ΤΟ ΒΗΜΑ logo

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα»

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα» 1

Η ιδιοκτήτρια του fashion brand The Shirtdress φωτογραφίζεται με την κόρη της στο υπέροχο σπίτι τους και μας μιλούν για όσα τις εμπνέουν και τις προκλήσεις που τις κινητοποιούν.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΙΑΡΑΠΗΣ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΓΚΩΝΑΚΗ, ΠΕΝΝΥ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ ΜΑΚΙΓΙΑΖ/ΧΤΕΝΙΣΜΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΙΧΟΠΑΝΟΥ

Είχα την τύχη να συναντήσω το δημιουργικό δίδυμο πίσω από το The Shirtdress και να κάνω μαζί τους μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση γύρω από τις γυναίκες, την αισθητική, τις γενιές που διαδέχονται η μία την άλλη, αλλά και για την απώλεια, με αφορμή εκείνη που μόλις είχε βιώσει η Εύη Γριντέλα, της μητέρας της. «Δεν είναι μόνο η παρουσία, είναι ότι χάνεις τη σχέση», εξομολογείται. Από τη μία, η σχεδιάστρια μόδας –το The Shirtdress δεν είναι απλώς μια επιχείρηση, αλλά ένα προσωπικό ταξίδι– με τη σπουδαία καριέρα στα περιοδικά ως fashion editor, την αδυναμία σε καθετί vintage και εκλεπτυσμένο και την αύρα που ακόμα κι αυτή φαντάζει στο μυαλό μου floral όσο την ακούω να μιλά και να μου εκμυστηρεύεται ότι κάθε πρωί κάνει λίστα ευγνωμοσύνης.

Και από την άλλη, η αναζωογονητική –αλλά ιδιαίτερα προσγειωμένη– ενέργεια της κόρης της Άρτεμις Καρατζά, που έχει ζήσει και έχει αγαπήσει το brand και τους ανθρώπους του και που δεν μπορεί χωρίς πρωινό εσπρέσο και μουσική, με μια playlist που κυμαίνεται από ρεμπέτικα μέχρι Beatles, τζαζ και χιπ χοπ. Η δουλειά τους είναι εντυπωσιακή καθώς συνδυάζουν το κλασικό με το μοντέρνο, δημιουργώντας ρούχα που έχουν προσωπικό χαρακτήρα, ενώ ταυτόχρονα αντέχουν τις προκλήσεις της σύγχρονης αγοράς. Η δύναμη των γονιδίων όμως δεν περιορίζεται μόνο στην αισθητική και στα ρούχα, αλλά αποτυπώνεται και στον τρόπο ζωής τους, στις αξίες που έχουν περάσει από μητέρα σε κόρη και από γενιά σε γενιά χτίζοντας μια κληρονομιά που διαρκεί.

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα» 2

Η νέα resort συλλογή σας μας μεταφέρει σε καλοκαιρινές εικόνες ανεμελιάς. Ποια ήταν η έμπνευση;

ΕΥΗ ΓΡΙΝΤΕΛΑ: Αισθάνθηκα την ανάγκη για κάτι πιο ανάλαφρο, κάτι που θα δώσει μια πνοή δροσιάς, ζωντάνιας και παιδικότητας. Τα χρώματα, τα ντεσέν και η φωτογράφιση, όλα έχουν να κάνουν με αυτό. Θεωρώ ότι όλα περιστρέφονται γύρω από το παιδί που κρύβουμε μέσα μας, αυτό που έχουμε ξεχάσει. Αν δεν έχουμε καλή σχέση με το παιδί μέσα μας, δεν έχουμε και ισορροπία. Η δημιουργία αυτής της συλλογής μού έκανε πολύ καλό, ήταν θεραπευτική για μένα.

Και πόσο ωραίο είναι αυτό το στοιχείο της παιδικότητας για ένα δημιουργό…

Ε.Γ.: Κάνει τη δουλειά μας παιχνίδι. Και τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών, παρών στο τώρα. Γι’ αυτό τα παιδιά διαφέρουν από μας, γιατί είναι παρόντα. Εμείς, αντίθετα, με όλα τα προβλήματά μας, είναι σαν να μη ζούμε τη ζωή μας, σαν να την παρατηρούμε από απόσταση.

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα» 3

Το shirtdress είναι διαχρονικό και συνδέεται με την κομψότητα. Πώς εξελίσσεται το signature κομμάτι του brand σας;

Ε.Γ.: Eίναι ένα πρακτικό και ευέλικτο ρούχο που φοριέται από το πρωί έως το βράδυ, απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και το εξελίσσουμε συνεχώς με νέα σχέδια και προτάσεις. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι έχουμε 3-4 κλασικά σχέδια που είναι τα best sellers μας.
ΑΡΤΕΜΙΣ ΚΑΡΑΤΖΑ: Εκεί φαίνεται και η διαχρονικότητα του brand. Υπάρχουν πελάτισσες που επιλέγουν την ίδια γραμμή σε πέντε διαφορετικά υφάσματα. Σκέφτονται «αυτά τα φορέματα εγώ θα τα έχω για μια ζωή».

Το στυλ και το εκλεπτυσμένο γούστο είναι κληρονομικά;

Ε.Γ.: Πιστεύω ότι περνούν από γενιά σε γενιά. Ο πατέρας μου, για παράδειγμα, είχε αισθητική. Έφτιαχνε μάλιστα πράγματα με τα χέρια του και ήταν όλα ωραία. Μεγάλωσα σε ένα όμορφο περιβάλλον και έχω ανάγκη την ομορφιά. Θεωρώ πως η κόρη μου έχει τις δυνατότητες να ξεπεράσει και τη δική μου αισθητική.
Α.Κ.: Σίγουρα η αισθητική διαμορφώνεται καθώς μεγαλώνουμε, πόσο μάλλον όταν υπάρχει ως βίωμα. Κοιτάζοντας πίσω, θυμάμαι τη μητέρα μου, τα ρούχα της και το σπίτι μας και διαπιστώνω ότι όλο αυτό έχει περάσει και σε μένα. Σε όποιο χώρο κι αν βρίσκομαι, με ενδιαφέρει η αισθητική του. Όσον αφορά το στυλ μου, μπορεί να διαφέρει πολύ από αυτό της μητέρας μου, αλλά η αισθητική παραμένει παρούσα. Με κάποιον τρόπο, μαθαίνεις να έχεις αυτό το κριτήριο – να διακρίνεις αν κάτι είναι καλαίσθητο ή όχι. Δεν νομίζω πάντως ότι θα ξεπεράσω τη μητέρα μου σε αυτό, έχει βάλει τον πήχη πολύ ψηλά.

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα» 4

Το σπίτι τους στην Πλάκα είναι ένα ψηλοτάβανο κτίριο του 1923 διακοσμημένο με στοιχεία ’50s, ’60s και ’70s, που συνδυάζει designer έπιπλα με chinoiserie υφάσματα και πολύ  χρώμα.

Το brand σας έχει συνδέσει τη βιωσιμότητα με την ποιότητα και τη διαχρονικότητα. Πόσο δύσκολο είναι να ισορροπήσετε ανάμεσα σε αυτές τις αξίες και τις απαιτήσεις της αγοράς;

Ε.Γ.: Η διαχρονικότητα είναι κάτι που χαρακτηρίζει έτσι κι αλλιώς το ίδιο το προϊόν. Εμείς χρησιμοποιούμε μόνο φυσικά υλικά, καθόλου συνθετικά. Δουλεύουμε αποκλειστικά με βαμβάκι, λινό και μετάξι. Εκτός από τα υλικά, όμως, τα ρούχα μας είναι ευπροσάρμοστα και ευκολοφόρετα, μπορείς να πάρεις ένα και να το έχεις για πάντα. Αυτό και μόνο –η λιγότερη κατανάλωση– συνεισφέρει στη βιωσιμότητα.

Ποια θεωρείτε τη μεγαλύτερη πρόκληση για τα ανεξάρτητα ελληνικά brands μόδας σήμερα;

Ε.Γ.: Να επιβιώσουν τη στιγμή που οι κολοσσοί της fast fashion και οι μεγάλοι όμιλοι καθορίζουν την αγορά. Οπότε, πρέπει να προτείνεις ένα προϊόν που να είναι likeable. Από το ξεκίνημα, χρειάζεται επιχειρηματική ματιά, να ενημερώνεσαι και να μπορείς να ανταποκρίνεσαι στις εκάστοτε συνθήκες γιατί η αγορά αλλάζει συνεχώς. Αυτό είναι το στοίχημα κάθε φορά καθώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει καμία οικονομική βοήθεια για τις μικρές επιχειρήσεις και εταιρείες.

Πώς αντιλαμβάνεστε τη σχέση της μόδας με την τεχνολογία; Θα σκεφτόσασταν να ενσωματώσετε tech στοιχεία στις συλλογές σας;

Ε.Γ.: Γενικά είμαστε ανοιχτοί στο να προσαρμοστούμε σε όλες αυτές τις εξελίξεις. Γιατί θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στο κομμάτι της τεχνολογίας, ειδικά σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται τα ρούχα.
Α.Κ.: Μεγάλο μέρος του κοινού μας είναι διεθνές και το πελατολόγιό μας είναι στην Αμερική, την Ασία και την Ευρώπη. Έτσι, ο πελάτης μας δεν μπορεί να έρθει εδώ για να δει τα ρούχα ούτε να βιώσει την όμορφη ομάδα και ατμόσφαιρα που έχουμε χτίσει. Η τεχνολογία είναι εκείνη που θα μπορέσει να μας φέρει πιο κοντά του. Προσωπικά, αν και ανήκω στη νέα γενιά, δεν θα ήθελα να έρθει κάποια στιγμή που θα δειγματίζουμε δισδιάστατα. Η τεχνολογία σίγουρα μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση και τη δημιουργία ενός ωραίου experience, αλλά για μένα δεν συγκρίνεται με το να μπορείς να αγγίξεις τα ρούχα για να καταλάβεις την ποιότητά τους.

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα» 5

Ορισμένα έπιπλα είναι δανικά designer κομμάτια και άλλα του Σαρίδη και του Βαράγκη.

Ποια είναι η στρατηγική σας όσον αφορά τη σύνδεση του brand με το κοινό του;

Α.Κ.: Εγώ έχω αναλάβει όλο το εμπορικό, τις πωλήσεις και το digital. Επειδή είμαστε στην Ελλάδα και προσπαθούμε να προσελκύσουμε πελάτες διεθνώς –κι αυτό απαιτεί μεγάλο budget–, πρέπει να μπορούμε να διαβάζουμε το κοινό μας, να κινούμαστε έξυπνα, για να ξέρουμε πού να στοχεύσουμε. Γνωρίζω πολύ καλά τις πελάτισσές μας, από πού είναι και τι επιλέγουν. Έτσι, αν κάποια παραγγείλει κάτι που θεωρώ ότι ενδεχομένως να μην της ταιριάζει, θα επικοινωνήσω μαζί της και θα μιλήσουμε. Μπορεί μάλιστα να μας καλέσει εκείνη και να φτάσουμε να συζητάμε τα νέα της Νέας Υόρκης! Για μένα είναι πολύ σημαντική αυτή η επαφή, σαν να είναι εδώ η πελάτισσα – όπως παλιά που πήγαινε μια γυναίκα σε ένα μαγαζί και τη γνώριζαν με το μικρό της όνομα. Εν μέρει, αυτό το έχω πάρει από τη γιαγιά μου, που ήταν μοδίστρα και μου έλεγε πολλές τέτοιες ιστορίες. Όλα, τελικά, περνούν από γενιά σε γενιά.

Το σπίτι σας στην Πλάκα έχει έναν αέρα Παρισιού και μια ισορροπία μεταξύ κομψότητας και ζεστασιάς. Πώς το διαμορφώσατε ώστε να αντικατοπτρίζει το γούστο σας;

Ε.Γ.: Είναι ένα σπίτι του 1923, ψηλοτάβανο, για τη διακόσμηση του οποίου μπέρδεψα στοιχεία late ’50s, ’60s και ’70s με δανικά designer έπιπλα και άλλα του Σαρίδη και του Βαράγκη, τα οποία έντυσα με chinoiserie υφάσματα, που μου αρέσουν πολύ. Πράγματι, το αποτέλεσμα είναι πολύ ιδιαίτερο και εντυπωσιακό. Ωστόσο, για να πετύχεις την ισορροπία που απαιτεί, πρέπει να έχεις την κατάλληλη ματιά, καθώς, διαφορετικά, μπορεί να γίνει υπερβολικό και κουραστικό.

H Εύη Γριντέλα και η κόρη της Άρτεμις Καρατζά στο Grace: «Τι σημαίνει να παίζεις; Ότι είσαι παρών στο τώρα» 6

Ένας αέρας Παρισιού και μια ισορροπία μεταξύ κομψότητας και ζεστασιάς διαπνέουν όλους τους χώρους.

Τι ετοιμάζετε για το μέλλον;

Ε.Γ.: Πολλά, όπως και συνεργασίες, τόσο σε παπούτσια όσο και σε αντικείμενα. Θέλουμε να κάνουμε και μια σειρά με πιτζάμες/loungewear με υφάσματα στοκ. Ταυτόχρονα, ετοιμάζω ήδη τη resort συλλογή του 2026.

Τι σημαίνει για σας grace;

Ε.Γ.: Πρώτα απ’ όλα, έχει να κάνει με την προσωπική μου σχέση με την Έλενα Μακρή, την οποία αγαπώ και θαυμάζω πολύ. Θα έλεγα ότι grace είναι το απόσταγμα της φινέτσας, της κομψότητας, της αισθητικής και –όταν μιλάμε και για το Μέσο– της ενημέρωσης.
Α.Κ.: Εκπροσωπεί την ανεξάρτητη και με φινέτσα γυναίκα. Θεωρώ πως είναι πολύ empowering και καλαίσθητο.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ