Το ραντεβού μας είχε «κλειδώσει» για ένα τσάι στον δεύτερο όροφο του Μουσείου της Ακρόπολης, το πρωινό μιας Δευτέρας – της πιο άχαρης, κατά γενική ομολογία, ημέρας της εβδομάδας, που τελικά η ίδια κατόρθωσε να τη μεταμορφώσει με τον εσωτερικό της ρυθμό και την αύρα της (τα οποία καταφέρνει να επιβάλλει σε όποιον χώρο και αν βρεθεί) σε μια μέρα άτοπη, άχρονη, που θύμιζε περισσότερο «χειμερινές διακοπές κάπου ωραία». Ακριβώς πίσω μας δέσποζε η Ακρόπολη, εκπέμποντας ένα φως πάλλευκο το οποίο κατάφερνε να «σπάει» κάπως το γκρίζο χρώμα του συννεφιασμένου ορίζοντα. Στο τραπέζι που διαλέξαμε να καθίσουμε, για όση ώρα διήρκεσε η συνέντευξη για το BHMA/GRACE, ήμασταν οι δυό μας. Και όμως, από τις δύο επιπλέον καρέκλες δίπλα μας, μέσα από τις περιγραφές της, ένιωσα αρκετές φορές πως είχαμε κι άλλους «παρέα»: Πότε τη μητέρα της και τον πατέρα της, πότε τη δασκάλα της στη Νέα Υόρκη, τη σπουδαία Uta Hagen, πότε τις κόρες της και τον μικρό της γιο, πότε τους ρόλους της από το θέατρο, την τηλεόραση και το σινεμά μέσα από τους οποίους μας πρωτοσυστήθηκε και πότε τη μυθική Μελίνα Μερκούρη, την οποία ένιωθα ευχάριστα ανήσυχη δίπλα μας καθώς τη μελετούσαμε, με αφορμή την ταινία “A Spartan Dream”, όπου η Κατερίνα Διδασκάλου την υποδύεται (με μια προσέγγιση εξαιρετική) τη χρονική στιγμή ακριβώς που εκείνη επιστρέφει από το Λονδίνο στην Αθήνα έχοντας μόλις συζητήσει για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ακούγοντας για περίπου μία ώρα τις ιστορίες της ζωής της και τα μαθήματα που έχει κρατήσει σαν πολύτιμο φυλαχτό από όλα της τα βιώματα, έμαθα και κατάλαβα πολλά για εκείνη. Αλλά και γενικότερα για τη ζωή. Για παράδειγμα, συνειδητοποίησα για ακόμη μια φορά πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το να έχεις μεγαλώσει με αποδοχή και αγάπη, πόσο σπουδαίο είναι να μη φοβάσαι να κάνεις τα όνειρά σου πραγματικότητα και πόσο κρίσιμο είναι να γεμίσεις το κεφάλι σου και την καρδιά σου με τα κατάλληλα εφόδια ώστε να μπορείς να «εκτελέσεις» με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μια μέρα όλες σου τις επιθυμίες. Από το να σπουδάσεις θέατρο τη δεκαετία του ’80 στη Νέα Υόρκη, δίνοντας παράλληλα μαθήματα στη Φιλοσοφική στην Αθήνα μέχρι και το να κάνεις surfing μια νύχτα με πανσέληνο στον Ειρηνικό, ανάμεσα από καρχαρίες, προκειμένου να δώσεις σάρκα και οστά σε ένα νανούρισμα που σου ψιθύριζε ο μπαμπάς σου για να κοιμηθείς. Μία από τις πολλές «ειδήσεις» που επεφύλασσε για μένα, αλλά και για τους αναγνώστες μας, αυτή η συζήτηση με την Κατερίνα Διδασκάλου ήταν πως γνωρίζει απ’ έξω – χωρίς υπερβολή τώρα - μερικά τουλάχιστον από τα σενάρια του Γιώργου Λάνθιμου (π.χ. εγγυώμαι για την «Ευνοούμενη» αλλά και για το “Poor Things”, καθώς μου μετέφερε προς το τέλος της συνάντησης διαλόγους ολόκληρους από τις συγκεκριμένες ταινίες και μάλιστα στα αγγλικά), και πως ονειρεύεται να της φέρει το σύμπαν σύντομα μια πρόταση για κάποια ταινία αγγλόφωνη στην οποία θα υποδύεται μια ηρωίδα πολύ ξεχωριστή. Κι επειδή είναι τελευταίες μέρες του χρόνου και η Κατερίνα Διδασκάλου είναι το πρόσωπο με το οποίο επιλέξαμε να κλείσουμε για το 2024 τον κύκλο προσώπων της στήλης «Σε πρώτο Ενικό», αφήνω εδώ μια ευχή για αυτό αλλά και για όλα τα όνειρα που θα διαβάσετε παρακάτω ότι «χορεύουν» μέσα της. Και ελπίζω ο τρόπος της να αντιμετωπίζει τη ζωή, με μέτρο και ευγνωμοσύνη, να εμπνεύσει κάθε ελεύθερο πνεύμα εκεί έξω που έχει το σθένος και την ευφυία να ονειρεύεται, να συγχωρεί, να κάνει λάθη, να συνεχίζει και να αγαπά τη ζωή και το τώρα γιατί είναι και τα μόνα που έχουμε. Όπως λέει και η ίδια σε κάποιο σημείο της κουβέντας μας, «ζω το τώρα γιατί το τώρα είναι ο πιο μακρύς χρόνος». Το νου μας στα «τώρα» μας και ευτυχισμένο το νέο έτος.
##
*Γεννήθηκα στα Άνω Πατήσια, μεγάλωσα σε ένα σπίτι με αυλή και χαίρομαι που εξακολουθώ και τώρα να έχω αυλή στο σπίτι μου στην Ακρόπολη.
*Μικρή ήμουν ζωηρή. Πρώτη μαθήτρια αλλά πολύ ζωηρή. Στο Γυμνάσιο που ήμασταν στην Καλαμάτα, λόγω του πατέρα μου που υπηρετούσε εκεί ως δικαστικός, στις κενές ώρες, παίρναμε ποδήλατα και φεύγαμε βόλτα στην παραλία. Και όταν αργούσαμε, έλεγαν όλοι, «α, καλά, εγώ θα πω ήμουν με τη Διδασκάλου, την απουσιολόγο».