Ο μακροχρόνιος έρωτας του Λάγκερφελντ ήταν ένας «ενσαρκωμένος διάβολος με το πρόσωπο της Γκάρμπο»

Ο μακροχρόνιος έρωτας του Λάγκερφελντ ήταν ένας «ενσαρκωμένος διάβολος με το πρόσωπο της Γκάρμπο» 1
Photo by Michel Maurou/WWD/Penske Media via Getty Images

«Ο Καρλ ήταν ο Σαλιέρι που πήγαινε κόντρα στον Μότσαρτ, ο οποίος ήταν ο Σεν Λοράν» σχολίασε η συντάκτρια μόδας Σούζι Μένκες αντικαθιστώντας την αυτοκρατορική Βιέννη του 18ου αιώνα με το Παρίσι της δεκαετίας του 1970. Ένας από τους λόγους της αντιπαλότητας των δύο γιγάντων της μόδας ήταν ο ατίθασος δανδής Ζακ ντε Μπασέ.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

Ο Καρλ Λάγκερφελντ έπαιξε τον ρόλο του φανταχτερού fashionisto στο έπακρο. Ο πρώην σχεδιαστής της Chanel -τα μαλλιά του σε μια κομψή λευκή αλογοουρά, τα δάχτυλά του στολισμένα με δαχτυλίδια- εκτόξευε με ευκολία κακεντρεχείς ατάκες στους εχθρούς του, έκοβε αδίστακτα τους δεσμούς με τους πιστούς του φίλους και ζούσε σε συγκλονιστική χλιδή. Η γάτα του, μόνο, είχε δύο νταντάδες.

Όταν πέθανε το 2019 σε ηλικία 85 ετών, οι σχολιαστές μόδας μοιράστηκαν σε δυο στρατόπεδα –άλλοι θρήνησαν κι άλλοι γιόρτασαν το τέλος μιας εποχής.

Το «Paradise Now», μια βιογραφία του 2023 για τον σχεδιαστή από τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Γουίλιαμ Μίντλετον, εστιάζει με απολαυστικό τρόπο στην ανυπέρβλητη προσωπικότητα του Λάγκερφελντ. Αλλά και η φετινή, μίνι σειρά του Hulu, με τίτλο «Becoming Karl Lagerfeld» ξαναφέρνει στο φως, μεταξύ άλλων, την τεθλασμένη σχέση των δύο γιγάντων της μόδας, του Καρλ Λάγκερφελντ και του Ιβ Σεν Λοράν.     

 

Η πέτρα του σκανδάλου

Ο Καρλ συχνά έμοιαζε περισσότερο με καρικατούρα παρά με πραγματικό πρόσωπο- δεν του άρεσε να δείχνει την ευπάθειά του, γράφει ο Μίντλετον.  Εκτός από όταν επρόκειτο για τον Ζακ Ντε Μπασέ.

Ο Ζακ Ντε Μπασέ -ένας φρέσκος αριστοκράτης με μια γιγαντιαία επιθυμία για ζωή- ήταν ο βασικός συνεργάτης του Λάγκερφελντ για 18 χρόνια.

Αυτός ο «ενσαρκωμένος διάβολος με το πρόσωπο της Γκάρμπο» έσκασε στη σκηνή της μόδας του Παρισιού τη δεκαετία του 1970, αφήνοντας στο πέρασμά του ένα μονοπάτι παρακμιακής καταστροφής.

Κοιμόταν τόσο με άνδρες όσο και με γυναίκες

Ο Ντε Μπασέ φύλαγε τις μεταξωτές γραβάτες του σε ένα κουτί με κορδέλες που ανήκε στη Μαρία Αντουανέτα και την κοκαΐνη του σε ένα χρυσό ντεκό δοχείο του Cartier. Διοργάνωνε ξέφρενα γλέντια όπου ο θρύλος λέει ότι χόρευαν πυροσβέστες χωρίς πουκάμισα και οι γλεντζέδες της εποχής έκαναν ουρές για μία πρόσκληση.

Έμοιαζε με σταρ του κινηματογράφου της δεκαετίας του 1930, με τα καστανά του μάτια και το λεπτό μουστάκι του, και κοιμόταν τόσο με άνδρες όσο και με γυναίκες.

Μια φορά, ένας παρισινός αστυνομικός τον σταμάτησε επειδή οδηγούσε μοτοσικλέτα χωρίς κράνος. Ο Ντε Μπασέ «του έδωσε την καρτ βιζίτ του, τον κάλεσε να πιει λίγο από το κρασί της οικογένειάς του και κατέληξε να κοιμηθεί με τον αστυνομικό», συνεχίζει ο Μίντλετον.

Αυτός ο «ενσαρκωμένος διάβολος με το πρόσωπο της Γκάρμπο» έσκασε στη σκηνή της μόδας του Παρισιού τη δεκαετία του 1970, αφήνοντας στο πέρασμά του ένα μονοπάτι παρακμιακής καταστροφής

Ένα από τα πιο ξακουστά σκάνδαλα της μόδας

Αφού ο Ντε Μπασέ τα έφτιαξε με τον κατά 19 χρόνια μεγαλύτερό του Λάγκερφελντ, ο παραβατικός δανδής αποπλάνησε τον αντίπαλο του Καρλ, τον ακαταμάχητο Ιβ Σεν Λοράν, προκαλώντας ένα από τα πιο εντυπωσιακά σκάνδαλα στην ιστορία της μόδας.

Οι δρόμοι των δύο ιδιοφυιών της μόδας του Καρλ και του Ιβ διασταυρώθηκαν όταν ήταν σχεδόν έφηβοι: Το 1954, μοιράστηκαν και οι δύο το πρώτο βραβείο στη Διεθνή Γραμματεία Μαλλιού (IWS). Αν και ο Λάγκερφελντ -γνωστός ως «ο Κάιζερ», λόγω των γερμανικών του ριζών- υποστήριζε ότι ήταν φίλοι για πολύ καιρό, η αλήθεια είναι ότι η εκθαμβωτική επιτυχία του γεννημένου στην Αλγερία, Σεν Λοράν, ήρθε σε έντονη αντίθεση με το διακριτικό ξεκίνημα του πρώτου.

Ο καθένας είχε έναν εγωισμό τόσο μεγάλο όσο και το έργο του, γεγονός που βοήθησε στο διαχωρισμό της πορείας τους.

Ωστόσο, μαζί με τις διαφορές τους, υπήρξε το πρόσωπο του Ντε Μπασέ, που έπαιξε τον καθοριστικότερο ρόλο στη δημιουργία απόστασης μεταξύ των δύο σχεδιαστών και του οποίου η επιρροή καθόρισε τις αντίστοιχες ζωές τους.

Το «πίτμπουλ της γαλλικής μόδας»

Στη φετινή, μίνι σειρά του Hulu, «Becoming Karl Lagerfeld», αποκαλύπτεται επίσης η φιγούρα του Πιερ Μπερζέ, ο οποίος για χρόνια ήταν γνωστός ως το «πίτμπουλ της γαλλικής μόδας».

«Το πρόβλημα του Καρλ σε σχέση με τον Ιβ είναι το ίδιο με δύο σταρ στο θέατρο ή στον κινηματογράφο, που η μία γίνεται Μέριλιν Μονρόε και η άλλη είναι ένα τίποτα… Μου αρέσει πολύ ο Καρλ -τον ξέρω από πάντα. Είναι πραγματικά καλλιεργημένος και πολύ έξυπνος. Το μεγάλο πρόβλημα του Καρλ είναι ότι ποτέ δεν είχε επιτυχία με τη δική του εταιρεία. Και δεν μπόρεσε να φτάσει στο ίδιο επίπεδο επιτυχίας όπως με το όνομα Chanel. Είναι λυπηρό», δήλωσε ο Μπερζέ στη Vogue το 2015.

Ο Μπερζέ που ήταν το δεξί χέρι του Σεν Λοράν -συνιδρυτής του ομώνυμου οίκου και ερωτικός σύντροφος του σχεδιαστή για δεκαετίες- δεν ήταν ποτέ φίλος της πολιτικής ορθότητας.

Έκαναν, τελικά, σεξ; Ιδού η απορία

Από την άλλη, το βιβλίο «Paradise Now» εξερευνά την πιο τρυφερή πλευρά της σχέσης του Λάγκερφελντ και του Ντε Μπασέ: «Ήταν η απόλυτη μούσα του Καρλ, ένα σταθερό στοιχείο πίσω από τα παρασκήνια της Chloé και αργότερα της Chanel, διασκεδάζοντας τις μοδίστρες με τη γελοία γοητεία του».

Ο Λάγκερφελντ επέμενε για καιρό ότι η σχέση τους δεν ήταν σεξουαλική, αποκαλώντας την αγάπη τους «απόλυτη, ανέμελη και ανάλαφρη, επειδή δεν βασίζεται στο πήδημα», αν και κάποιοι φίλοι δεν πίστευαν ότι οι δυο τους δεν έκαναν ποτέ σεξ.

Οι δυο τους έμειναν μαζί μέχρι το 1989, όταν ο Ντε Μπασέ πέθανε από AIDS.

«Ήταν το πρόσωπο που με διασκέδαζε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον», δήλωσε αργότερα ο Λάγκερφελντ. «Ήταν επίσης απίστευτος, ήταν απεχθής, ήταν τέλειος για τα μάτια μου».

«Θα ήθελα να σας γνωρίζω»

Ο Ντε Μπασέ συνάντησε για πρώτη φορά τον Λάγκερφελντ το 1972 σε ένα μικρό παριζιάνικο κλαμπ. Ο σχεδιαστής ήταν 39 ετών και έκανε θραύση με τα σχέδιά του για την ιταλική γουνοποιία Fendi και την κομψή γαλλική εταιρεία Chloé.

Ο 20χρονος  τον πλησίασε φορώντας κάτι που έμοιαζε με κοστούμι βγαλμένο από την ταινία «The Sound of Music» -μακρύ σουέτ σορτς που συγκρατούσε με τιράντες, ένα παραδοσιακό λευκό πουκάμισο και, στη μέση του στήθους του, ένα cameo σκαλισμένο από κέρατο ελαφιού.

«Θα ήθελα να σας γνωρίσω», είπε ο όμορφος Ντε Μπασέ στον σχεδιαστή με τα διπλάσια χρόνια του.

Οι δυο τους κατέληξαν να μιλάνε μέχρι τις 5 το πρωί.

Ο Καρλ γοητεύτηκε από αυτόν τον ατημέλητο δανδή

Ο Ντε Μασέ γεννήθηκε τον Ιούλιο του 1951 στη Σαϊγκόν. Τέταρτο από πέντε παιδιά, πέρασε τα πρώτα του χρόνια στο Βιετνάμ, τότε υπό γαλλική κυριαρχία, όπου ο πατέρας του εργαζόταν ως κυβερνητικός διαχειριστής.

Η οικογένειά του επέστρεψε στη Γαλλία το 1955, σε ένα προάστιο του Παρισιού. Αφού έκανε την υποχρεωτική στρατιωτική του θητεία - ως βιβλιοθηκάριος στο ναυτικό πλοίο L'Orage - αποβιβάστηκε στην Πόλη του Φωτός, με σκοπό να κατακτήσει την κοινωνική σκηνή εκεί.

Όταν είδε για πρώτη φορά τον Λάγκερφελντ, μπαίνοντας σε ένα νυχτερινό κλαμπ με τη λαμπερή συνοδεία των μοντέλων του, το 1971, αποφάσισε να τον κάνει φίλο του. Ο Λάγκερφελντ γοητεύτηκε από αυτόν τον ατημέλητο δανδή με την αριστοκρατική οικογένεια -δεν πειράζει που ο Ντε Μπασέ υπερέβαλε την καταγωγή του.

Κι ένα όργιο στη μέση

Ο σχεδιαστής εγκατέστησε γρήγορα τον Ντε Μπασέ σε ένα νέο διαμέρισμα και χρηματοδότησε τον όλο και πιο εξωφρενικό τρόπο ζωής του. Σε αντάλλαγμα, ο Ντε Μπασέ του έδωσε την ομορφιά του, την ενέργειά του, τις ιστορίες ακολασίας του.

Διοργάνωσε και για εκείνον εκδηλώσεις της εβδομάδας μόδας, όπως το περιβόητο Moratoire Noire του 1977, που πραγματοποιήθηκε σε μια σπηλαιώδη ντισκοτέκ στα περίχωρα του Παρισιού.

Το dress code του πάρτι ήταν «δραματική, μαύρη ενδυμασία» και κανείς δε σοκαρίστηκε πραγματικά όταν εξελίχθηκε σε όργιο.

«Είμαι τρελός γι’ αυτόν!»

Ο Ντε Μπασέ έγινε θρύλος της μόδας δίπλα στον Λάγκερφελντ αλλά το όνομά του απογειώθηκε όταν έγινε γνωστή η περιπέτεια που είχε με τον Σεν Λοράν, γύρω στο 1974, όταν ο Καρλ και ο Ιβ βρίσκονταν στο στάδιο της «φιλικής αντιπαλότητας».

Η σχέση δεν κράτησε περισσότερο από έξι μήνες αλλά ο Σεν Λοράν έπεσε με τα μούτρα. Πλημμύρισε το διαμέρισμα του Ντε Μπασέ με λευκά κρίνα και παρακαλούσε γονατιστός να τον αφήσει να μπει μέσα.

Κρατούσε μια φωτογραφία του Ντε Μπασέ στην τσέπη του σακακιού του και την «έτριβε πάνω στην καρδιά του», φωνάζοντας: «Είμαι τρελός γι' αυτόν!».

Τελικά, ο Πιερ Μπερζέ, εραστής και συνέταιρος του Σεν Λοράν, παρενέβη, διακόπτοντας ουσιαστικά κάθε επαφή μεταξύ του couturier και όλης της ομάδας του Λάγκερφελντ, κατηγορώντας τους όλους για την κάθοδο του Ιβ στον σαδομαζοχισμό και την τρέλα.

Ο σχεδιαστής εγκατέστησε γρήγορα τον Ντε Μπασέ σε ένα νέο διαμέρισμα και χρηματοδότησε τον όλο και πιο εξωφρενικό τρόπο ζωής του

«Ήταν ο μόνος που έδινε ένα είδος νοήματος στα πράγματα»

Ωστόσο, ακόμη και μετά από αυτή τη σύντομη προδοσία, ο Λάγκερφελντ δεν έβγαλε ποτέ τον Ντε Μπασέ από τη ζωή του, όπως έκανε με τόσους άλλους - ο Λάγκερφελντ είχε τελειοποιήσει μια μάσκα επιπόλαιης σκληρότητας αρνούμενος να αναγνωρίσει την ασθένεια, τον θάνατο ή την ασχήμια οποιουδήποτε είδους.

Αλλά το 1984, ο Ντε Μπασέ βρέθηκε θετικός στον ιό HIV. Συνέχισε να κάθεται στην πρώτη σειρά της Chanel και να πηγαίνει σε πάρτι, αλλά εμφανιζόταν όλο και πιο αδύνατος. Ο Λάγκερφελντ προσπάθησε μάταια να του σώσει τη ζωή, πληρώνοντας για τους καλύτερους γιατρούς και τη φροντίδα, αλλά τη δεκαετία του 1980 το AIDS ήταν θανατική καταδίκη.

Όταν ο Ντε Μπασέ δεν μπορούσε πλέον να σηκωθεί από το κρεβάτι του νοσοκομείου, ο Λάγκερφελντ κοιμήθηκε στο δωμάτιο του νοσοκομείου σε μια κούνια.

Ο Ντε Μπάσε πέθανε το 1989, στα 35 του χρόνια, στην αγκαλιά του Λάγκερφελντ. Αργότερα εκείνη την ημέρα, πήγε στη δουλειά του - στη Chanel για μια πρόβα - αλλά οι φίλοι του είπαν ότι δεν ήταν ποτέ πια ο ίδιος.

«Ήταν ο μόνος που έδινε ένα είδος νοήματος στα πράγματα», είπε ο Λάγκερφελντ τρία χρόνια αργότερα.

«Έδωσε στη ζωή μου ένα είδος λάμψης που κανείς άλλος δεν θα δώσει ποτέ. Ίσως υπάρχει ένα άτομο στη ζωή του καθένα μας κι αυτό είναι όλο».

SHARE THE STORY