Όταν τελειώνει μία συνέντευξη με τον Γρηγόρη Βαλτινό, χαμογελάς σαν ερωτευμένη, σαν να έχεις πάρει μία γερή δόση θετικής ενέργειας, σαν να βρίσκεσαι για μέρες κάτω από τη μαγεία του. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Είναι αυτά που λέει. Ο τρόπος που τα λέει. Το ανυπέρβλητο χιούμορ του, η φωτεινή γοητεία της καλοσύνης του και η έμφυτη ευγένεια που είναι ο τρόπος ζωής του. Η προσωπικότητά του σφραγίστηκε από το θέατρο όσο και εκείνος έχει σφραγίσει το θέατρο. Μάλλον το όνομά του είναι συνώνυμο της τέχνης του.
Βρεθήκαμε στο στρατηγείο του, στο βασίλειο του –θα έλεγα και ησυχαστήριο αλλά εκείνος δεν ησυχάζει ποτέ- στο γραφείο του, γεμάτο βιβλία, φωτογραφίες και ιδέες να υπερίπτανται μεταφυσικά από πάνω μας μέχρι να τις συλλάβει με ακρίβεια το ευφυές μυαλό του.
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Μακάριος στο Famagusta στο MEGA, για την παράσταση Da που ανέβασε για δεύτερη χρονιά με τεράστια επιτυχία και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, και τώρα πάλι στην Αθήνα στο Θέατρο Ιλίσια για λίγες παραστάσεις ακόμα. Μου μίλησε για τα παιδικά του χρόνια, γιατί δεν έκανε κινηματογράφο, γιατί δεν σταματάει ποτέ να δουλεύει, γιατί αγαπάει αυτή τη δουλειά αλλά και για κάποιες από τις πολύ σπουδαίες προσωπικότητες όπως ο Χορν, ο Ρίτσος, ο Θεοδωράκης… αλλά και ο Paul Newman, που έχει συνδεθεί, και οι φωτογραφίες τους στον τοίχο ξετυλίγουν ιστορίες…
Φέτος είναι μια χρονιά που κάνετε πολλά…
Είναι μια ευτυχισμένη, ευλογημένη περίοδος για μένα, γιατί παίζω ένα από τα πιο αγαπημένα έργα της ζωής μου, της πορείας μου. Ένα έργο που μου φέρνει καθημερινά τον πιο αγαπημένο άνθρωπο της ζωής μου, που ήταν η μητέρα μου, πάνω στη σκηνή, δίπλα μου. Είναι η πρώτη φορά που ταυτίζομαι με τη μητέρα μου, γιατί ο Da έχει ακριβώς τον δικό της χαρακτήρα. Έχει τη δική της ψυχή.
Και μετά από πολύ καιρό, τηλεόραση αλλά για πρώτη φορά, σειρά-ντοκουμέντο, το Famagusta με έναν συναρπαστικό ρόλο που στηρίζεται στα πραγματικά ιστορικά γεγονότα γύρω από τη ζωή του Μακάριου. Είναι εξαιρετικά προκλητικό, γιατί ζωντανεύεις έναν άνθρωπο, για τον οποίο υπάρχουν πάρα πολλές αναφορές, ντοκουμέντα ιστορικά, φωτογραφίες, βίντεο, συνεντεύξεις, γεγονότα που ακόμα είναι υπό αμφισβήτηση και διχάζουν τον κόσμο.
Αυτό, βέβαια, για έναν ερμηνευτή, για έναν σκηνοθέτη όπως ο Αντρέας Γεωργίου και για μία σεναριογράφο όπως η Βάνα Δημητρίου, είναι εξαιρετικό με την έννοια ότι μας δίνει περιθώριο, να αφήσουμε επιλογές στον θεατή. Γιατί εκείνο που πρέπει να κάνει έναν καλό έργο, είναι να ανοίγει παράθυρα για να ξανασκύψουμε πάνω στο γεγονός.
Η προσωπικότητα του Μακάριου, τι σας έχει αφήσει και πού έχετε εστιάσει στην προσωπικότητά του επάνω ως ηθοποιός;
Ήρθα πολύ κοντά στον χαρακτήρα και την ψυχολογία ενός ηγέτη, γιατί έβαλα στον επεξεργαστή του εγκεφάλου μου, όλα τα δεδομένα της εποχής, τα οποία πρέπει να βγαίνουν στο πρόσωπο και στα μάτια μου, και κατάλαβα πόσο δύσκολο και τραγικό είναι, σε τόσο επικίνδυνες ιστορικές περιόδους, ένας άνθρωπος να πρέπει να πάρει αποφάσεις. Αυτό σε μένα έπρεπε να βγαίνει στην ερμηνεία μου. Ο Μακάριος δεν ήταν αλάθητος, αλλά λάθη κάνει όποιος πράττει. Μόνον αυτός που δεν συμμετέχει στη ζωή, δεν κάνει λάθη αλλά ο Μακάριος ήταν σε μία τραγική περίοδο, κυρίως για την Κύπρο και δευτερευόντως για την Ελλάδα και ήταν αδύνατο να μην κάνει λάθος.
Ποιο είναι το κριτήριο που επιλέγετε να συμμετάσχετε σε μία σειρά ή να ανεβάσετε ένα έργο;
Το συναίσθημα, η συγκίνηση, το κοινό. Θέλω να με συγκινήσει, κάτι να με δονεί. Αναρωτιέμαι πάντα πόσο χρήσιμο, ωφέλιμο θα είναι ένα έργο, μια σειρά για το κοινό. Πάντα ο στόχος είναι το κοινό. Έτσι συμμετείχα στο Famagusta. Έτσι ανέβασα και το Da. Πόσα πράγματα έχουν να πουν στη σημερινή εποχή; Το Da, ας πούμε, έχει να πει για τη μεγάλη ανάγκη που έχουμε όλοι από την αγκαλιά, την αγάπη, την καλοσύνη και το πόσο προσεκτικοί πρέπει να είμαστε με τους ανθρώπους γύρω μας και κυρίως βεβαίως με τα παιδιά μας γιατί θα μας κουβαλάνε για πάντα. Είτε σαν ευεργέτημα είτε σαν τραύμα.