Έχετε δηλώσει ότι για σας ο χορός είναι βάλσαμο και μια αίθουσα χορού η διαφυγή σας. Τι έχετε ανακαλύψει εσωτερικά μετά από την πορεία σας στον κόσμο του σύγχρονου και του κλασικού χορού;
Το κυριότερο με το οποίο έχω έρθει σε επαφή και το οποίο μου έγινε με τα χρόνια αντιληπτό είναι το τι σημαίνει διαφυγή και πότε έχω την ανάγκη να διαφεύγω. Αυτή η άκρως δημιουργική ασχολία –που με κάποιον τρόπο είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ύπαρξή μου από τότε που με θυμάμαι– είναι μια ψυχοσυνθετική διαδικασία. Με τα χρόνια, ανακάλυπτα ότι κάθε αλλαγή στην ψυχή μου, κάθε αναζήτηση, ήταν αυτόματα και μια σωματική εξερεύνηση. Άλλαζα ως άνθρωπος και άλλαζα και ως χορεύτρια. Σε μικρότερες ηλικίες, αυτό το συμπέρασμα είναι κάτι που μπορεί να περνά από το μυαλό μας –ή να μας το περνούν οι άλλοι– ως μια αυτονόητη συνθήκη, μεγαλώνοντας όμως κατέληξε για μένα ως η βάση της όποιας εξέλιξης αφορά την κίνηση και την έκφραση. Αυθόρμητα λοιπόν χρησιμοποιώ τη λέξη «βάλσαμο» διότι αυτή η εσωτερική διαδικασία ή, αλλιώς, η σύνδεση με τον εαυτό μου όσο χορεύω, αλλά και όσο δεν χορεύω, με γεμίζει, με κατευθύνει και μου ανοίγει δρόμους και ορίζοντες χωρίς να έχω προλάβει να δω παραπέρα από μένα την ίδια. Συνεπώς, νιώθω ασφαλής, υγιής και ζωντανή.
Εκτός από χορεύτρια, όμως, διδάσκετε χορό και κινησιολογία. Στην Ελλάδα του σήμερα, ο κόσμος, ανεξαρτήτως ηλικίας, αγαπά το χορό;
Αυτό που είναι σπουδαίο να γνωρίζουμε είναι ότι όσο κινούμαστε άλλο τόσο χορεύουμε, είναι η ίδια συνθήκη. Ο χορός είναι μέρος της ζωής κάθε ανθρώπου χωρίς καν να το έχει αντιληφθεί. Επομένως, αν αγαπάμε τον εαυτό μας, αγαπάμε και το χορό μας. Σε πιο γενικό πλαίσιο, ο κόσμος κάθε μέρα εκπαιδεύεται όλο και περισσότερο σε αυτή την τέχνη. Λαμβάνει ερεθίσματα βλέποντας πολύ συχνά μπροστά του διάφορες εκδοχές της. Θεωρώ πως σιγά σιγά την κατανοεί περισσότερο. Θα ήθελα να πιστεύω ότι με τα χρόνια θα γίνεται πιο ανοιχτός, δεκτικός και ουδέτερος – όπως εύχομαι να γίνεται και με τον ίδιο του τον εαυτό.
Τι σας εμπνέει πριν από τη δημιουργία μιας χορογραφίας;