα στο σύζυγό της, κατάπιε μια μεγάλη ποσότητα υπνωτικών χαπιών και έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 42 ετών.
Τζάκι Κένεντι, 1969
Η Τζάκι Ωνάση απολαμβάνει ξένοιαστη τη θάλασσα του Σκορπιού, του ιδιωτικού νησιού του δεύτερου συζύγου της. Τον Οκτώβριο του 1968, η Τζάκι ήρθε στην Ελλάδα για να γίνει κυρία Ωνάση. Μετά τον περίφημο γάμο στον Σκορπιό, η πιο φωτογραφημένη γυναίκα του κόσμου περνούσε μεγάλο μέρος των διακοπών της στη χώρα μας, κυρίως στον Σκορπιό αλλά και στο σπίτι της οικογένειας Ωνάση στη Γλυφάδα. Έπειτα από την είσοδό της στον ελληνικό κόσμο και τον κύκλο του νέου της συζύγου, απέκτησε Έλληνες φίλους, όπως τον Μιχάλη Κακογιάννη, την Ειρήνη Παπά και τη Νίκη Γουλανδρή, στο πρόσωπο της οποίας βρήκε την ιδανική συντροφιά. Πολυδιάστατη προσωπικότητα, μια μεγάλη ελληνική μορφή της τέχνης και των επιστημών, διεθνώς καταξιωμένη για τον αγώνα της για την προστασία του περιβάλλοντος, ήταν ακριβώς το είδος του ανθρώπου που τραβούσε και γοήτευε την Τζάκι. Οι γνώσεις της Νίκης Γουλανδρή για την ελληνική χλωρίδα ήταν πολύτιμες για τη δεύτερη σύζυγο του Αριστοτέλη Ωνάση, που ήθελε να ανανεώσει τη βλάστηση του Σκορπιού, και η συμβολή της στην επιλογή των φυτών του ιδιωτικού νησιού μεγάλη. Οι δύο γυναίκες συχνά αναζητούσαν αντίκες στο Μοναστηράκι και σε παλαιοπωλεία και ένιωθαν τον ίδιο μαγνητισμό για την αρχαία Ελλάδα και τα μνημεία της. Πολύ σύντομα οι φήμες ήθελαν το διαζύγιο να έρχεται άμεσα για την Τζάκι, ο θάνατος του Αλέξανδρου όμως άλλαξε τις προτεραιότητες και σήμανε για τον Ωνάση την αρχή της αντίστροφης μέτρησης προς το τέλος του. Κανείς δεν ξεχνά την εικόνα της Τζάκι στην κηδεία του. Σε αντίθεση με τη συντριβή της στην κηδεία του Κένεντι, σε εκείνη του δεύτερου συζύγου της ο φακός την έχει απαθανατίσει κυρίως χαμογελαστή. Στη λιμουζίνα που τους μετέφερε στο Νυδρί, έβαλε τον Έντουαρντ Κένεντι να παζαρέψει με τη Χριστίνα Ωνάση τα χρήματα που θα έπρεπε να κληρονομήσει. Η Χριστίνα πάντα πίστευε πως η Τζάκι –την οποία αποκαλούσε υποτιμητικά «Η Κυρία»– είχε παντρευτεί τον πατέρα της για την περιουσία του. Είχε σχολιάσει: «Δεν έχω γνωρίσει πιο παραδόπιστο άνθρωπο. Αν μπορούσα, θα της έδινα πενήντα φορές πιο πολλά από όσα της έδωσα, αρκεί να μην την ξανάβλεπα ποτέ στη ζωή μου».
Μελίνα Μερκούρη 1981
Μαζί με τα «εγγόνια» της. Η Μελίνα Μερκούρη δεν είχε δικά της εγγόνια, απολάμβανε όμως μαζί με τον Ζιλ Ντασέν στο εξοχικό τους στην Επίδαυρο τη συντροφιά των παιδιών του Τζο Ντασέν, του γιου του «Τζούλι» της, του διάσημου τραγουδιστή της δεκαετίας του ’70 που έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Στη δεκαετία του ’80, ήταν συχνοί φιλοξενούμενοί τους οι μικροί Τζόναθαν και Ζιλιέν. Όταν ωστόσο φώναζαν τη σταρ «γιαγιά», εκείνη τους κεραυνοβολούσε: «Δεν είμαι γιαγιά. Είμαι η Μελίνα!». Ο γιος του Ζιλ Ντασέν πέθανε στις 20 Αυγούστου 1980. «Η είδηση ήρθε στο σπίτι της Επιδαύρου με το τηλέφωνο, ξημερώματα της Πέμπτης 21 Αυγούστου. Σήκωσε το ακουστικό ο Τζούλι. Ήταν ένας φίλος του γιου του, του Τζο. Τηλεφωνούσε από την Ταϊτή, όπου ο Τζο έμενε εκείνες τις μέρες αναρρώνοντας από ένα καρδιακό επεισόδιο που είχε υποστεί τον Ιούλιο. Ο φίλος έλεγε ότι ο Τζο πέθανε. Η καρδιά του είχε πάψει να χτυπά…», αναφέρει στη βιογραφία της Μελίνας Μερκούρη η Φρίντα Μπιούμπι. Ο ερμηνευτής επιτυχιών όπως τα «Et si tu n’existais pas» και «Les Champs-Élysées» ήταν μόλις 42 ετών. «Με το θάνατο του πατέρα μου», θα δήλωνε η Μελίνα στους δημοσιογράφους, «μπορούσα τουλάχιστον να κλάψω. Με το θάνατο του Τζο, δεν μου επιτρέπεται να κλάψω, πρέπει να είμαι βράχος για να μην καταρρεύσει ο Τζούλι».
Τζένη Καρέζη, 1964
Η λάμψη της αγαπημένης ηθοποιού στα μέσα της δεκαετίας του ’60 ξεπερνούσε πλέον τα σύνορα της Ελλάδας. Η Τζένη Καρέζη φωτογραφιζόταν από το «Paris Match» ως Ελληνίδα καλλονή στο κατάστρωμα του σκάφους που είχε αποκτήσει όταν ήταν παντρεμένη με τον Ζάχο Χατζηφωτίου, το Μαίρη-Μαίρη –πήρε το όνομά του από την ομώνυμη θεατρική της επιτυχία–, και πρωταγωνιστούσε με τη Φρανσουάζ Αρντί και τον Σάμι Φρέι στη γαλλική ταινία «Μια σφαίρα στην καρδιά». Αν και ο ιδιαίτερα κοσμικός γάμος της με τον Ζάχο Χατζηφωτίου δεν κράτησε πολύ, οι δυο τους παρέμειναν φίλοι μέχρι το τέλος της ζωής της ηθοποιού. Ένα χειρόγραφο, ιδιαίτερα συγκινητικό σημείωμά της προς τον πρώτο της σύζυγο, που νωρίτερα της είχε στείλει λευκά τριαντάφυλλα και μία κάρτα, είδε πριν από μερικά χρόνια το φως της δημοσιότητας. Η Τζένη Καρέζη του έγραφε το 1992, λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή χτυπημένη από τον καρκίνο, «Ζάχο μου, έστω και αργά σ’ ευχαριστώ για την τόσο ανθρώπινη, ζεστή και πολύ συγκινητική κάρτα σου. Δίπλα τα αστραφτερά λουλούδια τη φώτιζαν ακόμα πιο πολύ… Να ’σαι καλά… Με πολλή αγάπη, Τζένη».
Αλέκος Φασιανός, 2001
Ο ζωγράφος είχε φωτογραφηθεί από την Ιωάννα Νικολαρεΐζη το καλοκαίρι του 2001 στο σπίτι του στην Τζια, ένα παλιό ερείπιο σκαρφαλωμένο σε ένα βράχο με μοναδική θέα, το οποίο είχε αναπαλαιώσει ο ίδιος μετατρέποντάς το στην κατοικία των ονείρων του: «Το καλοκαιρινό τοπίο του νησιού είναι κίτρινο, ώχρα, και το παρελθόν ακόμη ζωντανό. Η Κέα με συνδέει με την αρχαιότητα και είναι μια σταθερή πηγή έμπνευσης», είχε πει εκείνη την εποχή ο Αλέκος Φασιανός που ζούσε στο νησί και το χειμώνα, όταν δεν βρισκόταν στο σπίτι του στο Παρίσι. Τα καλοκαίρια ζωγράφιζε στην ταράτσα του σπιτιού ρίχνοντας πού και πού αναζωογονητικές ματιές στο ανοιχτό πέλαγος και ευχόταν, όπως έλεγε, «οι στιγμές κάθε χρόνου που περνούσε στο νησί να γίνονται για πολλά χρόνια ακόμα το υλικό ενός αγαπημένου παρελθόντος». Ο εμβληματικός Έλληνας ζωγράφος, που είχε τιμηθεί με τον τίτλο του Αξιωματικού της Λεγεώνας της Τιμής στη Γαλλία, θα έφευγε από τη ζωή δεκαεννιά χρόνια αργότερα, στις 16 Ιανουαρίου του 2022.
Γιάννης Τσεκλένης 2002
Ο κορυφαίος σχεδιαστής που εισήγαγε την ελληνική μόδα στο σύγχρονο διεθνή κόσμο ποζάρει στο φακό της Ιωάννας Νικολαρεΐζη στο εξοχικό του στην Οία. Οι δημιουργίες του από το 1965 έως το 1991 πωλήθηκαν παγκοσμίως από κορυφαία καταστήματα, σε περισσότερες από 30 χώρες. Στις επόμενες δεκαετίες θα διοχέτευε την αστείρευτη δημιουργικότητά του στο interior design μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων. Στη Σαντορίνη σχεδίασε το Vedema Hotel, το πρώτο art boutique hotel στην Ελλάδα, και ανέλαβε την ανάπλαση του Zannos Melathron στον Πύργο. «Στην Ελλάδα υπάρχει η παρεξήγηση του λευκού των νησιών. Το λευκό στα νησιά ασβεστώνεται κάθε χρόνο», είχε πει ο Γιάννης Τσεκλένης σε συνέντευξή του στην Τίνα Μαρινάκη. «Επιπλέον, το λευκό στα νησιά επιβλήθηκε επίμονα και έγινε υποχρεωτικό από μεταξικό νόμο στη δεκαετία του ’30, λόγω της απειλής της επιδημίας χολέρας. Η αρχιτεκτονική των νησιών δεν ήταν απαραίτητα λευκή, η Σαντορίνη για παράδειγμα δεν ήταν ποτέ λευκή. Αν και ο Μπερνάρντ Ρουντόφσκι την περιγράφει το πρώτο μισό του 20ού αιώνα ολόλευκη, έχουμε ευρήματα ότι ήταν γκρίζα, τερακότα. Σήμερα, βέβαια, βλέπουμε κάτι επιθετικά χρώματα που είναι λάθος γιατί δεν έχουν καμία σχέση με τα γήινα χρώματα».
Δαλιδά 1978
Η εξωτική ιέρεια της ευρωπαϊκής ποπ απαθανατίζεται ενώ απολαμβάνει τις διακοπές της στην Κρήτη το καλοκαίρι του 1978. Γεννημένη στην Αίγυπτο από Ιταλούς γονείς, με καταγωγή από την Καλαβρία, είχε μια λαμπερή καριέρα που κράτησε τρεις δεκαετίες, η προσωπική της ζωή όμως έμοιαζε περισσότερο με τραγωδία: Σε νεαρή ηλικία, έπειτα από έναν αποτυχημένο δεσμό με ένα φοιτητή, είχε κάνει μια έκτρωση που της στέρησε για πάντα τη δυνατότητα να γίνει μητέρα, κάτι που δεν ξεπέρασε ποτέ. «Φέρνω ατυχία στους άντρες που αγαπώ», είχε πει η Δαλιδά αναφερόμενη στους τρεις συντρόφους της που αυτοκτόνησαν. Στις 3 Μαΐου του 1987 αποφάσισε να δώσει και η ίδια πρόωρο τέλος στη ζωή της, μόλις στα 55 της χρόνια, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. Η χρυσή εποχή της ντίσκο και της ανάλαφρης μουσικής με την οποία είχε ταυτιστεί είχε περάσει στο παρελθόν. Πλέον ούτε η καριέρα της αποτελούσε αντίβαρο στην ιδιωτική της θλίψη. «Η ζωή μου άρχισε να γίνεται ανυπόφορη. Συγχωρέστε με» έγραφε στο σημείωμα που άφησε.
Έλενα Ναθαναήλ 1969
Η ηθοποιός σε διάλειμμα γυρισμάτων για τη Finos Film το 1969. Στη μεγάλη οθόνη του ελληνικού κινηματογράφου καμιά δεν ήταν σαν εκείνη. Ασυνήθιστη για εκείνη την εποχή και σοφιστικέ, η Έλενα Ναθαναήλ, που έφυγε από τη ζωή στις 4 Μαρτίου του 2008 σε ηλικία 61 ετών, κατάφερε να μην αναλωθεί στους κοινότoπους ρόλους, αλλά να πλάσει τη δική της αινιγματική, σαγηνευτική φιγούρα, ενσαρκώνοντας ένα νέο, δυναμικό τύπο γυναίκας. Αυτόν που ήταν και στην πραγματική ζωή της. Απελευθερωμένη, μία από τις πρώτες ανύπαντρες μητέρες στην Ελλάδα, αντισυμβατική, ποτέ δεν κυνήγησε τη δημοσιότητα, ούτε επέτρεψε να γίνει θύμα της. «Ποτέ δεν ένιωσα σταρ, παρόλο που έζησα την εποχή του star system. Θυμάμαι ότι πήγαινα να ψωνίσω σε ένα μαγαζί στην Πανεπιστημίου, γέμιζε με κόσμο και με φυγάδευε η αστυνομία! Πρόλαβα τις μεγάλες πρεμιέρες στις ταινίες με τον πολύ κόσμο και την αστυνομία έξω από το σινεμά. Πολύ γοητευτικά πράγματα να τα θυμάσαι, αλλά δεν αναπολώ πράγματα. Σχέσεις αναπολώ. Μου λείπουν οι άνθρωποι, όχι οι καταστάσεις. Και μου λείπουν οι άνθρωποι που φεύγουν, όχι αυτοί που ζουν. Με ενδιαφέρει να περνάω καλά, να ρουφάω τη ζωή και την απλότητά της, γιατί η ζωή είναι όμορφη μέσα από τα απλά πράγματά της», είχε πει στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη κλείνοντας τη συνέντευξή της στο περιοδικό «Life & Style» το 2001. «Θέλω να έχω καλά γεράματα και έναν αξιοπρεπή θάνατο. Και αυτό διότι σε αυτήν τη χώρα ούτε να πεθάνεις δεν σε αφήνουν».
Ελίζαμπεθ Τέιλορ, 1960
Σταρ του δικού της βεληνεκούς δεν υπήρχαν πολλές. Διάσημη από τα παιδικά της χρόνια, λατρεύτηκε από το κοινό για επτά δεκαετίες. Ερμήνευσε μεγάλους ρόλους στον κινηματογράφο, ενσάρκωσε την Κλεοπάτρα και τη Στρίγγλα που έγινε αρνάκι, αλλά και τις αυτοκαταστροφικές ηρωίδες του Τένεσι Ουίλιαμς και του Έντουαρντ Άλμπι. Ερωτεύτηκε, παντρεύτηκε και χώρισε οκτώ φορές, έκλεισε σπίτια, πρωταγωνίστησε σε σκάνδαλα που την έκαναν ακόμα πιο διάσημη και υπήρξε μία από τις διαχρονικά ωραιότερες γυναίκες του κόσμου, με τα βιολετιά μάτια και το τέλειο οβάλ πρόσωπο. Από το 1984 μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής της υπήρξε από τις μεγαλύτερες ακτιβίστριες στον αγώνα κατά του AIDS. Εκτός από όλα αυτά, ήταν η ιδανική εκπρόσωπος της ελίτ των VIPs και των jet setters. Διάσημη, όμορφη και πλούσια, περιζήτητη προσκεκλημένη, κοντά σε σημαντικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν φίλη Ελλήνων –όπως ο Ωνάσης και η Κάλλας– και κυρίως φίλη της Ελλάδας. Η πρώτη της επίσκεψη στη χώρα ήταν το 1958 με τον τότε σύζυγό της, Μάικ Τοντ. Το καλοκαίρι του 1960 η Τέιλορ επέστρεψε Ελλάδα, αυτήν τη φορά όμως με άλλο σύζυγο. Ο Έντι Φίσερ ήταν ένας από τους καλούς φίλους του Μάικ Τοντ και η σύζυγός του, Ντέμπι Ρέινολντς, καλή φίλη της Ελίζαμπεθ. Ο έρωτάς τους, αμέσως μετά το θάνατο του Τοντ, υπήρξε σκάνδαλο μεγατόνων. Οι παπαράτσι ακολούθησαν τη σταρ –που είχε ήδη αρχίσει να βαραίνει– στο ταξίδι της στην Αίγινα φωτογραφίζοντάς τη διαρκώς.
Μαρία Κάλλας 1970
H Kάλλας στο Τραγονήσι μακριά από τον Ωνάση.Ο δεσμός του Έλληνα Κροίσου και της ντίβας της όπερας δεν ήταν σταθερός. Μπορεί να έφευγαν μαζί για μια κρουαζιέρα και μετά να έκαναν να ιδωθούν για ένα μήνα. Ο Ωνάσης δεν έδωσε ποτέ στην Κάλλας την αίσθηση της σιγουριάς. Μπορούσε να εξαφανιστεί χωρίς ειδοποίηση ή να προσκαλέσει κόσμο στη Χριστίνα, αποκλείοντας την Κάλλας από τη λίστα των καλεσμένων, όπως το 1963 όταν φιλοξένησε εκεί την Τζάκι Κένεντι και την αδελφή της, Λι Ράτζιβιλ, με την οποία φλέρταρε απροκάλυπτα. Στην πραγματικότητα, ο στόχος του ήταν η Πρώτη Κυρία των Ηνωμένων Πολιτειών. Όλα αυτά ήταν εν γνώσει της Κάλλας, που μπορούσε να του συγχωρέσει τα πάντα και εγκατέλειπε οτιδήποτε κι αν έκανε όταν λάμβανε ένα τηλεφώνημά του που την καλούσε κοντά του. Ο αστικός μύθος που ήθελε τον Ωνάση να περιφρονεί τα επιτεύγματά της και την αξία της ως λυρικής τραγουδίστριας δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ήταν ιδιαίτερα περήφανος για το φωτοστέφανο της δόξας της και τη μεγάλη καριέρα της, την οποία δεν ήθελε να παραμελεί εξαιτίας του. Η Κάλλας όμως περισσότερο από οποιονδήποτε ρόλο της όπερας προτιμούσε να παίξει αυτόν της κυρίας Ωνάση, ειδικά τη στιγμή που αισθανόταν τη φωνή της σιγά σιγά να την εγκαταλείπει… «Πέρασα μαζί του τις ωραιότερες μέρες της ζωής μου και τις πιο δυστυχισμένες», θα έλεγε αργότερα η ίδια.
Σάκης Ρουβάς 2003
Η διεθνούς φήμης φωτογράφος Calliope απαθανατίζει στον φακό της τον Σάκη Ρουβά στην γενέτειρά του, την Κέρκυρα, συντροφιά με κοπέλες από το νησί ντυμένες με παραδοσιακές φορεσιές. Ο δημοφιλής τραγουδιστής δεν ξεχνά ποτέ την ιδιαίτερη πατρίδα του: Σε συνέντευξή του είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «Μεγάλωσα στον Ποταμό κι έμαθα από παιδί να νιώθω κοντά στη φύση πολύ πιο όμορφα απ’ το να είμαι στην πόλη. Αυτό το αίσθημα με ακολουθεί πάντα, χάρη στην Κέρκυρα. Όπου κι αν πας στο νησί, νιώθεις τη φύση κυρίαρχη. Αν έχεις χρόνο, γύρισέ το. Οδήγησε από τον Βορρά στον Νότο, χωρίς να σκέφτεσαι την απόσταση. Θα δεις παρθένα φύση ακόμα και ανάμεσα στα πιο τουριστικά μέρη».
Ζωή Λάσκαρη – Αλέξανδρος Λυκουρέζος 2006
Ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος και η Ζωή Λάσκαρη είχαν φωτογραφηθεί το 2006 για το Life&Style γιορτάζοντας τα 30 χρόνια του γάμου τους στον φακό του αξέχαστου Ντίνου Διαμαντόπουλου στο πανέμορφο σπίτι τους στο Πόρτο Ράφτη, που τόσο αγαπούσε η αξέχαστη πρωταγωνίστρια. Ξαφνικά, το καλοκαίρι του 2017, στις 18 Αυγούστου, η ηθοποιός άφησε την τελευταία της πνοή από ανακοπή καρδιάς στο εξοχικό της σπίτι στο Πόρτο Ράφτη, όπου ζούσε τα τελευταία χρόνια. «Έχω μια θάλασσα μπροστά μου, έχω τα λουλούδια μου και κυρίως πατάω στη γη, κι αυτό μου αρέσει πολύ. Δεν αντέχω το θόρυβο της πόλης ούτε όταν μεταφέρεται μέσα από το τηλέφωνο… Έχω ζήσει και αγαπήσει την Αθήνα πολύ και θλίβομαι έτσι όπως έχει γίνει» ανέφερε συχνά στις συνεντεύξεις της για τη μετακόμισή της στο Πόρτο Ράφτη…
Γρηγόρης Κασιδόκωστας 2006
Ο μακροβιώτερος δήμαρχος της Βουλιαγμένης φωτογραφημένος κατ’οικόν, από τον φακό του Μενέλαου Μυρρίλα στην πισίνα του στην Βουλιαγμένη. Μια ζωή δίπλα στο υδάτινο στοιχείο, ο Γρηγόρης Κασιδόκωστας ασχολήθηκε με τον αθλητισμό από παιδί στην ομάδα υδατοσφαίρισης του Παναθηναικού από το 1952. Στις αρχές της δεκαετίας του 80, καιηγητής θαλάσσσιου σκι, γνώρισε την Μαριάννα Λάτση την οποία παντρευτηκε το 1982 παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, Γιάννη Λάτση. Απέκτησαν μαζί έναν γιο τον Πάρι και χώρισαν το 1987. Το 1986 έθεσε υποψηφιότητα για τον δήμο Βουλιαγμένης και εξελέγη δήμαρχος. Επανεξελέγη πανηγυρικά σε όλες τις επόμενες εκλογικές αναμετρήσεις μέχρι το 2012, οπότε και παραιτήθηκε έπειτα από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο.
Τέως βασιλική οικογένεια της Ελλάδας, 2006
Ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος και η βασίλισσα Άννα Μαρία δέχθηκαν να φωτογραφηθούν για μια και μοναδική φορά στο σπίτι τους στο Πόρτο Χέλι και στην «Αφρόεσσα» το καϊκι που έκανε δώρο ο τέως βασιλιάς στην σύζυγό του για τα 60α της γενέθλια. Στον φακό του Χάρη Χριστόπουλου, τους πλαισιώνουν ο γιος τους Νικόλαος, η μικρότερη κόρη τους Θεοδώρα και τα παιδιά της μεγάλης τους κόρης Αλεξίας.
Αλίκη Βουγιουκλάκη, 1975
Στον αγαπημένο της Θεολόγο στο φακό του Κλεισθένη. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ έχτισαν το εξοχικό τους στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Ήταν ένα σπίτι που φτιάχτηκε με πολλή αγάπη και από τους δυο τους, πάνω στη θάλασσα, με μια μικρή ιδιωτική παραλία μπροστά του που έδινε τη δυνατότητα στην «εθνική Α.Β.» να απολαμβάνει τον ήλιο και να κολυμπά μακριά από αδιάκριτα βλέμματα. Το 1974, στο παρασκήνιο του διαζυγίου τους, ο Παπαμιχαήλ πήρε σχεδόν όλα τα έπιπλα εν αγνοία της Βουγιουκλάκη, που βρήκε το σπίτι που είχαν φτιάξει μαζί άδειο. Για τις επόμενες δεκαετίες, ο Θεολόγος θα γινόταν το καταφύγιο και το ησυχαστήριό της, αλλά και το ιδανικό μέρος για να φιλοξενεί τους φίλους της. Ήταν ιδιαίτερα περιποιητική οικοδέσποινα, χαιρόταν να μαγειρεύει για όλους, ξεσήκωνε τους φίλους της για χορό και τους κρατούσε ξύπνιους μέχρι τα ξημερώματα με γέλια, αστεία και αγάπη. Το Πάσχα του ’96, θα πήγαινε στο αγαπημένο της εξοχικό για τελευταία φορά. Ένιωθε τις δυνάμεις της να την εγκαταλείπουν. «Κοίταξε το χρώμα μου. Δεν είμαι κίτρινη σαν να έχω βγάλει τη χρυσή;», έλεγε στη Νόρα Βαλσάμη. Λίγους μήνες αργότερα, θα έχανε τη μάχη με τον καρκίνο, μετά από μια δραματική αντίστροφη μέτρηση που συγκλόνισε την Ελλάδα. Η τελευταία της επιθυμία ήταν να γιορτάσει τα γενέθλιά της στον Θεολόγο. Δεν το κατόρθωσε. Έφυγε στις 23 Ιουλίου 1996.
Νόνικα Γαληνέα, 2001
Η ηθοποιός και ο τότε σύζυγός της, Αλέξανδρος Πίτερ Μίλερ, απολαμβάνουν τον ήλιο και τη θάλασσα του Σαρωνικού στο εξοχικό της στις Σπέτσες και απαθανατίζονται από το φακό του Ντίνου Διαμαντόπουλου. Η Νόνικα Γαληνέα σε μια ηλικία που ίσως κάποιες άλλες γυναίκες θα πίστευαν ότι τα καλύτερά τους χρόνια είναι πίσω τους, έπειτα από ένα θυελλώδη δεσμό και συμβίωση δεκαετιών με τον Αλέκο Αλεξανδράκη, αρκετά χρόνια μετά το χωρισμό τους, έκανε νέο ξεκίνημα στη ζωή της με τον αυστριακής καταγωγής επιχειρηματία που είχε γεννηθεί στην Αίγυπτο και ζούσε στην Ελλάδα. Ο γάμος δεν κράτησε πολύ τελικά, όπως ίσως θα ταίριαζε στην πάντα ασυμβίβαστη Νόνικα Γαληνέα. Η εκλεκτή ηθοποιός με τη μεγάλη καριέρα στο θέατρο και στον κινηματογράφο, η «αλλιώτικη» Νόνικα Γαληνέα, όπως την περιέγραφε ο Ζάχος Χατζηφωτίου, υπονοώντας το οικογενειακό της background ως κοσμοπολίτισσας κόρης «καλής οικογενείας», που όμως προτίμησε να αφοσιωθεί στην υποκριτική, έφυγε από τη ζωή το πρωί της 2ας Ιουνίου 2023, κοντά στις αγαπημένες κόρες και στα εγγόνια της, λίγες ημέρες πριν από τα 85α γενέθλιά της, τα οποία θα γιόρταζε στις 8 του ίδιου μήνα. Υπήρξε μια μεγάλη κυρία του θεάτρου και ένας άνθρωπος που έζησε μια όμορφη ζωή, πλούσια σε εμπειρίες, δημιουργία και αγάπη για την υποκριτική και την υψηλή τέχνη, για την οικογένειά της, τους φίλους, την ομορφιά.