Πρόσφατα, λίγο πριν από το τέλος του 2023, έβγαλα ένα βιβλίο –αυτοβιογραφική μυθοπλασία θα μπορούσα να το χαρακτηρίσω– με τίτλο «Υπήρξα τόσοι άλλοι» (εκδόσεις Καστανιώτη).
Στο εξώφυλλο υπάρχει μια φωτογραφία όπου εικονίζεται στο δεξί μέρος η μάνα μου, ατενίζοντας μπροστά και αριστερά κάτω εγώ. Η φωτογραφία έχει βγει στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Όποιος την έβγαλε –δεν ξέρω ποιος– νομίζω ότι έχει πετύχει την απόλυτη αιχμαλωσία. Ο φακός με ακινητοποιεί μπροστά στα αρχαία ερείπια, βυθισμένο σε ένα βιβλίο. Στο υπόλοιπο κάδρο απλώνεται η μάνα μου, εμβληματική και κινηματογραφική. Ξαναλέω, δεν ξέρω ποιος την έβγαλε. Του χρωστάω.
Τώρα που γράφω, μέσα στο σαλόνι η μητέρα μου παίζει με το γιο μου, τον Ερμή. Κάτι που με συγκινεί βαθύτατα. Ξέρει ότι δεν θα είναι παρούσα όταν θα μεγαλώσει αρκετά, όταν, ας πούμε, θα τελειώσει το λύκειο. Τώρα χαίρεται κάθε δευτερόλεπτο σαν κοριτσάκι. Τον ίδιο καιρό, ενώ είναι είκοσι χρόνια μεγαλύτερή μου, παίζει μια παράσταση στο θέατρο, το «Βασιλιά Ληρ», με σκηνοθέτη τον Στάθη Λιβαθινό.
Με τη μάνα μου έχουμε σχέση ζωής. Με έκανε πιτσιρίκα, στην εφηβεία μου ήταν νεαρή, κάποτε είχαμε τις ίδιες παρέες. Περάσαμε πολλά. Αναρωτιέμαι πώς γίνεται, τώρα που μας χωρίζουν δύο πόρτες, ταυτόχρονα να μας γεφυρώνουν τέτοια απίστευτα γεγονότα. Αν πάω τώρα μέσα και της πω «κοίτα να δεις τι έγινε τότε…», θα έχει σημασία; Τα γεγονότα που μας έχουν συνδέσει περιέχουν τα πάντα: αγάπη, περιπέτεια, χωρισμούς, επανασυνδέσεις, εκατέρωθεν προβλήματα υγείας, εξάρτηση δική μου από το αλκοόλ. Αλλά οι λέξεις δεν τα περιγράφουν όλα. Είναι απλώς βολικές. Φυσικά, και η μάνα μου είναι πάμπολλα εκτός από αυτό. Γιατί μας αρέσει η Έντα Γκάμπλερ; Γιατί δεν είναι το άθροισμα όσων τής έχουν συμβεί, γιατί είναι απρόβλεπτη, γιατί δεν υπάρχει ένα τραυματικό φλασμπάκ που τα εξηγεί όλα.
Τα γεγονότα που ΜΑΣ ΈΧΟΥΝ ΣΥΝΔΈΣΕΙ περιέχουν τα πάντα: ΑΓΑΠΗ, περιπέτεια, ΧΩΡΙΣΜΟΥΣ, επανασυνδέσεις, εκατέρωθεν προβλήματα υγείας, ΕΞΑΡΤΗΣΗ δική μου από το ΑΛΚΟΟΛ.