ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Κική Δημουλά: Ο έρωτας μέσα από την ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα πριν από 4 χρόνια

Κική Δημουλά: Ο έρωτας μέσα από την ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα πριν από 4 χρόνια 1

Η αγαπημένη ποιήτρια της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς έφυγε από τη ζωή, σαν σήμερα πριν από τέσσερα χρόνια.

ΑΠΟ ΕΛΕΝΑ ΚΡΗΤΙΚΟΥ

Η Κική Δημουλά μπήκε στις 2 Φεβρουαρίου 2020 σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας λόγω της χρόνιας αναπνευστικής ανεπάρκειας από την οποία έπασχε. Τελικά, απεβίωσε 20 ημέρες αργότερα, στις 22 Φεβρουαρίου, λόγω καρδιακής ανακοπής σε έδαφος σοβαρής χρόνιας αποφρακτικής πνευμονοπάθειας και καρδιακής ανεπάρκειας.

Η διακεκριμένη και πολυβραβευμένη ποιήτρια της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, με μεγάλη απήχηση στο αναγνωστικό κοινό. Ανάμεσα στα θέματα με τα οποία καταπιανόταν, η απουσία, η απώλεια, η μοναξιά, ο χρόνος, ο έρωτας. Και αυτό το τελευταίο αίσθημα όπως μαθαίνουμε από τα ποιήματά της, “δεν θέλει χρόνο, θέλει ταχύτητα”. Ρήματα, ουσιαστικά, επίθετα, αντωνυμίες. Όλα ψάχνουν τη θέση τους μες στα ποιήματα της πολυβραβευμένης ποιήτριας της μεταπολεμικής γενιάς, Κικής Δημουλά. Όλα αυτά σε συνδυασμό, είχαν καταφέρει τόσα χρόνια να δώσουν ένα ποιητικό αποτέλεσμα που είχε αναδείξει τη Δημουλά σε τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και σε μία από τις πιο επιτυχημένες γυναίκες ποιήτριες.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kiki Dimoula (@kiki_dimoula)

Η σπουδαία ποιήτρια γεννήθηκε στην Αθήνα στις 6 Ιουνίου του 1931 με καταγωγή από την Καλαμάτα. Όταν το 1953 παντρεύτηκε τον ποιητή και πολιτικό μηχανικό, Άθω Δημουλά, άρχισε να βιώνει εμπειρίες που θα στιγμάτιζαν αργότερα τον τρόπο γραφής της. Το μόνο βέβαιο είναι πως ήρθε στη ζωή με την ανάγκη να παλεύει για τις λέξεις, και ίσως αυτό ήταν το ισχυρότερο προμήνυμα ότι θα ασχοληθεί με την ποίηση.

Οι λέξεις που επέλεγε για τα ποιήματά της ασυνήθιστες, όπως και το ύφος της. Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούσε, δεν ήταν κοινό, ίσως γιατί ο αιώνιος προβληματισμός της Δημουλά ήταν υπαρξιακός. Πάντα, περιστρεφόταν γύρω από εκείνη την αγωνιώδη αναζήτηση για το νόημα της φθαρτής ανθρώπινης ζωής. Άλλα στοιχεία της γραφής της είναι ο ειρωνικός τόνος, ο γοργός και αιχμηρός στίχος, ίσως γιατί όπως έλεγε, “οι λέξεις φταίνε, αυτές ενθάρρυναν τα πράγματα να αρχίσουν να συμβαίνουν”. Όσο για κάποιες πολύ κοινές έννοιες στη ζωή μας, είχε να πει πολλά. Το πιο αγαπημένο της θέμα, ο έρωτας.

Κεφάλαιο έρωτας

Η Κική Δημουλά μιλούσε για τον έρωτα που τον διαχώριζε ως έννοια από την αγάπη. «Οφείλει κανείς να ζει ένα πράγμα με την ένταση που του προκαλεί, κι ας βλάπτει τον δεσμό αυτή η μονομερής ένταση. Κατά τη γνώμη μου, βλάπτεται ο δεσμός από το ότι το ένα μέρος παραπροσφέρει, παραπροσφέρεται, παρά είναι παράφορο. Αλλά είναι και τόσο απίθανο να συμπέσουν οι βαθμοί του αισθήματος ανάμεσα σε δυο ανθρώπους, παρά ενδεχομένως για μία μόνο στιγμή», είχε πει κάποτε σε συνέντευξή της και συμφωνούμε απόλυτα μαζί της.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kiki Dimoula (@kiki_dimoula)

“Εκδίκηση είναι να επιτευχθεί μέσα σου η αλλαγή. Εσύ να σηκώσεις το μαχαίρι σχεδόν εναντίον σου”

“Από εκεί και πέρα έχουμε χάσματα κι αυτό βοηθάει στο να μεγαλώνει το αίσθημα του ενός, να μικραίνει του άλλου, και να γίνεται αυτό το συναρπαστικό είτε παιχνίδι, είτε κυνηγητό, είτε μαρτύριο, αλλά οπωσδήποτε συναρπαστικό! Τώρα, αν με ρωτήσετε από πού έχω βγάλει αυτά τα συμπεράσματα, και από πόσα όρη και βουνά ερώτων πέρασα κι ανεβοκατέβηκα, θα σας πω ελάχιστα… Αλλά έχω μια εμμονή με το θέμα και την αξία του, και το γεγονός ότι δεν το εξήντλησα, δεν το έζησα όσο έπρεπε, όσο το ήθελα κι όσο ήμουν προορισμένη ίσως να το ζήσω, με έχει κάνει να αισθάνομαι ολίγον μελετήτρια του πράγματος σαν να έχω μία πείρα. Το απεσταγμένο κέρδος αυτής της ιστορίας, είναι του ενός ο βασανισμός. Εκεί έχω καταλήξει κι έχω ευφρανθεί κάμποσο από ένα τέτοιο βάσανο…”.

Οι μεταφράσεις του έρωτα

“Ο έρωτας δε θέλει χρόνο. Θέλει ταχύτητα. Είναι απόκτηση, μονοπωλιακό είδος. Θέλεις τον άλλον δικό σου. Δεν τον μοιράζεσαι. Είναι ένα μυστικό γι’ αυτό και πρέπει να μένει στα σκοτεινά. Είναι πάρα πολύ ωραίο όταν συμβαίνει, σε όποιον από τους δύο συμβαίνει και για όσο συμβαίνει. Αλλά πάντα τελειώνει. Είναι αδύνατο να συντονιστούν δύο άνθρωποι στον έρωτα. Μπορεί να συμβεί για ένα μήνα. Μέχρι εκεί. Μετά, ο ένας επιμένει. Είναι απαραίτητο ένας από τους δύο να παραμείνει ερωτευμένος.

Η ζήλια, βέβαια, είναι κριτήριο του αισθήματος. Ο έρωτας είναι φθαρτός και εφήμερος. Ο πρώτος σταθμός όταν εκείνος φεύγει, είναι η λύπη. Λύπη και γι’ αυτόν που αγαπάει και ίσως και για εκείνον που δεν αγαπάει γιατί χάνει ένα αφοσιωμένο πρόσωπο. Αυτό που ισχύει για τον έρωτα είναι ό,τι ειπωθεί αφού τελειώσει”.

Ο ανθρώπινος πόνος, η μνήμη ήταν τα επόμενα ζητήματα που την απασχολούσαν.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kiki Dimoula (@kiki_dimoula)

Η ποιήτρια που είχε τιμηθεί το 2010 στο Στρασβούργο με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας, έγραφε: “Η μνήμη, κύριο όνομα των θλίψεων, ενικού αριθμού, μόνον ενικού αριθμού και άκλιτη. Η μνήμη, η μνήμη, η μνήμη”. Και εδώ, η ποιήτρια δίνει μια μοναδική εξήγηση.

“Μνήμη και λήθη συνεργάζονται. Η μία δίνει στην άλλη ό,τι της περισσεύει, ό,τι της είναι πολύ. Όταν η μνήμη παραφορτωθεί, περνάει τα δεδομένα της στη λήθη. Η λήθη έχει το ανεπιθύμητο. Μέσα σε αυτή υπάρχουν αισθήματα και αναμνήσεις που δε μπορεί να καταφάει και τα επιστρέφει στη μνήμη. Υπάρχουν αναμνήσεις που ενοχλούν τη λήθη, γι’ αυτό και ξεχνάμε για λίγο καιρό και μετά οι αναμνήσεις επιστρέφουν. Η λήθη δεν τις αντέχει και τις επιστρέφει στη μνήμη”.

Αναφορικά, με την ίδια την ποίηση, τι είχε πει η ίδια; “Αν κάποιος την ώρα που διαβάζει ένα ποίημα, πει έτσι νιώθω κι εγώ κι αν υποθέσουμε ότι αυτό τον βοηθάει, είναι για πέντε λεπτά. Τα επόμενα πέντε λεπτά περιμένει η ζωή απ’ έξω με το ντουφέκι της και τους πυροβολισμούς της. Και η ποίηση δεν μπορεί να προκαλέσει αφλογιστίες, ούτε αλεξίσφαιρο είναι η ποίηση”.

SHARE THE STORY

ΑΠΟΡΡΗΤΟ