«Νομίζω ότι είναι ένα άσχημο μικροπρεπές τραγούδι, ένα πραγματικά κακό τραγούδι που μιλάει για τη ζήλια, τον έλεγχο και την αίσθηση της ιδιοκτησίας», είχε πει ι ο Sting το Μάιο του 1983, για το Every Breath You Take, που μόλις είχε κυκλοφορήσει το τραγούδι και κατά τη διάρκεια μιας sold out περιοδείας στις ΗΠΑ. Χάρη όμως, σ’ αυτό το "άσχημο μικροπρεπές τραγούδι", το οποίο μόλις είχε περάσει δύο μήνες στην κορυφή του chart single του Billboard, η μπάντα αναγνωρίστηκε ως το μεγαλύτερο συγκρότημα στον κόσμο, ενώ ήταν μάλιστα και στα πρόθυρα να πάρουν ξεχωριστούς δρόμους.
Το «Every Breath You Take» γράφτηκε το 1982. Πολλοί από αυτούς που πρωτοάκουσαν το τραγούδι το θεώρησαν έναν ύμνο πίστης και αφοσίωσης, με τον Sting να ακολουθεί τα βήματα της αγαπημένης του ως πιστό σκυλί- άλλες εποχές τότε! Όμως μία καλύτερη αποκωδικοποίηση των στίχων υποδηλώνει το ακριβώς αντίθετο. Ο Sting έγραψε αυτό το τραγούδι ως μία ομολογία ζήλιας, καταπίεσης, ελέγχου και αίσθηση ιδιοκτησίας συγκεκαλυμένου από ένα πέπλο ρομαντισμού.
Ένας χωρισμός και ένας νέος έρωτας
Έτσι κι αλλιώς ο Sting έγραψε αυτό το τραγούδι στα πρόθυρα ψυχικής κατάρρευσης μετά από το διαζύγιο από τον πρώτο του γάμο από την ηθοποιό σύζυγο του, Frances Tomelty.
Για την ακρίβεια ο Sting το έγραψε στον απόηχο του χωρισμού του από τη Frances Tomelty και στην αρχή της σχέσης του με την Trudie Styler. Η βρετανική εφημερίδα Independent ανέφερε το 2006: «Το πρόβλημα ήταν ότι ήταν ήδη παντρεμένος – με την ηθοποιό Francis Tomelty, η οποία ήταν η καλύτερη φίλη της Trudy (ο Sting και η Francis έμεναν δίπλα στην Trudy στην περιοχή Bayswater στο Λονδίνο). Η υπόθεση καταδικάστηκε ευρέως». Η εφημερίδα εννοούσε ξεκάθαρα ότι ο Sting είχε παράλληλη σχέση με την Trudie Styler – την δεύτερη σύζυγό του- όσο ήταν παντρεμένος με την καλύτερη της φίλη.
Για να ξεφύγει από τα φώτα της δημοσιότητας, ο Sting «διέφυγε» στην Καραϊβική όπου άρχισε να γράφει το τραγούδι.
Ο Sting διηγούνταν αργότερα: "Ξύπνησα στη μέση της νύχτας με αυτή τη μελωδική γραμμή στο κεφάλι μου, κάθισα στο πιάνο και το είχα γράψει σε μισή ώρα. Η μελωδία από μόνη της είναι απλή, που μοιάζει με πολλές άλλες, όμως τα λόγια μου φάνηκαν ενδιαφέροντα. Ακούγονταν σαν ένα παρήγορο τραγούδι αγάπης. Δεν συνειδητοποίησα εκείνη τη στιγμή πόσο απαίσιο είναι. Νομίζω ότι σκεφτόμουν το Big Brother, την παρακολούθηση και τον έλεγχο».
Στους στίχους, ο Sting έχει το ρόλο του stalker ή ενός ηδονοβλεψία. «Oh cant’ you see, you belong to me» (Δεν βλέπεις ότι ανήκεις σε μένα;) τραγουδάει με τη χαρακτηριστική φωνή του .
Ο Sting ένιωθε ότι ο συνδυασμός της φωτεινής και της σκοτεινής πλευράς του ήταν «τα πάντα για τη ζωή μου» -όχι βέβαια πάντα σε ισόποσες δόσεις- και αυτό το τραγούδι προήλθε από τις εναλλαγές της διάθεσης του εν μέσω από τη μία, επαγγελματικής επιτυχίας και από την άλλη καταστροφής της προσωπικής του ζωής. Ωστόσο το «πραγματικά κακό» τραγούδι για τη «ζήλεια και την καταπίεση και τον έλεγχο» είχε μια επιπλέον σημασία: συνόψιζε την ταραγμένη εσωτερική δυναμική των Police.
Η τελευταία μεγάλη επιτυχία των Police
Από τις πρώτες τους μέρες ως μπάντα, τα τρία μέλη της προσπαθούσαν να προσαρμοστούν με δυσκολία ο ένας στις απόψεις του άλλου. Ακόμη και η «γέννηση» του συγκροτήματος το 1977 έφερε κρυφές δυσαρέσκειες. «Ο Stewart (Copeland) θέλει να ονομάσει το συγκρότημα The Police. Μισώ το όνομα, αλλά δεν λέω τίποτα», έγραψε ο Sting στα απομνημονεύματά του, Broken Music.
Το "Every Breath You Take" ήταν το βασικό σινγκλ από το άλμπουμ Synchronicity, το οποίο θα αποδεικνυόταν το τελευταίο τους ως Police. Ο Stewart Copeland και ο Andy Summers είχαν απογοητευτεί από τον έλεγχο του Sting στη σύνθεση τραγουδιών. Οι σχέσεις μεταξύ του ντράμερ και του τραγουδιστή ήταν ιδιαίτερα τοξικές. Ενώ έφτιαχνε το «Every Breath You Take», κανένας τους δεν άντεχε να βρίσκεται στο στούντιο ταυτόχρονα με τον άλλο. Το πρωί ο Copeland θα πρόσθετε τα μέρη από τα ντραμς στο τραγούδι. Το απόγευμα ο Sting τα έσβηνε.
Κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1983 και ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία τους. Η δημοτικότητά του ενισχύθηκε από το κομψό ασπρόμαυρο βίντεό του, που γυρίστηκε από τους Kevin Godley και Lol Creme του 10CC, οι οποίοι έκαναν μερικά από τα πιο έντεχνα promos της πρώιμης εποχής του MTV. Ολόκληρο το άλμπουμ Synchronicity ακολούθησε τον Ιούνιο και έκανε πωλήσεις άνω των 8 εκατομμυρίων αντιτύπων μόνο στις ΗΠΑ. Μετά την περιοδεία τους, τα τρία μέλη του The Police ακολούθησαν διαφορετικούς τρόπους το 1984. Παρά τις μετέπειτα επανασυνδέσεις, ουσιαστικά τελείωσαν ως μουσική δύναμη.
Το «Every Breath You Take» σήμανε τόσο την κορύφωση όσο και το τέλος τους. Η αμφισημία του δεν σταμάτησε εκεί. Πολλά ερωτευμένα ζευγάρια επέλεξαν να ακούσουν το «άσχημο μικροπρεπές τραγούδι» του Sting ως έναν συγκινητικό ύμνο συντροφικότητας. Πολλές υποσχέσεις έχουν δοθει υπό τον ήχο του τραγουδιστή που μουρμουρίζει «Every vow you break» (όποιον όρκο και αν σπάσεις). Πολλά μίλια γαμήλιου διαδρόμου έχουν διανυθεί αν και ο απλός ρυθμός από τα ντραμς εξόργισε τόσο τον Copeland. Τότε μάλιστα ο Copeland εξομολογήθηκε: "Κατά την ταπεινή μου γνώμη, αυτό είναι το καλύτερο τραγούδι του Sting με τη χειρότερη ενορχήστρωση. Νομίζω ότι ο Sting θα μπορούσε να είχε βάλει οποιοδήποτε άλλο γκρουπ να κάνει αυτό το τραγούδι και θα ήταν καλύτερο από την δική μας εκδοχή - εκτός από το υπέροχο μέρος της κιθάρας του Andy. Βασικά, υπάρχει παντελής έλλειψη groove. Είναι μια εντελώς χαμένη ευκαιρία για το συγκρότημα μας. Παρόλο που είναι η μεγαλύτερη επιτυχία που είχαμε ποτέ».
Ο ντράμερ με τον Sting είχαν τα μεγαλύτερα προβλήματα μεταξύ τους. Οι συγκρούσεις ήταν έντονες. Ο παραγωγός Hugh Padgham ισχυρίστηκε ότι μέχρι τη στιγμή των ηχογραφήσεων, ο Sting και ο Copeland «μισούσαν ο ένας τον άλλον», με λεκτικούς και σωματικούς καβγάδες στο στούντιο.
Οι εντάσεις σχεδόν οδήγησαν στην ακύρωση των ηχογραφήσεων μέχρι που μια συνάντηση στην οποία συμμετείχαν το συγκρότημα και ο μάνατζερ του γκρουπ, Miles Copeland (αδερφός του Stewart), κατέληξε σε συμφωνία για συνέχιση.
Μετά την επιτυχία του τραγουδιού
Μέχρι ενός σημείου αυτή η αμφίσημη παρερμηνεία του τραγουδιού διασκέδαζε τον Sting όμως παράλληλα τον ενθάρρυνε να γράψει αυτό που έχει περιγράψει ως «αντίδοτο» στο χαρακτηριστικό τραγούδι των The Police, σαν να ήταν κατάρα. Το "If You Love Somebody Set Them Free" κυκλοφόρησε στο σόλο ντεμπούτο του άλμπουμ το 1985, με τίτλο The Dream of the Blue Turtles.
Το 1997 ο ράπερ Puff (τότε) Daddy (τώρα Diddy) σάμπλαρε το "Every Breath You Take" για το "I'll Be Missing You", τον φόρο τιμής του στον φίλο του Biggie Smalls που σκοτώθηκε. Όπως και το πρωτότυπο, έγινε τεράστια επιτυχία. Ο κιθαρίστας των Police Andy Summers, ακούγοντας το μέρος της κιθάρας του νότα προς νότα, θύμωσε λέγοντας ότι ήταν «η μεγαλύτερη κλοπή όλων των εποχών».
Ο Sting, ο οποίος ερμήνευσε τη ραπ μπαλάντα με τον Puff Daddy σε μια τελετή απονομής βραβείων το 1997, είχε την πολυτέλεια να είναι πιο μεγαλόψυχος. Ως ιδιοκτήτης των δικαιωμάτων της κυκλοφορίας της διασκευής του τραγουδιού, έτσι κι αλλιώς αμείβονταν αφειδώς για τη χρήση της μελωδίας.
Ωστόσο το 2017 συνέβη κάτι πραγματικά που δείχνει πόσο ακόμα και ο ίδιος ο δημιουργός θα μπορούσε να αποτάξει από πάνω του αυτή τη μεγάλη επιτυχία. Εκείνη τη χρονιά ο Sting τιμήθηκε με το Polar Music Prize στη Σουηδία. Στην τελετή κάθισε στο κοινό παρακολουθώντας τον διακεκριμένο κιθαρίστα, τραγουδιστή και τραγουδοποιό José Feliciano να κατακρεουργεί το «Every Breath You Take». Το επίσημο βίντεο καταγράφει τη στιγμή. Ο Feliciano χάνει νότες και τσακίζει άγρια το τραγούδι. Η κάμερα στρέφεται στον Στινγκ. Συνοφρυώνει το μέτωπό του και κλείνει τα μάτια του. Κάποια στιγμή παίρνει μια βαθιά ανάσα. Μάλλον Θα προτιμούσε να είναι οπουδήποτε αλλού από εδώ, βλέποντας το «πραγματικά κακό» τραγούδι του να δολοφονείται.
Ακούστε το εδώ "δολοφονημένο"
*Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Getty/ Ideal Images